Nog meer kindjes van net 1 die veel woordjes zeggen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door spriet, 1 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Ik ben elke dag weer verbaasd over welke woorden er bij mijn jongste uit komen.
    Ben wel nieuwsgierig of deze lijn door gaat zetten of dat ze straks een stop krijgt of dat ze straks heel snel ook gaat praten met twee en drie woord zinnen.

ze kent nu wel 50-60 woordjes en elke dag komen er meer uit.

2. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Hier nog amper tot geen woordjes, dus mijn mond valt open van zoveel woorden haha.
    Denk dat ze dan wel gauw ook zinnetjes gaat zeggen. Een stop verwacht ik iig niet. Leuk!

3. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Mijn zoon praat ook al veel woordje maar echt niet in een woordenschat van 50 hoor!
    Vind het ook wel extreem veel..
    Daarnaast zegt mijn zoontje ook nog veel woordjes op klank en nog niet met de 100% juiste uitspraak. Tactor is tractor bijv.
    Vaak praat hij me ook na maar heeft hij geen idee wat hij zegt, deze woordjes tel ik dus ook niet mee. Praten is in mijn opinie een woordje zeggen en het juiste er mee bedoelen.

En Tsja hoe het verder gaat mbt praten, we gaan het zien..

4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.060
    1.291
    113
    Nederland
    Hier ook een vlot jochie (vind ik). Hij zegt nu zo'n 25 tot 30 woorden. Nog niet alle klanken zijn even duidelijk, maar wij begrijpen hem.

Bijv. Auto = aut.
    Sindskort kan hij ook de letter L uitspreken. Voorheen was een ballon een bannon. Nu zegt hij echt ballon.

Ik ben bere trots :) ook begrijpt hij veel. Als ik vraag trek je sokken even uit en geef ze maar aan mama, dan doet hij dit ook. Erg knap toch?

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier zat ze op 50 met 1,5 en daarna ging het heel snel.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zodra kinderen op 50 woorden zitten, maken ze vaak ineens een spurtje door. Dus bereid je maar voor op wat er komen gaat! Nog leuker als ze straks 2- en 3-woord-zinnen gaan zeggen.

Ik krijg nu vaak te horen dat onze zoon vlot is met taal. (Sprak voor zijn 2e verjaardag al vaak in goede zinnen met meerdere woorden.) Hij kon rond zijn 1e verjaardag ongeveer 10 woordjes zeggen, dus die van jou kent er echt al veel meer. (Een "woord" is dan iets wat gewoon steeds door da kind gebruikt wordt om iets aan te duiden hè, het hoeft nog niet altijd perfect uitgesproken te worden.)

Ik vind dat wel iets geweldigs hoor, die taalontwikkeling bij die kleintjes. Lekker veel voorlezen hoor. En gewoon ook moeilijkere woorden gebruiken, wees daar niet bang voor dat pikken ze wel op.

7. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze oudste was (is) ook altijd een vlotte prater geweest.
    Met 9 maanden begon ze met de eerste gerichte woordjes. Met een jaar telden we ze niet meer. Rond de 14-15 maanden ging ze 2-3 woord zinnetjes maken, en konden we al eenvoudige gesprekjes voeren. Met anderhalf zong ze korte liedjes (smakelijk eten bv). Met 20-21 maanden sprak ze echt lange zinnen, van 8-9-10 woordjes.

Ze is inmiddels vier en ze praat natuurlijk nog steeds goed. Maar vergeleken met leeftijdgenootjes is het wel wat rechtgetrokken. Het afgelopen jaar heeft ze wat dat betreft wat stilgestaan.

Als ik ooit bij anderen ben, en ik zie kindjes rustig spelen of aan tafel zitten tijdens het eten, moet ik daar altijd een beetje aan wennen. Onze dochter praat altijd (behalve als ze slaapt;)). Als ze niks te zeggen heeft, dan bedenkt ze wel wat.. Het is hier nooit stil in huis. Gezellig hoor, maar ooit ook wel lastig als ze weer eens ergens doorheen ratelt.

Ze praat ook veel tegen vreemden (op straat, in winkels). Jammer genoeg gaat niet iedereen er op in, dat snapt ze niet altijd even goed..

8. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    whaha jeetje...

Mijn zoon zegt denk ik hooguit 5 woordjes...
    en mama vertikt hij nog steeds :p

9. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Mijn oudste is inderdaad ook zo'n snelle prater :)
    Bij de controle voor 1 jaar op het consultatiebureau moesten we tellen hoeveel woordjes ze kende en we zijn bij 50 gestopt met tellen hahaha Ze sprak toen ook al kleine zinnetjes van 2-3 woorden. Inmiddels is ze ruim drie en een ware spraakwaterval! Zodra ze wakker is praat ze hahaha maar dat heeft ze van haar moeder ;)
    Onze jongste daarentegen is nu 1.5 en zegt misschien 5 woorden? Maar dat komt ook vanzelf goed :)

10. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Heel herkenbaar! Eva zegt ook altijd iedereen gedag of vraagt hoe het gaat met ze maar veel mensen negeren haar gewoon. Daar snapt ze niks van! Ik trouwens zelf ook niet zo hoor maar ok ;)

11. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Hier een meisje van 13,5 mnd oud die ok zo`n 50 woordjes zegt.
    Ze praat nu ook zinnen van 3 tot 5 woorden zoals mama jas hebbe papa mee.
    Of mama Dalilelle wil fles hebbe.

Ka zei gisteren ook dat ze erg voor is op sndere 13 mndertjes.

Ze loopt ook sl vanaf 8,5 mnd goed los.
    Dus heeft zich daarom zo snel op spraak kunnen focussen.

Ze word vaak al dik 2 geschat.
    Vanwege lengte en doen en laten.

Bij het inschrijven op de psz dachten ze ook dat ze al mee kwam spelen.
    Toen ik zei dat ze pas 1 is geloofden ze het haast niet hihi.

Ik vind het super dat ze al zoveel duidelijk kunnen maken.

12. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Wat leuk lijkt me dat!

Ik heb een dochter die nu net 10 maanden is en zeker wel 20 woorden kent, niet dat ze praat maar ze kan veel aanwijzen en pakken als ik het vraag. De kennis is er dus wel maar nog geen woorden behalve mama papa en uh..

Wanneer begon jij kleintje met woordjes? Lijkt me zo schattig om te horen :)

13. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Haha, jeeetje, ik hoor mijn dochter echt nog geen 50 woorden zeggen, laat staan zinnen! Ben al trots als ze 'nijnij' zegt als we Nijntje gaan lezen :D En ze zegt 'mehmeh' ipv 'mama' :D That's it!
    Ze begrijpt wel heel veel, maar maakt nog geen aanstalten het te zeggen, behalve dierengeluidjes dan (huuuu voor paard en grrraaaa voor leeuw, meer niet). Ohh, ze zegt ook 'bwwww' als ze met een auto speelt :D

14. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.060
    1.291
    113
    Nederland
    Haha, dat heeft mn man onze zoon ook aangeleerd. Heel hard met de auto over de grond racen en dan bwoem, bwoem zeggen :D

15. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Hier ook een vlotte prater. Al weet ik niet hoeveel woordjes hij zei toen hij net 1 was. Nu praat hij in 2-woords "zinnen". Hij verbaast me ook met zijn taalgebruik. Zo zegt hij na het eten "goedebekomst", dat kon ik haast niet geloven, maar toch zei hij het :).

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat ik me afvraag: hoe komen jullie aan het getal 50? Zie het een paar keer voorbij komen. Ga je dan alle woorden tellen? Is dat niet wat overdreven? Voelt een beetje als tegen elkaar opvoeden: de mijne kan er 40. Nou, de mijne al wel 50! Kan het mishebben hoor...
    Ben er zelf niet zo mee bezig. Onze dochter zegt voor ons een aantal verstaanbare dingen, maar hoeveel dat er zijn? Geen idee. Boeit me ook niet.
    Komt vanzelf...

17. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik zou ook niet weten hoeveel woordjes onze dochter zei op welke leeftijd. Het zouden er met 1 jaar 30 kunnen zijn geweest, maar ook 50. Geen idee. Met 9 maanden zei ze dingen als papa, mama, bal, poes, oma. Daarna ben ik het echt niet meer bij gaan houden hoor..

18. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik had een lijstje gemaakt op de computer met welke woordjes mijn zoon kon zeggen. Ben gestopt toen hij bij 75 woorden zat, toen was een ongeveer een jaar en een maand. Met een jaar kon hij ook zinnetjes van 2-3 woorden maken, met anderhalf zat hij aan 4-5 woorden en sprak hij echt in nette, correcte zinnetjes.

En toen is hij vrijwel gestopt met praten... Er kwamen weer enkel zinnetjes van 2-3 woorden en het liefst zelfs losse woordjes. :(

Met twee jaar is hij weer iets meer beginnen praten en nu met 2,5 maakt hij weer zinnen van 4-5 woorden. Hij heeft een erg grote woordenschat, begrijpt alles, maar vind het nog steeds "niet nodig" om veel moeite te doen om te praten. Zelfde met articuleren. Doet hij ook enkel als je iets echt niet begrijpt (of op zijn minst doet alsof je het niet begrijpt ;)).

De peuterspeelzaal doet nu wel veel goed, de andere kindjes begrijpen hem echt niet als hij geen moeite doet om zich duidelijk te maken. ;)

19. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Mijn dochter begon met 10 maanden al te praten en heeft nu een flinke woordenschat voor haar leeftijd denk ik (weet eigenlijk niet precies wat gemiddeld is ;)). Ze is nu bijna 16 mnd. Helaas lijkt het er ineens wel op alsof ze woordjes die ze eerder wel goed uitsprak aan het verleren is. Zo was water eerst altijd gewoon water en is het nu wawa. Dit is het geval met heel veel woordjes. Als ik echt goed mn best doe kan ik haar nog steeds wel verstaan, maar op de opvang verstaan ze haar nu dus minder goed dan een paar maanden geleden. Het lijkt wel alsof ze te snel wil en daarom slordig wordt. (heeft mama zelf soms ook een handje van, haha ;)).

20. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    hier word meestal papa, mama, opa, ba(l), broem, toet toet, eedy (speedy de cavia) en auto gezegd en nu sinds kort mooi he, maar het liefste auto en mooi he, alhoewel papa nu ook weer in opmars is.
    Mensen vinden dit al vaak veel krijg ik te horen voor zijn leeftijd.
    Ik zie wel hoe snel/langzaam het komt, dat hij tevreden en vrolijk is vind ik belangrijker dan alles al zo vlot kunnen;)

Deel Deze Pagina