Net ontdekt dat ik zwanger ben van mijn tweede kindje! De termijnecho moet nog plaatsvinden, maar heb nu al wel een dringende vraag. Ik woon in omgeving Amsterdam en ik bezoek met mijn zoontje van bijna 1,5 jaar regelmatig speeltuinen in parken met zandbakken en kinderboerderijen. Nu ben ik natuurlijk ontzettend bang om daar besmet te worden met toxoplasmose! Is het beter om deze openbare zandbakken en kinderboerderijen voortaan beter te vermijden? Wel erg jammer voor mijn zoontje natuurlijk, maar wil liever het zekere voor het onzekere nemen. Als mijn vriend wel met ons zoontje daarheen gaat, moet ik dan ook uitkijken als zij weer thuis komen? Kan ik op die manier alsnog besmet worden? Bij wie moet ik zijn om een test te doen? Ik kijk uit naar een antwoord. Alvast dank!
Hoi BeckyRubble, als je goede hygiëne toepast kun je gewoon naar een speeltuin gaan met je zoontje. Je moet alleen niet mee gaan graven. Was je handen zodra je thuis bent en je kunt eventueel je vriend hem in bad laten doen. Maar niet te bang zijn hoor, de kans dat je het oploopt is klein zeker als je goed op de hygiëne let. En de kans bestaat natuurlijk ook dat je al antistoffen hebt aangemaakt. Je verloskundige kan je erop laten testen, maar ik weet niet zeker of het vergoed wordt. Het zou kunnen dat je zelf de rekening krijgt van die test. groetjes Brigitte