Als dit werkelijkheid enige probleem was geweest had je het woord Tokkie niet in je topicnaam genoemd. Dan had je gewoon je verhaal kunnen afdoen met mijn dochter heeft een vriendinnetje die haar nogal manipuleerd en claimt en had niet alle extra info over het forum gehoeven want dat is volgens jou het probleem niet. Ik vind het er zulke dingen te lezen, deze kindjes kunnen er niks aan doen dat zij bij "zulke ouders" geboren zijn.
Nogmaals, ik zeg ook nergens dat dat meisje er iets aan kan doen. En het was idd om de situatie te schetsen. Mijn ervaring is namelijk dat het in veel gezinnen waar er nogal 'makkelijk' wordt gedaan over gezondheid, voeding, schone, niet-kapotte kleding etc. ook makkelijk wordt gedaan over regels, normen enzo wat het gedrag van het meisje zou kunnen verklaren.
Maar dit staat toch los van het probleem wat jij er mee hebt. Het claimende gedrag. Nu haal je er weer allerlei vervelende vooroordelen bij. Het is haar vriendinnetje, jouw dochter heeft haar uitgekozen. Als ik net niet eens ben met de opvoedsituatie van vriendjes of vriendinnetjes dan nodigen we die kindjes hier uit en gaan ze daar niet naartoe.
Ik vind het niet zo raar hoor, dat je een beetje baalt van een tokkie vriendinnetje! Ja, natuurlijk weten we allemaal wel dat ze zelf hun vriendjes kiezen en dat het ook best heel goed is om ook bij heel andere gezinnen te komen en te zien dat het daar heel anders kan gaan. Bladiebla.. Maar ja, hallo, onze kindjes zijn nog zo klein, je wilt ze nog graag een beetje beschermen tegen te boze buitenwereld..! Ergens laten spelen is al eng genoeg, bij een 'normaal' gezin.. En dan nog.. Mijn ouders waren er ook echt niet blij mee toen ik als tiener met foute jongens thuis kwam. En terecht! Je wilt gewoon het beste voor je eigen kind. Natuurlijk heeft dat tokkie vriendinnetje ook recht op een leuk vriendinnetje en kan ze er ook niets aan doen wie haar ouders zijn. Sterker nog, waarom zou ze dergelijk gedrag vertonen? Als niemand met haar wil spelen, als alle ouders tegen hun kinderen zeggen dat ze daar maar geen vriendjes mee moeten worden.. Heel sneu eigenlijk. En ondanks dat mijn dochter en 'haar' tokkie vriendinnetje echt super leuk spelen en goed aan elkaar gewaagd zijn, schaam ik me best een beetje als dr vader met zijn vreselijke tokkie-bak voor mijn deur parkeert. Maarja .
ik bedoelde niet dat jij je kind afkeurt. Wat ik probeerde aan te geven is dat jouw kind misschien het gevoel kan krijgen dat jij haar afkeurt wanneer je haar vriendin afkeurt. Het gaat mij ook niet zozeer om het woordje tokkie. Ondanks dat ik als pleegouder ook te maken heb met alle lagen van de bevolking. Waar het mij omgaat is dat ik zoveel om mij heen ouders enkel zie wijzen naar andermans kinderen. Het schiet niet op. Wij wonen in een buurt waar schuin tegenover ons koopwoningen staan van 3 ton en schuin de andere kant sociale huurwoningen. Daarnaast zijn wij ook pleegouder, voornamelijk crisis. Hier komt dus werkelijk alles over de vloer. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je enkel invloed hebt op je eigen kind. Ik wil bijv. dat onze zoon opgroeit tot een evenwichtig mens en zijn eigen keuzes kan maken en onderbouwen. Ik heb liever dat hij een verkeerde keuze maakt met de juiste motivatie dan een goede keuze zonder enige motivatie (vaak omdat andere het ook doen). Nu snap ik heel goed dat het gaat om een kind waarbij de hersenen nog vol in ontwikkeling zijn en die echt niet in staat is meteen alles juist te doen en hier sturing en begeleiding in nodig heeft. Maar ik probeerde juist te zeggen dat ze juist met jouw begeleiding zelf zaken in moet gaan zien en de juiste keuzes moet gaan maken, uiteraard passend bij de leeftijd. 7 van de 10 mensen die nu vallen over het woord tokkie zijn ook lekker hypocriet want geen enkele moeder wil diep in haar hart dat haar kind omgaat met iemand die ze naar beneden haalt in plaats van omhoog. Maaarrrrr het gaat er inderdaad om hoe je ermee omgaat. Ik al het even persoonlijk maken; ik heb vroeger een tijdje op een leefgroep gewoond omdat mijn moeder jong was overleden. Hier was bijna 100 % van de inwoners al "verpest" (leefgroep vanaf 14 jaar). Gelukkig was ik zo opgevoed en had ik het karakter dat ik een keuze kon maken. Ik ga niet mee met de onzin van al die andere voornamelijk meiden (stelen blowen etc.) maar ik laat mij ook niet de kaas van het brood eten. Dit resulteerde in het feit dat ik uiteindelijk prima geaccepteerd werd zoals ik was. Ik werd niet gepest en kon prima lol trappen met de meiden, alleen wisten ze dat ik niet mee ging doen met al die activiteiten. Dat is wat ik probeer te zeggen. Zorg dat jij je kleine meid uiteindelijk (dat gaat echt niet over 1 nacht ijs) zover hebt dat zij uit zichzelf dat ijsje niet aanneemt, omdat ze beter weet. Zorg dat jij het zo leuk in huis hebt dat ze liever bij jullie spelen dan bij haar en zorg dat ze bij je komt als ze een vriendinnetje niet zo leuk vind. Naar mijn mening kan je dat enkel bereiken door geen "ouder, ouder" te zijn. Ons zoontje is net 1 maar die mag al een hoop "discussie" met mij voeren. Toch zijn er bepaalde dingen waarmee hij gewoon moet luisteren. Als ik continu met hem de strijd was aangegaan, zou alles een strijd worden. Nu mag hij vaak zelf zijn eigen gang gaan, maar naar bepaalde dingen moet hij gewoon luisteren, dit gebeurd zonder al te veel gemekker. Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker heb uitgelegd? Het is niet aanvallen bedoeld. Als je nog concrete tips nodig hebt in bepaalde situaties pb me maar. Als je dat wilt tenminste van mij? Heb een berg ervaring zowel met pleegkinderen als met eigen. Groetjes!
Lastig. Ik zou er ook niet blij mee zijn. Maar kijk het eens van de andere kant. Dat meisje heeft waarschijnlijk weinig vriendinnetjes. Anders zou ze je dochter niet proberen om te kopen met snoep. Wat je ten eerste kunt doen, is je dochter goed leren wat kan en wat niet kan. Dus andere kinderen bang maken of pijn doen, kan niet. Verder zou ik dat meisje bij jullie laten spelen. Wel duidelijk maken wat de regels zijn en ruzie maken mag niet. Is niet te voorkomen, maar ik heb gemerkt dat het best kan werken om in je eigen huis regels op te stellen en consequent te zijn bij andermans kinderen, die misschien uhhhh een beetje losgeslagen zijn. Kost wel wat moeite, maar dan kan je dochter in elk geval spelen met haar eigen vriendinnetje. En het zal niet het eerste tokkie-kindje zijn, dat fatsoen buitenshuis leert.
Het woord 'tokkie' is gewoon een makkelijke manier om een beeld te schetsen. Scheelt veel typwerk. Niet zo over vallen, mensen!