opnieuw zwanger worden en zwangerschapsuiker

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door vlindertje, 6 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ik heb 17 maart een miskraam gehad ,ik was 5,5 week zwanger.
    op de dag van de miskraam ben ik ook op zwangerschapsuiker geprikt,en die was 8.0

    nu heb ik voor mijn gevoel vorige week donderdag nog een keer laten prikken,omdat er suiker in de familie voor komt.
    en de uitslag was 4.0(geen suiker dus)

    maar nu is mijn vraag:als ik weer zwanger word dan heb ik dus grote kans om weer zwangerschapsuiker te krijgen?
    mijn verloskundige heeft verteld dat de suiker de doods oorzaak is,nu heb ik daar wel de schrik flink van te pakken.
    als ik weer zwanger word moet ik dit meteen melden zodra ik een positieve test heb?

    sorry voor de vele vragen,maar zit er best wel mee.
    ook met dat ik het misschien had kunnen voor komen,als ik had geweten dat ik misschien zwangerschapsuiker had.

    groetjes vlindertje
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Vlindertje,

    de verloskundige kan niet weten of suiker de doodsoorzaak is van je kindje. Het lijkt mij zelfs zeer onwaarschijnlijk. Je was nog zo vroeg zwanger, de placenta is dan nog in aanleg en de bloeduitswiseling komt net op gang. Daarbij komt dat een suiker van 8 eigenlijk maar net boven de grens is, en dus nog niet extreem hoog.
    Je hebt wel een verhoogde kans op zwangerschapssuiker vanwege het feit dat het in je familie voorkomt. Ik denk dat het handig is als je nu al probeert om je suiker goed te reguleren, dat wil zeggen dat je probeert om zo min mogelijk pieken en dalen in je bloedsuiker te hebben. Dit kan heel goed met een dieet. Het is belangrijk om gezond te eten, en niet drie keer per dag veel, maar liever 6 keer per dag en dat beter verdeeld. Je kunt even naar de huisarts gaan en dat overleggen, eventueel een verwijzing naar een diëtiste, die het een en ander voor je op een rijtje zet. Iedere zwangere vrouw wordt vroeg in de zwangerschap geprikt, onder andere wordt het bloedsuiker gecontroleerd. Dat kan jij straks ook doen. Ik zou even aan de huisarts vragen of hij/zij het raadzaam vindt om al meteen te prikken zodra je weet dat je zwanger bent.
    Om je gerust te stellen: een miskraam kun je niet voorkomen, ik denk echt dat die miskraam niet van het suiker komt, en stel dat dat toch zo is, dat wist jij toch niet? Praat jezelf geen schuldgevoel aan. Het is al verdrietig genoeg.
    Veel sterkte!
    Mirjam
     
  3. heel erg bedankt voor je antwoord.
    lucht op om te weten dat ik er niks aan kon doen.
    heb ook geen goed gevoel bij deze verloskundige,in de toekomst kies ik voor een andere.

    ik heb het er al over gehad met mijn huisarts om naar een diëtiste te gaan.

    heel erg bedankt voor je antwoord.

    groetjes vlindertje
     

Deel Deze Pagina