Ja maar als je eerst 1 of 2 uur in de auto moet zitten of nog 2 uur les hebt voor je thuis bent, vind ik dat wel vies.
Dwingen? Nee, maar daar hangen dan wel bepaalde consequenties aan vast. Als hij bij voetbal niet zou willen douchen (zonder gegronde reden), dan speelt ie niet. Dat is dan wat hij zelf moet weten.
Ik douchte ook nooit na het sporten bij fitness, karate, na gym op school of whatsoever. Altijd ‘pas’ als ik thuis was. Ik moet zeggen dat ik ook nooit de uitzondering was en dat bijna iedereen dat deed. Met gym gebruikte ik altijd even een washandje om mij schoon te maken. Ik ga/ging daarna dus altijd snel naar huis om onder de douche te springen. Veel fijner vind ik dat.
Ja dat moet je toch helemaal zelf weten? Ik vind het normaal dat je na een teamsport (zeker als je dan bij anderen nog in de auto moet) even doucht. Dus dat leer ik mijn kinderen.
Ja en dat moet jij dan toch ook helemaal zelf weten? Als mijn kinderen zich er niet prettig bij zouden voelen maken ze zich maar schoon met een washandje en douchen ze direct als ze thuis komen.
heel normaal in je eigen huis, maar publiekelijk vind ik een heel ander verhaal. Ik zit echt niet te wachten op gezamenlijk douchen en als mijn kinderen dat ook niet willen sta ik helemaal achter ze Helemaal mee eens
(ik reageer op jou - maar dat is niet persoonlijk ) Maar ik denk dat als een kind thuis gewend is aan bloot- dat dat ánders is, dan gewend zijn aan bloot met leeftijdsgenoten. En dáár mogen ze ook de tijd voor hebben om daar aan te wennen. Ik snap dat dat niet in 1x is - maar als ze al gelijk zeggen 'nee dat doe ik niet' en ouders zeggen 'oh dan hoeft het niet' dan is er ook geen tijd om aan te wennen! Als een kind zijn haar raar vind- en perse een pet op wil naar school - maar school heeft een beleid dat er géén petjes op mogen, dan zeg je toch ook niet: Mijn kind geeft zijn grens zelf aan, dus ik vind dat we daar naar moeten luisteren? En gewoon functioneel naakt - gewoon douchen- is dat dan zoveel anders? Het is écht een kwestie van wennen. Ik was dan ook heel blij dat ik gisteren na het zwemmen zag dat mijn dochter met haar vriendin in het grote hok ging. Ze heeft daar ook wat moeite mee- stond dus ook met haar rug naar de rest toen ik binnenkeek. Maar hé - dat is prima! Maar zo went het wel. En wat dat bloot betreft: De één loopt op z'n gemak in zijn blootje naar de douche- ik snap dat pubers zich redelijk bedekt uitkleden en met de handdoek om naar de douche lopen met klasgenoten. Misschien de eerste keren daar ook wat 'voorzichtiger' zijn. Maar dat wordt op den duur vanzelf gewoon als een paar kinderen het wel gewoon zijn. Ze mogen best even moeten wennen. Ik liep zelf op school ook heel spastisch te doen met een handdoekje omdat er maar 1 ander meisje douchte - en de rest niet - en zij deed het ook zo. Dus ik ook maar... terwijl ik met de voetbal 2 of 3 in de week de grootste lol had in de douches met mijn team - in mijn blootje- met koud water klieren etc.
Maar wat heeft het douchen nu met spelen te maken? Ik vind zweet dan weer doodnormaal. Als er ouders zijn die zo vies zijn van wat puberzweet dan zetten ze maar een raampje open in de auto
Ik vind wel/geen pet heel anders dan dwingen naakt te zijn met anderen erbij. En waarom móet iemand wennen aan naakt zijn met leeftijdsgenoten? Als het puur wat ongemakkelijk is, tuurlijk, even wennen en klaar. Maar als iemand écht niet naakt wil zijn bij anderen? Ik zie de meerwaarde van doorzetten en dwang daarbij echt niet, dat vind ik over een grens gaan wat betreft lichamelijke autonomie.
Ik vind dat ook zo raar, als iemand niet wilt douchen waar anderen bij zijn vind ik echt dat daar naar geluisterd hoort te worden. En als je alleen omdat je niet wilt douchen niet mag voetballen van de club is dat toch bizar? Iets met grenzen aangeven. Sommige durven/willen dat gewoon echt niet. Ik durfde dat op die leeftijd ook niet.
Precies. Ik vind je grens aan durven geven veel belangrijker. Heel simpel gesteld: nu moet je dus bloot als je wil voetballen. Terwijl we onze kinderen allemaal leren en waarschuwen dat er wel eens mensen zijn die iets van je willen en proberen over te halen tot dingen die je niet wil.
Qua spelen bedoel ik de wedstrijd spelen. Niet thuis spelen ofzo. Dat zijn de regels van de club. En denk niet dat jij ooit anderhalf uur met 4 stinkpubers in de auto hebt gezeten dan
Ja maar je hebt dingen niet willen of niet leuk vinden. Ik vind dit dus echt onder gepamper vallen. Vind niet dat je douchen met leeftijdsgenoten van hetzelfde geslacht kunt vergelijken met iets waarbij je echt je grens aan moet geven.
Ja dat snapte ik dat je de wedstrijd bedoelde. Ik snap niet waarom die consequentie iets met douchen te maken heeft. Kan regels van de club zijn, maar ik vind ze belachelijk. En ja hoor wij rijden met hockey regelmatig met 4 pubers naar huis een uur of langer. Deo doet al wonderen. Maar een kind dwingen om bloot te gaan omdat die anders niet mag sporten gaat voor mij alle grenzen over.
Ja bij hockey is het geen verplichting, bij onze dochter ook niet. Daar douchen ze dus niet. Vind het gewoon echt vies. Niemand heeft het over dwingen, zoals ik eerder aangaf worden er vast uitzonderingen gemaakt indien nodig, maar ik vind het een goede afspraak en hoor er nooit iemand over klagen.
Oh wat een discussie weer. Nou hier op school zijn de kinderen verplicht om te douchen na het gymmen. Tot en met groep 5 gemengd, vanaf groep 6 apart jongens en meisjes. Meestal zijn het de ouders die daar problemen mee hebben. Voor de kinderen is het gewoon vanzelfsprekend.
Ik snap je bezwaar. Maar ik vind deo niet voldoende. Er bestaat zoiets als basis hygiëne. Niet douchen? Prima, maar wat mij betreft dan wel wassen, met washandje, zeep en kraan onder shirt en in broek.
Ik vond het niet leuk om als 12 jarige met mijn klas genoten te moeten douchen dus wilde ik het niet. Ik denk dat je met dit soort dingen beter kan accepteren dat een kind juist dit niet wilt dan dat je het kind laat douchen omdat jij het vies vind. Je hebt nog andere mogelijkheden om jezelf even te wassen zoals een washandje. Mijn kind moet van mij heel veel, maar hoeft van mij echt niet onder de douche met anderen. Als mijn kind die grens zou aangeven zou ik juist ontzettend trots zijn, vooral door het lichamelijke aspect.
Zoals als gezegd, hier is het nooit een discussie. Als ze er wel mee zouden zitten, zien we dat dan wel. Maar voor mij is niet douchen (of idd wassen met washandje) geen optie. Maar goed, hier weten ze ook gewoon niet beter. Gebeurt als sinds hun 6e.
Ik zou zelf dus wassen met een washandje en zeep een prima tussen oplossing vinden. Dan hoef je niet naakt. Gewoon wat deo sprayen en je kleren weer aan, dat vind ik geen optie.