Onze meid is nu 1 jaar en 7 maanden wanneer ga je beginnen met zindelijk maken en hoe pak je dit aan? Ik heb me hier totaal nog niet in verdiept dus weet er echt niks van! zou graag een soort stappenplan hebben waar ik mee begin enzo...
Ik denk sowieso dat het nog erg vroeg is om er al mee te beginnen. En ik heb ook begrepen dat kinderen er zelf aan toe moeten zijn. Hugo is al bijna 2,5 en maakt nog totaal geen aanstalten om op de wc te plassen. Nu zijn jongetjes meestal ookw at later daarmee. Maar je kunt er misschien mee beginnen om haar eens op het potje te zetten en (vooral makkelijk in de zomer) haar een in haar blote kont laten rondrennen en haar dan duidelijk proberen te maken asl ze moet plassen of poepen dat ze het dan op het potje moet doen... Ik weet het zelf ook niet precies, maar volgens mij zijn er geen echte 'regels' voor... Ik zou ook het liefste willen dat meneertje zindelijk zou zijn als de kleine zich aandient, maar volgens mij kun je dit niet echt pushen en ik doe dit dan ook niet. Succes ermee, Niki
Je zou kunnen proberen om haar af en toe op het potje te zetten maar de meeste kindjes kunnen pas aanvoelen dat ze moeten plassen/poepen als ze ongeveer 2 a 2,5 jaar oud zijn. Voor die tijd heeft het geen zin te oefenen want als ze het zelf niet voelen aankomen kunnen ze het ook niet aangeven. Ik zou dus nog een tijdje wachten met echt oefenen maar al spelenderwijs kennis laten maken met het potje.
Sophie ging het zelf aangeven,ze trok mij mee naar de wc en zei dan elke keer poep....ik haar op het potje gezet en toen deed ze elke keer plassen! maar soms zijn er ook weken dat ze het niet aangeeft...ik laat het maar even zo...ik merk wel dat ze heel erg bezig is met poepen en plassen,bij alle beertjes en poppen zeg ze bij de billen '''poepen"... Wat ik vorige week zo goed vond van haar,ze zei dat ze moest poepen maar wilde niet op het potje maar op de wc,ik haar goed beethouden en toen heeft ze zelfs op de wc gepoept! Komt vanzelf wel,ik zou er pas mee beginnen als ze het zelf aangeven!
esmee was 10 maanden toen ze voor het eerst op het potje ging, overdag is ze bijna droog. ze komt nu soms ook zelf aan gesleept met dr potje. ik vind dat je niet vroeg genoeg kan beginnen maar dat is mijn mening. ik hoor vaak dat kinderen rond de 2 a 2,5 de hele dag in hun blote kont lopen omdat ze zindelijk moeten worden.
ik probeer het steeds maar noa vind het potje en de wc nog totaal niet interresant dus ik push nog niet teveel. op het cb zeiden ze ook dat ze pas vanaf 2 jaar echt controle hebben over de kringspier. als het mooier weer wordt zet ik het potje buiten neer en laat haar in de onderbroekje lopen en zet haar dan tussendoor steeds op het potje.
Vh zomer spelerdewijs beginnen met een potje. Ze geven het vanzelf wel aan, je moet zeker niet puchen.
Inderdaad, ik zou wachten tot ze zelf aanstalten maakt en het interessant gaat vinden. Misschien vind je het handig te lezen hoe het bij ons ging, zoontje is nu bijna 2 en 3 maanden. Sinds 2jr en 1 maand begon hij heel veel interesse te tonen in de wc, plassen, poepen etc. Ik kreeg toen ook in de gaten dat hij overdag nadat hij sochtends op stond tot zijn middagslaap vaak zo'n 3-4 uur droog was. (= graadmeter die laat zien of ze controle hebben over de kringspier of niet). Hij was dus vrij lang droog en toonde interesse, dus ik heb het potje tevoorschijn gehaald. Hij vond het mega interessant. Heb dit ook alleen maar gedaan omdat ik de indruk kreeg dat hij er aan toe was, anders had ik gewoon gewacht tot hij het zelf aan zou geven. Dus op het potje, eerst proberen klok zindelijk te maken. Dwz, elke 1,5 uur bijvoorbeeld op het potje, als hij plast belonen met bijv stickers plakken of iets anders. En dan maar hopen dat hij/zij het snel doorkrijgt en aan gaat geven wanneer hij moet plassen. Rond die tijd dus ook geen luier aan maar juist onderbroek zodat het duidelijker is. Bij ons duurde het wel even, met de nodige ongelukjes, maar na een aantal weken kwam hij ineens de keuken in en zei 'mama plassen' en inderdaad, hij moest plassen en had het nog niet gedaan. Ik supertrots, hij ook, nadat hij op het potje had geplast! En hier zijn we nog steeds. Hij zegt wanneer hij moet plassen en doet het dan op de wc of op het potje. Poepen gaat nog in de luier net voor of na zijn middagslaap. Van horen zeggen weet ik dat het poepen vaak wat langer kan duren. Snachts heeft hij ook ng een luier om, dat blijft vast nog wel een tijdje, die zijn sochtends namelijk ook altijd nog erg zwaar! Maar ik erg trots dat hij het zo goed doet. Nou, misschien heb je er wat aan. Ik praat meer of Hij dan over Zij. Ik zie dat jij een dochter hebt, maar dit schreef makkelijker omdat ik het natuurlijk over een jochie heb. groetjes
Luna is 2 en half en vraagt zelf om het potje en plast er dan ook wel in wanneer ze aangeeft dat ze een plasje moet doen. Verder doet ze nog niks op het potje! Telkens als ik haar wil verschonen zegt ze zelf dat ze op het potje wil zitten dus pak ik het potje voor haar en gaat ze er ook wel opzitten. Ook ziet ze het van andere kindjes op het kinderdagverblijf,ik dacht eerst dat ik er best wel laat mee was maar ga het haar niet opdringen en op het kinderdagverblijf en bij het consultatiebureau gaven ze aan dat dit juist een mooie leeftijd is om haar zindelijk te krijgen!
Isabella weet wat de wc is en laat haar knuffel er op "plassen" Maar zelf wil ze er absoluut nog niet op. Dus als ze 2 wordt ga ik er mee aan de slag Zelf was ik met 1,5 al droog, maar goed ( katoenen luiers, )