Hoi!!! Ik ben gezegend met 2 gezonde kinderen. Julia wordt aan het eind van de maand 2 en Jasmijn is 5.3 weken oud. Ik wist dat moeder van 2 jonge kinderen pittig zou zijn maar nu dat ik er volop in zit wil ik graag met andere mama's praten over de dingen waar zij tegen op lopen/ moeilijkheden. Ik vind het ontzettend zwaar op dit moment! Julia vraagt veel aandacht (heeft ze altijd gedaan) en Jasmijn wil ook bv en geknuffeld worden. Ik merk dat ik een kort loontje heb en vindt het lastig mijn aandacht goed te verdelen, maar ook tijd voor mijzelf over te houden. Wie wil me mij meekletsen?
Hoi, Ik wil wel meekletsen. Mijn dochter is momenteel 2 jaar en 3 maanden, en ik heb een zoontje van 3 maanden. Zeker de eerste weken vond ik erg pittig. Mijn dochter was ook voortdurend aan het uitdagen en aandacht vragen als ik met mijn zoontje bezig was. En waar we haar normaal gesproken zo op bed legde waarna ze binnen 5 minuten lag te slapen waren we zeker 1,5 uur bezig om haar op bed te laten liggen. Nu gaat het eigenlijk iets beter, krijgen we er wat meer ritme in, hoewel er af en toe nog van die dagen zijn waarbij ik ze allebei echt zat ben aan het einde van de dag. En het is af en toe nog even puzzelen om ook het huishouden en de was een beetje bij te houden. Zeker nu ik net weer aan het werk ben, ben ik benieuwd hoe alles gaat lopen
hoi!!! Herkenbaar hoor! Ik ga vaak als mijn man aan de einde van de dag thuis komt nog lekker even met de meiden het bos in, gewoon even eruit. Ik vind het nogal een onderneming om overdag met die hele kermis op pad te gaan en ik heb ook liever dat mijn jongste gewoon in bed ligt dus doen we het zo. Mijn man kookt dan en na een uurtje komen wij weer thuis. Verder ga ik vaak na 19.00 lekker alleen even boodschappen doen, bij een vriendin op de thee of sinds kort hardlopen. Echt heerlijk even weg uit dat huis om daarna samen op de bank te hangen. ook laat ik mijn oudste 2 meerdere malen door de dag heen merken dat het nu even hun tijd is. En dan zeg ik bijv ja nu moet Yarah even wachten he want wij zijn lekker aan het eten. Zie aan hun koppies dat ze dat ook fijn vinden om te horen. En als ik ze echt helemaal zat ben doe ik de tv aan geef ik ze lolly en pak een kop thee voor mezelf en de laptop en zeg de komende 15 minuten is het even mama-tijd!!! (Slecht he!!)
ik heb het zelf gehad, mijn zoon was 1,5 toen mijn dochter geboren werd, ondertussen zijn ze bijna 3 en 1,5 misschien een paar tips, het vraagd veel geduld maar het helpt echt * vraag of de oudste wil helpen met luier verschonen, laat haar de schone luier pakken, op een stoel klimmen bij bijv de commode, jij doet de luier af, bij een plasluier laat je haar voor de fun een doekje over de billetje halen, jij doet de luier weer om, en de vieze luier mag de oudste in de prullenbuk gooien, daarna vertel je uitgebreid hoe onwijs goed ze dat gedaan heeft, hoe trots je op haar bent dat ze al zo'n grote meid is, * naar bed brengen, de oudste mag ook mee naar boven, samen ga je nog een liedje zingen voor de jongste, een kusje en dan gaat de jongste slapen, ondertussen ga je samen bijv stofzuigen of de was opvouwen en als dat klaar is gaat je meisje even alleen spelen of een filmpje kijken of samen knutselen, en zo nog veel meer, betrek overal je oudste bij, door dit te doen hebben onze kids echt een hele goede band, toen ze net geboren was het ritueel er al: hij helpt mama met N uit bed halen, samen gaan we naar beneden, hij gaat op de bank zitten, n op schoot, even knuffelen, samen tv kijken ... ookal keek n natuurlijk niet, na de 10 minuten zandkasteel mocht ik de fles warm maken en hielp hij met de fles geven, daarna met een schone luier, en daarna brachten we haar samen naar bed, hij vond het geweldig hoe "groot" hij behandeld werd, hij voelde zich zo trots, nu bijna 1,5 jaar later.... gaat het nog zo, zoon helpt haar uit bed halen, en samen op de bank word eerst geknuffeld voor er word gegeten.
Mejojo: Ik probeer Julia ook overal bij te betrekken. Jasmijn slaapt nog in de box, anders moet ik wel 100 keer de trap op en af lopen. Jasmijn slaapt ontzettend slecht en ik zie mezelf niet elke keer Julia de trap op en af sjouwen. Jasmijn is op dit moment erg van streek, ze slaapt weinig en huilt veel. Dit vergt veel van mij. Ook wil ze om de 2 uur bv Ik blijf mezelf toespreken dat het tijdelijk is en dat het alleen maar makkelijker kan worden, maar ik zit er vaak doorheen.
Het is inderdaad investeren en veeel geduld hebben. Over het slapen wil ik wel even wat kwijt. je merkt zelf al dat de jongste slecht slaapt in de box. Ik zou er voor kiezen haar in bedje te leggen. Je dochtertje kan toch wel even alleen spelen of zijn? Zorg je dat je beneden als verschoont etc. hebt. Je oudste overal bij betrekken is al heel fijn denk ik. Ze zal best eens buien hebben en rare dingen uithalen als je met de jongste bezig bent. ik probeer het te negeren en op een andere manier aandacht te geven. Bijvoorbeeld te praten over wat je ziet of wat ze doet... Maar het blijft pittig... ( zit hier 21 mnd tussen)
Ik vind het ook heftig. Hier 19 mnd verschil en inmiddels is het eerste halfjaar voorbij. Benjamin slaapt erg slecht en is erg hongerig. Heeft tot 4,5 mnd volledig bv gehad (om de 2-2,5 uur) tot ik het niet meer trok en toen gingen we over op de fles. Dat gaf iets rust omdat ik hem nu soms ook kon 'uitbesteden'. Lucas is lekker aan het peuterpuberen, hij is regelmatig zo vreselijk dwars en boos. Hij moet nog erg wennen aan het feit dat hij mij moet delen en ik vind het ook erg moeilijk om de aandacht goed te verdelen. Voel me constant schuldig naar 1 van de twee of naar allebei Momenteel slapen beide jongens erg slecht (Lucas heeft nachtmerries) en dat hakt er behoorlijk in Ik laat Lucas overigens gerust even 2 minuutjes beneden als ik Benjamin in bed leg...
Bij mij zit er godzijdank wat meer leeftijdsverschil tussen. Er zit 2,5 jaar tussen. Maar hier is het ook dodelijk vermoeiend. De jongste is er echt eentje met pit. Die krijgt het voor elkaar om vandaag vanaf 16 uur hooguit een half uur te hebben geslapen. Ze slaapt nu nog niet!! Op zulk soort dagen zit ik er helemaal doorheen....... Dan heb ik nog het geluk dat het vandaag kdv dag was van mijn oudste en ik dus redelijk mijn handen vrij had ('s ochtends slaapt ze meestal goed). Maar pfff wat ben ik blij als het weer weekend is. Dat mijn man weer mee kan helpen. Geef gelukkig fv, dus hij kan ook wat op zich nemen. Ik had niet verwacht dat het zo zwaar was. Was ook echt vergeten wat het is om zo'n kleine baby te hebben. De oudste is al zo zelfstandig en doet van alles zelf!
hey dds, ik vond het de eerste weken erg moeilijk en zwaar en niet leuk. Toen de jongste in een ritme kwam en de nachten door ging slapen werd het allemaal een stuk leuker. Vanaf een maand of drie liep het al aardig en nu kan ik alles doen wat ik eerst ook deed, alleen logistiek gezien ben ik wat langer bezig.
Ik heb niet helemaal dezelfde situatie, maar vind het wel interessant om te lezen waar jullie tegenaan lopen. Daarnaast verwacht mijn beste vriendin nu haar tweede, en ze heeft een peuter rondlopen. En zij maakt zich ook enorm veel zorgen over alle dingen waar jullie tegenaan lopen. Wat ik haar probeer te vertellen is om te zoeken naar een iets praktischere manier van omgaan met de kinderen dan toen ze maa 1 kind had. Met 1 kindje kun je alle tijd nemen voor elk onderdeel van de dag, en kun je alles doen 'waar' en hoe het hoort. Met 2 kinderen kun je jezelf wat makkelijker maken door sommige dingen praktisch aan te pakken. Wat wij bijvoorbeeld altijd doen is: - 's ochtends kinderen beneden wassen (met washandje) en aankleden. Ondertussen kijken de andere tekenfilm zodat ik rustig de tijd kan nemen om elk kind netjes te krijgen; - Als de oudste nog een middagslaap heeft, deze gelijk trekken met het slaapje van de baby. In die tijd het avondeten voorbereiden. Dan hoeft dat niet als ze wakker zijn; - kinderen zoveel mogelijk boven laten slapen. Zo heeft het kind haar rust, en kan het ander kind op haar gemak spelen en hoeft niet stilletjes te doen. Als je veel naar boven moet, de woonkamer veilig maken zodat je de oudste daar rustig een paar minuutjes alleen kunt laten. - Kinderen beneden verschonen. Een la oid in de woonkamer reserveren voor luiers, doekjes en cremés, en daar ook extra rompetjes en kleertjes neerleggen. Als je te maken krijgt met doorlekken hoef je niet naar boven te rennen met het kind. - Huishouden praktisch insteken, sommige dingen wat meer loslaten. - een draagdoek aanschaffen, daarmee kun je de aandacht verdelen; - er komt vanzelf tijd dat je aan beide kinderen tegelijk aandacht kunt geven. Dat went. Bijv. eentje op schoot voeden en tegelijk voorlezen aan de ander. of eentje op schoot met een boekje/ rammelaar oid en tegelijk puzzel maken, of tekenen met de ander. - taken in huis goed verdelen
Oooohhhh dds, ik herken veel in je verhaal hoor!! Ik kan alleen maar zeggen: hou vol!! Het wordt echt (veel) makkelijker en leuker allemaal! De eerste acht weken vond ik het heftigst! Ook onze jongste sliep erg slecht m.n. overdag. Alleen maar hazeslaapjes met als gevolg elke 2 á 2,5 uur aan de borst. Pfff... Ik liet haar eerst ook in een wiegje in de box slapen, maar werd op een gegeven moment zo 'bang' dat ze wakker werd dat ik dan weer heel kortaf tegen de oudste werd als ze lawaai maakte. Uiteindelijk ben ik haar toch wel boven gaan leggen met als gevolg inderdaad dat je veel heen en weer loopt, maar af en toe ook de luxe van een 'per ongeluk' langer slaapje!! Misschien voor jou toch ook het proberen waard? Ik neem de oudste óf mee (ze kan zelf traplopen, dus als ze loopt te treuzelen haal ik haar gewoon in en doe vast mijn ding) en vaak helpt ze dan inderdaad met de gordijnen dicht doen, speentje geven, liedje zingen en het muziekje aan doen óf ik laat haar beneden. Ik zeg dan dat ik de jongste even in bed leg en dat ik zo weer terug ben. Dat vindt ze tegenwoordig ook wel prima! Na een week of acht vond ik het echt een stuk makkelijker worden allemaal en nu is het echt genieten!! Tuurlijk is het hartstikke druk, maar ook heel erg gezellig! De oudste is nu helemaal gewend aan de nieuwe situatie. Ze kan goed zelf spelen en kletst de hele dag! Ook kan ze nu lange stukken buiten lopen of gaat ze mee op haar driewielertje! Dat is ook zo leuk! De jongste is zoooooo'n lieverdje!! Sinds ik na 4,5 maand gestopt ben met de borstvoeding, omdat ze zowel overdag als 's nachts om de 2 á 2,5 uur bleef komen, is ze echt zo tevreden! Dat maakt het ook heel makkelijk om een dagje uit te gaan of ergens op bezoek. De jongste slaapt toch wel (of niet) en de oudste wordt steeds zelfstandiger. Enige wat ik nog echt lastig vind is 'de spits' (zo noemen wij het moment tussen 17.00 en 19.00 uur) in mijn eentje doen. Wij badderen altijd beide kinderen en daarna krijgen ze nog wat drinken (jongste voeding, oudste warme melk) en gaan ze naar bed. Echter als ze uit bad komen zijn ze eigenlijk allebei moe en willen ze hun aandacht en naar bed. Dat vind ik echt lastig! Ik sleep me een ongeluk met van de voren klaar gemaakte flesjes, aankleedkussens, handdoeken e.d. om alles in goede banen te leiden... En als er dan één iets heeft (zoals gisteren mijn jongste buikpijn / kramp), dan voel ik me wel even erg ongelukkig met twee krijsende kinderen en twee handen te kort... Maar goed, als ze er dan weer allebei in liggen en lief zijn gaan slapen, denk ik met plezier terug aan alle dingen die we overdag hebben gedaan! Ik hoop voor jou dat de heftige periode ook gauw achter de rug is!! Het wordt écht beter!! @ MamaMarije: Zo grappig, volgens mij had ik een aantal maanden geleden ook al veel herkenning bij jou in een ander (soort gelijk) topic en nu zie ik weer veel overeenkomsten! Wij hebben ook zo'n hongerig kind en ik ben ook (mede daardoor) met 4,5 maanden gestopt met de BV! Het is wel een beetje off-topic, maar ik ben wel heel benieuwd hoe het bij jullie nu gaat met de voedingen? Omdat onze jongste tot 4,5 maand dus vaak nog wel iets van 9 of 10 borstvoedingen per dag kreeg, zijn wij allang blij dat ze nu op 6 flesvoedingen zit. Dat is alleen (volgens CB en verpakking van de voeding ) natuurlijk niet meer de bedoeling, maar ik vind het erg lastig om dat te reguleren... Mijn oudste heeft ruim 9 maanden bv gehad, dus ik snap d'r ook allemaal niks van!! Ben benieuwd hoe dat bij jullie is gegaan!
Jasmijn is in slaap gevallen in de mc en daar laat ik haar voorlopig in......ik weet dat het slecht is voor haar rug/ nek, maar te weinig slaap ook. Julia is vandaag naar de kdv, dus heb ik mijn handen "even" vrij om wat huishoudelijke taken te doen en lekker met Jasmijn te spelen
De oudste wil altijd helpen, ik krijg het niet voor elkaar dat ze dan gaat spelen of tv kijken. Dus dan maar een sponsje geven met wat zeep eraan en haar dan laten 'poetsen', zij blij en ik kan even iets in het huishouden doen. Ook met de jongste wil mijn dochter vaak helpen, zij mag dan de luier pakken of hem even zijn speentje geven. Maar ook samen op een kleed op de grond liggen knuffelen en spelen. Ook mag ze meehelpen koffie te zetten, zij mag dan op het knopje drukken. Kleine dingetjes, maar ze vind het oh zo geweldig om te 'helpen'.
Heel herkenbaar wat hier allemaal staat. Ik ben sinds 7 weken moeder van 2 jongetjes. De oudste is 2,5 en gelukkig heel lief voor zijn broertje. Met de BV ben ik gestopt, F kwam ook binnen de 2 uur. Ik geef nu de fles (mag ook geen BV meer geven ivm medicatie) en de oudste helpt dan erbij. Ik probeer de oudste zoveel mogelijk te betrekken bij de verzorging van de jongste. Hij vindt het geweldig en zegt wel 100x op een dag dat hij de grote broer is. Verder maak ik wel wat meer gebruik van de tv, vooral 's ochtends. Ik vind dat een lastig moment om tegelijk een fles te geven en samen te eten. Na het middageten bouw ik een rustmoment in (ja, weer de tv). De middagslaap is al een paar maanden over van mijn oudste. Zelf wil ik wél even bijkomen, kan dan meteen de was vouwen. De jongste slaapt in de wandelwagen, ik wil niet steeds heen en weer lopen naar boven. Beneden liggen luiers en extra kleding. Verschonen doe ik op de bank. Nu is mijn oudste ziek en dan vind ik het erg moeilijk om de aandacht te verdelen. Normaal moeten ze echt op elkaar wachten, maar dat is nu wat lastig als er gespuugd wordt. Ik weet dat het allemaal wat makkelijker wordt. F komt nu 1 x voor een nachtvoeding (soms 2), T heeft nachtmerries. Als ik wat meer kan slapen 's nachts voel ik me ook een stuk beter. Ik merk dat ik dan wat meer van mijn stuiterende peuter kan hebben en dat de sfeer dan ook beter blijft. Ik lees even lekker mee voor tips, enz.