Jij mag ook niks!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Biccy, 1 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Gisteren waren we op visite bij mijn schoonouders. Althans, eerst bij opa, daarna naar oma (zijn gescheiden).

Bij opa was het gewoon gezellig, al vind ik zijn vriendin veel te luidruchtig naar de kleine, en zij zich maar afvragen waarom hij nooit op zijn gemak zit bij haar.

Anyway, op een gegeven moment vraagt ze, 'geef je hem buttons?' (dat zijn chocolade knopen). Dus ik keek nogal verbaasd en zei, nee daar vind ik hem veel te klein voor!

Oh nou, miep geeft ze wel gewoon aan Ryan hoor! (haar dochter, en haar kleintje is een maand jonger dan mijn zoontje).
    Zegt ze tegen mijn zoontje, nou, jij mag ook niks van je moeder he?! Je kunt hem toch gewoon chocola geven? Ze ging er een tijdje op door, maar op zo'n manier alsof ik mijn kleintje nooit iets geef/gun.

Ten eerste, moet iedereen lekker voor zich weten wat ze aan d'r kleintjes geven. Persoonlijk vind ik 7 maanden te jong voor chocola, al moet ik erbij zeggen dat ik eigenlijk in de overtuiging ben dat dat sowieso slecht voor die kleintjes is. En dat kan ik mis hebben!

Maar wat ik nog het vervelends vond, was dat ze mij en mijn man het gevoel gaven alsof we aliens zijn, die heel streng zijn als het op eten aankomt. Ik vind niet dat ik in de verdediging moet over mijn keuze, en mijn kleintje krijgt echt wel eens een hapje van iets wat 'slecht' is. Maar ik vind het belangrijk dat hij groentes en fruit heerlijk vind, wat hij ook daadwerkelijk vind. En ik vind het flauw dat ze me het gevoel geeft dat als mijn kleintje daar zou verblijven, voor een dagje of een nacht ofzo, dat ze hem dan volstopt met chocola.

Nou ja, ik moest gewoon mijn verhaal even kwijt, ik vond het zo'n lullig moment. Ik reageerde nogal snel met een nee antwoord, voordat zij zei dat haar dochter dat wel gewoon doet. Alleen word ik nu afgeschildert als streng en mijn kind mag niks.

Goeie leer, denk ik dan maar. Iedereen voed anders op. En ik weet nu in ieder geval zeker, dat vermoeden had ik al, dat we op totaal verschillende lijnen zitten!

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Je hebt helemaal gelijk hoor!
    Ik zou dat ook niet willen...
    Chocolade voor zo'n kleintje het moet niet gekker worden!
    Laat ze eerst lekker het "normale" eten ontdekken.
    En ik snap je bezorgdheid dat ze het dan misschien toch doen als je er niet bij bent.
    Ik snap niet waarom in mijn geval ook de schoonfamilie zich er mee bemoeit.
    Jij bent de moeder en jij bepaalt wat er gebeurd!
    Ik heb toevallig net een topic gemaakt over iets anders maar wel dat mijn schoonmoeder mijn wensen niet respecteert.
    Terwijl we het er uitgebreid over gehad hadden doet ze toch wat zij wil...

3. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Wat een herkenbaar verhaal. Ik heb een hele lieve schoonmama die is geemigreerd en dus ons en haar kleinkinderen heel weinig ziet.
    De eerste paar keer dat ze hier was om mijn dochter te zien had ze ook overal commentaar op. En dus ook aan mijn kleine meid die het eerste jaar erg gevoelig op bepaalde voedingstoffen reageerde chocola geven! Terwijl ik had gezegd dat ik het niet wilde. Gewoon stiekem doen!
    Ik las je berichtje en het kwam in ene terug!

Ik kan me je gevoel dus helemaal voorstellen.

4. JBM1985

JBM1985 Actief lid

17 mrt 2009
    362
    0
    0
    Vervelend dat ze zich ermee bemoeien. Ik kan het ook met mijn schoonvader. Die zag hem na 3 maanden al het liefst met alles van de pot mee eten en lange vingers. Wij houden gewoon ons schema aan wanneer we hem weer iets nieuws geven en als het CB zegt dat iets nog niet goed is zullen ze het toch wel weten. Maar het is zo vervelend dus lekker van je afschrijven, ik heb hier ook regelmatig frustratie over. Ja zegt die dan vroeger moesten ze gewoon met de pot mee eten en ze kunnen toch niet eeuwig de fles krijgen. Grrr en dat zegt iemand die zelf nooit thuis is geweest voor zijn eigen kinderen!

5. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ach joh, sommige mensen moeten altijd ergens commentaar op hebben. Is ze wel goed snik...een kindje van 7 maanden chocolade geven ;). Nee hoor, dat gebeurde hier ook echt niet. Mijn dochter is nu 18 maanden en die krijgt nu wel eens een hapje taart bijvoorbeeld, maar toen ze 7 maanden was vond ik dat echt niet nodig hoor. Bovendien waren we toen net een maandje bezig met bijvoeden...

6. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Mijn kleintje eet echt alles, maar dan ook alles. We zijn op aanraden van de ha al met bijna 4 maanden begonnen met fruit, daarna groentes en nu eet hij netjes 3x per dag een (gezonde) maaltijd. (Naast zijn flesvoeding)

Als hij iets nieuws krijgt, krijgt hij een klein beetje om te kijken of er een reactie op komt, komt dat niet, krijgt hij het de volgende keer gewoon.
    Hij eet nu ook gewoon met de pot mee, aangepast, dat wel.

Alleen ben ik persoonlijk van mening, dat snoepen op deze leeftijd echt nog niet nodig is. En ja hoor, ik had laatst een muffin, die dingen zitten ook vol met suiker, en daar kreeg hij ook een ienieminie hapje van. Ik ben echt niet super streng ofzo.
    Maar ik vond het zo lullig dat ze erop doorging, omdat haar dochter dit wel aan haar 6 maanden oude kindje geeft. Dat moet gewoon kunnen.

Ik vind dat een andere mening/manier van opvoeden ook moet kunnen, alleen was daar dus geen plaats voor en dat snap ik niet.

Man en dat schiet me toch verkeerd haha

7. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Mijn reactie was waarschijnlijk iets geweest in de trand van:

Ach als Ryan dan netelroos of een allergie oploopt omdat er geadviseerd word zo jong nog geen chocolade te geven is het toch Mieps eigen keuze geweest?
    Ik kies daar uit voorzichtigheid niet voor en het is mijn kind dus ook mijn keuze.

8. JBM1985

JBM1985 Actief lid

17 mrt 2009
    362
    0
    0
    Jij weet wat het beste is voor je kleine, ons mannetje kon eerst ook niet goed tegen bijvoeding en dat wisten ze dus moest dat ook langer op zich laten wachten en toch zeuren waarom mag hij dit niet hij kan niet eeuwig flesjes drinken. En als ik een koekje meegeef of soms 2 crackers alles wat ik meegeef gaat op. Dus dat heb ik ook wel afgeleerd.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Helemaal los van of chocolade wel of niet geschikt zou zijn voor een 7 maanden oud kind (niet dus), kweek een olifantenhuid want je gaat dit nog veeeeeeeeeeel vaker krijgen. Van je (schoon)moeder, van vriendinnen, van vriendinnen van je vader, van moeders hier, van wildvreemden.

JIJ bepaalt hoe jij je kind verzorgd en opvoed en niemand anders. Laat lekker kletsen joh!

10. MB1980

MB1980 Actief lid

6 jun 2011
    148
    0
    0
    Adviseur bank
    Gelderland
    Oooh wat irritant hè? Dat iedereen zich er mee denkt te moeten bemoeien. Ik had gewoon gezegd:" moet zij weten, maar ik vind het niet nodig." Punt. Er zijn genoeg gezonde snackjes die ze ook heerlijk vinden, zoals rijstewafeltjes, ligakoekjes, wortelchipjes, etc. Waarom zou je ze vol gaan stoppen met suiker als ze hier zelf helemaal niet om vragen? Mijn schoonmoeder doet het gelukkig niet, maar mijn moeder wel. Niet persé met snoepgoed, maar bijvoorbeeld wel met gewone melkproducten ofzo. Of het slapen onder een dekbed. En als ik dan zeg dat ze iets nog niet mag hebben, dan doet ze alsof ik haar persoonlijk aanval, want dan zegt ze: "nou jij kreeg het ook hoor, en jij leeft toch ook nog?" Hmpfff..... Ik krijg haar maar niet aan het verstand gepeuterd dat door onderzoek de inzichten in 30 jaar wel iets veranderd zijn....

11. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    #11 Biccy, 1 nov 2011
    Laatst bewerkt: 1 nov 2011
    @Cygnet, eigenlijk heb ik het alleen met haar, zij gaat overal tegenin. Ik heb niet echt een netwerk hier, dus de mensen die wel eens oppassen, weten precies hoe ik het doe, en houden zich daaraan. Zij is de enige die tegendraads is, en dat komt puur en alleen omdat ze heel vaak oppast op haar kleinzoontje, en wij dus totaal niet op 1 lijn zitten. Tandjes poetsen, hoeft op deze leeftijd niet, nou, volgens mij wel, zeker met flesvoeding. Naar bed volgens het standaard ritme, hoeft ook niet, zo hield ze mijn kleintje dus bijna de hele dag op, omdat hij dan bij ons 's avonds beter zou slapen. (Hij's fijn, niet dus).

Voorkeurshouding bij haar kleinzoontje, maakt het uit, trekt wel bij. Nou niet dus, was zo onwijs scheef gegroeid, dat hij echt wel een helmpje nodig had. Chocola, kan gewoon, daar zijn het kindjes voor.

Het probleem, vind ik, is dat zij dus totaal 100% vasthoudt aan haar dochter d'r manier, en de mijne compleet wegwuift.

En ja, vergeleken bij haar dochter, ben ik inderdaad een stuk 'strenger'. Jammer dan.

Waar het op uitloopt, is dat ik mijn kleintje daar dus gewoon niet meer achterlaat. Opa mag hier oppassen, want hij houdt onze regels en ritme heel netjes aan, maar that's it. En daar baal ik van. Je mag best een andere mening hebben, maar niet zo doordrammen!

12. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    chocola vind ik hem nog te jong, daniel krijgt dat nu pas af en toe (smarties). Kijk, als ze (of jullie) hem af en toe likje slagroom ofzo geven vind ik het anders, dat kan elk kindje goed wegkrijgen. Maar chocola daar zou ik ook niet zo gerust in zijn...

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik snap je hoor en je doet volgens mij wat je moet doen: consequenties verbinden aan je mening. Maar maak je je er niet zo boos over.. het heeft geen zin. Zij ziet het anders..en zolang ze niet bereid is om daar in te veranderen, zijn de consequenties helder.
    En laat je alsjeblieft niet op de kast jagen.. haar ding dit he? Niet de jouwe! Sterkte!

14. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hier is chocolade niet aan de orde, slagroom trouwens ook echt niet. Wat een rotzooi, niet nodig allemaal.
    Ik heb ook veel kritiek gegeven en het boeit me niets. Mijn baby, mijn manier. En als je je daar niet aan kunt huoden, dan pas je dus niet op :)

15. misa

misa Niet meer actief

Tjonge jonge, waar bemoeien ze zich mee. Ik zou mijn kind daar ook niet fijn achter laten neej..! Ja alleen als ik heel zeker weet en duidelijk heb gemaakt dat ik er niet achter moet komen als ze mijn kind iets geven waarvan ze weten dat ik dat niet wil hebben.

Ik vind niet dat je zeurt hoor! En ook al zou ik dat wel vinden: het is jullie keuze wat je wel en niet doet!
    Ik ben ook vrij streng in wat hij wel en niet mag en hij is nu 11 maanden..! Sinds een paar dagen drinkt hij heel slecht water uit een tuit/rietjesbeker. Dus maar eens hele dunne roosvicee geprobeerd: zuipen joh! ;) En soepstengels zijn ook niet echt meer in trek dus af en toe een nijntjekoekje of liga. Ik wordt nu hij richting de 1 gaat wel makkelijker. Maar chocolade: echt niet!

Laat je niet gek maken, bovendien, zo raar is het niet hoor. :)

16. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Oh ja, ik herken het wel. Nu al ja.
    Ik probeer dat soort opmerkingen maar gewoon van me af te laten glijden, er niet op te reageren of gewoon simpelweg te zeggen: nee, dat mag ze (nog) niet.
    Afhankelijk van de situatie zal ik uitleggen waarom, maar bij mijn ouders zal dat niet nodig zijn, want die zijn er hoe dan ook niet vatbaar voor. "Ze zijn tegenwoordig toch veel te voorzichtig met kinderen." ;)

We waren er laatst op visite. Vroeg m'n moeder of onze dochter een paar Nibbit chipjes mocht? Ik verslikte me haast in de cola.
    Later vertelde ik dat bloemkool niet zo'n succes was, we zijn onlangs begonnen met bijvoeding. Oh daar wist ze wel wat op, gewoon een beetje appelmoes er door! Ehm, sorry? Waarom precies? Als ze iets niet lust, dan hoeft het heus nog niet. We proberen het over een tijdje gewoon weer, ik ga niet gelijk alle natuurlijke smaken zitten verdoezelen met appelmoes zodat ze maar bloemkool eet. Ze is 5 maanden man!
    Toen deed m'n vader er nog een schepje bovenop door te zeggen dat ie haar over niet al te lange tijd zo graag een kippenpoot wil geven. Ik was daar namelijk vroeger zoooo gek op, ik kon bij wijze van uren kluiven op zo'n bot en moest heel hard huilen als ze 'm afpakten. Dat leek ze voor onze dochter ook wel leuk.

Zoals je leest; ook mij staat nog het een en ander te wachten :D

17. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Hahaha ik zie d'r al zitten met een kippenpoot :D

18. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Herkenbaar, de bakker zat ook zo toen ik nee zei tegen een koekje voor Jayden.. zei ze ook gelijk tegen Jayden : jij mag ook niks van jouw mama'
    Hij had daarvoor net gegeten en dan nog waarom nu al een koekje geven als een rijstwafel ook lekker is! en nog vele malen gezonder ook.

19. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Zo herkenbaar.. Ik moet tegenover mijn schoonfamilie ook altijd verdedigen qua eetgewoontes.. Ik vind yoghidrink, friet, chips, spekjes etc gewoon niet nodig bij een kind van net 1 jaar.. Ik heb één keer gezegd goed pissig: Het is ons kind en wij voeden het op, op onze manier. Dat wil niet zeggen dat die van jullie verkeerd is maar wij doen het gewoon anders, klaar!

20. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier geeft de bakker standaard een stukje bruin brood ;)

Deel Deze Pagina