Moet ik me zorgen gaan maken? (Achterstand groei buikje)

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by impregnantt, Jan 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. impregnantt

Dec 14, 2012
    11
    0
    0
    #1 impregnantt, Jan 3, 2013
    Last edited by a moderator: Jan 4, 2013
    Vandaag zijn we naar de gynaecoloog geweest voor de 30weken echo.

De gynaecoloog zei bij binnen komst dat de baby in stuit zou liggen volgens de gegevens van de verloskundig.. Wij wisten hier (nog) niks van.
    Vervolgens werd de echo gemaakt en bleek ons meisje gewoon met der hoofd naar beneden te liggen.:D GELUKKIG!

De gynaecoloog ging alles even bekijken en meten.. het hoofdje was goed.. toen de beentjes, ook helemaal top... hartje zag er goed uit en klopte heel mooi... orgaantjes zagen er goed uit... toen nog even gekeken naar de navelstreng die was ook goed.. Daarna kwam het buikje zelf aan de orde. Gynaecoloog ging even meten en meten en meten. Ik mocht me weer ff fatsoeneren en daarna naar het andere kamertje voor een gesprekje en wat bleek dat hier toch een achterstand was te zien in de groei van der buikje:(..verder zaten alle metingen rond het gemiddelde

ik ben vandaag 30.6 weken zwanger en de buik omtrek van de baby werd geschat op 29.2 weken.

Moet ik me zorgen gaan maken ??¿¿??
    kan ik er wat aan doen ??¿¿??
    En wat houdt dit in voor de baby ??¿¿??:(:(

2. Helise

Helise Fanatiek lid

Mar 4, 2012
    1,785
    0
    36
    Heeft de gyn daar verder niks over gezegd dan?

3. impregnantt

Dec 14, 2012
    11
    0
    0
    Nee. het was een stuk chagerijn!!:$ heel kortaf enzo. Denk dat hij haast had of iets dergelijks
    Volgende week moet ik weer naar de verloskundige en zal ik het eens rustig met haar over hebben.
    maak me namelijk toch wel een beetje zorgen nu..

4. minnie84

minnie84 Actief lid

May 3, 2012
    244
    0
    0
    hoi,

Als ik jou was zal ik vandaag ff de vk bellen en het vragen!
    Ik heb van de week groei echo gehad, alles was gemiddeld rond de 31 weken hoofdje rond de 33 weken, schijnt vaker voor te komen.
    Bij mij zoontje was zijn buik juist erg groot. De vrouw die de echo maakte zei tegen mij dat zon echo ook niet helemaal betrouwbaar is vooral niet als het om het buikje gaat. Het buikje schijnt zo zacht te zijn dat het iedere keer een andere vorm aanneemt dus moeilijk te meten.

Ik hoop dat het voor jullie beebje niks ernstigs betekend, lijkt me ook sterk want ze groot is het verschil niet.

Liefs minnie

5. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Een marge van 2 weken is niets om je ongerust over te maken, pas als dit meer als 2 weken is.

6. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Ja klopt, je mag 2 weken voorop of achterop lopen..

Ons zoontje lag met zijn buik dikke 4 weken voor op groei!! Das best veel.

Maar ik had dan ook zw diabetes en spoot 4/6 daags insuline.

Zie je niks van hoor na de geboorte hihi..ze deden alsof ik moest bevallen van een peuter, nou dat viel reuze mee.. 7,5 pond met 38 weken inleiding.

Nu is hij wel keihard aan het groeien, zit hele poos op plus 1 lijn, zal mij niets verbazen als hij op dit moment op plus 2 zit.

7. Pip1986

Pip1986 Niet meer actief

Mijn vk zei dat babys ongelijk groeien.
    De ene week groeit de buik wat sneller en de week daarop zijn de benen aan de beurt.

Als het zorgelijk was had hij het wel gezegd. En anders even bellen

8. Tannetje

Tannetje Actief lid

Jul 12, 2012
    244
    0
    16
    NULL
    NULL
    bij ons lag het buikje met 30 weken 2 weken achter waardoor ik wel extra echo's heb gekregen maar was nog niet meteen verontrustend vlg gynaecoloog.
    Nu ligt ze bijna een week achter en mag ik ook weer terug naar de verloskundige.
    Is dus binnen de marges

9. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Geen zorgen maken meid!
    Mijn dochter had vanaf de 30 weken ook steeds wat meer achterstand qua groei en dan vooral haar buikje. Haar buikje lag ruim 2 weken achter (hoofdje ook 2 weken, beentjes net voor op termijn) en er werd gewoon gezegd dat het een lange slanke meid zou worden. Precies zoals voorspeld en dat houdt ze 1,5 jaar later nog steeds vol met nog net geen 10 kg (tussen -1 en -2 lijn) en 80 cm (net onder gemiddelde). Niks mis mee!

Jammer wel dat de gyn dit er even uitgooit maar niet even iets verder toelicht!

10. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    volgens mij hoef je je daar geen zorgen om te maken

zelf had ik bij mijn dochter met 30 weken een echo en haar hoofdje zat op 29 weken en haar benen op 31 weken en haar buikje op 28 weken en haar armen zaten goed op schema haha

ik dacht echt "pfff krijg ik straks een kind wat qua verhoudingen helemaal niet klopt "

maar dat trekt allemaal bij ! bij 34,5 week kreeg ik een extra echo en toen bleek dat de 1 mooi netjes groeide zoals altijd en de andere opeens flink en sneller gegroeid waren waardoor alles mooi overeen kwam met elkaar

11. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    hier hoef je je geen zorgen om te maken en wat achterlijk dat de gyn dat niet heeft gezegd bah, een marge van 2weken + en 2weken - mag gewoon hier zijn mijn marges bijvoorbeeld met 28 weken lag de baby met alles op 26 weken en 2 dagen behalve de beentjes die waren 28 weken 3 dagen volkomen normaal dus

12. impregnantt

Dec 14, 2012
    11
    0
    0
    Super bedankt allemaal! Stelt me toch weer gerust om dit allemaal te lezen.

Ik baal wel dat de gynaecoloog zoo raar reageerde. Maar als het echt ernstig zou zijn had ie vast wel betere info gegeven

Nog maals bedankt allemaaal

13. Anzza

Anzza Fanatiek lid

Jun 23, 2012
    2,345
    0
    36
    drenthe
    Je leest best vaak dat artsen (gyn/vk) geen uitleg geven en reageren als botte boeren..waarom toch! Ik snap het echt niet :(

Blij dat je je in ieder geval weer gerustgesteld voelt, lijkt me zo spannend allemaal!

14. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Titel aangepast duidelijker voor andere leden waar het topic over gaat.

15. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    ik denk dat dit komt omdat artsen "denken" zolang wij niets zeggen weten mensen wel dat het goed is, echter wij normale mensen maken ons al snel zorgen als we iets "afwijkends" zien wat bij nader inzien helemaal niet afwijkend is de arts heeft dus niets afwijkends gezien en zegd dus niets ervanuitgaande dat wij die hint wel snappen ze zouden naast een echotraining ook een training moeten krijgen in "hoe werkt het zwangere hersenstel".

lekker genieten hoor meis

16. Mups

Mups Bekend lid

Jan 9, 2012
    626
    0
    16
    Brabant
    Vooral niet teveel zorgen over maken hoor!
    Ik had met 28 weken een groeiecho. Bij mijn VK kijken ze naar het gemiddelde en hier mag je dan 5% boven of onder zitten. Het kindje lag over de hele linie achter in de groei. De groeiachterstand van het buikje was meer dan 5%. Om het extra in de gaten te houden kreeg ik een afspraak voor een volgende groeiecho 2 weken later.
    Mijn VK zei dat een achterblijvende groei niets is om je zorgen over te maken zolang het kindje maar op zijn eigen lijn door blijft groeien. Ze gaf ook aan dat voldoende rust nemen vaak helpt!

Bij de controle echo 2 weken later was het buikje prima bij getrokken. Over de gehele linie nog wel wat achterblijvende groei maar alles binnen de 5%.

Die metingen zijn soms ook moeilijk hoor. Het is maar net wie er meet en een paar millimeter meer of minder kan al een flink verschil maken.

17. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Hier is het een ruime 3 weken wat het buikje achterloopt.
    Ze kunnen er zo weinig aan doen....

Share This Page