Hey hoi, ben nieuw hier en in verwachting van ons eerste kindje. Nu ongeveer 8 weken zwanger en voel me heel goed . Volgende week hebben mijn vriend en ik de eerste echo, gek genoeg kijk ik hier dus totaal niet naar uit… ik pieker steeds, lees steeds en denk steeds na over wat als het hartje niet klopt, wat als dit, was als dat. Straks krijg ik een missed abortion en heeft mijn lichaam gefaald. Ik ben heel bang, wat kan ik verwachten van de VK, hoe brengt zij zulk nieuws? Ik word er niet goed van, ondanks alles voel ik me lichamelijk namelijk heel goed op wat zere borsten na. Niet misselijk gewoon fijn. Toch krijg ik steeds een stemmetje in mijn hoofd dat zegt; alles is goed met mij. Heel achterlijk misschien, maar ik blijf piekeren. Zo zenuwachtig, wie kan mij vertellen hoe een VK slecht nieuws brengt? Moet ik bang zijn. Ik kijk hier totaal niet naar uit.
Allereerst, probeer niet te veel uit te gaan van slecht nieuws en je focus daar voor nu niet te veel op te leggen. Er is altijd een kans dat het niet goed is, maar uiteindelijk is de kans dat het wél goed is altijd nog groter en probeer je daar op te focussen! Ik snap je gevoel wel heel erg, ik had afgelopen dinsdag mijn eerste echo bij 8 weken zwangerschap en was hier ook enorm nerveus voor en bang op slecht nieuws. Helaas is dit bij mij werkelijkheid geworden. Het ging bij mij eigenlijk heel snel. Zodra ze de echo op mijn buik zette vertelde ze na 5 seconden dat ze wel wat zag, maar dat het wel veel kleiner was dan de termijn die ik in mijn hoofd had. Toen wist ik eigenlijk genoeg want ik was zeker van mijn eisprong. Vervolgens is ze nog even verder gaan meten en vertelde ze al vrij snel dat het vruchtje ook te stil lag en er helaas geen hartactiviteit was. Ze was dus direct recht doorzee en vertelde gewoon steeds direct wat ze zag, maar wel met veel emphatie. Dat heb ik persoonlijk als prettig ervaren. Na een minuut of 5 stonden we weer buiten en ze heeft me een aantal uren later gebeld met meer informatie over hoe nu verder zodat we het even konden laten zakken. Misschien dat dit een antwoord op je vraag is, en nogmaals, focus je niet te veel op het negatieve! Mijn verhaal hoeft absoluut niet jouw verhaal te zijn, en achteraf baal ik nu alleen maar dat ik me voor mijn echo al zo'n zorgen heb gemaakt en daardoor niet heb kunnen genieten. Ik ga voor jou duimen dat jouw echo gewoon helemaal goed is!
Lieve meid, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Het is ook zooo spannend allemaal, want je wil gewoon over een maand of 7 een gezond baby'tje in je armen hebben. Het is denk ik goed om te weten dat de kans dat het goed zit veel groter is dan dat het niet zo is (en ik geloof zelf ook ergens wel dat je dat kan aanvoelen, zoals je zelf al doet. Ik had dat deze zwangerschap ook, ik wist ergens dat het goed zat, en dat gevoel had ik bij mijn miskramen niet. Ik zeg express kan hier want het is vast niet altijd zo maar goed). Ik zou echt -hoe moeilijk ook- het proberen een beetje los te laten en proberen te genieten want je zwangerschap. Ongetwijfeld ben je voor je echo sowieso zenuwachtig. Bij mij hielp het wel als ik dit extra aangaf bij de echoscopiste. Mijn ervaring is dat ze heeel empathisch en lief zijn en dan helemaal. Geen ervaring dat het mis was maar wel eens dat het er niet goed uit zag (veel vocht) en ze vertellen je het gelijk. Wat er ook gebeurt, je lichaam faalt niet. Ik hoop heel erg dat je je een beetje rustig kan voelen en dat je een goede echo hebt. Het is in elk geval al snel en hopelijk kan je daarna echt gaan genieten. Liefs♡
Allereerst, Gefeliciteerd met je zwangerschap! Je reactie is niet gek, hormonen wel, je kan echt van hot naar her vliegen met zorgen, twijfels en ideeën.. het is allemaal nog niet tastbaar en onwerkelijk dat je zwanger bent en het is logisch dat je je zorgen maakt, naast de mooie verhalen hoor je ook nachtmerries. Ik ben momenteel zwanger van mijn 3e kindje, maar bij alle 3 de zwangerschappen pas vanaf een week of 10 wat symptomen gekregen muv zere borsten net als jij. Ik snap, dat je van mindere symptomen ook twijfels krijgt, maar dit zegt helemaal niks. En geniet er maar van, zonder de verschrikkelijke symptomen. Bespreek je zorgen, zenuwen en gevoel met je verloskundige tijdens jullie eerste gesprek, zij is er ook voor dit soort dingen, hoe opener je bent, hoe beter jullie band. Ze is er niet voor niks. En probeer vooral te genieten!
Ik had dat nooit tot ik, toen ik zwanger was van de 4e, bij de vk op het scherm meteen al zag dat het niet goed was. Ik was toen bijna 12 weken en je zag een piepklein vlekje in het zwarte zakje. Een missed abortion. Ik kende het niet eens en kwam als een shock. De dag erna is het er uitgekomen (natuurlijke manier) wat ik best heftig vond. Nu was ik (niet helemaal gepland) zwanger van de 5e. Ik keek ergens naar de echo uit maar ook bang. Gister was met met 8 weken en 3 dagen zo ver. En ja hoor ik zag het meteen al... een zwart leeg zakje. Toen ze harder drukte zag je een piepklein stukje. Voor de zekerheid inwendig gekeken maar nee, weer een missed abortion. Volgende week naar het ziekenhuis voor pillen. Want ik heb ook weinig behoefte om nog 4 weken te wachten tot het vanzelf komt. Het is verdrietig, we waren aan het idee gewend en de kinderen je moet weer helemaal omschakelen. Ik zag het beide keren zelf, vooral gister was het meteen duidelijk. Want je zag een leeg zwart vlak. De vk zei de eerste keer 'dit is niet goed'. Ze bracht het voorzichtig en zei verdrietig en ja ze praat er even over en hoe verder.
Wat een fijn nieuws! Ik hoop dat je vetrouwen daarmee gegroeid is! Als je met deze termijn een mooi kloppend hartje hebt gezien is de kans dat het misgaat echt kleiner dan 2%.
Dank je. Een missed abortion is echt een emotionele rollercoaster. Had gehoopt, het na die enke keer, nooit meer mee te maken. Maar helaas...
Gefeliciteerd. Bij ons was het dus mis op de echo daarom was ik ook bang voor de echo. Heb al een keer eerder een missed abortion gehad. Dan ga je pas echt tegen echo's opzien.
Best scary om te lezen dat ook na een eerste goede echo nog missed abortions voorkomen (niet om daarmee nu iemand bang te maken). Mensen die met 9 weken een goede echo hadden en met 12 weken was het mis. Ook vreselijk.
Zeker vreselijk, heb er zelf ook ervaring mee. Maar de kans is superklein dat je zo veel pech hebt. Ik ga ervan uit dat het bij TO helemaal goed komt en dat ze een mooie zwangerschap tegemoet gaat Hopelijk kan je blij blijven, zorgen maken zal nog genoeg gebeuren om het kindje, kan je hele leven nog. Echo's blijven altijd spannend vind ik (het is zo groots) maar de kans dat het goed zit is echt heeeel groot.
"Maar de kans is superklein dat je zo veel pech hebt." Dat is niet waar. Als je leest hoeveel dat gebeurt, zo superklein is die kans dus niet. Meer dan genoeg verhalen waar de eerste echo (8 wk) goed was en de tweede (12 wk) niet. Het kan bij wijze van de dag na de eerste echo nog mis gaan. "Echo's blijven altijd spannend vind ik (het is zo groots) maar de kans dat het goed zit is echt heeeel groot." Weer niet mee eens, het gaat juist zo vaak mis. Anders waren er toch niet zoveel vrouwen met miskramen en missed abortions.
Uit onderzoek is gebleken dat de kans toch echt wel veel kleiner wordt wanneer het hartje klopt en naarmate je verder in de zwangerschap komt. Iedere week neemt de kans op een miskraam af. Ik begrijp heel goed dat het moeilijk is waar je door heen gaat momenteel, maar ik vind je bericht in dit topic niet helemaal passen. In die zin dat ik daarmee bedoel dat ts nu blij is dat het hartje klopt en heel eerlijk; door het bericht wat ik nu quote, zou ik juist super onzeker weer worden. Je reacties gaan nu enkel nog maar over alles wat mis kan gaan, wat ik snap want je zit in die situatie. Maar dit is niet echt bemoedigend… het gaat dus zeker wel vaker goed dan verkeerd. @ts gefeliciteerd en super fijn dat het hartje klopt!
Dit is een van die berichten. Dit kun je niet zeggen tegen iemand die net een goede echo heeft gehad. Je zegt. “ niet om iemand bang te maken” dat doe je dus wel…
Minder googlen kan ook helpen. Jezelf hierdoor minder bang maken is ook een idee. Zoveel mensen die zwanger zijn gaat het gewoon goed hoor, op internet lees je alleen enge dingen vaak.
Feiten: 'De kans op een miskraam vroeg in de zwangerschap is 10 op 100. Hebben jullie bij de echo rond 8-9 weken een kloppend hartje gezien, dan is die kans al veel kleiner en eind nog maar 2 tot 3 van de 100 zwangerschappen in een miskraam .' Daarnaast vind ik dit niet de plek voor een discussie als deze (dus ik reageer hier niet meer op), dus prima als jij dit ander ziet qua grote, of kleine kans maar lijkt me niet het juiste topic ervoor.
@ts van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Fijn dat je echo goed was ! Wanneer mag je weer voor een echo?