Help een heel verhaal

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door juultje26, 24 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juultje26

juultje26 Actief lid

12 jun 2009
    145
    0
    0
    Noord- Holland
    Hoi Hoi,

Misschien even voor mijn verhaal kwijt te kunnen, of mischien een heldere blik..

Mijn dochtertje is geboren na een zwangerschap van exact 37 weken op 3 september. Een laag geboortegewicht, en onrijpe longetjes. 5 dagen couv. In die dagen direct begonnen met kolven en dit heeft ze gekregen. De producie kwam goed op gang. Vrij snel op de couv gaan aanleggen, mijn dochtertje hapte wel aan, maar liet los, dronk niet, sabbelde meer.
    Ze was nog te zwak om effectief te gaan drinken, had er simpelweg de energie niet voor.
    Ivm vlakke tepels, voeden met een tepelhoedje ( helaas). Dit hebben we twee weken volgehouden, ze kwam veel, vaak 16 a 18 x op 24 uur. Helaas onrustig aan de borst, niet effectief drinken, niet aankomen, maar afvallen.

Dus gaan kolven.. ze kwam goed aan! Ze is rustig en tevreden na haar voeding.
    Ik wilde haar toch graag terug aan de borst. met behulp van een lactatiekundige alles geprobeerd, ze blijft onrustig, hapt niet goed aan, word boos, verdrietig etc. Als ze eenmaal goed aangehapt heeft, drinkt ze niet.. kortom ellende!
    We hebben houdingen, vingervoeden en de borstvoedingshulpset geprobeerd.. helaas allemaal tot nu toe zonder resultaat.

Toch blijven kolven.. maar nu het probleem!
    Ik heb absoluut niet genoeg voeding om in haar behoefte te voorzien. Ze drinkt nog steeds 8 a 9 x per dag. We zitten nu op 120 cc per keer! Met als gevolg dat ik haar toch stevig moet bijvoeden..
    Ik kolf helaas maar tussen de 40 en 60 cc per keer ( pisa kolf) Warm maken, masseren, de spray voor een tweede x toeschieten.. het helpt niet voor meer productie..

Nu zitten we toch wel op de grens begreep ik van wat ze binnen mag krijgen op een dag. De kunstvoeding is veel, en daarop ook nog moedermelk.
    Kortom Help!

Mijn ld wist het zelf ook niet goed meer. Op het flesvoedingschema zou ze 5 x 150 cc mogen drinken.
    Nu krijg ik haar nooit naar 5 voedingen, 8 is al kunst en vliegwerk.
    Dan zou ik kunnen zeggen dat ik de volledige hoeveelheid per dag neem, en kijk wat ze per keer wil.. met als gevolg dat ik uren met een krijsend kind zit, want ze neemt absoluut geen genoegen met minder als die 960 cc op een dag ( 8 x 120cc).

Nu verschilt het per dag hoeveel bv ik heb, maar meer als 60 per kolf beurt is het nooit!

Kortom, ik weet het niet goed meer, en maak me zorgen. Heb er al zoveel aan gedaan en geprobeerd.. maar ik wil niet dat ze overvoed raakt en op die grens zitten we nu voor mijn gevoel..

MIsschien heb jij nog een idee?
    Een idee om mijn productie te verhogen, want het beste zou zijn als ik terug kon gaan naar bijna volledige borstvoeding, dan maakt het niet uit hoevaak ze komt..

Dank je wel! Sorry voor het beetje rommelige verhaal..

Groetjes Juul

2. juultje26

juultje26 Actief lid

12 jun 2009
    145
    0
    0
    Noord- Holland
    Hoi,

Zouden jullie nog naar mijn verhaal willen kijken?
    Mijn dochtertje word sinds gisteren ook behandeld met Zantac.
    Niet op verdenking van reflux, maar puur tegen het zuurbranden en het onrustig zijn daarvan.

groetjes

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Juultje,

Meid wat een verhaal zeg, en wat heb je al veel gedaan!
    Daarvoor verdien je echt een pluim.

Op zich kan ik me het onrustig zijn aan de borst wel voorstellen (ook wanneer ze een keer wel goed hapt) want dan zal de melkstroom niet snel genoeg naar haar zin op gang komen.

Met welke kolf kolf je? Ik kan me niet zo voorstellen welke je nu hebt.....sorry.

Op zich is het niet erg als ze nu nog meer drinkt. ze zal nu eerst goed gaan bijtrekken zeg maar en daarna gewoon de curve gaan volgen. Ook hoef je zeker niet op 5 voedingen uit te komen. BV kindjes hebben meestal wat vaker een voedingsmoment. Bv is dan ook wat lichter verteerbaar. BV kindjes drinken dus over het algemeen vaker maar minder per keer in plaats van 5 keer een bulk van 150 of meer.

Hoe vaak kolf je? En hoe lang? Kolf je enkel of dubbelzijdig?
    Je geeft al aan dat je synto gebruikt dat is goed, ook geef je aan dat tussendoor masseert. ook prima. Kan ik niets meer aan toevoegen!
    enige wat ik nog kan bedenken is de maat van het borstschild. Kan je beschrijven hoe de tepel in de trechter wordt getrokken?

Na een tijdje kolven komen vlakke tepels al steeds meer naar voren waardoor het makkelijker wordt om aan te happen. Voorwaarde is wel dat de productie dan lekker op peil is.

Ik zal je nog een mailtje doen met middeltjes die je nog kan proberen om de productie wat te verhogen.

Voor zover mijn verhaal.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina