En als iemand persee wilt vertellen dat hun het geld niet doneren aan Haiti, prima.. Maar dat NL erbij betrokken word is onnodig toch ? Je kan gewoon zeggen ik doneer mijn geld niet aan Haiti, want ik help andere goede doelen al genoeg. Simpel toch?
Ik doneer ook niet... Bij tsunami wel gedaan, maar zoals al eerder geschreven is daar heel veel geld bij de verkeerde mensen/instanties terecht gekomen.
' grappig ' .. toen ik dit topic opende had ik al een ongemakkelijk gevoel dat het wel eens uit de hand kon lopen hier. en precies om de ongenuanceerde, egoistische redenen die ik hier met stomme verbazing lees. voor zover ik ze trouwens bij sommigen door de taalfouten heen kan lezen volgens mij is het onderwerp van dit topic ' hulp verlenen aan haiti ' en niet ' vergelijk haiti met de ellende in NL ' dat is gewoonweg een vreselijke belediging op t moment. er zijn daar VIJFTIGDUIZEND mensen DOOD en dat lijkt me altijd lulliger dan onder de armoedegrens leven. trouwens, je moet ellende niet met elkaar vergelijken. geef wel, of niet, maar jemig. probeer niet-geven niet te verschuilen achter dat het hier ' erger ' is of dat ' mijn (??) belastinggeld al teveel naar het buitenland gaat ' behandel de ander zoals je zelf wil worden behandeld... ook hier kan een aardbeving komen, een vliegtuig uit de lucht enzovoort. of zoals iemand het hier treffend zei: gelukkig kunnen ze in haiti niet meelezen in dit topic... anyway,ontopic: uiteraard hebben wij geld overgemaakt. al is het een schijntje vergeleken met wat nodig is.
Klingel: AMEN!!!!!!!!!!!! Ja, ik heb gedoneerd. Wat daar gebeurd is kan en mag je niet vergelijken met welk land dan ook. Niets hebben die mensen meer, echt helemaal niets. Het land is één grote chaos. Mensen lopen in de puin, slapen in de puin en worden behandeld in de puin. Hulpverleners doen wat ze kunnen en dat is, helaas, maar bitter weinig. Waarom? Omdat het land zelf niets meer heeft en ze afhankelijk zijn van........................juist ONS!!!!!!!!!! Hier in Frankrijk is ook veel armoede. Met de koude winter die er is geweest, hebben heel veel mensen kou moeten lijden. Tuurlijk wil ik hen ook helpen maar dat wil niet zeggen dat eigen volk eerst komt.
De sfeer in dit topic, vind ik een beetje grimmig. De ts plaatst een hulpvraag en vervolgens zie ik mensen recht tegenover elkaar staan. Jammer en onnodig lijkt me. Ik wil dan vanaf nu dat er respectvol gereageerd wordt op een ieder. Niemand wordt er mee geholpen als jullie elkaar (figuurlijk) de hersens in slaan. Kom op meiden, we zijn anders van jullie gewend.
Mag ik nog even een tip geven voor de mensen die wel willen geven maar niet via giro 555. Een voorganger van onze kerk heeft nauwe banden met Haiti, hij heeft er ook jaren gewoond, hij heeft daar o.a. geholpen met de opbouw van een kindertehuis, bejaardencentrum, gastenverblijf, kerk etc. Hij heeft rechtstreeks contact met de medewerkers in Haiti. De website is www.hartvoorhaiti.nl Het geld dat je doneert wordt gebruikt voor eten, water en mediciatie. Pas later gaat er gekeken worden hoe en wat met de wederopbouw. De mensen daar hebben het heel hard nodig. Voor verdere informatie zie de website. Ik weet 200 % zeker dat dit geld goed terecht komt.
Nederlanders zijn zeker vergeten wie er allemaal geholpen hebben met de Watersnoodramp. Want reken maar dat er toen ook buitenlandse hulp kwam! Eigen volk 'eerst' vind ik een heel eng principe. Hier in de stad is een kerkeninitiatief en wij hebben gisteren ook geld gedoneerd. Dat wordt rechtstreeks gebracht. Dan weten we zeker dat het op de juiste plek komt en niet bij maffia-tussenpersonen.
Ik heb inderdaad die site al bekeken want ik zag zijn broer in Hart van Nederland. (klopt toch he?) Hoe gaat het nu met die beste man? Want ik begreep dat hij vermist was of zo? Of in ieder geval vertelde die broer dat hij hem wel aan de telefoon had gehad? Ik heb mijn geld al overgemaakt aan woord en daad en verwacht dat daar ook wel goed met het geld omgegaan word.
Ik wou via giro 555 overmaken maar deze site spreekt me ook erg aan, en de mensen krijgen direct hulp inderdaad. Bedankt voor de link, zal nu meteen via ideal geld overmaken.... vind zo erg voor die mensen daar. Moet je toch niet aan denken dat zoiets hier zou gebeuren en je kinderen misschien nog wel levend onder het puin liggen?
het is echt onwaarschijnlijk vreselijk zeker nu er meer beelden en verhalen de wereld in komen. my god wat een ramp. donderdag is er een actie op TV geloof ik.
Wij hebben al geld gegeven via de kerk.... Maar ik schrik wel erg van de reacties hier deze ramp kan je absoluut nergens mee vergelijken. Mensen die iedereen kwijt zijn geen eten hebben geen huis echt AFSCHUWELIJK!!!! Dit wens je niemand hopelijk kunnen ze met het geld wat mensen willen geven voor voedsel,drinken en medicijnen zorgen. Mijn gedachten zijn bij de mensen in Haïti die nu leven in een ondraaglijke situatie en die getekend zijn voor het leven! Maar ook bij de mensen die geliefden hebben moeten verliezen aan deze afschuwelijke ramp.