Haaai dames, Oke, zoals t nu staat heeft ex in juni zijn huis klaar en dan wil hij meteen van start met t co-ouderschap. Ik zit alleen nog zo ontzettend te twijfelen. Hij werkt maar 24 uur, daar kan ie net zijn vaste lasten van betalen. Hij wil persee 1 van onze kids op zijn naam hebben, puur alleen om het feit dat hij dan recht heeft op kinderbijslag, kindgebodenbudget en de a.o.k. Hij ziet alleen de financiele dingen, daar kan ik me zo kwaad over maken. Ik heb de kids nu full-time en hij komt ze af en toe een dagje halen. Maar hij heeft ze de afgelopen 3 weken niet 1x opgehaald, hij is alleen 2x een uurtje bij mij thuis geweest om even met ze te knuffelen. Vorige week was de laatste keer. Afgelopen vrijdag zou hij komen, dus ik sem voorbereiden dat papa zou komen. Krijg ik s'morgens om 10 uur een sms dat ie niet komt, hij moet in zijn huis klussen. Ik boos, sem teleurgesteld. Zegt ie, ja hallo. het huis moet toch af?! pfff oke. nou zou die vandaag komen.... zonet belde hij weer, nou t gaat toch niet lukken. Heb de hoorn erop gegooid. Ben zooo kwaad nu. Ik vertrouw em niet, hij kan niet plannen, kent zijn prioriteiten niet, nou ja t is altijd ikke ikke ikke. In het belang van de kids? die zin kent ie niet. Ik vind het zo moeilijk om mijn kids nu te moeten verdelen. Ook al is het op papier. Hij wil Demi op zijn naam hebben in juni, maar ik vind dat hij eerst maar eens moet laten zien dat hij het gaat redden. En hoe de kids het gaan ervaren. Hij heeft een vriendin, die nog niet op papier bij hem ingeschreven staat, maar wel bij hem woont. ( frauderen?) Zij doen dus alles samen en hebben dus 2paar handen. Als ik de kids weer terug krijg, ben ik bang dat t 2 onhandelbare kids zijn omdat ik maar 1 paar handen heb. Daar krijgen ze alle aandacht en als de ene volwassene even bezig is, kan de ander de kids vermaken. Dat heb ik dus niet hier. Maar goed, mijn vraag is: kan ik een proeftijd afdwingen? Van bijvoorbeeld 2 maanden, dat als het echt goed gaat, dat hij dan 1 van de kids op zijn naam krijgt. Ik heb het al met hem overlegd, maar hij wil t niet. Hij kan me namelijk geen alimentatie betalen, want dat heeft ie niet. Maar dan denk ik... hoe kun je dan wel voor je kindjes zorgen. Ik vind dit zo eng. Voel me zo'n slechte moeder nu...
Ik zou niet zomaar instemmen voor co-ouderschap. Zoek een goede advocaat en laat hem via de rechter co-ouderschap zien te krijgen.
een advocaat..jeetje.. wat kost dat. Ik heb maar een bijstandje waar ik t net mee red. Of zijn daar ook regelingen voor, zodat je maar een bepaalde eigen bijdrage hoeft te betalen.
Je hebt dan alleen een eigen bijdrage,of zelfs niets...daar wordt naar gekeken,lijkt me heel belangrijk dit zo te regelen waar jij je ook goed bij voelt.
Co-ouderschap is alleen mogelijk als beide ouders erachter staan en het willen. Co-ouderschap afdwingen via een rechter heeft dan ook geen zin. Als 1 van de ouders pertinent weigert, dan zal een rechter het niet uitspreken. Ik heb heel wat uitspraken van afgelopen 2 jaar gelezen, maar nooit een opgelegde co-ouderschap tegengekomen. Daarbij komt het feit dat jij al geruime tijd de hoofdverzorger bent. Als daar geen noemenswaardige punten op aan te merken zijn, zul jij dat ook blijven wat een rechter betreft als jij geen co-ouderschap wilt om welke reden dan ook. De kinderen zullen dan ook gewoon bij jou ingeschreven blijven. Het adres waar zij het meest verblijven,is het adres waarop ze ingeschreven dienen te staan. Het anders regelen is in feite fraude. Daarnaast geef je met inschrijven van 1 van de kinderen bij hem om financiele redenen (ookal verblijven de kinderen alleen bij jou) een heleboel rechten af (je bent dan bijvoorbeeld wel een paar stappen dichter bij een mogelijk op te leggen co-ouderschap). Bedenk goed, als je nu met co-ouderschap akkoord gaat, is het heel erg moeilijk om dat weer terug te draaien naar een omgangsregeling. Ondanks een eventueel ingestelde 'proefperiode'. Als de kinderen er niet goed op reageren, en jouw ex weigert terug te gaan naar een omgangsregeling, ben JIJ diegene die met hele harde, zwaarwegende argumenten moet aantonen dat co-ouderschap niet in het belang van de kinderen is, wil een rechter dat terugdraaien. Ik ken jouw situatie niet... wil dus geen advies geven, behalve denk heel goed na over wat jij goed acht voor de kinderen in deze situatie.
Als je in de bijstand zit, zul je een toevoeging krijgen op de advocaatkosten. Jouw eigen bijdrage zal rond de 100,- zijn. Het is verstandig informatie in te winnen om te weten waar jij aan toe bent. Verder kun jij gewoon bij je standpunt blijven en is het aan hem een procedure te starten als hij het er niet mee eens is (en jullie komen niet samen uit).
Lilia: Heel duidelijk verhaal, dank je wel. Ik heb al veel informatie opgezocht de laatste tijd. Fijn dat ik nu weet dat ik nu veel mogelijkheden heb en dat ik dus niet akkoord hoef te gaan met eventueel co-ouderschap. Ik zal nog eens heel goed nadenken en ik wil vooral het beste voor de kinderen. Ik weet dat sem zijn papa mist, maar of hij er beter van wordt door dat heen en weer gesleep dat kan niemand van tevoren zien. Demi vind (nu nog) alles best. Ik ben gewoon te soft, mijn ex kan zo goed "praten" dat ie me altijd weer over weet te halen tot dingen waar ik later spijt van krijg. Hij gaat dan huilen e.d. dat ie de kinderen zo mist en omdat ik ergens diep nog van hem houdt, doet dat me pijn en ga ik voor de bijl. Ik zal eens informeren bij een advocatenkantoor hier in de buurt, maar volgens mij kan ik ook via het juridisch loket info opvragen toch? Zal me hier eens in verdiepen.
Info via juridisch loket kun je uiteraard altijd inwinnen, alleen dan zul je enkel de richtlijnen te horen krijgen. Een advocaat kijkt meer per situatie. Daarnaast kun jij altijd een procedure starten voor alimentatie. Als hij heel weinig draagkracht heeft, zal hij heel weinig moeten betalen, maar financieel bijdragen aan onderhoud moet in 99% van de gevallen als de rechter uitspraak doet (al is het maar 30,- per kind). Maar in jouw geval heeft het voor jou geen toegevoegde waarde, alles wat jij extra binnen krijgt wordt namelijk van de uitkering afgetrokken. Als je gaat werken in de toekomst is het natuurlijk anders, dan komt de alimentatie ook daadwerkelijk als extra inkomen binnen tbv de kinderen. Indien nodig, kun je je vragen mbt de toevoeging in advocaatkosten meteen bij de advocaat neerleggen. Deze gaat het dan zelf voor jou uitzoeken en geeft jou aan wat jij aan gegevens moet aanleveren. De aanvraag voor een toevoeging wordt verder door een advocaat afgehandeld. En trouwens co-ouderschap voor zulke jonge kinderen wordt zelfs afgeraden (tot een jaar of 5-6) in verband met een veilige hechting. Dus een slechte moeder ben je zeker niet als je er niet mee akkoord gaat. Als ik het zo lees ben je juist een hele goede moeder. Contact maak je juist wel mogelijk. Maar zulke jonge kinderen hebben zekerheid en veiligheid nodig en daar hoort een vaste thuisbasis bij... Succes ermee meid, en laat je niet gek maken. Jij weet het beste wat goed is voor je kinderen.
Ik zou er alles aan doen om hem GEEN co-ouderschap te geven. Hij woont samen met mijn nieuwe vriendin, maar niet op papier. Maar hij wilt wél kinderbijslag, KGB, etc. Terwijl jij het harder nodig hebt dan hij, volgens mij. Hij zorgt nu niet eens voor de kinderen en toch werkt hij maar 24 uur per week? Waarom zo weinig? Geen zin of kan hij niet meer werken? Wat betreft de advocaat kosten. Maak je niet druk. Mijn moeder had destijds met de scheiding ook een advocaat nodig en haar eigen bijdrage was in totaal iets van 94 euro.
En hij komt nu al niet echt zijn zorgverplichtingen na.... even een uurtje komen knuffelen.... yeah, zo kan ik het ook. Het gaat hem volgens mij echt om de poen, zo te lezen!
zo goedkoop voor een scheiding?? ik ben wel van belgie maar ik denk dak een 7000 euro kwijt was voor iedere zitting moest ik al een 700 ophoesten en dan erna nog eens factuur.