HELP een wortelkanaalbehandeling.

Discussie in 'De lounge' gestart door Kaardebol, 23 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.157
    8.132
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

Onzin. Als je gewoon intrapulpair verdoofd voel je er geen reet van, ook niet als er een onsteking zit. De ontsteking zit namelijk aan de wortelpunt. Vaak is er dan op de röntgenfoto een radiolucentie te zien rondom de punt van de wortel (apicale zwarting op de foto) dit wordt veroorzaakt door een onsteking.

Heel soms zit er een zwarting bij de wortelsplitsing of rondom de complete wortel. dit is eigenlijk alleen het geval bij kiezen en tanden waarbij er een fractuur in de wortel zit, deze kiezen en tanden kunnen dan ook niet behouden worden en de tandarts / endodontoloog zal er dan geen wkb aan doen.

De zenuw hoeft niet altijd compleet ontstoken te zijn, en het is al helemaal onzin dat als het onstoken is, je altijd pijn voelt.

2. Marieke1978

Marieke1978 Actief lid

16 sep 2008
    410
    0
    0
    @ Devilchase

Blijkbaar weet je er veel vanaf met al die mooie vaktermische bewoordingen die bijna niemand snapt ;) , maar ik herhaalde enkel hetgeen dat mijn tandarts MIJ verteld heeft!

Daarbij is mijn ervaring dat dit klopte.

Marieke

3. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik vond het best meevallen, heb er 3 gehad in het verleden, het moment dat ze die witte draadjes (zenuwen) eruit trekken is een beetje een naar gevoel maar echt wel te doen.... als je goede verdoving hebt en het werkt dan heb je niets te vrezen... ik had helaas de pech dat ze na tig keer verdoven niet de juiste plek te pakken kreeg door een bot wat in de weg zat... dus voelde ik er best wat van... na de tijd kreeg ik pijnstillers op recept mee.... maar als alles goed gaat dan heb je misschien een ibroprufen nodig..... sterkte!

wij moeten vanmiddag ook op controle en ben er bang voor dat ik daarna een vervolgafspraak krijg... brrrr

4. naomi123

naomi123 VIP lid

22 mrt 2009
    8.840
    0
    0
    gastouder en verkoopster dierenspeciaalzaak
    als je goed verdoofd bent voel je er niets van ;) en de napijn valt normaal gesproken ook mee.

ik ga me nu klaar maken voor de 4e keer naar de tandarts pff (gaatjes vullen). suc6 volgende week!

5. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Ik vond het verschrikkelijk!!! Ik laat liever mijn verstandskiezen trekken dan die behandeling..

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb één keer een wortelkanaalbehandeling gehad. Het was geen pretje, vanwege het gewurm en gewroet in je mond, maar enorme pijn heb ik er niet van gehad. Ook de napijn viel me wel mee.

7. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik heb 1 x wortelkanaalbehandeling gehad en dit vond ik erg meevallen, ik had een goede verdoving.
    Bij mij was het ook op een foto geconstateerd.
    Dat schijnt een voordeel te zijn, als je er nog geen last van hebt, is het goed te verdoven en voel je van de behandeling niks.
    Ik heb nog wel een week een gevoelige tand gehad.

8. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Door mijn vroegere tandarts is er ooit met boren in mijn zenuw geboord... Auwiee! Dit heeft hij toen gewoon dichtgemaakt! Gevolg... Een halfjaar later een giga dikke wang met een mega ontsteking onder die vulling... Die zenuw was aangeboord, dichtgestopt & aan het ontsteken gegaan!

Daar kreeg ik dus een wkb, ten tijde van een forse ontsteking, en ik heb geen centje pijn gehad!

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.157
    8.132
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

dan moet je dat erbij zetten, en niet: dat je dan pijn voelt.

Want dat is in 99% van de gevallen niet zo.

10. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ik heb het eergisteren gehad,nu een tijdelijke vulling en over 2 weken gaan ze het afmaken,daar is 1,5 uur voor uitgetrokken.
    De behandeling was wel te doen,had dus wel tussendoor pijn maar kreeg toen verdoving bij.
    verder vooral kramp in de kaken en misselijk van al de geurtjes en smaken..maar that's me ;)

Ik had nog niet echt pijn,het zeurde,op dit moment heb ik meer napijn dan ik dus had.
    Tijdens de behandeling is nog 2 keer extra verdoving bijgegeven.
    De napijn valt mij tegen.

Ik heb het eens eerder gehad en had toen wel minder napijn.
    Toen had ik ook het "geluk"van lachgas erbij deze tandarts gebruikt dat niet)

succes!

11. Wilma1978

Wilma1978 Actief lid

27 dec 2009
    249
    0
    0
    Ik heb nu twee keer een wkb gehad. De eerste keer was het een ontsteking die er al langer zat, kwam voor de eerste keer bij deze tandarts (ivm overstappen), was op van de zenuwen en de verdoving werkte niet. Dit deed wel heel veel zeer, maar toch doorgezet. Ik was dus als de dood voor de volgende wkb.
    Vorige week had ik ineens verschrikkelijk veel pijn in mijn kies, naar de tandarts gegaan en ja hoor, moest een wkb. Ik vond het doodeng, maar dit keer viel het honderd procent mee. De verdoving werkte goed, heb weinig pijn gehad, een beetje napijn.
    De napijn zelf vind ik niet veel erger dan bij een verdoving bij het vullen. Ik had een beetje last van mijn kaak omdat de verdoving in het gewricht gezet wordt, ik kon alleen mijn mond niet ver open doen, maar het was niet dat ik echt heel veel last had, de pijn daarvoor was veeeeeeeeel erger.
    Wat het allerbelangrijkste is dat je na de wkb (buiten de napijn) geen last meer hebt of krijgt van die kies, als je het niet doet dan krijg je er alleen maar meer last van. In ieder geval heel veel sterkte en maak je er niet té druk om hoor. De kans is heel groot dat de verdoving gewoon werkt en je vrijwel niets voelt.

12. Maddie

Maddie Fanatiek lid

15 sep 2009
    1.391
    184
    63
    Het hoge Noorden.
    Heb er 4 gehad, ze verdoven je goed, dus tijdens de behandeling voel je er niks van, soms heb je napijn, soms helemaal niks... Maar met mn laatst behandelde kies, had ik zoveel pijn, dat hij getrokken moest worden. De wortelkanaalbehandeling had niets geholpen en verging nog steeds van de pijn.

13. Kaardebol

Kaardebol Niet meer actief

nou meiden... tijdje overheen gegaan en het is een keer uitgesteld ivm met een longontsteking.... maar vandaag was ik dan toch aan de beurt!

en ik heb van de helebehandeling werkelijk waar niets gevoelt!!!!
    alleen nu begint de napijn een beetje te komen...

maar het is goed te doen :D en achteraf stom dat ik me zo druk heb gemaakt hihihi

Deel Deze Pagina