slecht eten peuter 2 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Marloess, 14 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marloess

Marloess Lid

9 aug 2011
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Onze dochter van bijna 2 jaar eet de laatste tijd vrij slecht. Ze eet erg weinig s'avonds. Als we bijv. aardappels en groente eten, eet ze weinig. Als we bijv. patatjes eten of gebakken aardappeltjes eet ze wel goed.

Ik ben van mening dat je het er niet in kunt proppen, maar te makkelijk opgeven wil je ook niet. Ik vind het gewoon best lastig.

Overdag eet ze redelijk, ook lang niet altijd goed. Ziek is ze nooit, en slapen doet ze goed. Drinken gaat ook redelijk.

Moeten we haar afleiden met bijv. een boekje of iets anders wat ze leuk vindt? Ik weet het soms gewoon niet. Ik weet dat het een fase is die weer over gaat, maar het kan ook weleens een lange fase gaan worden.

Ik zou graag tips horen of ervaringen van andere ouders. Hopelijk hebben wij er wat aan.....

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik maak er zelf nooit zo'n punt van. Ze krijgt wat wij eten, zit aan tafel totdat iedereen klaar is en wat ze eet, eet ze. Eet ze niet ook prima. Nouja prima.. Liever zie ik haar natuurlijk lekker eten, maar merk hier heel duidelijk periodes van wel eten tot veel eten en minder tot echt weinig eten en die hangen ook duidelijk samen met groei (eerst in gewicht erna in lengte).
    Hier dus geen tips of iets, maar wel herkenning!

3. Marloess

Marloess Lid

9 aug 2011
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Abri,

Ik denk ook zelf dat je er vrij weinig aan kan doen, behalve elke dag weer opnieuw proberen en aanbieden. Maar ja, je zou zo graag zien dat ze wel goed eet. Het erin proppen werkt in elk geval niet...

4. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Mijn dochter wordt in maart 2, eet overdag goed. Brood, fruit, etc gaat er goed in. Avondeten daarentegen eet ze bijna niet. Alleen rode kool of bietjes qua groente. Aardappels heeft ze nooit gegeten, ligt al ruim 1 jaar voor de sier op haar bord:), pasta penne vindt ze wel lekker.

Heb er nooit strijd van gemaakt, ze zit rustig aan tafel komt ook echt aanrennen zodra we gaan eten. Er gaat alleen bijna niks in. Vanavond boerenkool gegeten, geloof dat er twee muizenhapjes naar binnen zijn gegaan. Afleiden werkt hier niet, mag haar niet voeren, boos worden werkt niet.
    Ze is nu wel zover dat ik haar kan zeggen dat ze moet proeven, dat begint ze te begrijpen, maar goed dan werkt ze het net zo hard met een vies gezicht naa buiten. Tja dan houdt het op.
    Hoop maar dat het vanzelf beter gaat.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.265
    6.160
    113
    Wij hebben een beetje de regel: wij bepalen WAT er gegeten wordt, kind bepaalt hoeveel hij/zij ervan eet. Ik vind het het belangrijkste dat ze elke keer even proeven, voor de smaakontwikkeling. Ook ben ik ervan overtuigd dat een kind zichzelf niet uithongert ;), dus zolang ze genoeg plasluiers heeft en groeit volgens haar eigen lijn zou ik me echt niet druk maken.
    Mijn zoontje is 4,5 is wel een extreem geval qua eten, ik ben al blij als ie 1 hap naar binnenkrijgt (en dat dus al sinds dat ie 8 maanden is), maar die is ook een vrolijke energieke kleuter die groeit volgens de gemiddelde lijn.

6. liedjepiedje

liedjepiedje Fanatiek lid

15 mrt 2009
    3.148
    23
    38
    O wat fijn (niet voor jullie) dit topic. Wij zitten momenteel in hetzelfde schuitje. Het is volgens mij echt een principe kwestie. Want wat ze een maand geleden nog met smaak at weigert ze nu pertinent. Veel dingen proeft ze niet eens of we moeten het erin proppen maar daar gaat niemand zich beter door voelen.
    Patatjes en dergelijke eet ze wel vrolijk mee. Ook fruit, koekjes en brood eet ze zonder problemen.
    Ze is nu bijna twee.

Mijn vraag is vooral: wat geven jullie als alternatief voor het slapen. Ze wordt echt wakker 's nachts als ze niet goed eet voor het slapen. Wij doen nu vaak een papfles. Maar daar wil ik haar eigenlijk ook niet aan laten wennen.

Afleiden met boekjes, tekening of filmpje werkt helaas niet.

7. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Niks. Wij eten standaard een toetje en daarna krijgt ze niks meer. Heel soms nog wat fruit, maar in principe niet.

8. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Lastig hoor! Hier gelukkig wel goeie eter, al word dat ook steeds minder..

Maar zou er geen strijd van maken en negeren.... Hij krijgt hetzelfde eten als wij, hij krijgt even lang de tijd als wij. Wij eten op het gemak ;) en als wij klaar zijn is hij dat ook ongeacht hij gegeten heeft of niet.
    Toetje krijgt hij altijd. En verder niets meer.
    Vooral geen alternatief aan bieden zoals pap. Want... Waarom zou ze dan der warm eten eten?! Als ze dadelijk toch iets anders krijgt. Verder ben ik idd van mening dat ze echt wel gaan eten als ze honger krijgen ;)

Sterkte!

9. liedjepiedje

liedjepiedje Fanatiek lid

15 mrt 2009
    3.148
    23
    38
    Ik ben voor datzelfde principe maar wat doe je als ze wakker wordt van de honger?

10. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik heb een tip, mijn jongens van 22 maanden wilden ineens ook geen hapjes meer. ze hadden dan savonds wel honger, dus ze `konden `het op een of andere manier niet eten.

Mijn moeder kwam toen op het idee om ze allebei een (leeg) bakje te geven met een lepel.
    Nu hebben ze het idee dat ze zelf eten en ondertussen kan ik ze voeren.
    ik ben dus weer tijdelijk op gemalen potjes overgestapt (zelfgemaakt en soms uit de winkel als dat zo uitkomt) zodat ze wel hun vitamines binnen krijgen. nu eten ze ipv 2 hapjes tot niets, bijna een heel potje per persoon.
    de structuur van het eten vinden ze nu nog niet prettig denk ik, in combinatie met het `zelf willen eten`.

Fruit en brood eten ze echter wel heel goed in partjes/dobbelsteentjes, het gaat hier echt om het avondeten bij ons.
    Hopelijk heb je er wat aan!

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.797
    113
    Nou hier ervaring met 2 kinderen die erg weinig eten...en toch goed groeien en nooit ziek zijn

Ik heb ooit ergens gelezen dat kinderen gewoon eten wat ze nodig hebben. Wij zijn zelf wat doorgeslagen met eten en kinderen staan nog dichter bij de natuur.

Ik zie erop toe dat ze elke dag 2 stuks fruit eten...in elk geval 1 vezelrijk product en groente en eiwit in de avond(dat kan dus een klein stukje vlees/vis of ei zijn)

En vergeet de vitamine D niet.

Verder niet te druk maken.

12. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Hier ook al een paar maand hetzelfde verhaal, zelf patatjes gaan er niet in... Laatste week at ze weer goed, vanavond en gisteren weer niet. Ze wordt trouwens nachts nooit wakker van honger, de rest van de dag eet ze prima (brood, fruit ed) dus opkomen van de honger zal wel meevallen ;)

Wat ik vaak wel doe, is overdag iets meer fruit geven, iets lichts zoals een mandarijntje of wat druifjes.

13. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Och, t waait wel over.. Maak mij er niet druk om. Ze eten hoeveel ze willen en wij bepalen wat er op tafel komt. Wat er eerder al gezegd werd.. Ze hongeren zichzelf echt niet uit!

Tip? Het gezellig houden aan tafel. En geen alternatieven aanbieden!

14. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik houd overdag vaste momenten aan met (gezonde) eetmomenten, hij eet dan meestal redelijk. 's avonds nu wel weer goed maar een tijdje ook minder geweest.
    Hij krijgt gewoon wat wij eten, en als hij niet eet dan niet :) We standaard een bakje yoghurt toe. Na een half uurtje geef ik dan wel nog wat fruit, om een lege maag op bed te vorkomen.

15. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Idd vooral niet druk om maken! Dat voelen ze haarfijn aan ;) Onze dochter heeft ook zo'n periode gehad, maar na een paar maanden was het ook zomaar weer voorbij. Meestal gaf ik overdag wat fruit extra zodat ze iig genoeg vitaminen binnen kreeg. Ze geven zelf wel aan wat ze nodig hebben...

Zoonlief zit nu in dezelfde fase (1,5 jaar), soms eet ie gewoon helemaal niets, omdat het eten volgens hem "pies" is ;) De week erop gaat het er weer gewoon in dan... Hij is er echt nog nooit wakker van geworden.....

Zou geen extra or andere dingen klaar maken, ze hebben al snel door dat ze iets anders krijgen als ze niet willen! Komt echt vanzelf wel weer goed!

Deel Deze Pagina