Beste Ilse, Gisteren heb ik een elektrische kolf aangeschaft (Medela, Pump in Style advanced) en ben ik aan het proberen geslagen wat melk af te kolven. Na de eerste toeschietreflex komt er echter helemaal niets meer uit mijn borsten. De opbrengst is zo'n 25 cc. Ik draag siliconen cups in mijn bh en daar vang ik nog meer in op lijkt het wel. Tijdens mijn zwangerschap ben ik naar een voorlichtingsavond over borstvoeden geweest en heb me daar laten vertellen dat de eerste voormelk is om de dorst te lessen, daarna komt de volle moedermelk om te groeien. Maar die lijkt dus niet te komen als ik kolf. Ties drinkt goed aan de borst, zo'n 20 a 25 minuten per borst per voeding. Hij is tevreden en verzadigd na een voeding en komt om de 3 a 4 uur om te drinken. Het werkt dus wel allemaal naar behoren als ik hem aan de borst neem. Ben ik te vroeg begonnen met kolven? Of zijn dit gewoon wat opstartprobleempjes en moet ik gewoon nog wat oefenen?
Hallo Allereerst goed te horen dat het voeden zelf goed gaat! Je hebt een super kolf dus daar ligt het niet aan. Er spelen een paar dingen. Enerzijds is het vraag en aanbod systeem nog aan het instellen. Ik zou rond 4 weken gaan proberen te gaan kolven. Als je alle voedingen aan de borst geeft dan stelt jou lichaam zich precies in op de behoeft avn jouw kindje. Dat betekent ook dat je dus niet zomaar tussendoor een hele fles vol zult kolven. Om een voorraadje op te bouwen kan je in de ochtend tussen twee voedingen wat kolven. Als je in plaats van een voeding kolft is dat een ander verhaal en zou je wel een volledige voeding verwachten..... het kolven is iets wat je moet leren. Meer nog dan bij voeden is het nemen van rust belangrijk. Je moet jezelf een positief gevoel geven en dat bij zo'n malle plastiek kolf. Het hormoon oxytocine moet vrijkomen om de melk te laten stromen. Veel moeders hebben daar met een kolf moeite mee. Probeer een soort routine in te bouwen. Rustige plek, iets warmes te drinken, evt de ademhalingsoefeningen van de zwangerschpasgym, fotootje, etc. Dan kolven. Lees er meer over op: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Afkolven: hoe kolf ik genoeg melk? Bekijk ook de andere items over kolven. Als je na veelvuldig oefenen steeds op 20 cc blijft hangen dan levert het kolven je zoveel stress op dat het hormoon oxytocine wordt geremd door adrenaline (het stress hormoon) en komt er niet meer melk. Dan kan een syntocinon neusspray redding bieden. Aan de kolf ligt het in elk geval niet! Heb nog even geduld, ga dan lekker oefenen.Als het niet lukt laat het dan even weten. Ilse