Appartement verkocht.. Maar toch niet?

Discussion in 'De lounge' started by Linnepin86, Dec 2, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    1,324
    184
    63
    Gelderland
    Dames, even klagen hoor!
    Wij hebben 3 wkn geleden ons appartement verkocht, yes!
    De sleuteloverdracht zou as maandag zijn. Het is verkocht aan een stichting, voor crisisopvang. Onze makelaar zei dat ie alles had uitgezocht en dat het mocht. Nu is het zo dat ze als VVE zijnde bezwaar hebben gemaakt (achter onze rug om). Ze zijn bij alle bewoners langs geweest. Wij hoorde vandaag! pas dat ze er niet mee akkoord gaan (voorlopig koopcontract is al getekend). Wij hebben alles al geregeld om as zaterdag te verhuizen (hebben per 1 dec. wat gehuurd omdat we niet zo snel wat anders konden kopen). Overschrijving bij de gemeente geregeld, KPN, GWL opgezegd, alles! En nu gaat het waarschijnlijk gewoon niet door! Kan wel janken!
    Iemand enig idee of we hier überhaupt nog wat mee kunnen of hebben we gewoon pech en zitten wij met een koop- en huur huisje?

2. tuc

tuc Niet meer actief

neeeee o wat erg! Ik heb er totaal geen verstand van, maar zou direct verhaal halen bij de makelaar en vragen waar hij gevonden heeft dat het mag, dan heb je het zwart op wit of je kunt de makelaar hiervoor verantwoordelijk stellen?

3. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Probleem van de koper lijkt mij? Wat de stichting er na de koop mee doet moeten ze dan maar met de vve uitvechten, als de koop rechtsgeldig is lijkt me dat het gewoon door moet gaan.

Wat heb je over ontbinding van de koop in het koopcontract staan?

4. tuc

tuc Niet meer actief

kunnen ze het uberhaupt eigenlijk wel tegenhouden denk ik ineens. Als jullie en de stichting tekenen is alles toch in kannen en kruiken.

5. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    1,324
    184
    63
    Gelderland
    De kopers konden geloof ik tot gister er nog onderuit. Aangezien de VVE vrijdag contact met hun heeft gezocht, hebben zij gister met hun makelaar contact gehad. Blijkbaar stond er in het koopcontract dat ze er tot 1 dec. onderuit konden. Het moest allemaal snel snel snel. Ze wilden het zo snel mogelijk hebben (en nog steeds, het ligt echt aan de VVE). In principe is het dus zo dat het voorlopig is uitgesteld maar daar kopen wij niks voor. En schijnbaar kunnen we ook fluiten naar die 10% waar je normaal gesproken recht op hebt omdat ze er optijd bij zijn. Ik heb er ook de ballen verstand van, dus hoop dat jullie het nog snappen.

6. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

Oct 29, 2008
    3,862
    0
    0
    Brabandse Land
    Vreemd,wat zegt de makelaar erover?

7. tuc

tuc Niet meer actief

op welke grond is het dan uitgesteld??

8. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Ik vraag me af of een VVE zo makkelijk een verkoop tegen kan houden. Heb jij je geen VVE-voorwaarden gekregen ofzo? En wat zegt inderdaad je makelaar ervan?

Ik zou anders een contact opnemen met Vereniging Eigen Huis, die kunnen je vast ook meer vertellen over de VVE.

9. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    1,324
    184
    63
    Gelderland
    De makelaar is een oetlul die ons aan het lijntje houdt. Die zegt doodleuk, verhuis zaterdag maar naar jullie huurhuisje. Ja doei, kunnen we 2x verhuizen zeker als het niet door gaat.
    Het komt er op neer dat zolang de VVE niet akkoord gaat, de verkoopmakelaar en dus de verkopers het niet door willen zetten.

10. tuc

tuc Niet meer actief

wat een stom gedoe...en ik vraag mij serieus af of dat kan. Ik bedoel het is een koophuis, als ik mijn huis aan de maffia wil verkopen moet ik dat weten, daar kan de buurman dan toch ook niet tussen gaan zitten.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Maar het is toch pas verkocht als het contract definitief is?Maw als de bedenktijd over is?

12. BlijEi

BlijEi Bekend lid

Sep 27, 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    De wettelijke bedenktijd is drie (werk)dagen. Of heb je een andere ontbindende bepaling in het voorlopig koopcontract staan? Ik zou hem er even bij pakken, als ik jou was.
    Ik zou hiervoor eventjes naar de NVM gaan (overkoepelende organisatie van makelaars) of de jurist opbellen waar je naar toe zou gaan voor de overdracht voor meer informatie.

13. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

May 27, 2014
    1,225
    650
    113
    Er onderuit kunnen TOT 1 december betekent dat ze gister te laat waren. Of staat er TOT EN MET 1 december?

14. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    1,324
    184
    63
    Gelderland
    Uiterlijk op 1 dec.
    Heb het nog eens nagekeken. Er staat in: ontbindende voorwaarden: wanneer de VVE geen schriftelijke toestemming verleent voor het gebruik van het appartement zoals de stichting dit wilt (dus crisisopvang).

15. BlijEi

BlijEi Bekend lid

Sep 27, 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Oei.... dan zou je nog wel eens het haasje kunnen zijn. Jurist bellen?

16. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    1,324
    184
    63
    Gelderland
    Daar was ik al een beetje bang voor! Ik heb er vannacht gewoon een tijd wakker van gelegen :(
    Vandaag eerst maar eens afwachten wat de makelaar zegt. In ieder geval bedankt voor jullie meedenken en tips!

17. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

Nov 28, 2012
    1,416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Dat is flink balen en wat een vreselijke makelaar! Maar je hebt nu dan toch wel recht op die 10% boete?

18. februari2012

februari2012 Bekend lid

Oct 31, 2012
    689
    394
    63
    Ik vrees dat weinig kunt beginnen. Er was blijkbaar toestemming van de VvE nodig voor de verkoop en de VvE heeft op tijd laten weten dat ze geen toestemming verlenen. Nu is de koopakte dus ontbonden en gaat het niet door helaas.... Recht op die 10% heb je ook niet, omdat de VvE op tijd heeft aangegeven dat er geen toestemming is.

Ik zou inderdaad een jurist bellen met de vraag wat je kunt doen. Makelaar aansprakelijk stellen? Heeft die jullie helemaal niet gewezen op het feit dat het tot 1 december onzeker was of jullie huis wel echt verkocht is? Als de makelaar dat niet heeft gedaan, is het een prutser! Dan zou ik met de makelaar ook eens een hartig woordje gaan spreken.

Sterkte met deze nare situatie, dit wil je echt niet meemaken!!

19. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,239
    11,819
    113
    Balen zeg. Slechte makelaar. Die heeft mooi zitten praten.
    Maar blijkbaar hadden jullie zelf de stukken (contracten e.d.) ook niet helder. Daar ligt toch ook een verantwoordelijk bij jezelf.
    En ik snap de andere bewoners wel. Een crisisopvang in een flat/appartementgebouw?????? En de andere woningen zijn ook koopappartementen?
    Dan zou ik ook niet akkoord gaan.

20. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Idd makelaar aansprakelijk stellen en ook een andere zoeken, deze hoort jouw zaken te behartigen en is hij naar jullie nalatig geweest!

Wel vind ik het raar dat jullie de datum van 1 december hebben gehandhaaft qua verhuizing etc, ik zou dat iets ruimer nemen volgende keer.

Share This Page