ik snap het dat geven lastig is als je vindt dat je het niet kunt missen en weet ok niet hoe ik dan zou reageren. Prima dat er verschillende meningen zijn toch? Discussie, daar is een forum voor. ik bekijk het zo: ben ook heel blij als wij uit de shit worden geholpen als hier iets gebeurt. Ik ben heel blij dat landen Nederland hebben geholpen in en na de oorlog, anders waren wij ook een ontwikkelingsland geworden! n kijk nu eens: ziekenhuizen voor iedereen, uitkeringen voor wie niet werkt, gesubsidieerde huizen, gratis scholen voor iedereen, toeslagen voor vanalles, banen zat waar iedereen z'n neus voor ophaalt terwijl een gemiddelde Haitiaan er van droomt. En toen hadden de burgers van andere landen die dat hebben'opgebracht ook echt geen luxe hoor. 6 dagen per week keiharde lichamelijk arbeid in fabrieken kon die de bevolking over het algemeen doen tijden hun korte(re) leven dan nu. Velen waren nog nooit in het buitenland geweest en toch betrokken. Sociale verzekeringen en uitkeringen hadden ze nog nooit va gehoord en toch zijn we toen geholpen. Ik ben ze dankbaar![/
Ik heb wel geld overgemaakt naar giro 555. Net zoals ik hier vaak vrienden help die in de problemen zitten. Of donaties geeft aan meerdere goede doelen. Wij hebben het geluk een extra centje te kunnen missen, en ik ben van mening dat wie goed doet, goed ontmoet. Tuurlijk zijn er hier zat mensen die in de problemen zitten, veel ook door eigen toe doen, en dat wordt voor het gemak vergeten. Ik heb schuld, dus ik ben zielig. Ik had een oude vriendin met bijna 2 ton schuld, hup schuldsanering en zielig doen, dan maar en na 3 jaar op een houtje bijten wordt het kwijtgescholden. En nog klagen dat ze leeft op voedselpakketten. Sorry hoor maar had daar dan bij voorbaat over nagedacht. Maar goed dat is weer een andere discussie. De mensen in Haiti hebben niets in te brengen gehad tegen natuurgeweld. Evenals de mensen in Thailand met de Tsunami of wij met de overstromingen.
IK ben het met jou eens Elvira. Ik snap niet dat mensen toch constant de vergelijking blijven maken met Nederland. Tuurlijk zijn er hier gezinnen die van het minimum moeten rondkomen, het is echt niet allemaal rozegeur en maneschijn in Nederland. En die mensen moeten ook geholpen worden en daar zijn ook echt wel acties voor. Maar in Haiti zijn Ouders hun kinderen kwijtgeraakt, of andere familieleden, ze hebben geen huis meer, zijn gewond, geen medische hulp, geen eten en drinken, of andersom, kinderen die niemand meer hebben. En leg een klein kind maar eens uit waarom de au niet over kan gaan omdat er geen dokter is, of dat papa en mama of de hulpverleners even geen eten en drinken voor je hebben omdat het er gewoon niet is. Echt vreselijk. Er zijn in Nederland nog steeds geen kinderen die omkomen van de honger, dus sorry ik snap de vergelijking niet helemaal. Ik snap niet dat je je hoofd om kan draaien nu er daar zoveel leed is. Al geef je maar 1 euro, elke euro is er een. Maar goed, meningen verschillen en ja, iedereen heeft recht op een eigen mening. Maar van sommige reacties schrik ik wel.
Mensen die klagen dat het in Nederland steeds duurder word en er ook zielige gezinnen etc. Zijn jullie uberhaupt ooit weleens in het buitenland geweest? En dan buiten west-europa?
Je kunt mensen niet dwingen om geld te doneren, als ze dat echt niet willen dan niet, ze hebben er hun redenen voor. Maar ik vind het wel belachelijk dat er zo geklaagd kan worden over NL. Ik denk dat wij het hier ontzettend goed hebben, tuurlijk kunnen dingen altijd beter.Dat is overal zo. Maar ik vind dat we niks te klagen hebben, heb je geen baan meer dan kun je een uitkering krijgen, ok geen vetpot, maar het is tenminste iets! Heb je schulden dan kun je in de wsnp/budgetbeheer gaan, je leeft dan wel van een klein bedrag per week, maar ze zorgen er wel voor dat je schulden afbetaald worden! Ben je ziek, dan kun je naar de dokter of naar het ziekenhuis. Nederlanders zijn ontevreden mensen, het is nooit goed genoeg! En zoals ik al eerder aangaf ik weet hoe het is om met een klein bedrag rond te moeten komen, maar ik heb ook gezien met eigen ogen hoe het in een derde wereld land eraan toe kan gaan dan knijp je wel even in je handjes.
Gisteren hoorde ik op het nieuws geloof ik ook, dat de afeniteit met dit land heel anders is dan toen met Azie. De mensen gaven ook makkelijker, omdat er veel mensen ooit wel eens in Thailand of Sri Lanka op vakantie zijn geweest. Haiti is veel meer een ver-van-mijn-bed show dus geven mensen ook minder snel. Hoe erg ze deze ramp ook vinden.
Ik denk het niet want daar hebben ze dus geen geld voor hahaha. Je hebt een punt, ik ben in het meest oostelijke puntje van Polen geweest en dat vond ik al een vreemde ervaring. Moest ik me in een teiltje met water wassen want er was geen douche.
Tv beelden zeggen genoeg vindt ik! Was net in de winkel op dorp en elke winkel geeft vandaag 10% van zijn dagomzet aan giro 555 SUPER
ik vind het eigenlijk best wel schokkend dat mensen in nederland zich vergelijken met mensen in haiti. en dat terwijl ze warm, droog en gevoed in een huis met elektriciteit zitten te internetten. kinderen liggen lekker warm en veilig in een eigen bed en hebben elke dag minimaal 3 maaltijden gekregen. soms schaam ik me wel een beetje voor mijn medemens. dat je niets wil geven, okee. dat is je eigen keus. maar klagen dat het hier zo slecht is dat gaat er bij mij echt heel moeilijk in. zitten er hier echt moeders die geen licht, elektriciteit en verwarming hebben en hun kinderen niet te eten kunnen geven?? (oh nee zonder elektriciteit kun je natuurlijk niet forummen)
Ik schrik echt van sommige reacties hier. Hoe kun je jezelf in deze situatie nou vergelijken met de mensen daar? Ik snap het goed dat mensen geen geld hebben om te doneren omdat ze het gewoon niet breed hebben. Maar zeg niet dat wij het hier ook slecht hebben omdat alles duurder wordt. In Haiti hebben ze geen zorgen over de gas en electra rekening, die maken zich niet druk om de huur die ze moeten betalen. En waarom niet!? Omdat ze geen eens een dak boven hun hoofd hebben. Die denken er de hele dag over na waar ze vanavond kunnen slapen en waar ze hun volgende maaltje vandaan moeten zien te halen. Er liggen mensen op straat die gewoon dood aan het gaan zijn omdat er geen (niet genoeg iig) medische hulp is. Nou sorry hoor, maar ik denk dat we het in NL dan toch erg goed hebben.
Ben het eens met jullie ik schaam me voor medemensen die zo denken. Zolang je nog internet hebt zul je gerust rond kunnen komen want dat is luxe heb je niet perse nodig. Eigenlijk zouden die mensen die zo denken eens een paar weken daar heen moeten gaan dan weet je pas echt wat ARMOEDE is.
Ik ben inderdaad ook blij dat er meer mensen zo over denken. Ik schrik gewoon van mijn eigen landgenoten na sommige reacties.
Heb al eens eerder een reactie geschreven en was eigenlijk niet van plan deze discussie (wat het helaas is geworden!) nog te volgen omdat mijn maag zich omdraait van sommige reacties. Vind het onbegrijpelijke, kortzichtige en gewoonweg simpele, ondoordachte redenen die gegeven worden. Als je niet wilt geven geef dan niet, maar hou op met ik geef niet want in NL is het ook slecht en ik geef het liever aan mijn "eigen" volk. Waarom niet beide? Waarom wil je mensen die alles hebben verloren niet helpen? Ik begrijp het niet. Niemand vraagt je om de hoofdprijs te geven. Al geef je een euro als je dat kunt missen en je "eigen" volk ook, dan heb je toch een win-win situatie. Hou op met vergelijken en kijk met je verstand: dan ziet toch iedereen dat daar hulp nodig is. Als iedereen zou denken zoals sommige hier op het forum, dan denk ik dat er heel veel landen van de aardbodem zullen verdwijnen, gewoonweg omdat de mensen daar sterven door armoede, ziektes, natuurgeweld etc. Nogmaals, kan me niet voorstellen dat sommige mensen hier werkelijk de ernst inzien van de ellende die er is!
niets hoeft, het mag! Stichting Projecthulp Haïti, geeft structurele hulp in Haïti. Hoor hier goed verhaal over
Mij hoor je niet zeggen dat ik niet geef omdat ik geen geld heb! Ik heb geld zat! Hardverdiend geld om leuke dingen mee te doen en mensen om me heen te helpen als ze het nodig hebben! Daar wil ik mijn geld aan uitgeven.
Ikzelf zit in de WWB en heb ook absoluut niet veel te besteden maaaar ik ga wel een klein bedrag over maken. Waarom??? Heb vannacht gedroomd dat ik daar in haiti was en alles kwijt was dus ook mijn kindje. Werd helemaal in paniek wakker. Heb er wel even over getwijfeld of ik zou storten maar dat er daar zwangere vrouwen, baby's en andere mensen overlijden vind ik zo pijnlijk. Ik kan dan die 10 euro die ik overmaak wel even missen eet ik wel een dagje meer bij mijn mams. Natuurlijk is er hier in nederland ook armoede en ik zie dat hier in mijn omgeving veel maar die mensen in haiti hebben HE-LE-MAAL niks naka nada. Dat breekt mijn hart.
Skye, wat zou jij ervan vinden wanneer bijvoorbeeld Nederland onderloopt vanwege een watersnoodramp en de hele wereld zamelt geld in voor ons? Zou je het dom van ze vinden, of zou je het wel waarderen en gebruik van maken?