Help: eikenhouten buffetkast wit verven!

Discussie in 'De lounge' gestart door Lili81, 8 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Hoi dames,

Ik heb op mp een eikenhouten buffetkast op de kop getikt. Er zit meubelwas op. Nu wil ik de kast graag helemaal strak wit maken (dus niet white wash bijv). Het zal een flinke klus zijn, maar heb er zin in!

Maar wie heeft hier ervaring mee en heeft er tips en trucs voor deze klus? Welke verf is goed bijvoorbeeld? En hoe krijg ik die meubelwas er af? Met thinner?
    Schuren is erg belangrijk, geloof ik. Maar ik las ook iets over Annie Sloan krijtverf waarbij je niet hoeft te schuren etc. Iemand daar ervaring mee?

Groetjes,
    Lili.

2. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Hmm veel ervaring heb ik niet, maar meubelwas kun je er af krijgen met thinner idd. En daarna heel goed schuren zodat je glad oppervlak krijgt. Meest mooie is om het in de grondverf te zetten en daarna in de kleur die je wilt. Heb zelf een eettafel pas opgepimpt, en heb gewoon verf van de gamma gebruikt, op waterbasis. Dat stinkt niet zo.

3. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Cocko: dank je! Gewoon verf op waterbasis dus? Is beter voor binnenshuis zeker?

Iemand nog ervaring met die Annie Sloan verf?

4. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

Absoluut niet glad schuren hoor!!! Het moet ruw worden i.p.v. glad. Het moet ruw worden zodat de grondverf en de verf goed kunnen hechten aan het meubel.

Allereerst het meubel compleet afnemen met ammonia (Verdunt met water!) zodat het meubel vet vrij word.
    Vervolgens licht schuren en dan nogmaals afnemen om het stof van het schuren eraf te krijgen.
    Dan in de grondverf zetten...Wanneer dat droog is de verf erover.

Ik gebruik altijd verf van de action, goedkoop en werkt super!

5. sietsie

sietsie Bekend lid

13 sep 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    Voor mijn grenen buffetkast heb ik strak in de lak van Flexa gebruikt, gebroken wit. Is een prachtige kleur, ben er nog elke dag blij mee. Heb de kast voor het verven met een grof schuurpapier iets opgeschuurd, maar niet teveel.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik heb vorig jaar mijn eikenhouten tafel geschilderd. Die had ik al bewust maanden niet in de olie gezet. Zag er behoorlijk droog uit, afgeschuurd en toen geschilderd. Het duurde wel een dag of vier voor de verf droog was en hij had 3 lagen nodig, dus ik was zowat 2 weken verder, maar toen zat het ook wel goed en het resultaat is ook mooi, maar ik denk toch dat er nog wat olie in zat wat ik niet goed zag, omdat het zolang duurde voor het ging drogen. Zou dus inderdaad iets gebruiken om het goed te ontvetten.

7. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

Een van de dingen die ik heb wit geschilderd:D
    De lampenvoet was zwart!

255404_282426621867433_2030805085_n.jpg

8. Fireangel

Fireangel Bekend lid

12 mei 2011
    585
    0
    16
    leerkracht speciaal onderwijs
    noord-brabant
    ontvetten met st. Marc helpt ook erg goed. En dan goed opschuren. Flexa verf vind ik persoonlijk erg goed/fijn!

9. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Ik heb de tafel ook niet superglad geschuurd maar wel zo dat het vlak werd en dat alles van vet e.d. er echt af waren ondanks het ontvetten. Ging perfect!
    En op waterbasis vind ik goed werken omdat je dat binnenshuis kunt doen idd, en het is ontzettend snel droog was mijn ervaring. Ik heb de tafel in twee dagen in de keuken kunnen zetten. Heb overigens zijdeglans gebruikt van de gamma. Zorg wel voor de juiste rollers/kwasten! Dat is ook belangrijk

10. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Maar krijg je met die ammonia de waslaag er af?

11. dagdromertje

14 sep 2007
    63
    0
    0
    wij gaan binnenkort verhuizen en heb een oude twijfelaar, kastje en nachtkastje met marmerblad voor onze dochter en heb een eettafel met grote bank voor in de keuken gekocht op mp.
    dat laatste is in het verleden donkerd geolied ik ga het proberen met annie sloan verf. ik zal je op de hoogte houden betreft de verf.

groeten

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Wat een bekend stoeltje :D staat hier in de kamer bij het tafeltje van mijn dochter

13. sjak

sjak Niet meer actief

Ik heb in mijn leven al veel geverfd...:D
    Maar bezuinigen op verf is echt geen goede bezuiniging! Ik gebruik minimaal Flexa of Histor, zelf heb ik het liefst de verf van VT wonen, maar dat komt omdat ik de kleuren mooier vind, zelfs wit!
    En een goede kwast is ook geen slechte investering. Wij hebben een oude grenen buffetkast laten zandstralen voordat hij door ons onder handen genomen wer, maar dat was wel prijzig. (weet alleen niet meer hoeveel?)

14. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Mooi!!

15. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Ben heel benieuwd naar je ervaringen! Op internet kan ik weinig over ervaringen vinden namelijk...

16. blackrose88

blackrose88 Bekend lid

16 dec 2012
    877
    0
    0
    Ik ben zelf schilder van beroep ben toevallig vandaag op school voor me vervolg opleiding, ik zal is aan me leraar vragen wat je het beste kan doen

17. blackrose88

blackrose88 Bekend lid

16 dec 2012
    877
    0
    0
    ik heb het gelijk aan me leraar gevraagd en hij gaf dit als advies:

- beginnen met het wegschrapen van de was (met een schraper) (WEL MET DE HOUTDRAAD MEE SCHRAPEN DUS NIET ER TEGEN IN)
    - vervolgens even alles wegstoffen met een gewone stoffer
    - dan de kast schuren
    - wederom weer even de kast afstoffen met een gewone stoffer
    - maak een mengsel van water,soda en zand en sop met een stevige boener (dus zo''n harde bezem/stoffer) de gehele kast, wel goed de hele tijd veel water erbij gebruiken om dus alles weg te spoelen en de was die los komt gelijk goed weg te spoelen.
    - goed de kast schoonmaken met water gemengd met universol tot de kast echt helemaal schoon is
    - goed laten opdrogen
    - nog lichtjes de kast opschuren zodat alles weer goed egaal is
    - afstoffen met een gewone stoffer
    - wederom de kast schoonmaken met water gemeng met universol
    - laat de kast even goed opdrogen
    - als laatst de kast even afnemen met wasbenzine

vervolgens

- de kast in de grondverf zetten.
    - schuren
    - asftoffen en schoonmaken met water gemengd met universol
    - 2de laag grondverf erop zetten
    - schuren
    - afstoffen en schoonmaken met water gemeng met universol
    - afschilderen

voor je de volledige kast gaat schilderen kan je om eventueel te testen of alle was weg is een klein stukje in de grondverf zetten, als je merkt dat je de verf zo weg kan schrapen met je nagel dan is de was dus nog niet goed weg.
    maar volgens me leraar zou de behandeling zoals hierboven beschreven voldoende moeten zijn om de was weg te krijgen

hopelijk heb je er wat aan, dit is dan hoe me leraar het adviseerd zelf heb ik er nog nooit mee van doen gehad omdat ik zelf in de bouw werk en dus niet echt met meubels te maken krijg

18. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Jeetje zeg, dat is een heel proces. Ik neig dan toch naar de Annie Sloan krijtverf :), geen geschuur etc.
    Kent jouw leraar die verf eigenlijk?

19. blackrose88

blackrose88 Bekend lid

16 dec 2012
    877
    0
    0
    Ik denk het niet,

Zelf ken ik uhm ook niet, ik werk zelf altijd met sikkens of met sigma, maar das op me werk,
    Als ik thuis bezig ben in me eigen huis dan rij ik ook gewoon naar de action voor action verf want die vind ik voor thuis goed genoeg :p

20. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Super, echt leuk zo'n project, ik hou er van!
    Zelf ook diverse meubels zelf opgeknapt en als ik eerlijk ben neem ik het nooit zo nauw met schuren en ontvetten, tot nu toe zit alles er nog netjes op.
    Deze kast was grenen (helaas geen voor foto meer)

Deel Deze Pagina