Hoi! Sinds een week zijn wij de trotse pappa en mamma van Sam. Ik wilde graag wat dingetjes over de BV bij jullie neerleggen om te kijken of we nog dingen kunnen verbeteren. Allereerst misschien belangrijk om Sam en mamma's start te kennen. Ikzelf moest na de bevalling direct onder het mes om de placenta te laten verwijderen (deze kwam niet vanzelf). Daarbij ben ik 3 liter bloed verloren en was mijn Hb na OK 2,8. Bij ontslag uit het ziekenhuis was het Hb 4,5 dus nog altijd veel te laag. Sam zijn start was ook niet echt geweldig. Hij werd geboren met koorts en kon niet drinken. Daarom heeft hij eerst een dag sondevoeding gehad, vervolgens een dag uit een cupje gedronken en daarna de overstap gemaakt naar de fles. In het ziekenhuis was helaas weinig tot geen aandacht voor het aanleggen van Sam, waardoor Sam en ik veel belangrijke momenten samen hebben moeten missen. Ten eerste het eerste belangrijke uur van zijn leventje, maar ook daarna de eerst drie hele dagen dat we gescheiden van elkaar waren doordat ik op de kraamafdeling lag en Sam op de kinderafdeling. Naast het emotionele aspect heeft dat ook veel effect gehad op de opgangkoming van de BV. Inmiddels zijn we allemaal lekker thuis en helpt de kraamverzorging perfect met de BV. Ik wilde graag horen of jullie nog tips hebben die kunnen helpen tot het nog beter slagen van de BV. Vanaf dag 1 heb ik gekolft in het ziekenhuis en nu dus ook thuis. Inmiddels kan ik met kolven de volledige voedingen van Sam onderhouden, maar hij wil nog altijd niet echt aan de borst drinken. Ik kolf op dit moment om de 2,5 uur en gebruik daarbij ook een neusspray om de toeschietreflex sneller tot stand te laten komen. Verder proberen we als Sam wakker lijkt te worden, meteen de spray te nemen, vervolgens te kolven tot er druppels komen en daarna Sam aan te leggen. Sinds gisteren gebruiken we een tepelhoedje en dat helpt best goed. We gebruiken het tepelhoedje niet omdat de tepel niet goed is, maar omdat Sam zijn tongetje heel ver achter in de mond zit en zijn kaakje wat naar achter staat waardoor hij moeite heeft om de tepel vacuüm te trekken. Ik vind het jammer dat hij nog niet echt in staat is de tepel te pakken maar ben al blij met iedere druppel die ik nu aan hem kan aanbieden rechtstreeks uit de borst. Na het 'live' voeden verschonen we Sam en krijgt hij daarna nog zo'n 50 cc gekolfde BV. Als hij daarna nog meer wil dan bieden we hem dat nog aan. We gebruiken hiervoor de Haberman fles die zoveel mogelijk de BV na zou bootsen. Overigens... Sam was bij geboorte (en vandaag weer terug op geboortegewicht) maar liefst 4840 gram en 60 centimeter lang. Een hele flinke boy dus... Ik merk dat het emotionele aspect voor mij nog erg moeilijk is. Ik heb het gevoel veel gemist te hebben de eerste dagen en probeer misschien wat té hard om Sam nu 'ineens' aan de borst te krijgen. Dat is de reden dat de kraamverzorgster probeert rust te bewaren in huis, zodat we in een positieve spiraal komen. Gelukkig gaat dit goed. Zoals gevraagd ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben voor het beter laten slagen van de voedingen. Het voeden is nu een dagtaak, omdat ik dus zelf om de 2,5 uur kolf, vervolgens Sam eens per 3 uur een voeding krijgt (hij zit nu op zeven voedingen) en we hem ook nog vóór iedere voeding 15 à 20 minuten proberen te laten drinken. Ik ben blij dat we nu zover gekomen zijn als dat we nu zijn, maar hoop wel ik het allemaal vol kan houden. Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie! Groetjes, Josien
Hallo Josien, Jeetje meid, wat een start! Soms vraag je je af waarom moeders al die dingen in 1 kraamweek moeten meemaken! Ik denk dat je al heel goed bezig bent! Probeer echt zoveel mogelijk te kolven om de productie op peil te krijgen. Nu drinkt hij nog weinig en kan je het makkelijk bijhouden maar straks wil hij meer en dan moet jouw lijf ook meer kunnen maken. er bestaan wel wat stimulerende middeltjes, als je daar belangstelling in hebt zet ik ze op de mail. Voor nu is naast de goede hulp van de kraamverzorgende heel veel huid op huid contact enorm belangrijk. Zowel voor de binding als voor de melkproductie. Ook heeft dat een positief effect op het "ontdekken"van de borst. Voor nu ben je super bezig! Heb je al overwogen een LK mee te laten kijken (evt. na de kraamperiode) dat kan best zinvol zijn! Succes voor zover Ilse
Lieve Ilse, Hartstikke bedankt voor je reactie. Helaas gaat het hier niet echt voorspoedig. Ik heb op dit moment een zware griep onder de leden en Sam zit volgens mij in zijn regeldagen. Hij wil alsmaar drinken en ik vraag me af of hij niet te veel binnen krijgt. Je hoopt dat hij na het drinken lekker moe is en wil gaan slapen, maar dat zit er niet in. Hij wil eigenlijk alleen maar bij mij liggen en dat ik tegen hem klets. En dan ben ik weer bang dat ik hem teveel verwen. Door de griep lijkt mijn productie aan het teruglopen. Ik heb ook een nieuwe kolf die ik nog moet leren kennen en ook dat is niet zo gemakkelijk. Voor de rust hebben we samen besloten dat ik fulltime kolf en dat we nu niet meer onszelf gaan dwingen Sam aan te leggen. Ik doe dat nu alleen nog om hem wat te troosten, maar niet meer omdat het 'moet'. Het idee dat hij nu toch volledig BV krijgt is voor mij wel het belangrijkste. Toch zie ik dat het me allemaal niet in de koude kleren gaat zitten. Ik ben doodop en twijfel bij alles wat ik doe of ik het wel goed doe. De stimulerende middeltjes waar je het over hebt, zou ik graag in een PB'tje ofzo ontvangen. Ik hoop dat het me helpt, want ik ben heel onzeker eigenlijk nu. Ik zit ook te denken aan de hulp van een LK, maar aan de andere kant weet ik niet of zij me veel kunnen helpen aangaande het wegnemen van mijn onzekerheden over de hoeveelheden die Sam drinkt, het kolfritme enzo. Of denk je dat dat wel zin zou kunnen hebben? Ik weet dat ook dit bericht van mij weer bol staat van onzekerheden. Het zijn vrees ik dan ook dingen die ik zelf moet gaan overwinnen. Morgen komt de wijkverpleegkundige. Misschien kan ik daar weer wat onzekerheid neerleggen en kwijtraken. Ik wil zo graag die supermamma zijn voor Sam! Liefs, Josien
Lieve Josien, Nou, een supermama dat ben je al hoor! Moet je eens nalezen wat je allemaal al doet! Echt een pluim waard! En dan nu ook nog de griep, alsof het nog niet genoeg was allemaal. Je hebt er heel goed aan gedaan om even het aanleggen te laten voor wat het is. Focus even op 2 dingen: 1. Jouw productie en 2) het groeien van Sam. Als je dat even los van elkaar ziet dan komt straks Sam ook wel weer aan de borst. Een griep werkt zeker remmend op de melkproductie. Dat afnemen ligt dus niet aan jou maar aan de situatie. Als je kolft en je herstelt straks weer van de griep komt dat goed. En je geeft Sam meteen antistoffen tegen die griep mee! Wat wil je nog meer! Ik denk dat het zeker zinvol is een goede LK te zoeken die je kan begeleiden. Er zijn nog vele stapjes te nemen die je allemaal onzeker kunnen maken. Het is fijn als je dat met iemand kan bespreken. Ik denk dat zij meerwaade kan bieden in het bespreken van een kolfbeleid van bij jou en jullie schema past. Ook wanneer je straks gaat proberen Sam wel weer aan te leggen is het goed als er iemand met je meehelpt. Als je de aandachtspuntjes weet kan je gericht verder oefenen. Soms is het net even zus of net even zo wat een wereld van verschil kan maken. Je schreef al dat Sam zijn tongetje heel ver achter in de mond zit en zijn kaakje wat naar achter staat waardoor hij moeite heeft om de tepel vacuüm te trekken. dat zijn echt meer aandachtspuntjes als een algemen beschrijving over het aanleggen. Het kan dan heel nauw luisteren voor wat betreft de houding. Zelf zou ik dan bijvoorbeeld de rugbyhouding uitproberen maar dan wel iets aangepast en niet echt buik tegen je zij. Je ziet, via de mail kan je dan al bijna niet beschrijven hoe je dan aanlegt........dan geeft het dus meerwaarde om live mee te kijken. Natuurlijk sta ik voor je klaar om al je vragen te beantwoorden en als het lukt om je onzekerheid weg te nemen!!!! Als je nog vragen hebt over de kolf, welke heb je? Dan kan ik je daarbij misschien nog wat tips geven. Ik stuur je ook nog een PBtje met middeltjes! Maar eerst maar lekker uitgriepen! Succes Ilse
Lieve Ilse, Nogmaals bedankt voor je reactie! En zo uitgebreid ook... heerlijk! Mamma's gevoelens stuiteren hier nogal heen en weer door het huis. Net gekolfd (expres er maar twee uur tussen gelaten om de productie hoog te houden) en ik had weer wat meer (nu 60 cc links en 65 rechts). Daar kunnen we weer een dikke voeding mee vooruit... Op dat soort momenten weet je echt weer waarvoor je het allemaal doet. Het focussen dat je beschrijft, herken ik heel goed. Gelukkig is het groeien van Sam geen probleem. Hij zat op dag 9 op 4980 gram, dus 140 gram boven zijn startgewicht. Ik was zo trots op mijn mannetje! Vanavond heb ik ook even de borstvoedingshulplijn gebeld en ook zij hebben me weer wat gerust kunnen stellen. Die LK ga ik zeker inschakelen de komende dagen om wat meer rust in mijn bolletje te creëren. Ik vrees dat ik dat nog heel hard nodig heb. De kolf die ik heb is de Medela Pump in Style Advanced (oude versie zonder TSR-functie). Ik heb nog een beetje moeite de juiste stand te bepalen. Er zitten twee knoppen op: de sterkte van de zuigkracht en de snelheid. Meestal zet ik de snelheid nu hoog om toch het effect van de TSR na te bootsen, maar ik weet niet of ik dat goed doe. De melkstroom komt met deze nieuwe kolf wel sneller op gang en daar ben ik wel heel blij mee. Ik heb alleen wel het idee grotere borstschilden nodig te hebben, terwijl ik nu al de 27mm heb (dus een slag groter dan standaard). Ik heb het idee dat de aanzet van de tepel te ver naar binnen wordt gezogen waardoor die niet helemaal 'meedoet'. Dat lijkt me echter wel de bedoeling. Bij mijn 'oude' kolf had ik die problemen niet. Dus ik denk dat deze wat harder zuigt. Nogmaals super bedankt dat je mijn geneuzel aan wilt horen! Af en toe voel ik me zo'n zeur en ik vraag me werkelijk af waar al die andere vrouwen hun energie vandaan halen. Liefs, Josien
Hallo Josien, Heb even je bericht gemist in het rijtje. Vandaar een beetje laat.... Je hebt nu wel een goede kolf, dat is mooi. Als ik toch nog even hardop mee mag denken over de borstschilden, je schrijft namelijk: e melkstroom komt met deze nieuwe kolf wel sneller op gang en daar ben ik wel heel blij mee. Ik heb alleen wel het idee grotere borstschilden nodig te hebben, terwijl ik nu al de 27mm heb (dus een slag groter dan standaard). Ik heb het idee dat de aanzet van de tepel te ver naar binnen wordt gezogen waardoor die niet helemaal 'meedoet'. Dat lijkt me echter wel de bedoeling. Bij mijn 'oude' kolf had ik die problemen niet. Dus ik denk dat deze wat harder zuigt. Dan denk ik eerder dat je gewoon de standaard maat nodig hebt......er moet niet teveel borstweefsel in het borstschild worden gezogen... Kijk anders even op de site van Medela om te zien wat ik bedoel. Medela - Aanmeten van het borstschild Ilse
Ik heb de standaard ook nog liggen! Dan ga ik die eens proberen in combinatie met deze kolf! Thanks! Groetjes, Josien