Wanneer kennen ze de kleuren?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by pientje1, Feb 9, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik zag het tot 10 tel topic, ben ook benieuwd naar de kleuren. Wanneer kennen ze de kleuren?
    Mijn dochter begon rond 2 met kleuren benoemen, nu kent ze alle kleuren. Zwart is het minst interessant :D.

2. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Dl (17 maanden) benoemt nog geen kleuren. Wel eist ze sinds kort, bij het voorlezen, als er 3 gekleurde potloden staan afgebeeld, dat ik van elk potlood ook de kleur opnoem.

3. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Kennen en benoemen diverse dingen.
    Hier kennen (passief) en dus ook kleur sorteren met 15 mnd alle basis kleuren. Benoemen loopt divers ze is tweetalig dus mixt nog veel. Maar ze kan al geel, blauw, groen, rood benoemen in principe sinsd ze 19 mnd is.
    Ze kent ook tinten en kan bijpassende tinten zoeken etc.

Je kan makkelijk testen of kleuren kind kent: teken van alle kleurpotloden kleine cirkels en vraag kind het inkleuren naar dezelfde kleur.

Ik denk dat "kennen" hangt af of je dat vaak zelf benoemt en aandacht op legt ook of er genoeg spelletjes in kleuren en vormen etc. En dan "benoemen" is niets anders dan passief woord actief gebruiken dan hangt van het spraak (vermogen) van kind. Sommige zeggen al kleuren en cijfers met 1.5.
    Hier dochter dan bijna nooit losse woordje zegt maar in zinnen altijd gebruikt.

4. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier bij 2 jaar en 10 maanden nog niet zo ver dat ze alle kleuren goed kent maar de meeste wel.hier gooit ze vooral rood en roze door elkaar. De rest gaat meestal goed.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier kent ze met bijna drie de meeste kleuren nu wel.

Mijn oudste wist met 2,5 echt al alle kleuren ook lichtblauw donkergroen etc. Ach uiteindelijk leren ze het allemaal wel ;)

6. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Dochter wist met 2 jaar wel bijna alle kleuren te benoemen, had alleen geen interesse in saaie kleuren als grijs, wit, bruin enzo. Nu kent ze alle kleuren, kan ze allemaal benoemen en herkennen. Inclusief goud en zilver haha

7. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Oja, ze is 2 jaar en 10 maanden.

8. pientje1

dat zeker! Was niet opschepperig bedoeld hoor. Mijn schoonvader is kleurenblind, dus voor mij een opluchting dat ze kleuren ziet. Al weet ik niet eens of dat erfelijk is :D.

9. pientje1

o wauw goud en zilver kent ze nog niet. Donker en licht ook niet.

10. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het wisselt gewoon heel erg per kind. Sommige kinderen kenne alle kleuren als ze op school starten en anderen kennen dan alleen nog maar de primaire kleuren. Het heeft bij jongetjes vaak ook met kleurenblindheid te maken als ze de kleuren niet weten. Mijn zoontje kent alle kleuren incl licht-donker etc. Maar als ik alle potloden door elkaar gooi dan kan hij het goede potlood er echt niet meer uitvissen. Hartstikke kleurenblind helaas dus.

11. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    ze kan alleen geel en dan alleen van haar kleurpotloden. maakt niet uit welke er liggen of hoeveel, ze pakt altijd de goede hihi

12. Voor zo ver ik weet is het erfelijk, maar alleen voor mannen, dacht ik ;)

13. tuc

tuc Niet meer actief

De oudste met ruim 3,5...de jongste noemt alles blauw...heeft ook nog geen benul.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,905
    3,933
    113
    Ergens tussen 2 en 2,5 jaar. Eerst was alles blauw :D
    Nu kent ze rood, geel, groen, blauw, oranje, roze, paars en wit
    Zwart, bruin en grijs soms, die vindt ze niet zo boeiend denk ik ;)

Ze heeft wel echt zo'n kleurenticfase gehad, alles moest op kleur.. Rood kopje, rood schoteltje, rood lepeltje van haar plastic servies.. Gele beker op een gele onderzetter.... Rood drinken op een rode...etc
    Gelukkig is dat weer een beetje over ;)

15. pientje1

Oja zeg. Wist ik echt niet :)

16. pientje1

Hier was blauw ook de eerste kleur waar ze interesse in had! Toevallig of zou blauw de opvallendste of aantrekkelijkste kleur zijn!

17. adi

adi Niet meer actief

Hier konden ze ook rond 2 jaar alle basiskleuren.
    Mijn dochters konden rond 3 jaar ook alle lucht/donker/beige/grijs enz kleuren, maar zoon kende met 4 jaar net zoveel kleuren als met 2 jaar.

18. mumija

mumija Niet meer actief

Rond de 2 jaar de basiskleuren en rond de 2,5 jaar ook lichtblauw, donkergroen, grijs etc.

19. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hier allebei vrij vroeg. Onze oudste kende rond anderhalf jaar alle kleuren, de jongste was iets ouder (20 maanden ofzo). Met ongeveer twee jaar wisten ze ook het verschil tussen licht en donker.

20. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Kleurenblindheid is zeker erfelijk. Maar dat verloopt bij mijn weten meestal via dochters, die het op hun beurt weer aan hun zoon kunnen geven (heeft te maken met het X-chromosoom).

Share This Page