Hallo allemaal! Kan ik mijn zoontje van bijna 5 maanden ook teveel groente of fruit geven? Hij krijgt sinds een paar weekjes groente en vindt het fantastisch! Hij was er echt aan toe en eet nu dagelijks ongeveer 75 gram groente. Vandaag ben ik begonnen ook fruit te geven (kleine beetjes, voor het proeven, maar ook dit ging erin als zoete koek). Als het aan hem ligt eet ie wel het dubbele van wat ie nu krijgt, alleen ik wil het rustig opbouwen. Daarnaast krijgt hij nog 5x bv per dag. Ik geef eerst groente/fruit en dan na een half uurtje/uurtje krijgt hij de borst. Zijn ontlasting loopt ook allemaal goed nu zijn darmpjes gewend zijn. Nu vind ik het niet raar dat hij aan de borst niet zo heel veel meer drinkt, hij heeft natuurlijk meer vulling in zijn maagje. Kan hij ook teveel groente/fruit eten op een dag zodat het ten koste gaat van de bv? Is dat een probleem en hoeveel mag ik dan maximaal geven aan groente/fruit? Liefs!
Het risico is inderdaad dat hij minder borstvoeding gaat drinken, en daardoor de productie ook omlaag gaat. Bij 5 maanden is deze vaak nog niet stabiel. Ook een reden om pas na 6 maanden rustig aan te beginnen. Borsvoeding kun je trouwens goed voor/na een voeding geven(beetje borst-hapjes-rest borst), het helpt de voeding te verteren. (flesvoeding juist niet).. Een maximum is lastig aan te geven denk ik. 75 gram vind ik wel een mooie hoeveelheid. Dan heeft hij ook echt nog behoefte aan de borstvoeding. Ik denk dat je met 5 voedingen, die redelijk over de dag verspreid zijn wel goed zit, maar als je merkt dat de productie achteruit gaat, kun je misschien toch nog beter rustig aan blijven doen, evt even fruit/groente helemaal schrappen.