help de slachtoffers van Haïti, giro 555

Discussie in 'De lounge' gestart door loopy, 14 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Waarom kan het niet EN/EN. Wij hebben in december een hele gave actie gedaan in de kerk. Een grote inzameling gehouden en ruim 100 kerstpaketten langs gebracht bij mensen die op een houtje moesten bijten met kerst. Zo help je de mensen in je eigen land.

Maar dat betekent toch niet dat je de mensen in Haiti nu maar aan hun lot moet overlaten. Crisis of geen crisis, hier in Nederland hebben de meeste mensen te eten, een warm bed en een dak boven hun hoofd. Daklozen kiezen er vaak zelf voor om dakloos te zijn en ze krijgen een uitkering. En degenen die er niet voor kiezen dakloos te zijn zouden ook geholpen moeten worden.

Giro 555 krijgt echter van mij ook niets, toen met de Tsunami is er teveel geld 'verduisterd'. Ik geef via een andere organisatie waarvan ik vrijwel zeker weet dat het geld op de plek van bestemming komt. Voor de geinteresseerden is hier de link:

https://www.compassion.nl/index.php?id=nieuws/nieuwsberichten/Aardbeving%20Haiti/

2. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Dat soort geluiden hoor ik hier ook weleens. Maar ik denk dan altijd 2 dingen:

1). Ik kan me niet voorstellen dat je met vorst voor de lol buiten gaat staan om de straatkrant te verkopen. Als je toch al genoeg geld heb ga je lekker bij de kachel zitten lijkt mij.

2). Ik koop een krantje, mijn gift komt uit een goed hart, als zij er misbruik van willen maken zij het zo. Dan komen zij zichzelf ooit nog wel tegen, niet ik.

3. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Ik ga misschien ook wat donderen, maar never nooit via giro 555. De mensen in Haiti zijn al boos dat ze nog geen enkele hulp hebben gehad. Terwijl er al miljoenen is gedoneerd.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wat 'mag' hij er dan wel van kopen? Misschien is die vent zijn hele leven al verslaafd en rookt hij het goedkoopste shag wat er is, lekker boeiend.

5. luuus

luuus Niet meer actief

ik vind ook dat ned niet met haiti te vergelijken is!!! in ned valt zoals jufd zegt altijd nog wel wat te regelen, en er zijn zat instansies waar je altijd nog aan kan kloppen. zelfs als je dakloos ben...! ze zullen je hier echt niet op straat laten verhongeren.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    En over dat mensen hier zo arm zijn dat ze met pijn thuisliggen omdat ze niet naar de huisarts kunnen omdat ze de verzekering niet kunnen betalen. Die mensen kunnen gewoon gaan want ze kunnen niet uit hun verzekering gezet worden en een hulpverlener mag geen zorg weigeren, ook al heb je niet betaald.

7. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    boos omdat ze geen enkele hulp hebben gehad ??
    de halve wereld vliegt er na toe om te helpen en dat noemen ze geen hulp ??

als dat zo is zijn ze erg ondankbaa r;)

8. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Boze Haïtianen maken wegblokkades met lijken

Uitgegeven:15 januari 2010 06:04Laatst gewijzigd:15 januari 2010 10:11
    PORT-AU-PRINCE - Uit woede over de in hun ogen gebrekkige hulpverlening na de verwoestende aardbeving dinsdag, hebben boze Haïtianen in de hoofdstad Port-au-Prince wegblokkades opgeworpen met lijken.

© ANP

Dat meldde een ooggetuige, een fotograaf voor het Amerikaanse tijdschrift Time.
    Volgens hem gaat het om minstens twee wegversperringen in het centrum van de stad die gemaakt zijn van slachtoffers van de aardbeving en van stenen.

Delfin Antonio Rodriguez van een team hulpverleners uit de Dominicaanse Republiek liet weten dat onbekenden hebben geprobeerd enkele vrachtwagens met hulpgoederen te stelen.
    Rodriguez zei dat het de hulpverleners aan wapens en gewapende begeleiders ontbreekt. ''Er wordt geplunderd en er lopen mensen met vuurwapens rond. Dit is een heel arm land. De mensen zijn wanhopig.''

Teams

Onder de eerste reddingsteams die in Haïti zijn aangekomen voor het helpen van slachtoffers van de aardbeving, zijn hulpverleners uit de Dominicaanse Republiek, Venezuela, de Verenigde Staten, Frankrijk en Bolivia.
    Kolonel José Cavallo, een ander lid van de missie van de Dominicaanse Republiek, stelde dat niet alleen de onveiligheid een probleem is. Hij zei dat de hulpverlening ook wordt belemmerd door de slechte samenwerking met de Haïtiaanse autoriteiten.

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Bah een natuurramp gaan vergelijken met een kredietcrisis hier in Nederland vind ik nou zo naar!
    Tuurlijk zijn er mensen in NL die het moeilijk hebben dat ontken ik niet.
    Maar in Haïti zijn duizenden mensen dood! Duizenden mensen hebben geen huis meer niks!
    Hoe kun je dat nou gaan vergelijken dat is toch niet reëel?

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Fijn te lezen dat er nog mensen zijn die het met mee eens zijn.

rampen als dit is echt niet te vergelijken met een crisis over geld. Dat is ook erg hoor.

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Duidelijk, ze willen geen fysieke hulp alleen financieel...

Dat ze eten stelen is begrijpelijk, zou ik waarschijnlijk ook doen.

Maar boos zijn ? Nee sorry !

Als t aan mij zou liggen zou ik "al" t eten en drinken, medicijn gedoe en tenten daar laten staan en de hulpverleners terug roepen. Als ze in hun ogen toch te weinig zijn.

edit: en de dokters ook daar laten, natuurlijk.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Men heeft daar een hele andere mentaliteit. Die kun je niet vergelijken met het westerse denken.

Dat ze boos zijn heeft volgens mij echt met hulpeloosheid te maken.

13. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Als je de hele dag alleen maar ellende om je heen ziet, dan wordt je ook wel boos denk ik.

14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Dat ze boos zijn is niet begrijpelijk? Ben benieuwd hoe jij zou reageren als je zoiets overkomt?!

Ze zijn boos omdat ze radeloos zijn, ze weten niet meer wat te doen.

Sommige mensen hebben ook echt geen inlevingsvermogen...

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ben het eens met de dames boven mij, misschien eerst zelf maar zoiets meemaken voordat je zo kunt praten.

16. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Tuurlijk word je boos, maar om nou wegen te blokeren met lijken !!

Dan weigeren ze toch juist hulp ?

Dat ze wagens gaan plunderen voor eten en drinken, dat begrijp ik, neem ik ze ook niet kwalijk. Moeten ze ook vooral blijven doen !!

Maar zeggen dat er te weinig hulp is gaat me net wat te ver..

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Voor ons lijkt het nu misschien alsof ze daar klaarstaan met ontzettend veel hulp, maar volgens mij valt dat best tegen..

18. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je in zo'n toestand zou verkeren zoals zij dan kun je echt niet meer helder denken hoor!

19. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Even voor de duidelijkheid ( ja daar ben ik weer )

Ik zal nooit de crisis vergelijken met wat er in Haiti is gebeurd, ik geef alleen aan dat ik vind dat men ook eens wat moet gaan doen aan de mensen in eigen land, laten ze daar eens miljoenen in steken, tuurlijk moeten de mensen in Haiti geholpen worden..

Wat ik duidelijk probeer te maken en waar ik me zo kwaad om maak is dat mensen wel miljoenen storten naar zo'n rekening maar iets voor hun eigen land doen ho maar, bedoel er word hier gesuggereerd dat nederland weinig armoede kent en dat de crisis niet erg is en dat er altijd wel plek is als je geen geld hebt maar volgens mij beseffen mensen niet hoe erg het momenteel is in ons eigen land, laten we daar ok voor stil staan ... Nederland kent zoveel verschillende acties maar allemaal voor het buitenland ... laten ze dan eens een rekening openen voor de mensen die het hard nodig hebben hier in nederland...

@waardevol: En so what dat die man / vrouw van de straat krant een peukie rookt ? Als hij daar zijn eerlijk verdiende centen aan uit wilt geven dan is dat toch zijn keus ? Ik heb liever iemand die gewoon werkt voor zijn centen dan iemand die alleen maar zijn handje ophoud en er niets voor doet !

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Nog een voorbeeldje misschien..

Ik lag zaterdagavond met ontzettend veel pijn in de gang van mijn huis en had de ambulance gebeld. Op een gegeven moment werd ik ook 'boos' of wanhopig dat het 'zo lang duurde' voordat ze er waren.. maar irl was het maar iets van 10 minuten ofzo.. maar dan kun je gewoon niet meer helder relativeren en denk dat die mensen daar dat nog veel erger hebben.

Deel Deze Pagina