Vandaag de 20 weken echo gehad een (GUO) ivm medicijngebruik. Alles was opzich goed alleen de nierkerkjes mogen max 3mm zijn en waren 6 mm.. Iemand hier ervaringen mee? En het kindje was al 22 weken toen ze het opmeten (dus buikje hoofd ect t gemiddelde daarvan) dus 2 weken voor.. Mensen ervaring daarmee? MOet wel over 3 weken suiker prikken .. Maak me er toch wel zorgen over..
Een van mijn kindjes heeft dat inderdaad ook bij een niertje. (krijg tweeling) en ik moet daar met 32 weken nog een GUO voor. Op zich is mij verteld dat het niet heel veel kwaad kan, maar dat het na de geboorte een aanachtspunt is ivm plassen en ze vaak antibiotica krijgen. Andere kindje had het niet (maar die heeft een hartafwijking, dus het gaat heel goed) Qua groei houden ze je waarschijnlijk nu iets meer in de gaten. Ik snap dat je bezorgd bent, maar je bent in goede handen. En suiker laten checken is sowieso goed zo vroeg. Dan kunnen ze daar eventueel ook actie op ondernemen. Verder wel genoten van je kindje zien bewegen?
Heb er wel van genoten maar vond t ook vooral heel spannend allemaal.. BEdankt voor de geruststellende woorden Maar 2 weken voor op groei is best wel veel lijkt mij rond deze termijn.. nouja we kunnen niet anders als afwachten..
Mijn zoontje had ook vergrote nierbekkens op de 20 weken echo . Toen werd mij verteld dat dat regelmatig en vooral bij jongetjes zo voorkomt en met 30.weken weer normaal zou zijn . Bij hem was dat inderdaad het geval. Hopelijk bij jullie ook. En anders extra controle bij geboorte en preventief AB.
Maar hij kan voorlopen maar hebben ze ook gezegd dat hij té groot is? Want een van mijn kindjes ( die met hartafwijking) is wat kleiner maar niet té klein. En zoals ik zeg, als ze aanleiding hebben voor zorgen hoor je het snel genoeg. Hebben ze nog iets voor vervolg afspraak/ GUO gepland?
krijg vervolg afspraak ja over vier weken en denk extra echo met 30 weken ze zei dat hij flink voorliep verder zei ze dat ik suiker moet prikken volgende keer.. verder was ze niet zo spraakzaam. ..
Dan is er waarschijnlijkniks ernstigs. Bovendien tegen mij werd gezegd dat een kindje erg klein was, vervolgend keek een professor gynaecologie en die zei dat dat best wel mee viel, dus kan ook gewoon de visie van een persoon zijn.
Hier kwam met 36 of 38 weken vergrote nierkelkjes naar voren. Volgens de gyn. ging dat vaak vanzelf over maar moest het kindje na de bevalling wel goed onderzocht worden door de kinderarts en ook wat betreft plassen enz. Met 6 wk. heeft onze zoon nog een controle echo niertjes en blaas gehad. Bij hem was het toen binnen normale grenzen.
Onze eerste had ook aan 1 kant een verwijd nierbekken op de 20 weken echo. We kregen toen met 30 weken weer een echo in ons eigen ziekenhuis en opnieuw verwijd (telkens rond de 10mm). Toen met 34 weken een echo in een academisch ziekenhuis waar het nog steeds niet goed was. Na de geboorte hebben ze dit goed in de gaten gehouden (infectiegevaar is groter) en een echo op volgens mij 1 week oud gehad,. Nog steeds te groot...Het gevolg was een erg vervelend onderzoek om te kijken of er geen spraken was van reflux (urine die terugloopt naar de nieren). Dit bleek gelukkig niet zo te zijn. Hierna zijn er gedurende het eerste jaar flink wat echo's gemaakt. Uiteindelijk nam de grootte iets af waardoor we niet meer terug hoefde. Uiteindelijk nog veel gedoe gehad dus, gelukkig met goede afloop. Baalde wel dat er ook tegen ons gezegd werd dat het veel bij jongentjes voorkwam en we ons er niet druk om moesten maken....het heeft dus toch veel voeten in aarde gehad... Volgens mij heeft die twee weeken groei extra niet zoveel invloed. Bij ons was het zelfs aan het einde van de zwangerschap nog hetzelfde (qua nierbekken dan). Onder de 5mm is nog ok, dus je zit er maar net buiten...een meetfout is ook snel gemaakt op die kleine dingentjes...Ik zou gewoon even de controle echo afwachten. Ervaring met suiker heb ik niet, zoals ik al zei 2 weken extra is volgens mij ook niet echt schokkend. Succes met afwachten en probeer het maar los te laten!
Ik had het ook met 32 weken nieuwe echo gehad. het schijnt meer bij jongens voor te komen. ze keek daarbij ff in de maag en zei erbij te verwachten dat het met 32 weken goed was aangezien hij enorm veel gedronken had. het is een moment opname. hopelijk valt t mee.