:x Even van me afschrijven. :x Nee, dit is niet het zoveelste 'mijn-CB-geeft-het-advies-om-op-schema-te-voeden-en-vindt-mijn-baby-te-dik'-topic. Hier gaat het om gesprekken die ik op het KDV heb, waar ik op werkdagen heen moet om Renske te voeden (wegens ze houdt nogsteeds niet van de fles bij vreemden), gesprekken met mijn moeder, en met sommige FV-moeders (niet op ZP, trouwens). Nu is mijn relatie met de hoofdleidster van het KDV toch al niet super, wegens er komt elke keer wel weer ongevraagd advies mijn kant op, waardoor ik me vaak de meest ontaarde moeder op aarde voel, ik doe echt van alles fout Ik ben net terug van het voeden, en ik werd uitgevraagd over mijn 'schema'. Nu zit er ongeveer 4 of 5 uur tussen voedingen, maar Renske heeft de afgelopen weken twee keer een nacht gehad waarin ze steeds kleine beetjes dronk (beetje clusterachtig/regelachtig). Domgenoeg ben ik daar eerlijk in geweest, waarop ik meteen de volgende kritieken kreeg: * ik leg te veel aan (daarom had ik hyperlactatie volgens haar) * 's nachts wil ze gewoon aandacht of heeft ze krampjes (is ze er soms bij? Of is ze een tweede Derek Ogilvie?) en moet ik dat dus niet 'belonen' * na een bevalling weten de meeste vrouwen ook geen raad met borstvoeding en leggen ze om de haverklap aan * Renske is veel te groot voor haar leeftijd, vonden ze dat niet ook op het CB? Overigens is het goedbedoeld (ik voel me wel betutteld natuurlijk, wegens het is ongevraagd), ze vond ook dat het topsport voor mij was om met mijn werk erbij live te voeden op kdv, volledig bv te geven, etc. Het is vast bedoeld om mijn leven makkelijker te maken, maar het schiet me toch het verkeerde keelgat in. Ik doe het toch gewoon goed? Als ze 's nachts huilt en meteen gaat drinken als ik haar aanleg, dan neem ik aan dat ze behoefte had aan de borst Mijn mond hangt nogsteeds open. Ik weet het, ene oor in, andere uit, maar ik vind het CB echt een stuk makkelijker te negeren dan het KDV, waar ik toch 2 keer per week zelf zit te voeden en dit soort lezingen over me heen krijgt.
Meid luister niet naar die mensen van het kinderdagverblijf joh... Die hebben niet geleerd voor borstvoedingsadvies te geven... Op het Cb hebben ze meer ervaring en als ze denken dat je iets beter anders kan doen dan hoor je het wel. En is het nog aan jou om te beslissen wat je ermee gaat doen... borstvoeding voel je als moeder prima aan, ookal is er soms twijfel... Vertrouw in jezelf en in je meisje, en te dik worden ze haast nooit op borstvoeding... suc6 en heb vertrouwen hoor.. Liefs Catheleine
Ik mag dan geen BV geven, maar wat een commentaar hebben ze zeg! Jij kent je meisje het beste en weet als beste wat ze nodig heeft. En op deze leeftijd komen ze 's nachts echt niet voor aandacht! Misschien kun je het aankaarten op het KDV dat je je er niet prettig bij voelt op deze manier. Sterkte ermee! Volgens mij doe je het hartstikke prima hoor!
Misschien heel arrogant, maar als het om het welzijn en de tevredenheid van mijn kindje, dan vind ik toch dat ik het het allerbeste weet. Geen enkele moeder die met betere benaderingen komt dan ik. Wat absoluut niet betekent dat ik niks van anderen aan neem hoor, want als ik adviezen nodig heb dan vraag ik daar gewoon om. Maar of ik het uiteindelijk toepas hangt helemaal van mn dochtertje af En om even op een paar voorbeelden in je post terug te komen: - Met 3 maanden snachts bv geven is heel prima hoor! - Als het kan voed ik ook liever live, ook op een kdv, van kolven word ik diep ongelukkig (wat een rotuitvinding zeg ). - een baby die aandacht wilt, dat vind ik heel gezond en niks negatiefs - krampjes zijn helemaal niet zo normaal en veelvoorkomend bij bv als bij fv
Ik heb helaas al een heel vervelende start gehad met de betreffende vrouw. Ik loop al een beetje op mijn tenen om de verhouding een beetje goed te krijgen. Het allervreemdste vind ik het volgende: het KDV werkt volgens het Emilia-Romagna idee. Dat is een pedagogisch systeem (dat in die regio in Italie is ontwikkeld), waarbij uitgegaan wordt van het kind. Als ze bv. knutselspullen neerzetten, is er geen vaste opdracht, maar gaan ze zelf kijken wat het kind wil doen. Dat kan rommelen met papiertjes zijn of dingen bouwen, of iets voor papa en mama maken. Maakt niet uit, het kind geeft aan wat het wil leren. Toen ik daarvan hoorde bij de intake, was ik helemaal verguld, zoiets past zo goed bij mijn idee over (op)voeden! Kindgerichte aanpak, niet uit de baarmoeder-en-meteen-mee-in-de-aardse-sleur-omdat-het-nou-eenmaal-makkelijker-is. Ik SNAP dit dus ook niet. En er is elke keer wat, zo vonden ze het ook 'beter' als Renske wel een speentje zou hebben (doen we niet omdat ze ze altijd uitspuugt, dus daaruit maken we op dat ZIJ er dus geen behoefte aan heeft). Braaf een speentje meegegeven, maar ze spuugt hem gelukkig toch nogsteeds uit. Thuis ga ik het echt niet proberen, als ze lekker bij mij even wil drinken, dan vind ik dat PRIMA. Ja, ik ben moe, maar of ze nou drinkt of niet, als ze huilt ben ik toch wakker? Als ze nou lekker in slaap valt aan mijn borst, door even bij te komen van een nachtmerrie daar? Sorry, ik BEN inderdaad moe, zit op werk en kan me nu echt even niet concentreren omdat ik er gewoon echt niet tegen kan. Ik kan veel tegelijk, borstvoeden, genieten van mijn kindje, relatie leuk houden, werken, etc. Maar met het slaapgebrek is mijn incasseringsvermogen voor dit soort dingen even onder nul gedaald
Ojee, daar zou ik me ook naar bij voelen. Zij staan daar en denken dat ze ik weet niet wie zijn en jij bent in hun ogen 'gewoon' een nog prille moeder. Nou, al dronk ze 's nachts 12 keer een halve minuut, mag toch? Het is jouw keuze om BV te geven en het is aan jou hoe je daar invulling aan geeft. Als jij om de 1,5 uur zou willen voeden dan mag dat, zij hapt toch aan en drinkt hoeveel ze wil en hoeveel ze nodig heeft. Als ze wat aan de grote kant is heeft ze juist veel voeding nodig om dat op peil te houden. Tuurlijk ben je moe, je hebt een baby en een baan en doet daar nog allerlei dingen naast. Mag je toch moe van zijn. Ik zou je eerder adviseren om de rest van de dagen een beetje rustig aan te doen, ipv te gaan bekorten op de BV (niet dat jij dat wilt maar dat is in weze wat zij adviseren). Ik denk dat het heel goed en fijn is voor jullie beiden dat je live voedt op je werkdagen. Je kunt misschien een gesprek aangaan waarin je je gevoelens ventileert naar de leidster. Persoonlijk zou ik dat niet durven, maar misschien is het wel goed. Of je laat het links liggen en zegt de volgende keer: Het gaat príéma!, dank je! Wat ik niet zou doen is 'probleempjes' met haar bespreken. Dus niet bespreken dat je hyperlactatie hebt (of straks met 4-5 maanden te weinig melk), dat ze 's nachts wakker is of dat je moe bent. Dat zijn haar zaken niet, dat zijn jóuw zaken, en het is aan jou hoe je daar mee omgaat, niet aan haar. Ze mag voor je baby zorgen, op jouw manier, en dat is het dan! Maar goed misschien zeg ik wel iets stoms, sorry dan!
Nee, zeer bedankt juist, Ireen. Je verwoordt het precies goed: ze behandelt mij als een prille moeder, want zij met hun kdv ervaring hebben IN HUN OGEN natuurlijk meer ervaring met baby's. Tja, kwantitatief gezien hebben ze dat ook. Zij hebben kinderleidster-ervaring met baby's, maar geen moeder-ervaring met MIJN baby. Ik durf het niet te bespreken, ik sta al op zo'n krampachtig goede voet met haar Ik had gewoon NIKS moeten zeggen!! Waarom ben ik nou zo openhartig, ik kan toch gewoon de schijn ophouden? Ik en die domme eerlijkheid!! Het punt was dat ze ernaar vroeg, en dan kan ik dus ook dingen weglaten natuurlijk. Hyperlactatie kwam ter sprake omdat we het over regelnachtjes hadden en ik meldde toen dat ik eigenlijk niet snapte wat er te regelen viel aan borsten die 200 cc per borst uitspugen aan de kolf Zij is gewoon goed in mensen dingen ontfutselen die ze niet willen zeggen. En ze vervolgens de les lezen over wat ze zelf zeggen, grr. Ik ben een beetje een einzelgängerig type, werk ook alleen en heb een bescheiden sociale kring- dit is echt iemand die mijn people-skills zal helpen ontwikkelen, puur voor zelfbehoud.
Hey meid, De eerstvolgende keer dat je haar spreekt aangeven dat je niet gediend bent van ongevraagd advies. Mochten er dingen zijn die je WEL wil weten, je het desgewenst, mogelijk zal vragen. Zo zou ik het gewoon spelen, ik denk dat de boodschap dan wel duidelijk overkomt bij haar
Hahaha, op de computer ben je zeker niet op je mondje gevallen. Je verwoord het allemaal erg lekker Weet je, volgens mij "bv" jij met al je "problemen" (live moeten voeden, te veel melk, etc.) juist op de meest relaxte manier. Stel dat je uren moet gaan tellen tussen de voedingen en wilt rekken (meer tussenuren afdwingen), of fv moet gaan geven (ik zou ehct honderd keer de fout in gaan met opwarmen, schepjes tellen etc.), of je wakkere en huilende kindje snachts moet negeren omdat ze door moet slapen, etc. HELP Nee, lekkere adviezen. Blijf lekker je eigen ding doen hoor! En laat die meid maar kletsen, fijn dat ze het zo goed weet, wie weet hebben anderen er wat aan
Ik ben in ieder geval niet op mijn pen gevallen, nee. En in de meeste mens-op-mens contacten ook echt niet op mijn mond, maar bij haar? Zij is nou net zo iemand bij wie ik totaal dichtsla. Ik heb dat wel vaker bij erg dominante en betweterige mensen, dan heb ik totaal niks meer te zeggen, terwijl mijn scherpe tong juist dan zo goed van pas zou komen Ze weet gewoon precies mijn gevoelige snaar te vinden, ik ben voor het eerst moeder, ik vond borstvoeding de eerste tijd erg zwaar... dan denk ik blijkbaar nogal snel dat ik het fout doe als iemand er iets van vindt. Inderdaad Ik heb maar niet gezegd dat het mij veel meer moeite zou kosten om haar te troosten zonder borst dan met. Maar haar punt was natuurlijk dat ik mijn kind schandalig verwendde met de snoeperij uit mijn tietjes... foei. Zal ik doen, en volgende keer zeg ik gewoon 'oh, ik geef haar PRECIES om de 4 uur drinken, als ze tussendoor honger heeft krijgt ze een houtje om op te bijten'
Ik snap dat het heel vervelend is maar JIJ bent Renske's moeder. Zij mag dan veel ervaring hebben met kindjes, maar jij hebt meer ervaring met jouw kind. Tenzij ze elke avond mee naar huis komt en onder Renske's wieg/ledikant kruipt. Ik geef Kyra nog steeds nacht'voeding' omdat zij die troost nodig heeft. Gelukkig nu wat minder omdat ze nu lichamelijk beter in haar velletje zit. Als ik naar de goedbedoelde adviezen had geluisterd had ik nu (nu ik weet heb van haar allergieën e.d.) met een immens schuldgevoel opgezadeld gezeten. Dus luister naar je eigen gevoel en laat je vooral niet in de put praten. Ik zou zeggen tegen die leidster dat jij naar de behoeften van je kind kijkt en dat ieder kind anders is. En dat haar adviezen niet overeenkomen met jouw visie op het ouderschap hoe goed bedoeld ze ook mogen zijn.
Evenstar, ik snap dat je problemen met haar hebt. Jeetje, het idee achter bv is JUIST dat je voedt op VERZOEK, dus dat je het schema zoekt dat het beste werkt voor jou én Renske. Dus als jij haar 's nachts wil aanleggen: DOEN! Heb bij Jasmijn ook 13 maanden gevoed, en geloof me, het was het me achteraf helemaal waard. Alle nachtvoedingen, alle kolven en me zorgen maken of ik wel genoeg had voor de volgende flesjes, ze heeft het toch maar mooi binnengekregen. Dikke knuf!
De leidster heeft zeker zelf nog geen kinderen. Ik heb heb het bij mezelf gezien hoe goed je je ook probeerd in te leven in mensen. Met kinderen begrijp je het pas echt goed als je moeder bent geworden. Erg rot dat ze zo reageren en niet beter naar je luisteren. Wat ik altijd doe met ongevraagde adviezen. Waar ik echt niks mee kan niks en waar ik van denk zit misschien wel wat in neem ik mee in mijn beslissingen. groetjes Tanna
Ze heeft 3 kinderen geloof ik Die heeft ze vast geen bv gegeven, ik heb het haar niet gevraagd. Ze vindt een nachtvoeding ook wel normaal hoor, maar het lijkt ook wel of ze steeds iets zoekt om me in te bekritiseren. Dan wil ik haar in een schommeltje zetten, waar ik haar regelmatig in vind op het kdv... dan moet ze in het wipstoeltje. Vertel ik dat ze daar thuis ook vaak in zit, dan is het TOCH beter dat ze ligt na het eten. Mijn ervaring leert dat er dan juist nog wel eens wat mondjes terugkomen (eh, hoevaak ga jij na een glas drinken meteen liggen?). Met andere woorden, ik moet maar een beetje een schild maken voor haar. Het irritante is dat ik er echt niet tegen kan, ik wil gewoon dat ze me een goede moeder vindt. Ze behandelt me als een onbenullig tienermoedertje, in plaats van de goedopgeleide vrouw van 30 die ik ben :x Het is eigenlijk te debiel voor woorden, striktgenomen WERKT zij voor mij, ik betaal hier heelveel geld voor! Om me vervolgens een halve werkdag op te fokken (ja dat doe ik zelf, maar toch ).
Jammer dat ze niet goed luistert naar wat jij het beste vindt voor je kind, ook na de voeding. Ik herken hier niets in bij het kdv van mijn kindjes. Daar nemen ze wel aan wat ik denk wat het beste is voor mijn kind. Zou je haar niet naar een andere groep kunnen laten overplaatsen of een gesprek met de manager aanvragen? Of met haar een gesprek en dan zeggen hoe je je hierbij voelt zoals het nu gaat? Ik heb mijn jongste altijd aangelegd als ze huilde en het is ook goed gekomen. Ze slaapt nu goed in haar eigen bedje (van 23 tot 6/7 uur) en huilt zelden 's nachts en anders valt ze snel weer in slaap. Doe echt gewoon wat jij denkt wat goed is en probeer inderdaad niet te veel te vertellen over de dingen die thuis spelen. Hebben ze ook niets mee te maken.
Ik denk dat je de volgende keer (als je het durft) gewoon eens moet vragen hoe ze deze dingen kan rijmen met de principes van Emilio-Regna. Waarschijnlijk heeft ze er gewoon nog nooit over nagedacht, en doet ze gewoon wat haar moeder al deed.
Ik zou inderdaad zoals hier boven al gezegt wordt eens met haar gaan praten en zeggen hoe jij je voelt bij de misschien wel goed bedoelde opmerkingen. Hebben jullie op het kdv ook na een maand of 2, 3 een gesprek over de wenperiode? Dan kan je het dan even op een rustig moment bespreken. ANders gewoon een gesprek aanvragen. Tijdens haal en breng momenten is er niet altijd tijd voor. Zo als je het verteld lijkt het alsof ze geen enkel inlevings gevoel heeft en geen rekening houd met jou wensen. Dan zijn er in W' veen wel betere kdv's Misschien toch verhuizen groetjes Tanna
de leidster heeft al de pik op je, ik zou geen pogingen doen om te lijmen. Gewoon duidelijk zijn, ik ben een geode moeder en ik hoef dat soort advies niet van jullie. Je doet het goed zoals je het doet!! ps, mijn dochter is 9 maande en krijgt sosm volgens mi wel 20 keer de borst op een dag. En als iemand wil zeutren dan doen ze dat maar.
Waarom gooi je het niet open? Ik zou een gesprek aanvragen en haar zeggen wat je er van vindt. Nl dat je niet op die onbedoelde adviezen zit te wachten. Sterker nog, het gemiddelde kdv heeft niet zoveel kennis in huis als de meeste voedende moeders. Dus ik zou dat gewoon tegen haar zeggen. Nou ja gewoon... je moet vast wel een drempel over verwacht ik.
Ik ben bang dat opengooien het juist nog erger maakt. Ik word er echt naar van, bij alles wat ik doe lijkt het wel of ik een stemmetje van haar hoor dat er kritiek op levert. Hoe dom is dat?? Aan de ene kant vind ik dat ik mezelf er maar overheen moet zetten, ik geef haar belachelijk veel macht op deze manier. Ik kan altijd wel zo iemand tegenkomen, nu is het op het kdv, straks op school... moet ik niet gewoon leren om het het ene oor in te laten gaan en het andere uit? Zoals mijn vader zei: 'daar werken juist vaak van die betweterige types die je van alles kunnen aanpraten, gewoon "ja" zeggen op alles wat ze zegt en je eigen ding blijven doen'. (niks ten nadele van kinderverzorgsters in het algemeen, ik denk dat ik het gewoon toevallig slecht heb getroffen!!). Aan de andere kant hebben het hier wel over degene die voor mijn kindje moet zorgen als ik moet werken. Nu is ze (denk ik) erg lief voor Renske, maar dat ze niet goed met mij overweg kan, zegt ook wel wat. Dat is dus niet iemand die ik echt genoeg vertrouw om mijn kind te verzorgen. Dus... dus ga ik denk ik iets anders zoeken zodra wij duidelijkheid hebben over ons werk (we hebben allebei aflopende contracten, dus het zou goed kunnen dat we eind dit jaar verhuizen of iets, dan is het probleem vanzelf opgelost haha). Iig heel erg bedankt voor alle lieve reacties. Doet echt goed. Renske drinkt lekker bij mij, zit geweldig goed in haar vel, is een superblije baby (dat zien ze daar gelukkig ook), en dat is het allerbelangrijkste.