help de slachtoffers van Haïti, giro 555

Discussie in 'De lounge' gestart door loopy, 14 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Maar voedselpakketen komen ook niet op de juiste plaats terecht!
    Zolang er een onstabiele regering is...en zolang de mensen dezelfde mentaliteit behouden (alleen denken aan vandaag en niet aan volgende week).
    Zal er gewoon niks veranderen!

Mijn man komt ook uit Afrika...en daar is de situatie wel een beetje vergelijkbaar met hoe de Haitianen denken.
    Als wij geld sturen naar zijn familie in Afrika, dan gaan ze lekkere dingen kopen en geld uitgeven aan luxe goederen.
    Ze denken er niet aan dat ze een week later ook nog moeten eten.

2. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ja dan is het lastig om die mensen te helpen....Ik bedoel hoeveel miljoenen zijn er wereldwijd al naar toe gegaan?? Of voedselpakketten?
    Dat is dan wel een bodemloze put.

3. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik heb één reactie in dit topic gelezen over het geld dat wij allemaal in Nederland al storten door middel van onze belasting. Maar daar is verder niet op gereageerd. Ik ben het daarmee wel eens. De regering heeft toch inmiddels meerdere miljoenen overgemaakt? En hulptroepen gestuurd? Dat betalen wij, de werkende en consumerende Nederlander toch al?

Wat is dat dan toch dat er van ons individueel verwacht wordt dat we ook nog eens zelf geld moeten overmaken? Ben ik dan egoistisch als ik mijn eigen portemonee niet trek voor 555?

Ik heb mijn hele leven al steun gegeven door middel van mijn btw en inkomstenbelasting. Nederland als klein land in deze grote wereld geeft een hoop aan noodhulp en ontwikkelingshulp hoor!

Persoonlijk geloof ik dat wanneer je een tientje overmaakt op giro 555 je dit gewoon doet om jezelf 'af te kopen'. Nadat je dit gedaan hebt, voel je je een weldoener en hoef je je niet meer schuldig te voelen wanneer je 's avonds je boerekool op zit te eten naast de verwarming, terwijl je eigenlijk wel weet dat dit geen ene moer uitmaakt. Het grootste deel komt niet op de juiste plaats terecht. En nee, daar werk ik niet aan mee.

En daarnaast draagt iedere westerse regering in deze wereld zijn steentje bij en sturen ze hulptroepen en artsen. Heel goed natuurlijk, het is afschuwelijk en hulp kunnen ze gebruiken. En ik begrijp dus ook dat een deel van mijn belastingcenten daarvoor gebruikt wordt. Maar dan voel ik me nog niet geroepen om persoonlijk nog eens geld over te maken.

Daarnaast over de vergelijking met de armoe in Nederland. Tuurlijk is dat niet te vergelijken, maar dat gebeurt ook niet in dit topic naar mijn weten. Wél vind ik het onvoorstelbaar dat er zóveel geld wordt overgemaakt en er zó weinig daadwerkelijk besteed wordt aan het helpen van de mensen terwijl er hiero in Nederland overal op bezuinigd moet worden. Er is gewoon veel geld verdwenen van die hele hoop met geld, en dat zal nu wellicht weer gebeuren en dat vind ik zonde. Met dat geld hadden hiero in nederland weer veel mensen geholpen kunnen worden.

4. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Amen !

5. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

6. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb zelf vaak meer t gevoel "als ik een wat geef, dan "moet" ik de ander ook" Soort gevoel van oneerlijkheid, niet schuldgevoel als ik niet meedoe, omdat ik vooraf al t idee heb "t geld komt hoogwaarschijlijk niet daar waar t nodig is..

Net als wat er hiervoor ook al gezegd werd, via t belastinggeld doe je al mee aan steunactie's..
    En ben t er ook wel mee eens dat het soort armoede dat we in eigen land hebben eerst maar eens aangepakt moet worden. helaas dat de "mannen met 't geld" dat niet zien.. ( is mijn idee)

7. Knuf de Konijn

Knuf de Konijn Actief lid

19 jun 2009
    499
    0
    0
    NULL
    NULL
    Amen ook van mij.

Giro 555 heeft genoeg op zijn rekening staan van de Tsunamiramp. Er werd ik weet niet hoeveel gegeven, en geloof mij, er is nog geen 10e deel daarheen gegaan toen. Nee hoor, ik doe het niet, ik geef dat geld liever aan de dierenambulance en wakker dier.

8. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Nou nou nou... opent iemand met goede bedoelingen een topic over het geven aan een goed doel en ja hoor... daar gaan we weer.

"Ik ga niet doneren."
    "Laten we eerst maar voor Nederlanders zorgen."
    "Ik betaal al via mijn belasting."
    "Er blijft altijd zoveel aan de strijkstok hangen."

Bah! Blijf dan gewoon weg uit dit topic dat met goede bedoelingen door iemand geopend is zeg, of ga een keer op je vingers zitten. Niemand is meer of minder dan een ander. Laten we dat respect dan een keer voor elkaar opbrengen. Is dat zoveel gevraagd?

Groetjes,
    Josien (die nog niet gedoneerd heeft, maar dat nog wel gaat doen)

9. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Fijn he dat mensen hier gewoon hun mening geven..
    Dat is t leuke van een mening.. Daar hoeft een ander t dus niet mee eens te zijn.. Daardoor kun je ook gewoon een leuke/interessante discussie krijgen..
    Maar helaas zie ik ook wel vaak dat we elkaar verwijten gaan maken..

De zin "Daar gaan we weer" vind ik dan ook nergens op slaan.. ( de plank mis dus)

10. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Precies mijn punt dus.

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Met alle respect Josien, maar TS vraagt dit duidelijk in haar openingspost?

Ze vraag dus mij ook om een paar euro te doneren. Mag ik dan mijn mening niet geven?

Mijn antwoord op haar vraag is dus: nee, ik doneer niet. Sorry.

Ik heb respect voor iedereen die wel doneert, maar respecteer dan ook mijn mening om niet te doneren.

Ik vind het heel erg, ontzettend erg wat daar gebeurd is, maar ik kan niet het leed van de hele wereld dragen. Het spijt me!

12. muis26

muis26 Fanatiek lid

Hier zeg ik nou AMEN bij!

jeetje valt me best tegen dat veel mensen best raar denken...... Omdat het met de tsunami mis is gegaan, moeten we nu maar niemand meer helpen? lekkere instelling zeg. Het zijn criminelen die dat geld toen in eigen zak hebben gestoken, en niet hulp organistaties.... wat schieten die daar nou mee op? en omdat er een club is die het geld weg pikt van hulpbehoevende mensen, moeten we nu maar massaal niks meer over maken? Sorry maar ik vind dit echt een kromme gedachte.

Als iemand echt geen geld heeft, oke dat snap ik... maar zoals hier boven wordt geopperd, dat je al je hele leven BTW en belasting betaald, jeetje mina, wees blij dat het hier in NL zo goed geregeld is. Daardood zitten wij nooit in de SHIT

En denk er eens aan dat zon ramp hier gebeurt. Dat je huis in stort, je familie levend wordt begraven ,en je misschien je baby half dood in je armen hebt. Je al geen geld hebt, en je toekomst in 1 seconde vreselijk verwoest wordt....

En NEE ik geef zeker geen geld omdat ik anders een kut gevoel heb. en mn boerenkool niet meer lekker naar binnen schuif, Ik weet niet waar jij een kut gevoel van krijgt, maar ik krijg een kut gevoel van het feit dat daar duizenden mensen vreselijk pijn hebben, zowel lichamelijk als emotioneel, er geen ziekenhuizen zijn en de chaos zo groot is dat het amper is te overzien, daar krijg ik een kut gevoel van!!! en DAAROM hebben mijn vriend en ik 100 euro over gemaakt.

We gaan er gewoon vanuit dat het goed terecht komt, en tuurlijk zullen er wel voedselpakketten verdwijnen, is dat vreemd in zon verschrikkelijk chaos? alsof zo'n ramp in zo'n land even 1,2,3 goed te managen is. maar hoe meer mensen geld doneren, hoe meer paketten WEL goed terrecht komen.

zo , dit moest ik even kwijt

13. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.191
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik heb vanavond het nieuws weer gekeken en ik ga zeker doneren en dan wel 5 euro. Misschien niet heel veel maar alle beetjes helpen. Als je het nieuws kijken snap ik niet dat mensen niet gaan doneren. Misschien dat het mij iets meer aantrekt om dat er vrienden van goede kennissen van ons daar waren om adoptiekind op te halen en hoogstwaarschijnlijk overleden zijn.

14. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ik ga WEL doneren maar niet aan 555.
    de mensen die daar de salarissen krijgen is gewoon te gortig in mijn ogen.
    maar er zijn mensen die echt veel doen en er geen cent van in eigen zak steken.
    die ga ik steunen in hun werk.

15. muis26

muis26 Fanatiek lid

wat erg voor je, jeetje....... sterkte!!! en lief dat je doneert hoor!! is zo erg wat daar gebeurd, hartverscheurend vind ik het :(

16. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    ik ben het helemaal met je eens.
    ik vind het zo erg om te lezen dat mensen de situatie in nl erbij halen terwijl er gewoon mensen dood gaan van de honger of vanwege gebrek aan medische zorg. Het zou toch jou familie zijn die dat gebeurd. Dood is wel dood, voor altijd en soms niet eens nodig. dat men zo eoístisch durft te zijn vind ik eigenlijk schandalig

17. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    mijn tante leeft in griekenland en heeft het niet superrijk toen ik daar was en de rekening van de telefoon kwam bood ik aan hem te betalen toen ik et geld gaf(bedoeld voor rekening)
    ging ie in haar portomonee en kocht ze er gewoon eten van
    wand hun denken volgende week rekening betalen dat zien e volgende week dan wel weer:(

18. muis26

muis26 Fanatiek lid

sorry hoor, maar denk je nou echttttt dat die mensen in haiiti eerst ff lekker naar de plaatselijke snackbar gaan om es een lekker frikandelletje speciaal te eten? en ach die familie halen we volgende week wel onder het puin vandaan?

Volgens mij snapt lang niet iedereen de ernst van de situatie..... :(

19. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Bij deze mening sluit ik mij bij aan! :)

20. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Wilde alleen ff kwijt dat ik het bijna "eng" vind hoe sommige op deze vraag reageren. Natuurlijk is er in eigen land ook ellende en natuurlijk hebben sommige gezinnen ook hulp nodig. Maar kijk bijv. eens naar het programma "een dubbeltje op zijn kant" (o.i.d.). Hoeveel mensen willen niet werken, sluiten leningen af terwijl ze het niet kunnen betalen. Hoeveel mensen krijgen een uitkering, terwijl ze hier geen recht op hebben etc. In Haiti heeft men niets, noppes, nada. Probeer je eens in te leven in de situatie: je bent alles wat je had (en dat was al niets) kwijt, je familie wordt gedropt in een massagraf, je wacht bij wijze van op je eigen dood. Vind je dat dan te vergelijken met de situatie in Nederland? Natuurlijk is ook daar criminaliteit, maar betekent dat dat de gehele bevolking crimineel is?

Ook het argument dat er veel geld zou blijven hangen. Reken er maar op dat bij 95% van alle goede doelen ergens geld blijft hangen. Dus daarom maar niets meer storten? Ok, er zijn extreme gevallen, maar is dat geen uitzondering?

Sorry mensen, ik begrijp echt niet dat deze argumenten naar boven worden gehaald. Je hoeft geen honderden euro's te storten, wat kun en wil je missen om op die manier enigszins iets voor de medemens te kunnen betekenen?

Deel Deze Pagina