De "do's & dont's" bij het verkopen van je huis

Discussion in 'De lounge' started by Paprika88, May 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Paprika88

Paprika88 Lid

May 19, 2013
    67
    0
    0
    Thuis
    Dames (en heren?),

Ons huis staat al enige tijd in de verkoop. Bijna een jaar nu. Uiteraard zijn wij niet de enigen in dit land waarbij het wat langer duurt, maar we hebben nu het heft in eigen handen genomen en we gaan de verkoop van ons huis zelf doen! Waar we eerst een makelaar de bezichtigingen lieten doen, gaan we dat nu dus zelf doen.

Zijn er hier mensen die daar ervaringen mee hebben? Tips?

Zo dacht ik altijd dat je zeker geen appeltaart moest gaan bakken omdat dat 1) cliché is en 2) het zou bepaalde andere geurtjes kunnen maskeren en dan worden mensen argwanend.
    Nu lees ik echter bij heel veel tips voor het verkopen van je woning, dat je juist wel een appeltaart moet bakken (niet dat ik daar uberhaupt zo'n ster in ben :D)

Nog meer do's & dont's voor het (zelf)verkopen van je woning?

2. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

Nov 2, 2010
    3,489
    1
    38
    De eerste indruk is heel erg belangrijk. Een appeltaart of cake bakken zorgt inderdaad al voor een huiselijke en warme geur, dat trekt bijna iedereen aan. Maar kijk eens naar je interieur. Het moet er een beetje zo uit zien als in een woonwinkel, aantrekkelijk voor iedereen en zeker niet te persoonlijk. Houdt de kleuren rustig, gebruik zo min mogelijk meubels en accessoires en zorg dat er niet overal foto's en andere persoonlijke dingen te zien zijn.

3. Paprika88

Paprika88 Lid

May 19, 2013
    67
    0
    0
    Thuis
    Goede tip, van die woonwinkel! Denk dat ik binnenkort maar eens een aantal winkels ga bezoeken en wat ideeen opdoen. Ben nu al heel veel woon-magazines aan het lezen, maar vind het erg moeilijk om (met klein budget) zulke mooie resultaten te boeken. Daarbij komt dat ik het dan vaak precies hetzelfde uit willen laten zien als in die bladen.. (inclusief dure banken, tafels en accessoires)

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Bij de action kun je voor weinig geld leuke dingen kopen.

5. Pommepom

Pommepom Bekend lid

Feb 12, 2013
    701
    0
    0
    NULL
    NULL
    De appeltaart lees je inderdaad nog in alle tips terug. En toch zou ik dit zelf nooit doen, vind het idd veel te cliché. Maar de geur is wel positief natuurlijk. net als bv verse koffie.

Tips die ik je kan geven is veel aandacht aan goede foto's. De foto's zijn eigenlijk de 1e bezichtiging! op basis daarvan bepalen mensen of ze een afspraak willen maken voor een volgende (echte) bezichtiging. Zorg inderdaad dat er niet te veel persoonlijke dingen zijn. houdt het rustig. Mensen komen niet om naar jouw mooie bank, eethoek of schilderijen te kijken. Zij willen een huis kopen en in hun hoofd kunnen inrichten, het moet dus vooral mogelijkheden bieden. Weinig spullen geeft meer ruimte.
    Verder is het denk ik goed om tijdens een bezichtiging ook even wat afstand te houden, zodat er overleg tussen potentiele kopers kan plaatsvinden.
    Een tip; Maak gewoon zelf eens een afspraak voor een beichtiging ergens. Wat vind je positief en negatief aan die bezichtiging en waar kun je zelf iets mee?

6. Paprika88

Paprika88 Lid

May 19, 2013
    67
    0
    0
    Thuis
    Ga ik zeker doen! We willen zelf bezichtigingen (aan onze toekomstige woning) uitstellen, zolang er niets concreters met ons huis aan de hand is, maar wellicht een goed excuus om dit dan eens te doen om deze reden; wat willen wij zien/horen of juist niet.

7. Mirtje87

Mirtje87 Bekend lid

Apr 1, 2013
    638
    0
    16
    Female
    Overbodige spullen ergens opslaan, hoe minder spullen, hoe groter het lijkt!

Ik weet niet of je huisdieren hebt? Uit de deur als er bezoekers zijn, geeft altijd geurtjes e.d.

8. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

Jul 11, 2012
    652
    2
    18
    Ik heb bij een makelaar gewerkt, dus heb er een beetje verstand van. Ik vraag me af hoe je de promotie van je woning gaat doen? Dat is natuurlijk het belangrijkst. Een NVM makelaar plaatst de woningen op funda en dat is toch waar mensen kijken. Als je er dan ook nog interactieve plattegronden, 360 foto en filmpje bij doet, sta je bovenaan de zoekresultaten.

Foto's zijn idd heel belangrijk. Een groothoeklens doet wonderen!

9. Paprika88

Paprika88 Lid

May 19, 2013
    67
    0
    0
    Thuis
    Wij gaan dit doen via zelfverkopen.nl (zelfde als Makelaarsland). Onze woningpresentatie wordt dus op Funda gezet. Tekst hadden we nog van de vorige makelaar en foto's door een interieurfotograaf laten maken. Dat zit dus wel snor ;)
    Zo'n plattegrond zouden we ook nog willen laten maken, maar wellicht dat we dat over een paar weken doen (of hopelijk dan al verkocht :D)

10. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

Jul 11, 2012
    652
    2
    18
    Die plattegronden zijn echt de moeite waard, hoor. Kost ongeveer €50,-. Ik zie aan foto's vaak niet zo goed hoe de indeling is (totaal geen ruimtelijk inzicht, haha)

Heel veel succes!

11. Minerva

Minerva Niet meer actief

Als je de mensen gaat rondleiden, begin dan met één sterk punt van je huis en sluit ook weer af met een sterk punt. Zorg dat ze een beetje "op de route" liggen ;) Dat heeft vooral een psychologisch effect, want het begin en het einde blijft je het meeste bij. Je begint sterk en je hebt een sterke uitsmijter!

Daarnaast: praat in mogelijkheden. Dus niet zeggen: "de badkamer is wat aan de kleine kant", maar "er zijn mogelijkheden om de badkamer uit te bouwen / anders in te delen, waardoor de kamer ruimtelijker wordt".

Verder: wees eerlijk en probeer zo oprecht mogelijk over te komen, maar natuurlijk kun je wel de positieve punten benadrukken ;) Het is inderdaad zo dat de geur van taart en/of koffie ook meer psychologisch werkt, want het geeft een huiselijk gevoel (zoals al eerder gezegd). Ik had voor de kopers van ons vorige huis een kop thee gezet en met een dienblad midden op de eettafel staan. We hadden het huis na die eerste bezichtiging verkocht (al denk ik niet dat het aan de thee heeft gelegen.... ;)).

Tot slot: knap hoor, dat jullie het heft in eigen hand nemen. Begrijpelijk ook :) Succes ermee!

12. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Ik werk bij een makelaar en wat wij proberen tijdens een bezichtiging als mensen daar natuurlijk behoefte aan hebben om even te gaan zitten met de mensen en een koppie koffie aan te bieden. Zo krijgen mensen een huiselijk gevoel en ervaren ze even hoe het is om in de woning even rustig te zitten.

Nu gaat dit niet bij elke bezichtigingen zo want het is aftasten hoe de kandidaten er tegenover staan maar als ze erg positief overkomen kan dat weleens meewerken.

En vooral zorg dat alles aan kant is, haal bv. meubels opzij of haal iets weg waardoor het groter lijkt.

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Do;
    - laat een stylist door je huis lopen en alle zwakke punten van je huis aangeven.
    - laat ELKE ruimte zo groot mogelijk lijken door geen prulletjes, tierelantijntjes etc overal neer te zetten. 1 mooi plantje met bloemen zorgt voor meer sfeer dan 10 prulletjes.
    - opvolging van hierboven; maak elke ruimte zo leeg mogelijk; geen dozen etc.
    - probeer je huis zo neutraal mogelijk in te richten. Veel mensen zien de mooie of ruime kamer niet door de 'lelijke' tafel.
    - heb je een bepaalde kleur op de muur? Denk erover na om deze neutraal (wit of iets creme) te verven.
    - zorg dat je zelf verzorgt eruit ziet, maar niet te veel naar parfum ruikt.
    - zorg dat het fris ruikt in huis, dus niet muf of naar huisdieren.
    - wcbrillen + deksel omlaag.

Don't;
    - persoonlijke foto's of spullen laten staan.
    - vertel de mensen niet jouw persoonlijke problemen! Een scheiding, ruzie met je man/partner, de kat of hond vd buren, problemen met kinderen of ouders, het gaat hen niets aan en je maakt een negatieve sfeer. (En ja, bij bijna ieder huis waar de verkopers zelf de rondleiding bij deed vertelde hun probleem/problemen aan ons! Ouders met altzheimer, buurvrouw due haar huis sneller had verkocht omdat die teveel was gezakt, scheidingsverhalen etc, we hebben dit echt gehoord!)
    - achter mensen aan blijven lopen. Vraag liever wat ze opprijs stellen, zelf of met jou.
    - doe geen rondje met 'dit is de woonkamer', 'dit is de keuken', maar vertel er wat over. Vb ' de keuken zoals deze nu is hebben wij dan en dan laten plaatsen' mensen zien echt wel dat dat de keuken is!

De rest is al wel beetje gezegd denk.

14. Paprika88

Paprika88 Lid

May 19, 2013
    67
    0
    0
    Thuis
    Wauw! Superbedankt voor alle tips! Daar heb ik zeker wat aan. Hoop ze ook allemaal te onthouden. Nu maar hopen dat door ons (Funda)presentatie ook werkelijk kijkers komen (bij vorige makelaar maar 2 bezichtigingen gehad, waarvan 1 zelfs via de Open Huizen-dag!) En dan alles wat hierboven geschreven is, toepassen. Moet zeker lukken. Ik vind het leuk om mensen rond te leiden in ons huis (ben er ook erg trots op) en mijn man zit in de verkoop, die kan dus wel zijn praatje houden ;)

15. ClaudiaZ

ClaudiaZ Actief lid

Mar 5, 2013
    276
    0
    0
    Flevoland
    Ik zit in dezelfde uitzichtloze situatie en heb toevallig net ook een topic geopend omdat ik ook even niet meer weet wat te doen met de situatie. Wij zitten met 2 huizen (we hadden allebei al een koopwoning toen we elkaar leerde kennen) en ze staan beide te koop. Ik heb een appartement, die staat nu leeg en m'n vriend een hoekwoning daar wonen we nu. We mogen mijn woning niet verhuren en we zitten wel met 2 hypotheken en een grote kinderwens!

Succes, ik hoop dat je succes hebt! Mocht je nog DE tip hebben dan hoor ik hem graag!

Groetjes Claudia

16. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Dit dus! Ik heb de mazzel gehad om 3 huizen redelijk snel te kunnen verkopen (okee, wel 4 jaar geleden maar toch) en heb me hier altijd aan gehouden. Maak het ruim. Maak het onpersoonlijk, zoals inderdaad in een woonwinkel. Vermijd uitgesproken kleuren in je huis. Als je een knalroze muur hebt, verf hem wit. Haal foto's ed weg, mensen moeten zich voor kunnen stellen dat het hun huis is. Haal alle huisdieren weg en zorg ervoor dat de geuren van huisdieren ook weg zijn (ieeuw natte hond ;)). Lucht je huis voordat de mensen komen. Maak het niet te warm maar ook niet te koud (ong 20 graden). Ruim alle losse pruttsels op. Je hoeft geen appeltaart te bakken (cliche) maar wel zoregn dat het fris ruikt, dus geen luchtverfrisser rondspuiten.

Op een regenachtige dag als vandaag, of een sombere dag, doe lampen aan. Doe ze van tevoren aan, zodat de mensen niet de kamers in het donker zien.

Ik zou geen koffie oid aanbieden. De mensen komen voor je huis, niet voor de gezelligheid. Ik heb bij geen enkele rondleiding ooit koffie gehad. Loop niet voor de mensen uit de kamers in, dan blokkeer je het licht en het zicht. Doe de duer open laat ze zelf naar binnen lopen, kom dan als laatste binnen.

Zorg ervoor dat alle kleine dingen die nog afgewerkt moeten worden (een plintje hier en daar, een beetje verfbeschadiging) ook afgewerkt zijn. Niets stoot zo erg af als een huis waar allemaal kleine dingetjes aan moeten gebeuren. 1 of 2 grote dingen zijn vaak nog wel te overzien, maar als mensen meerdere kleine dingen in hun mentale 'to-do' lijstje zetten, wordt al snel een beeld gevormd dat er nog veel aan de woning moet gebeuren, terwijl dat meestal in een dag gedaan is.

17. Aylen

Aylen Niet meer actief

Dit vooral!

Mijn man en ik zitten in de luxe situatie dat we geen huis te verkopen hebben en wel een fijne hypotheek kunnen krijgen. Wij zijn dus die "veeleisende" lui die naar bezichtigingen toe gaan.

Wij hebben wel in ons hoofd dat er misschien een keuken of badkamer vervangen moet worden/naar smaak gemaakt, daar rekenen we op.
    Maar we gaan huizen uit de weg waar knalblauwe verf van alle kozijnen afgebrand moet worden, waar we de muren opnieuw moeten laten stuccen omdat overal granol zit, of waar overal en nergens gaatjes moeten worden dichtgesmeerd, plinten gelegd etc.

18. Mimime

Mimime Niet meer actief

Ik heb toen de keukenkastjes geschilderd en nieuwe handgrepen geplaatst, het leek alsof er een nieuwe keuken in zat.
    Verder alle foto's opgeborgen, heel veel schilderijtjes van de muur gehaald (had 1 muur met 20 kleine schilderijtjes als soort collage), erg leuk maar erg persoonlijk.

Verder stouwde ik voor en bezichtiging zoveel mogelijk spullen in kasten, en liet alleen wat assecoire over om het er niet te leeg uit te laten zien. En ik zette een bos bloemen op de eettafel.
    In de keuken haalde ik het aanrecht helemaal leeg en ook de open plank ging half leeg.
    Beesten spullen ruimde ik op behalve de hondenmand en de kattenbak, die kun je niet ff in een kastje proppen.
    De hond was altijd weg (is ook geen fan van vreemden in huis) en de kat was wel thuis, maar gaf nooit problemen.

Was binnen een half jaar verkocht, midden in de huizencrisis (dec 2012)

O en mijn laatste tip! Mijn huis was geprijsd tegen praktisch de bodemprijs en dat stond er ook bij. Ik zat dus ruim onder de prijs van de andere vergelijkbare huizen, maar er werd ook duidelijk verteld dat er erg weinig speling was en het is dan ook voor die prijs verkocht.
    Als hij duurder te koop had gestaan waren we hier in onderhandelingen ook wel op uit gekomen, nu viel het huis een stuk meer op!

19. Paprika88

Paprika88 Lid

May 19, 2013
    67
    0
    0
    Thuis
    Ben meteen aan de slag gegaan; frutsels weg. Less is more, toch?
    Verder heb ik wat fotolijstjes waar (persoonlijke) foto's inzaten vervangen met mooie printjes. Neutraal gehouden dus.
    Moest deze wel laten staan, omdat deze lijstjes op plankjes stonden en weghalen, zou lege planken betekenen ;)

Ik heb ook een nieuwe, simpele, lichte, salontafel besteld. Gebruik nu de hocker als salontafel, maar vind het een enorm lompe sta-in-de-weg. Ik weet dat ik mijn meubels niet verkoop, maar vaak kijken mensen daar toch ook naar, onbewust natuurlijk.

Zit alleen nog wel tegen die afwerk-dingen aan te hikken. We hebben wat deurposten die her -en der beschadigd zijn. Maar dat is een hoop werk, want we hebben niet meer de kleur die erop zit (ook geen idee wat de code zou kunnen zijn). Zou betekenen dat we al die deurposten opnieuw zouden moeten verven. Ik vind dat nogal een werk...:$
    Ga ik dus nog even over nadenken.

Nogmaals dank voor alle tips. Heb er zeker wat aan!

Share This Page