Ik heb net een artikel gelezen over kinderarbeid in de cacao-industrie.. En elk jaar vergeet ik weer dat dit gebeurd en daarom is het misschien een goede reminder. Maar het is echt vreselijk en we kunnen uiteraard deze kinderen helaas niet redden, maar wel een steentje bijdragen door duurzame chocola te kopen. Hier alvast een lijst met enkele merken die zich inzetten voor duurzame chocoladeletters: * V&D * Verkade * Etos * AH * Jamin * Plus * Jumbo * Blokker Wat je absoluut niet moet kopen is Droste,Aldi, Hema, Trekpleister, C1000, Kruitvaten en de Macro. Als je meer wilt weten, kijk dan even op groenesint.nl. Ik hoop dat we deze kinderen kunnen helpen door bewuster onze inkopen te doen. En als iemand nog tips heeft ( ook als het gaat om andere producten), zijn ze welkom! Zo las ik laatst ook een lijst met producten ( met name cosmetica) die dierproefvrij zijn. En heel veel huismerken schijnen geen dierproeven te doen.
Wil ik even op inhaken: Kruidvat en Trekpleister verkopen letters van 30% duurzame cacao. Vanaf 2011 zijn ze 100% van duurzame cacao want het lukte ze niet om het dit jaar al rond te krijgen. En alles van het Kruidvat en Trekpleister huismerk is proefdiervrij