Hallo allemaal.. Ik ben nu bijna 17 weken zwanger van ons 2e wonderje.. Dolgelukkig, maar verre van op een roze wolk. Onze eerste dochter is geboren met net geen 21 weken zwangerschap en 50 minuten na de geboorte overleden. Waarom is Elize* te vroeg geboren? Niemand weet het.. Hoe bijzonder dat het ook is dat we nu 4 jaar later weer via ICSI zwanger mogen zijn is niet te omschrijven, maar de angst overheerst. Ik krijg nu progestran tabletten en word elke twee weken onderzocht zoniet vaker als ik daar behoefte aan heb. Toch valt dit zwaar, het voelt heel eenzaam want hoe iedereen ook meeleeft kan eigenlijk niemand zich indenken hoe groot de angst is. Als het kon trok ik 1 lange sprint naar de 24,28 ,32 en dan 37 weken.. Helaas kan dat niet.. Ik was benieuwd naar ervaringen van vrouwen die ook een eerdere zwangerschap veel te vroeg zijn bevallen zonder aanwijsbare redenen, en vooral hoe de tweede zwangerschap verliep. Liefs Silvana Mama van Elize* en in grote verwachting van ons tweede wonder..
hoi silvana, wij zijn ook bezig voir een tweede kindje mijn zoontje is met 28 weken geboren en heeft dit gelukkig overleefd. levi is nu een gezonde jongen van 2 jaar. maar dit is ook mijn angst dat dit weer gebeurd en de angst slaat dan ook toe. dus ik ben benieuwd naar de reacties. groetjes cindy
Hoi Silvana. Ik ben op dit moment 30 weken zwanger van ons tweede kindje. Ons eerste kindje is een gunstiger verhaal dan jouw verhaal. Maar het geeft wel ook weer dat ik ook wederom in angst zit. Met ruim 31 weken verloor ik spontaan mijn slijmprop. De dag erop verloor ik zoveel afscheiding (hompen voor de toiletpot) dat ik de vk belde voor controle. Na toucheren wilde ze een checkup in het ZH. Ze vermoedde dat mijn bbm aan het verstrijken was. Wat wees op een naderdende bevalling zoals zij zei. In get ZH bleek hij inderdaad nog maar 1.9 cm lang. Niets van gemerkt! Ik zou ter observatie blijven en indien stabiel naar huis gaan. Ik kreeg adelat, weeënremmers, maar ik had behalve soms wat menstruatiepijn absoluut geen weeën. De tweede nacht draaide ik me om in het ziekenhuisbed om te kijken hoe laat het was. Toen ik mij terug draaide voelde ik mijn vliezen breken. In paniek de zuster gebeld. Direct na het verschonen vsn mijn bed kreeg ik een weeënstorm. Ik was compleet in paniek. Een half uur later lag er een heel klein mannetje op mijn borst. Om vervolgens naar de neo gebracht te worden. Helaas daarna een fluxus (3 liter bloedverlies) en manuele placentaverwijdering. Ik ben dus met precies 32 weken, in een half uur zonder weeën vooraf bevallen. Alsof ik geraakt werd door een sneltrein. Het is dat mijn eigen opmerkzaamheid qua slijmverlies me deed besluiten de vk te bellen. Dit had me thuis kunnen overkomen! Ik had geen help, hoge bloeddruk, placenta was in orde, zoontje was groot voor termijn... Geen enkele aanwijzing behalve dat mijn baarmoedermond ging verkorten. Ik krijg nu vanaf 16 weken proluton. Tot nu toe is mijn bbm lang. Maar omdat er geen reden is ben ik al de hrle zwangerschap bang dat het te vroeg en te snel komt. En dat ik niet op tijd ben. Een iets ander verhaal dan dat van jou. Maar ik herken dus absoluut de angst op herhaling omdat de oorzaak zo onbekend is. En het zo snel ging...
Bedankt voor jullie berichtjes.. Lady K , wat goed dat jij het zelf op tijd heb gemerkt.. Fijn dat de kleine er zo goed uit is gekomen... Al zat dat een heftige tijd zijn geweest.. Ikzelf heb de bevalling heel duidelijk aan voelen komen en werd pas na 2 DAGEN serieus genomen door de verloskundige. Toen we eindelijk wel naar het ziekenhuis mochten was het te laat. 2 dagen vol met weeen later is Elize * geboren.. Maar ik heb precies hetzelfde gevoel als wat jij omschrijft, herken ik het op tijd mocht het zover zijn. Ik ben in ieder geval heel erg dankbaar dat ik nooit meer naar een verloskundige hoef. Daar heb ik geen vertrouwen meer in. Gelukkig zijn ze in het ziekenhuis vol begrip en heb ik op mijn dossier "de stempel : Hoogste risico groep" dat is wel een veiliger gevoel.. Wat ontzetten fijn dat jullie beide kindjes zo dapper waren en die enorme heftige tijd hebben doorstaan.. Ik hoop voor jullie beide een goede en vooral lange zwangerschap! Hoe graag je het liever niet meer ziet gebeuren en hoop dat het niet vaker gebeurd is het wel fijn te lezen dat je niet de enige bent met de angst.. Liefs Silvana Mama van Elize* en in grote verwachting van ons tweede wonder..
Silvana je zegt dat je tabletten krijgt? Ik heb begrepen dat de inhecties een hogere dosering zijn (het is het hormoon progesteron om je baarmoeder rustig te houden) Krijg jij deze ook vanaf 16 weken. Zo nee zou ik daar eens naar vragen! Ik krijg tevens vanaf 16 weken cervix metingen zodat ze een cerclage konden plaatsen indien het weer mis dreigde te gaan. En een uitstrijkje op vaginose en streptokokken b. Van die laatste ben ik draagster. Inderdaad een fijn idee dat je onder goede begeleiding van een gyn staat nu. Hier dus nu ook een gyn. Belachelijk dat je niet serieus genomen werd!!! Ik hoop dat je nu je zwangerschap mag uitdragen en ondanks alles van kunt genieten.
Zoals Lady K hier ook ervaringen... Mijn oudste zoontje is vorig jaar geboren met 30 weken + 1. Geen complicaties verder, en heeft het ook super gedaan maar toch, een volgende zwangerschap maakt je heel angstig. Hier had ik vanaf 20 weken al buikpijn tm 26 weken, maar iedereen zei dat het normaal was. Met 26 weken kreeg ik weeen. Mijn baarmoedermond was verkort naar 1,3 cm.. Ik heb toen in Veldhoven gelegen, heb ook weeenremmers gekregen en longrijping. Na een week moest ik naar huis. Na een week thuis te zijn, begon het weer en toen had ik na een paar uur ineens 2 cm ontsluiting. 10 dagen later ben ik bevallen van ons zoontje. Nu de 2e zwangerschap krijg ik ook proluton injecties (zeker vragen zoals Lady K al zei hierboven!) vanaf 16 weken. Ik heb inmiddels al 4 keer in het ziekenhuis gelegen, waarvan 3 x weeenremmer en 2 x longrijpingsspuiten. Ik heb elke week een meting gekregen van mijn baarmoedermond. Langzaamaan is hij verkort, en ik zit nu rond de 2 cm zoiets. Wel verkort dus nog steeds positiever als toen met 26 weken bij Niek.. Ik ben trouwens nu 34 weken... Ik lig al ruim 2 weken in bed, doe eigenlijk bijna niks meer. Ik ben er zelf van overtuigd dat dat in combinatie met die prolutonspuiten ervoor gezorgd heeft dat ik nu nog steeds zwanger ben. En ik ben al een maand verder als de vorig keer! Dus het kan echt!!! Hier ook geen reden gevonden trouwens. Ik ben zelf draagster van vaginose.. Dat kan een reden zijn. Maar ze weten het niet.. Het kan van iedere infectie zijn, zelfs van een oorontsteking. Krijg jij ook baarmoedermondmetingen nu? Ik ben wel blij dat dat bestaat, zodat ik weet hoe het ervoor staat. Het feit dat ik nu geen ontsluiting heb, beschouw ik als een wonder.. En ik ga vol overtuiging voor die 37 weken! Het is zwaar maar het is de moeite waard... Wat ontzettend erg dat jullie je meisje kwijt geraakt zijn. Ik kan me dat niet voorstellen maar ik vind het heel knap dat je het nogmaals aandurft.. Hoe voel je je tot nu toe?
Ik ben helaas bij 23 weken bevallen van ons zoontje, waarschijnlijk door een virus. Bij mij begon het ook met weeën, 's avonds de verloskundige gebeld en die zei dat het vast groeipijn was. Doordat we door bleven bellen kregen we uiteindelijk een afspraak bij de vk de volgende dag en toen bleek mijn baarmoederhals al open te staan. 3 dagen later werd ons zoontje geboren en na 40 minuten is hij overleden. Ik ben nu bijna 11 weken zwanger en vind het ook vreselijk eng. Gelukkig word ik wel goed in de gaten gehouden door de gynaecologen en met 14 weken krijg ik een baarmoederhals meting en waarschijnlijk krijg ik ook progesteron later. Voor mij is 28 weken echt de grens waar ik naar uit kijk. Hopelijk word het dan allemaal wat makkelijker, ondanks dat ik natuurlijk niet hoop dat ik weer een vroeggeboorte hoef mee te maken. Maarja hopelijk vliegt de tijd, en hebben we allemaal over een aantal maanden een voldragen kindje in ons armen!
Ik herken heel veel in je verhaal, want ook ons dochtertje* is met 21 weken geboren. De volgende zwangerschap was 'iets waar ik doorheen moest' om een levend kind te kunnen krijgen. Ik was/ben ook heel blij dat ik het hoofdstuk 'verloskundige' achter me gelaten heb. Ik heb een cerclage gehad en Utrogestan en uiteindelijk is ons zoontje met ruim 39 weken geboren. We zijn heel blij met hem. Heel veel sterkte de komende tijd, in het forum-onderdeel 'prematuur' loopt een topic 'preventieve cerclage', hier zitten allemaal lotgenoten (met cerclage) die nu zwanger zijn en meestal een eerder kindje verloren zijn door extreme vroeggeboorte.
Wat een lieve maar ook heftige reacties allemaal.. Fijn dat sommige al een goede voltooide tweede zwangerschap hebben, en heftig dat er zoveel met mij in die angst leven. Ik krijg vaginale tabletten. Dit is door het erasmus die voorop staat in vroeggeboortes geadviseerd. De dosering is lager omdat ik nu elke dat het hormoon binnen krijg en niet 1x per week. Dit veroorzaakt toch veel schommeling in hormonen en mijn gynacoloog heeft me verzekerd dat dit de aller beste optie is met de meeste slagings kans. Ik moet op haar vertrouwen. Mijn bmm is inderdaad ook opgemeten ( was de vorige keer niet te zwak , is ook het enige wat ze uitgesloten hebben) maar ze blijven hem toch meten. Tot zover blijft hij een mooie 4,2 cm! Verder veeel last van darmen en sinds afgelopen week al de bekken. Ik vin het niet erg , want alles wat ik moet doorstaan zal ik met plezier doorstaan voor een kleine , maar al die extra pijntjes maakt me wel extra onzeker. Met de kleine gaat het gelukkig heel goed . Ook heb ik inderdaad alle onderzoeken gehad en alles was goed. Zoveel factoren en mogelijke oorzaken, dat lees je hier al goed hoeveel verschil in de verhalen. Te verdrietig voor woorden dat sommige van ons eerst een kindje moeten verliezen en dit voor altijd mee moeten dragen voor er iets gebeurd. Al had ik het nooit willen missen want ben zo ontzettend trots op Elize* Bedankt voor alle lieve reacties ! Liefs Silvana Mama van Elize* en ons tweede wondertje..
Hey, mijn zoontje is ook geboren op 33 weken. Oorzaak onbekend..... ik had plots een hogevliesscheur en weeen op 31 weken....nog twee weken kunnen volhouden. Hij was gelukkig wel gezond. Mijn dochtertje wel voldragen! Maar had ook veel schrik! We zijn nu 7 weken zwanger van ons derde en heb nu ook schrik! Ik duim voor jou meid! Xxx
Mijn dochter is met 27 weken geboren. Ze heeft er wel het een en ander aan "overgehouden".. Nefrocacinose, bpd, slechte ogen, netvlies beschadigd & autisme. Er is nooit een reden gevonden van haar vroeggeboorte. Ik was al 2 dageb bezig voordat iemand mij op het nippertje serieus nam. Was bijna in de auto bevallen, en of ze het dan overleefd had...?. Toen ik zwanger was van mijn zoon was dat enorm spannend. Ik kreeg proluton, bmh metingen en ben ontzettend vaak "voor niks" in het ziekenhuis geweest. Op de termijn waarop mijn dochter geboren werd had ik ineens veel vruchtwater (had ik bij haar ook) op een gegeven moment veel te veel vruchtwater en de baby leek heel groot. Allerlei onderzoeken gehad maar er kwam niks uit. Ik ben ervan overtuigd dat de proluton op dat moment mijn redding is geweest. Dat had ik bij mijn dochter niet en zij is toen geboren. Vanaf 29 weken valse weeen gehad. 1x opgenomen geweest en een FFN test gehad. Daaruit bleek dat ik waarschijnlijk de komende 2 weken niet zou gaan bevallen. De bmh werd niet korter van de weeen dus rustig aan en naar huis. Daarna nog heel vaak met die valse weeen op de seh voor zwangeren geweest. Toen ik 37 weken was, was ik emotioneel op. Ik mocht ingeleid worden wanneer in de 38 weken voorbij was. Afspraak gemaakt etc. Toen kwam mijn zoon bij 38 weken precies. Ik hoop dat jou kleintje ook heerlijk bij je blijft dobberen tot de minimale 37 weken!
Kun je de autisme ook aan een vroeggeboorte linken ja? Ik weet dat oogproblemen bij heel veel prematuren voorkomt, bij de onze gelukkig niet. Maar ik wist niet dat je autisme ook kon linken
Fleur; wel heel erg dat je dochter er zoveel aan over gehouden heeft.. ze is ook wel met een erg vroeg termijn bevallen zeg! Ik vond zelf 30 weken al zo vroeg.
Autisme ADHD leer/aandacht stoornissen kan je linken aan een vroeggeboorte. Zeker weten doe je het natuurlijk nooit. Maar er is onderzoek naar gedaan en bij een vroeggeboorte heb je een verhoogd risico op autisme ed.
Hey Fleur, hij kondigde zich aan op 31 weken maar is geboren op 33 weken. Wij horen dat ook vaak dat er een link is. Diagnose gesteld november 2009. Hij is geboren op 29 maart 2007. Volgende week zijn zesde verjaardag. Hij gaat naar een speciale school. Xxx
Wat heftig allemaal zeg. Bizar hoeveel ze kunnen linken aan een vroeggeboorte.. Ik heb wel navraag gedaan maar het blijkt dat ik echt net zoveel progestan binnen krijg, alleen ik krijg het per dag binnen en dus meer gedoseerd. Dit zou je baarmoeder en je lijf minder onrust geven dan de spuiten en daardoor nog rustige houden dan de spuiten. Overigens zit ik nu vanaf vorige week op dringend advies van de gynacoloog voor het grootste gedeelte in de ziektewet. Ik mag voor mijn baas nog maar maximaal 2 dagen van 6 uur maken. Meer absoluut niet. Nu hebben we nog een eigen bedrijf maar dat is anders, dat is werken op eigen tempo en wat mij niet lukt neemt mijn man van mij over. Maar voor de baas zal ik niet lang en veel meer werken tot aan mijn verlof.