wel of niet babyzwemmen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by baby001, Apr 23, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. baby001

baby001 Bekend lid

Mar 5, 2015
    897
    18
    18
    Hallo allemaal

Wel of niet babyzwemmen? Waarom gaan mensen uberhaupt babyzwemmen? Is het voor de sociale contacten of heeft het een andere rede . Je kan toch ook met je kleintje zelf naar het zwembad?(of word het water met babyzwemmen warmer gemaakt ofzo?) Wat zijn de voor en nadelen van het babyzwemmen?
    Wij twijfelen namelijk of we wel of niet gaan babyzwemmen :)

2. Knuffie85

Knuffie85 Niet meer actief

Ik ga elke week babyzwemmen.
    Al vanaf dat mijn dochter 3 maanden was.
    De sociale contacten zijn fijn masr ik wil mijn dochter ook watervrij leren.
    Ze vind het heerlijk in het zwembad en spettert er flink op los, 2/3 keer onder water totaal geen probleem.
    Ik merk nu al als ik haar op de kant zet ze er weer zelf in wil. En maar lachen en gek doen.
    Ik ben een voorstander. Zo heb je ook even fijn contact met je baby.

3. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Ik ben met mijn zoontje gaan babyzwemmen toen hij 10mnd was. Dit om hem watervrij te maken. In het begin vond hij het niks, maar na een aantal weken kwam hij los. Springen van de hoge kant was uiteindelijk favoriet. Onder water bleef hij verschrikkelijk vinden.

Per 1 mrt jl zijn wij gestopt. Ons zoontje was continue ziek en bleef rode/ontstoken oren houden. Vandaar dat hij het onder water ook niks vond. Nu we gestopt zijn, heeft hij nergens meer last van.

Voor watervrij vind ik het goed, maar dit kan je ook zelf doen. Mocht ik ooit een tweede krijgen, dan gaan wij niet meer babyzwemmen.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,905
    3,933
    113
    Hier wel positieve ervaringen met baby/dreumes/peuterzwemmen!

Het water is inderdaad vaak net iets warmer en je krijgt wat opdrachten, zingt liedjes en vaak hebben ze materiaal om mee te spelen. Waar wij zwemmen leer je ook wel hoe je ze leert drijven enzo en hoe je ze het beste kunt laten wennen aan het onder water gaan.
    Bij de dreumes en peuterleeftijd vind ik de andere kindjes ook wel een meerwaarde hebben. Niet dat ze al samen spelen in het zwembad, maar het maakt het wel leuker vind ik.
    Dus ik zou het zeker aanraden!
    Ik doe het niet speciaal voor de sociale contacten maar dat kan natuurlijk wel, je komt tenslotte allemaal ouders met kleine kinderen tegen dus een praatje is gauw gemaakt.

Bij de meeste zwembaden kun je wel een keer een gratis proefles volgen, als je het dan niks vindt ga je gewoon niet weer. Maar die kans is vast niet zo groot;)

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik ben met mijn oudste wel geweest. Na 2 maanden proberen werd duidelijk dat het echt niks voor hem was. Het water, het geluid (galm), het ging gewoon niet. Steeds weer brullen. Tot hij uiteindelijk al bij het omkleden begon te huilen. Ik was er wel klaar mee.. Hij had ook wel watervrees toen hij begon met zijn diploma zwemmen. Heeft een half jaar geduurd voor hij uberhaupt zijn neus onder water durfde te doen..

Met de jongste geen baby zwemmen gedaan. We gaan sindskort wel met hem naar kleuterzwemmen. Dat is een voorloper van het A-diploma zwemmen en toch wat speelser zoals het babyzwemmen. Mijn jongste is ruim 3. Maar hij doet zo mee. En gaat zelfs al op zijn rug met een plankje onder zijn hoofd de schoolslag met zijn benen doen. Voor zover je dat van een 3-jarige kan verwachten natuurlijk.. We gaan na de zomervakantie elke week denk ik. Dan is de oudste klaar met leszwemmen. Hopelijk kan de jongste dan snel door naar A als hij 4 is en zijn diploma's halen..

Hier dus eentje wel met babyzwemmen die bang was, en eentje zonder die niet bang is ;)

6. Drieka

Drieka Niet meer actief

Wij wilden ook gaan babyzwemmen maar dat was nooit op zondag of maandag en dat zijn de enige dagen dat mijn man vrij heeft, dus dat was geen optie.

Wel is elke zondagochtend vrij zwemmen voor baby's en kleine kindjes tot 4 jaar, dan is het water enkele graadjes warmer en dus veel fijner voor de kleintjes.
    Dat mag vanaf 8 weken maar ik denk dat we dat zelf pas gaan doen vanaf 12 weken want met 8 weken vind ik wel erg jong.

7. baby001

baby001 Bekend lid

Mar 5, 2015
    897
    18
    18
    Hmm...klinkt opzich wel goed eigenlijk...al denk ik nogsteeds dat zelf naar het zwembad gaan, liedjes zingen ed ook gewoon kan... ik snap nogsteeds de echte meerwaarde nog niet...

In eerste instantie wilde ik wel gaan hoor maar ik hoorde toen dat je ze ook onder water moet duwen en los moet laten...OMG! Ik moet er niet aan denken...alleen daarom ga ik al niet.. hoe gaat dat babyzwemmen in zn werk dan? Heb je ze op de arm? Met bandjes oid om neem ik aan?

Ik ben echt geen scheiterd maar loslaten en onderwater duwen? Dat gaat me wat te ver :)

8. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,570
    3,507
    113
    Ik ga ook iedere week naar babyzwemmen. Je moet natuurlijk helemaal niks, dus als jij je niet prettig voelt bij het onder water duwen of los laten, dan hoeft dat niet.

Je houdt je baby vast. Ze laten je zien hoe je zo'n kleintje het beste vast kunt houden. Volgens mij bestaan er geen zwembandjes voor baby's. Bij ons zwembad hebben ze dus ook geen zwembandjes om. De kleine baby's laten ze niet los. Bij de oudere baby's proberen ze dat wel, als de ouder dat wil.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Het was bij de babyzwemles van mijn oudste een optie. Als je een bang kind had, dan wachtte je daar mee. Niks moest, pas doen als je kind er klaar voor hebt..
    Kindje zat de hele les bij je in een ondiep bad, of op je arm. Bandjes hebben ze niet gehad..

10. maria80

maria80 Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,974
    136
    63
    Ik heb het altijd gedaan met mijn zoontje en nu met mijn dochtertje. Het sociale is leuk en ze gebruiken net wat meer materialen dan die je zelf hebt. Het ging mij vooral om het watervrij maken, maar de kids vinden het geweldig. Nu ze steeds ouder wordt is het ook vooral met de andere kindjes spelen. En de moeders kletsen ook gezellig!

Wat ik vooral een meerwaarde vindt is het gebruik van de materialen en de verschillende opdrachtjes. Die doe je toch niet zo snel als je gaat 'vrij' zwemmen.

Bij ons gaan ze van jongs af aan al onder water, maar dat moet je echt zelf weten.

11. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Wij zijn begonnen met 6 maanden, zoontje is nu 3 jaar en we gaan nog steeds elke maandagochtend naar ouder-kindzwemmen en hij is inmiddels een echte waterrat. Zonder deze 'verplichting' hadden we een stuk minder gaan zwemmen en met vrij zwemmen doe je hele andere dingen, dan speel je meer en nu voer je echt opdrachten uit en het gaat steeds meer op echt zwemmen lijken....vind het fijn dat ie watervrij is en het is iets wat ik ondanks m'n lichamelijke mankementen ook kan doen met 'm.

In het begin hou je je baby gewoon vast, bandjes komen later...en onder water duwen en los laten klinkt wel erg cru en hoeft ook helemaal niet.

12. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb het niet gedaan; maar meer omdat de prijs mij niet aanstond. Het was hier 8 euro en dan kon je drie kwartier/uurtje zwemmen met de kleine in groepsverband. Voor 5 euro kan ik de hele dag vertoeven in mijn uppie met mijn kleine man. Ik heb wel 2 proeflessen gehad om te ervaren hoe het was, want ik was wel nieuwsgierig of ik niks cruciaals miste, maar het is gewoon een beetje aanrommelen met je baby in het water en hier en daar een liedje, op en neer bouncen en zwieren in het water - dat kun je zelf ook.

Nou ja, misschien stoot ik er mensen mee voor het hoofd; maar ik vond het die prijs niet waard. Al dat gedoe met aan/uitkleden ook binnen anderhalf uur. Nope nope nope :D Wij gaan hier SOMS! met het gezin zwemmen 's weekends.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    het gewone water in het zwembad is vaak nog te koud voor die kleintjes. bij de zwembaden hier in de buurt word het water speciaal verwarmd tot 32 graden. dmv liedjes en oefeningen worden ze watervrij gemaakt. ik heb met beide kids aan babyzwemmen gedaan. ze vonden het erg leuk en zijn ook lekker watervrij. met de jongste doe ik nog steeds baby/peuterzwemmen. ze leren er hoe ze moeten handelen als ze in het water vallen, dus opstaan en niet in paniek raken, ze leren onder water zwemmen, beginselen van zwembewegingen, leren de kant te pakken en eruit te klimmen als ze wat groter zijn. ik vind het zeker een meerwaarde.

en het onderwaterzwemmen stelt echt helemaal geen bal voor. daar leren ze van en er gebeurd echt niks:)
    hier gaan ze standaard elke week onder water. zwemleraar pakt ze beet, duik onder water, laat ze los en ze zwemmen zo onder water naar je toe. je pakt ze beet en haalt ze rustig naar boven en zegt doet enthousiast. ze leren zo dat ze onderwater hun mond dicht moeten houden en niet in paniek hoeven te raken. kleine baby's hebben nog een bepaald instinkt vanuit de baarmoeder dat ze onder water automatisch hun mond dichthouden. hier maak je op dat moment dus dankbaar gebruik van. door dit elke keer te doen, "verleng" je dit automatisme een beetje. ze blijven dus hun mond dichtdoen als ze onderwater gaan.

het is trouwens ook super om ze onder water te zien zwemmen. bij ons zwembad worden er elk jaar onderwaterfoto's gemaakt als ze "los gegooid" worden. ze komen dan echt met mondje dicht en oogjes open naar je toe. niks van paniek of wat dan ook.

14. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    hier is het gelukkig totaal anders. bij het zwembad hier in de buurt moet je echt een abonnement afnemen en wekelijks komen in een vast groepje. was ook iets van 8 euro per keer.

ben nu bij een ander zwembad waar je geen verplichtingen hebt. hier zijn op meerdere dagen per week baby en peuter zwemmen tot 4 jaar. van 8 tot 12 uur. het kost me 4.50 euro en ik kan komen wanneer ik wil en bepaal zelf in welke groep ik ga.
    ik kan zelf bepalen of ik wekelijks kom of 4 wekelijks, of ik alleen in het peuterpad ga of 3 weken oversla. super.
    je hoeft ook niet perse met de lessen mee te doen. achter de lijn mag je je eigen ding doen.

15. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

Feb 1, 2011
    519
    0
    16
    Mijn dochter is begonnen met zwemmen toen ze 1 aas. Ze ging om de week met oma naar peuterzwemmen. Ze heeft vandaag puppy 3 gehaald. En schuift woensdag aan bjj de reguliere zwemles voor haar a diploma. Dit gaat lekker vlot en ze heeft er plezier in. Als mijn zoon 1 is, gaat oma met hem zwemmen. Ik ben er erg blij mee.
    mijn moeder heeft alleen de dingen gedaan die ze allebei zagen zitten. Ook het onder water hebben ze de eerste periode overgeslagen. Nu zit dochter op de bodem van het zwembad.

16. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Voordelen van babyzwemmen: Je krijgt wat tips en ideeen wat je met je kind kan doen in het water, hoe je het goed vast kan houden. En hoe je je kind kan vermaken in het water.

Ik werk in een zwembad en op zondag zie ik toch duidelijk welke ouders ouder en kind zwemmen / baby zwemmen doen of hebben gedaan. Gewoon aan de manier waarop ze met hun kind omgaan.

Om te kijken of het écht wat is, moet je het een keer uitproberen, want er zitten veel verschillen tussen. Zelfs in een zwembad, want iedere zweminstructeur heeft zijn eigen maniertjes/gewoontes/liedjes etc.

Ik zou het wel 2 of 3 keer proberen, want voor veel kindjes is het de eerste keer sowieso allemaal nieuw en overweldigend.

Babyzwemmen wordt hier overigens alleen gegeven in een apart bad (32,5 graden), wat niet beschikbaar is voor vrijzwemmen.

Stel je zou nu een half jaar lang gaan babyzwemmen - dan lach je straks denk ik om je berichtje over het onderwater gaan denk ik :)

17. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Ik heb in mijn kraamtijd een cadeaupas gekregen voor een aantal lessen babyzwemmen en ik ben er maar 1 keer geweest.
    Het is niks voor mij. Zo'n instructrice die met opgetrokken wenkbrauwen, sterk articulerend kinderliedjes zingt en dat ik dat dan ook moet doen.. brrr.. Laat mij maar lekker poedelen in het pierenbadje en thuis in bad vinden we ook heerlijk samen. Ik denk persoonlijk ook niet dat je altijd het 'vrij' zijn in het water bevorderd door babyzwemmen. Mijn zoon is heel vrij in het water. Zeker niet bang. En ik heb daarvoor nooit onder water hoeven trekken op 'krak' van het liedje "Op een grote paddestoel". Wel gingen we samen bellen blazen en gieten we water bij elkaar over het hoofd. Dat soort dingen. Tuurlijk schrikt hij wel eens, omdat hij door zijn capriolen een hap water binnen krijgt, maar ik ben er dan om te laten voelen dat het niet erg is en het weer over gaat.

Maar het is natuurlijk lastig. Op het moment dat je weet dat je kindje onzeker of angstig is in het water, dan ben je het babyzwemmen alweer voorbij.

Ga, als je het leuk lijkt. Ga niet, als het niet bij jullie past.

18. nikton

nikton Bekend lid

Jan 10, 2008
    703
    0
    16
    Hier heb ik bij beide kids ouder/kind zwemmen gedaan. Bij de 1 tot 2 en de ander vanaf 2. Ik ging vooral om iets leuks te doen met mijn kids. Het onderwater gaan hebben ze na drie keer door. ;)
    Als ik zie hoe bang de kinderen van anderen (vriendinnen) zijn die níet aan ouder/kind zwemmen heb gedaan, ben ik er blij om. Of het door het vroege zwemmen komt weet ik niet maar mijn oudste had binnen een jaar haar diploma. :)

19. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    Hier al aan.het babyzwemmen vanaf 12 week. Dit bij de tweede. Bij de eerste nooit gedaan. In eerste instantie omdat ik zelf met mijn jongste 'quality-time' wilde hebben. Dus elke week vaste prik samen babyzwemmen.
    Tevens omdat we een een waterrijke omgeving wonen en ik het belangrijk vind ze snel vertrouwt te maken met het water etc.
    Je kindje wordt echt 'watervrij'. Tevens leer jij als ouder specifieke oefeningen voor balans, zwemhouding etc. Dus bij ons wordt ook zeker de motorische ontwikkeling gestimuleerd. Baby's hebben als ze zo jong zijn een reflex, waardoor je ze makkelijk onder water kan duwen en zij daar qua ademhaling goed op reageren. Hij is van jongs af aan bekend met water over het hoofd/ onder water gaan, dus ook nooit problemen gehad met haartjes wassen etc.

Daar naast ontstaat er toch ook wel vrij vroeg een vorm van interactie tussen de kindjes, wat ik ook leuk vind. Je zingt veel liedjes met daarop vaak herkenbare bewegingen, hier reageren baby's vaak leuk op.

Daar naast gaan wij als gezin ook regelmatig zwemmen, maar dat is wel anders dan babyzwemmen hoor.
    Kort om, ga gewoon voor een gratis proefles en dan kan je altijd zelf ervaren wat je ervan vindt!

20. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Het is zowiezo fijn om "iets" van een klasje te gaan doen samen met je kindje. Niet alleen voor de sociale contacten, maar ook om te zien wat je kindje allemaal al kan en hoe hij zich ontwikkelt.. Ik ging zelf naar muziek op schoot, mijn man gaat naar de zwemles. Wij zijn bij de oudste met 10 mnd begonnen. De kwaliteit en prijs van de lessen kan per zwembad erg verschillen. Als je je niet thuisvoelt bij een bad kun je misschien nog een ander proberen.
    Mijn oudste voelt zich in het water helemaal thuis, hij zit nu ook op kleuterzwemmen en gaat als een speer!

Share This Page