Ik kan wel redelijk naaien vind ik zelf. Voor de kinderen maak ik heel veel zelf, zoals jurkjes/rokjes/overhemden/shirts/truien en voor mezelf ook steeds meer. Ik vind het vooral ook heel leuk om te doen .
Ja lijkt mij echt super leuk om voor de kindjes iets te naaien.. maar dat ga nog lang duren voor mij hahah
Het gaat je vast lukken! Gewoon goed oefenen en dan lukt een simpel rokje (ik weet niet of je een dochter hebt?) al snel. Zelf vind ik deze bijvoorbeeld heel leuk: mina dotter: DIY. rimpelrokjes op elastiek van 2 tot 12 jaar.
Ja ik doe mijn best, ik wil het al te snel kunnen.. Alleen vraag ik mij af hoe je moet stikken als je iets rond hebt Snappen jullie mij? Ik kan dat dan moeilijk gelijke plooiing in zetten? Weet niet of jullie begrijpen wat ik bedoel
Ik heb 1,5 jaar op naailes gezeten. Erg fijn, hier heb ik de basis geleerd. Inmiddels zelf thuis flink aan het experimenteren. Nog geen kinderen, dus ik naai veel voor mijzelf. Ik vind het tegenwoordig zonde als ik iets zie in de winkel wat ik makkelijk zelf kam maken. Vorige week voor het eerst iets gekocht om het na te tekenen om het vervolgens weer terug te brengen. maar ik heb er een super leuke (goedekopere) jurk bij!
WHahaha! Echt grappig.. even iets kopen om hem na te maken en trg brengen Wat ga je zeggen als ze vragen waarom je het trg brengt haha Voor mij is basis meer als genoeg.. hoef niet kleedjes te kunnen naaien haha Maar mag wel
Wat leuk dat hier een topic over is! Ik heb 2 weken terug een tweedehands naaimachine gekocht. Ik heb me de eerste 4 avonden lopen frustreren op allerlei proeflapjes met telkens lussende draden, afbreken, rimpelen, dus ik herken je initiele frustratie! Ik wilde wat kleding proberen te maken voor dochter. Er staat veel op internet aan basics voor naaimachine om te beginnen, weblogs, tips, tutorials, patronen enz. Daar ben ik maar wat begonnen met theorie lezen. Ik ben zelf het type die graag snel resultaat wil zien, en van het 'gewoon proberen maar' principe. Ik ben begonnen met een oude romper/shirt afknippen, en dan een katoenen jurkje eronder uittekenen, vastnaaien, zomen. Sommige naden heb ik wel 4 keer over moeten doen (en af en toe werd het jurkje dan steeds een beetje smaller/korter haha), en af en toe dingen beetje op boerenverstand. Maar het resultaat ziet er best leuk uit (van de buitenkant)! Wat er niet van af te zien is dat het rood/roze jurkje alleen van onder aangetrokken kan worden lol. De bovenkant is namelijk stretch romper, en onderkant katoen en dat rekt natuurlijk niet mee. Daar had ik even niet over nagedacht! Maar al doende leert men. Tweede jurkje met de muis ging al soepeler, die kan gewoon van boven aan Ik vind die link van Linda met dat rokje ook leuk! Al moet je denk ik wel behoorlijk breed elastiek hebben? Ik probeer wel weer wat en zie waar het strand
Had al,langer niet gemaakt, maar door dit topic staat mijn naaimachine op,tafel. Net een mutsje gemaakt. Jurkje van Kiwi25 is ook leuk. Kan ik ook wel proberen. Mutsje: Alice and LoisDIY Upcycled Knotted Baby Hats
Kun je iets preciezer uitleggen wat je bedoelt met iets ronds stikken? Is me niet helemaal duidelijk.
Ik ga binnenkort ook beginnen, mag de naaimachine van mn moeder hebben om te oefenen en kijken of t wat is. Ik ken de beginselen iig. Wil ook kleding herstellen en evt ook kleding gaan naaien.
Kiwi ik vind het moeilijk om het uit te leggen omdat ik de benamingen nog niet ken Stel ik wil iets in een u-vorm naaien.. dus waarbij je ook moet draaien met je stof tijdens het stikken.. snap je ? Haha
u Ik snap je vraag niet helemaal, is erg lastig als ik het niet kan zien. Kijk hier eens naar onder ronde naden, dit is twee lagen stof op elkaar dat je daarna omdraait: Naaien voor beginners (7): diverse soorten naden - Plazilla.com Of bedoel je een zoom maken in de stof die rond loopt? Dan gebruik ik biaisband.
Nou, ik herken wel je hoe-ga-ik-dit-in-naai-termen uitdrukken als je die naaitermen zelf niet kent zoals ik ook niet . Maar misschien bedoel je zoiets? Ik heb dit korte broekje gemaakt Summer Shorts! {Free Pattern and Tutorial} daar moet je op een gegeven moment het kruis binnen de benen dichtnaaien de bocht om. De foto onder de tekst "Now pin your center leg seams together like this, with right sides facing.". Ik doe dan heel veel spelden erin allemaal haaks op je naairichting. En dan elke centimeter stukje naaien, speld eruit halen, en weer een cm verder. Ik vind het vooral lastig als 2 dingen aan elkaar moeten waarvan de ene meer stof heeft dan de kant waar hij op moet. Als je alleen 'gewoon' de bocht om moet op een vlak stuk stof in een U vorm dan moet je volgens mij gewoon lichtjes aan de stof sturen/duwen terwijl hij langzaam vooruit gaat. Niet te hard trekken, maar een beetje subtiel de bocht om laten gaan. Of bedoel je dat ook niet?
Hahha nee dat bedoel ik ook niet.. Wacht hoe moet ik dat nu uitleggen hahah pffnn als je een zoom wilt maken (als dat tenminste zo noemt hahaha ik zeg maar wat) dan maak je toch een plooien van bvb 2 cm? Kan je nog volgen haha
Uhmm, bedoel je dat als je iets om wilt zomen je het 2 cm omslaat? En dan de hele mouw/pijp rond naait? Kun je misschien een foto erbij maken? Het woord plooien klinkt wel heel Belgisch of niet
Als je iets ronds wilt naaien heb je soms het gevoel dat het niet helemaal past. Of inderdaad dat 1 stuk groter is dan het ander. Wat ik op naailes heb geleerd is dat je alles vast moet zetten met naalden, maar net zolang moet spelen met de ruimte tot je de ruimte eerlijk verdeeld hebt. Iedere keer dus een klein stukje erbij smokkelen tot het ongeveer eerlijk is.