wat eet jullie net 3-jarige kind?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by hanna76, Feb 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    3,124
    0
    36
    Hallo,

Afgelopen week ben ik met ons dochtertje J. bij het consultatiebureau geweest. Wat blijkt? Ze is aan de zware kant: 18,7 kilo bij 102 cm. lengte.
    Nu moet ik er op letten met haar eten...
    Dit eet ze nu op een dag:
    07:30 1 boterham, boter, beleg (pindakaas, hagelslag of appelstroop), 1 beker karnemelk
    10:00 1 beker diksap, 1 koekje
    12:00 2 boterhammen, boter, beleg, soms nog een gekookt ei of een cracker, 1 beker karnemelk
    15:00 1 beker diksap, 1 koekje of fruit
    16:30 soms op dit tijdstip: banaantje (snoepje), rozijntjes, of fruit
    17:30 halve aardappel, beetje groente, hapje vlees, yoghurt

Wat eten jullie kinderen met de leeftijd van net 3 jaar? Dan kan ik het even vergelijken... ;)

Groetjes,
    Hanna

2. Vagans

Vagans Niet meer actief

Mijn dochter is dan nog geen 3 wordt ze in mei maar eet ongeveer zo:

Smoren 1 boterham met beleg (meestal pasta hagelslag)
    En een beker drinkyoghurt (lust geen melk)

Soms rond 10e een plakje ontbijtkoek maar niet altijd.

Smiddags 1 boterham met het zelfde beleg of kaas ofzo en appelsap of fristi

Rond 3e een koekje of snoepje en nog drinken (maar drinken staat eigenlijk de hele dag door omdat ze niet veel drinkt)

En dan savonds 1 aardappel en 1 schep groeten (soms wat meer als ze het erg lekker vind) en een half stukje vlees en wat water. En erna een klein kinderformaat toetje.

3. Vagans

Vagans Niet meer actief

O ja en tussendoor wanneer het uitkomt nog fruit. Dat vergat ik ff. Ze is gek op druiven en soms doe ik dat ipv koekje. En soms krijgt ze beide.

4. nijntje5

nijntje5 Bekend lid

Jun 23, 2012
    739
    1
    18
    mijn kleine lieve manneke
    zuid-holland
    Volgt ze al die jaren haar eigen lijntje of is ze ineens zwaarder geworden?

Onze zoon was bij 94cm 17kilo met zijn 3e verjaardag, ik heb sinds de nieuwe curve (bij 2 jaar) strijd met met het cb dat ze zeggen dat hij te zwaar is ondanks dat hij in verhouding van baby af aan niet is verandert. Dus ik stop ermee, ik geef niet te veel snoep en andere slechte dingen. De diksap die hij drinkt is meer water dan diksap dus hij is gewoon zo. En we zitten op peutergym. (zoals je merkt heb ik al behoorlijk wat frustratie van ze)
    Ik zeg niet dat ze het vekeerd hebben hoor, maar voordat je allerlei maatregelen neemt misschien ff kijken of er iets veandert is of niet.

Wat praktische tips betreft:
    Eerst hartig broodbeleg (mager vlees zoals kipfilet)
    Voor kaas 30+ kaas nemen ipv 45+
    Drinken, zo veel mogelijk water
    Verder zie ik geen gekke dingen in je schema

5. Kirrebir

Kirrebir Fanatiek lid

Sep 24, 2009
    1,125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon eet:

ochtend:
    halfvolle yoghurt met een kwart (geprakte) banaan en muesli

rond 10 uur:
    ontbijtkoek (minder suiker), een kleine eierkoek of 3 Goodies koekjes
    een beetje melkschuim ("koffie" net als mama)

middag:
    2 volkorenboterhammen, 1 met ham/kip/avocado, 1 met pindakaas/appelstroop/zonnatura jam
    een glaasje verse jus d'orange

rond 4 uur: fruit of rijstwafel

avond: een kinderportie van wat wij eten. Dat is lastig in hoeveelheden uit te drukken want wat we eten kan natuurlijk van alles zijn.
    Wij eten eigenlijk zelden toetjes

Qua drinken drinkt hij verder thuis de hele dag thee.
    Op de opvang krijg hij wel roosvicee/diksap en als we ergens zijn soms appelsap

6. Brigit

Brigit Fanatiek lid

Feb 26, 2009
    1,879
    13
    38
    Female
    Mijn dochter eet:

Ontbijt: 2 volkoren boterhammen met geitenkaas/smeerkaas, pindakaas of zoet
    Klein bekertje sap

Tussendoor: fruit

Lunch: 1 of 2 boterhammen met beleg als de ochtend. Soms gebakken omelet of soep

Tussendoor: rijstewafel of snoepje

Avond: rijst/pasta/ aardapel klein beetje, groente veel is ze gek op en klein stukje vlees. En heel soms een toetje.

Hele dag door water, ze lust alleen water. Sap 's ochtens is echt met dwang omdat er medicijnen inzitten.

7. meis23

meis23 Bekend lid

Jan 19, 2010
    973
    136
    43
    Even een dag van gisteren genomen. Zoon is 3j1m.

Ontbijt: 2 volkoren boterhammen met vruchtenhagel en beker melk
    Tussendoor: Halve banaan 2 biscuitjes water
    Lunch: Krentenbol en melk
    Tussendoor: Halve appel en 2 rijstenwafels
    Diner: 2 opscheplepels bietjes 2 grote aardappelen halve gehaktbal en vla.

Verder drinkt hij veel water met soms siroop en gisteren 2 pakjes wicky. Ook heeft hij nog wat snoepjes op.

Volgens mij is hij 16 kg en 104cm. Over 2 weken naar het cb

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mijn dochter eet hetzelfde als toen ze net 3 jaar was. Drinken alleen water, de hele dag door. Denk dat je daar al veel mee kan winnen, diksap vervangen door water of thee. En het koekje/fruit van de ochtend vervangen door alleen fruit, en het late tussendoortje van 16.30 (nergens voor nodig op dat tijdstip) weglaten.

ontbijt: 1 boterham (of 2 crackers) met (zoet) beleg
    tussendoor: 1 stuk fruit
    lunch: 1 boterham met hartig beleg
    tussendoor: 2 kleine koekjes
    avondeten: wat er op tafel staat, een klein bordje meestal. voortoe meestal yoghurt, soms vla, soms fruit

9. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Ochtend:
    1 a 2 volkoren boterhammen of ontbijtkoek/kwark/omelet
    met een beker melk

1 a 2 stuks fruit met een sapje

Middag:
    2 volkoren boterhammen met beleg, of een kommetje soep
    Vaak een beker roosvicee of melk

Fruit, koekje/snoepje met ranja

Avond:
    Gewoon bordje eten met toetje na
    Bekertje sap

In het weekend mag ze een bakje nibbits :)

S'nachts een beker water

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Onze dochter wordt over ruim een week 3 jaar.
    Eten:
    Ontbijt: 1/2 tot 2 boterhammen met beleg (suikerloze appelstroop, suikerloze jam, gemengde notenpasta, pindakaas, kipfilet, ham, kaas of smeerkaas, soms met en soms zonder boter), beetje melk (ze is niet zo'n drinker).
    tussendoor: Fruit als ik het niet vergeet, wat slokjes sap of water.
    Lunch: 1/2 tot 2 boterhammen met beleg (soms boter), beetje melk.
    tussendoor: wat water, thee of sap. Soms wat rozijntjes, gedroogde abrikozen of wat fruit.
    Avondeten: pasta/aardappels, groente en wat vlees. De ene keer veel en de andere keer weinig. Soms nog ongezoete kwark of yoghurt, maar vaak wil ze dat niet.

Probeer eens volkorenpasta in plaats van gewone. En minder sap en koekjes. Bijv. nog maar een half bekertje sap en als ze dan nog honger heeft, water. Mijn dochter is niet zo'n drinker, dus die laat bijna alles staan wat je haar geeft.

Oh ja, brood is volkoren of meergranen/bruin. Soms een keer een krentenbol of een kaasstengel tussendoor, maar dat zijn uitzonderingen.

Oh ja 2: ze is 14 kg met kleren aan (zonder schoenen), maar ik moet nog nog naar het CB, dus ik weet niet hoe lang ze is. Haar lengte is wel bovengemiddeld.

11. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    3,124
    0
    36
    Ja, er zat idd. ineens een piek in de lijn. ;)

Mja... gewoon 's ochtends maar eens een boterhammetje minder denk ik. En voor de rest wat minder vaak het tussendoortje om 16:30 uur.
    En ze zit vooral achterop de fiets om broer van 5 naar school te brengen. We hebben geen baby meer in huis, waar je nog vaak mee gaat wandelen, zodat zij er naast kan lopen of loopfietsen. Dus ik denk ook dat ze te weinig beweegt. Broerlief liep hele tochten naast de wandelwagen. Is nog steeds een goeie loper en geen gram te veel.
    Dus ik denk dat dát ook wel meespeelt! Bewegen dus! ;)

12. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    Onze zoon at toen (en nu nog ;))

O: 1boterham met smeerkaas/smeerworst of 2 crackers met jam/stroop met thee

T: fruit met water (soms diksap)

L: 2boterhammen met stroop/jam/smeerworst/smeerkaas/cocosbrood
    (Hij moet iets kiezen wat hij smorgens nog niet heeft gehad)
    Melk

T: klein koekje, water met beetje siroop

D: wat wij ook eten kan echt van alles zijn, met melk
    Daarna yoghurt

Ik zou als ik jou was diksap vervangen door water of thee (zoonlief hier drinkt graag koude thee...:(

Wat meer fruit
    (je schrijft bij de middag koekje of fruit, als je voor koekje kiest, krijgt hij dan helemaal geen fruit die dag?)

Ook zou ik de tussendoortjes ' smiddags veranderen naar 1x dus niet om 16.30 nog iets....( of iets van een komkommertje, snoeptomaatje , heeft ie gelijk wat groente op!)

Wat beweegt ze op een dag? ( dat is natuurlijk ook van grote invloed op een dag....)

13. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    Sorry ik heb nogal lang over mijn bovenstaande post gedaan....
    Was tegelijkertijd voeding aan het geven ;)
    Dus lees je laatste bericht nu pas....

Ik zou smorgens niet direct een boterham minder geven hoor!
    Eerder het beleg vervangen door mager beleg....

En als ik het lees, inderdaad meer bewegen!
    Met onze zoon gaan we elke dag naar buiten, speeltuin kinderboerderij o.i.d. Hij gaat op z'n fiets of loopfiets en beweegt zo echt veel!

Kunnen jullie je zoon niet vaker lopend (zij op een fietsje) halen?

14. laravelk

laravelk Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,970
    2
    38
    Zoon is 98cm en 14,5kg. Volgens mij is dat prima maar hij eet wel erg veel de laatste tijd. Ik vermoed dat hij weer de lengte in gaat straks.

Ik hou eigenlijk niet bij hoeveel hij eet, het is iig niet elke dag dezelfde hoeveelheid. Ik let erop dat hij voldoende fruit eet. Tussendoor eet hij wel eens wat maar niet dagelijks koekjes. Ook drinkt hij niet dagelijks diksap maar eerder water of thee (ook bij het ontbijt, hij houdt niet zo van melk). Ik zie vaak wel hoe het loopt en zolang hij gezond oogt en niet te zwaar wordt neem ik aan dat het zo wel goed gaat.
    Toen hij een baby was, hadden we uiteraard wel een schema maar tegenwoordig laat ik het aan hem over. Heeft hij honger dan mag hij best nog een boterham en als hij geen trek heeft, eet hij gewoon maar een broodje minder.

15. laravelk

laravelk Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,970
    2
    38
    plus, we bewegen veel. Hij gaat vaak mee op de loopfiets (ik kan er ondertussen op de rustige paden naast fietsen) en we lopen wat af (hebben geen auto). Ik denk dat dat en weinig sap/toetjes echt een verschil kunnen maken.

16. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

Nov 8, 2009
    4,023
    10
    38
    Female
    Somewhere
    #16 Esmaralda, Feb 6, 2014
    Last edited: Feb 6, 2014
    Wat vreemd, mijn zoon is 19 kilo en 1.08, maar ze hebben nog nooit gezegd dat hij teveel eet of te zwaar is. Hij is enorm mager, je ziet al ze ribben, zit geen grammetje vet aan.
    Ik heb weleens gezegd dat ik me daar zorgen om maakte, en moest toen maar lekker volle producten geven.
    Maar hij eet al enorm veel, wel is het zo, dat hij nooit, maar ook nooit stil zit.
    Ik haal hem daarnaast vaak lopend op van de peuterschool, en neem zijn loopfiets mee. Het is ongeveer 15 minuten lopen, dus best een stukje voor hem. Maar hij vind het heerlijk!

Hij eet:
    Sochtends:
    Bord pap met het liefst een cracker of broodje erachter aan, en een beker melk.
    Tussendoor:
    Fruit of cracker en water/diksap
    Lunch:
    2 boterhammen met beleg en diksap/melk/chocomelk (nesquick)
    Tussendoor:
    Koekje of fruit of 2 broodjes en water/diksap
    Avondeten:
    Ontbijtbordje vol met stukje vlees en danoontje na met diksap/water

Het ligt eraan wat hij heeft gedaan, op peuterspeelzaal dagen en gymdagen eet hij duidelijk meer dan als we gewoon thuis zijn.

17. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    3,124
    0
    36
    :)

De school is daarvoor net wat te ver. Dus dat moet wel op de fiets en J. dus bij mij achterop.
    Als ik wil dat zij meer gaat bewegen zal ik gewoon zelf 's middags er vaker op uit moeten gaan.
    Toen zij nog in de wandelwagen lag liep ik bijv. naar de C1000 = 20 minuten lopen ofzo. Zoontje van toen 3 jaar liep er gewoon naast óf op zijn loopfiets. Die heeft genoeg beweging gehad (en nog).
    Maar nu ga ik dat niet meer lopend doen; heb geen wandelwagen meer aan de hand waar de boodschappen in kunnen. En ik ga dus niet 20 minuten met boodschappen lopen sjouwen.
    Dus... 's middags gewoon een ommetje maken met dochter... ;)

18. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Wij starten met peutergym en qua beweging gaan we als ik vrij ben elke dag naar buiten als dat qua weer kan. Dan loopt ze zelf met de kinderwagen of loopfiets.
    Laatst heeft ze 1,5 km zelf naar huis gelopen vanuit de stad.

Ik zou ipv 2x een koekje daar zeker 1x fruit van maken.

19. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

Mar 31, 2010
    18,894
    1
    38
    Wormer
    Mira eet het volgende;
    Ontbijt; 2 boterhammen (meestal 1 met iets zoutigs en 1 met iets zoetigs, qua beleg eet ze alles) en sap of thee
    Tussendoor fruit, meestal maak ik een bakje (die gekleurde bakjes van de Ikea) met meerdere soorten fruit door elkaar, dat vind ze het lekkerst. Dus bijvoorbeeld; Appel - mandarijn, banaan.
    Lunch; 1 boterham en een plakje ontbijtkoek/cracker met beleg/rijstewafel met sap
    Tussendoor een koekje of nog wat fruit
    'Savonds eet ze natuurlijk gewoon mee, ze eet eigenlijk alles wel.. De ene dag minder, de andere dag meer. Na het eten toetje, meestal Griekse yoghurt en soms een Danoontje of een ander soort toetje.

20. honeyy

honeyy VIP lid

Nov 5, 2008
    7,635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    E. Eet;.

Sochtends; halve boterham met beleg.. meestal Kaas of een zon klein pistoletje uit de oven.
    rond 10e fruit..
    12 uur; eten wij altijd brood met wat lekkers bijv. Gekookt eitje, haring etc. Dan eet ze max. 1 boterham & 'het lekkere'
    Smiddags fruit
    savonds;; halve aardappel, hapje groente en stukje vlees maar eten we andere dingrn dan aardappels eet ze dr bord leeg ;)
    En voor ze naar bed gaat een flesje melk! ;)
    Drinken krijgt ze wanneer ze er om vraagt en af en toe tussendoor nog een snoepje..

Share This Page