Baarmoeder te hoog, 5 weken voor op schema!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lepeltje, 14 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lepeltje

Lepeltje Niet meer actief

Hallo dames,

Ik maak me aardig wat zorgen. Al vroeg in mijn zwangerschap kreeg ik te horen dat mijn baarmoeder erg hoog ligt. Eerst werd me verteld dat dit aan mijn bouw ligt. De keer daarop vond de verloskundige mijn baarmoeder weer te hoog liggen, er werd een extra controle echo gemaakt en mijn suiker werd geprikt. Beide uitslagen waren goed! Ik had geen zwangerschapsdiabetes, mijn kleine man lag qua groei precies op schema en ik had niet teveel vruchtwater. Wat een opluchting, want ik had al allerlei spookverhalen in gedachten.

De opluchting was helaas van korte duur, want de laatste keer dat ik bij de verloskundige was lag mijn baarmoeder weer (of nog steeds :)) te hoog, wel 5 weken volgens haar! Nu heeft ze me door gestuurd naar de gyneacoloog en wordt het zelfde onderzoek als de vorige keer weer uitgevoerd, maar dan in het ziekenhuis! Ik maak me verschrikkelijk veel zorgen! Het feit dat ze me doorstuurd naar het ziekenhuis ondanks de goede uitslagen van de vorige keer maakt me ontzettend onzeker! Volgens de verloskundige moet ik me geen zorgen maken en heb ik waarschijnlijk teveel vruchtwater.

Wat kan het betekenen wanneer de baarmoeder zo hoog ligt? En wat als ik teveel vruchtwater heb, heeft dit gevolgen voor de kleine? Ik heb dezelfde vragen gesteld aan de verloskundige, maar kreeg een paar vage antwoorden. Misschien iemand met ervaring?

xxx

2. flip

flip Actief lid

10 jun 2009
    174
    0
    16
    NULL
    NULL
    Meidje, wat vervelend.

Ik heb hier zelf niet mee te maken gehad, dus daar kan ik je niet veel over vertellen. Maar uit je verhaal maak ik op dat je baarmoeder snel omhoog groeit, en dat er tot nu toe geen afwijkingen aan de groei van je kindje noch de hoeveelheid vruchtwater noch je bloedsuikergehalte zijn gevonden. Put daar moed uit!

Dat je verloskundige je doorstuurt naar de gyn is alleen maar goed: ze heeft niks afwijkends kunnen ontdekken, maar toch groeit je baarmoeder te hard de hoogte in. Ik begrijp dat dat je misschien wat onzeker maakt, maar geloof me, niks is erger dan een medicus die zelf maar doordoktert terwijl hij/zij het niet zeker weet. Ze stuurt je nu door naar iemand die vaker vreemde gevallen ziet dan zij en die meer middelen heeft om die te onderzoeken. Dat is juist heel goed!

Zoals ik het zie zijn er geen afwijkingen, maar is er wel iets wat niet helemaal normaal is, en wil je vk gewoon even zeker weten dat alles in orde is.

Sterkte en maak je niet te druk!

3. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    Ik loopt ook ruim twee weken voor dus ik lees even met je mee.... Heb ook al best een grote buik en kom de laatste weken ook best snel aan...

4. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    Wat een te hoge baarmoeder is weet ik niet. Een teveel aan vruchtwater kunnen ze met een echo opmeten, ik kreeg bij 36 weken nog een liggingsecho en daar vond de vk ook dat ik te veel vruchtwater had, namelijk een bel van meer dan 8 cm. Dat was de norm van dat aantal weken. Hierop werd ik doorgestuurd naar de gyn om te kijken wat er was. Zij vond niet dat ik te veel vruchtwater had, de bel was net 8 cm dus op het randje.
    Een te veel aan vruchtwater kan te maken hebben met zwangerschapssuiker vandaar dat ze dat dan ook altijd controleren. Volgens mij had het verder niet echt gevolgen voor het kindje. In het ergste geval kan het leiden tot een vroeggeboorte (maarja ik was al meer dan 36 weken zwanger dus daar was niet echt meer sprake van). Uiteindelijk heb ik de 42 weken helemaal volgemaakt en ben ik ingeleid door dezelfde gyn. Inge was niet groot bij de geboorte (3000) dus dat verklaarde waarom ze nog zoveel vruchtwater had bij 36 weken.

Maar vraag het gewoon aan je gyn wat het kan zijn.

5. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    bij mijn eerste zeiden ze ook steeds, oow grote baby hoor! op een gegeven moment liep ik volgens de vk ook iets van 4 weken voor op schema.... ook geprikt voor suiker enzo, niets aan de hand!
    en rond de 32 ongeveer kreeg ik opeens te horen dat ik toch echt rustig aan moest doen ,en of ik niet al minder kon gaan werken, want de kleine zou zo klein zijn! ze verwachtte dat ie niet meer dan 6 pond zou zijn bij de geboorte... schrikken natuurlijk! ben uiteindelijk met 40+1 bevallen van een zoontje van 4025 gram! helemaal gezond, en flink op gewicht dus!
    ik heb dus geleerd dat hele gedoe met gewicht enzo met een enorme korrel zout te nemen deze zwangerschap en me daar toch vooral niet druk om te maken, want het wisselt per keer en dan nog klopt het niet!
    ik hoop dat het bij jou ook allemaal mee zal vallen!

6. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn buik heeft altijd flink voorgelopen op groei.
    Er is me meer dan eens gevraagd of het er geen twee waren en dit is ook meerdere keren middels echo's onderzocht.
    Ik denk niet dat je angstig hoeft te zijn.
    Wat ze doen is een groeiecho maken. Een vk mag dat zelf niet doen dus gebeurt dat in het ziekenhuis.
    Dat je dat al eens eerder hebt gehad is alleen maar goed want dan hebben ze vergelijkings materiaal.
    Ik heb ze met 28,32 en 36 weken gehad.
    Ze kunnen dan zien of je wellicht een groot kind verwacht en daar eventueel uit voorzorg wat maatregelen voor nemen(In het ziekenhuis bevallen, vroeger dan normaal inleiden)

Ik ben uiteindelijk met 38+3 bevallen van een gezonde maar erg volle dochter van 5120 gram!
    Bevalling was snel en soepel!(en onverwacht thuis!)

succes meid!

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ook mijn baarmoeder was erg hoog. In de eerste en nu ook in de tweede zwangerschap.
    Ten eerste komt het omdat dat gewoon de vorm van mijn baarmoeder is : lang en smal.

Ten tweede bleek ik rond de 30ste week teveel vruchtwater te hebben. Echt veels te veel.
    Moest naar de gyn. Allerlij bloedonderzoeken moeten ondergaan en xtra echo's. Bleek dat er niks aan de hand was. Had gewoon teveel vruchtwater.

Te vroeg ben ik niet bevallen. 10 dagen na de uitgerekende datum moest ik worden ingeleid omdat.... : ik geen vruchtwater meer had hihihi
    Hoe ironisch he

8. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Mijne lag ook veel te hoog, maar dat komt omdat ik maar een halve baarmoeder heb, die alleen aan de linkerkant ligt. In plaats van mijn hele buik ligt hij dus links. Kindje lag prima op schema, vruchtwater was goed. Ik krijg wel extra controles, maar ik heb het idee dat hij nu weer wat gezakt is. Morgen mag ik weer even laten kijken dus!

9. Lepeltje

Lepeltje Niet meer actief

Dankjewel dames voor jullie reacties!

Gelukkig heb ik me voor niks zorgen gemaakt. Ik ben vandaag naar de gyneacoloog geweest en alles was helemaal goed! De kleine man lag precies op schema, en ik had niet teveel vruchtwater. De reden dat mijn baarmoeder zo hoog ligt is volgens haar omdat mijn baarmoeder onderaan lang en smal is. Maar gelukkig is alles gewoon helemaal zoals het hoort! Pfff, wat een opluchting!:)

xxx

10. Mamanon

Mamanon Actief lid

2 okt 2009
    113
    0
    0
    hypotheek adviseur
    Groningen
    wat fijn dat hier over geschreven is, want ik heb vandaag te horen gekregen dat ik ook een groeiecho moest gaan doen!
    zowel mijn baarmoeder als kindje zijn wat te groot! ben erg benieuwd wat ik te horen krijg

Deel Deze Pagina