Ik zit ergens mee. Een vriendin van mij heeft een kind van 4 jaar, waarvan ik ook zeker niet zal ontkennen dat het een piitig ding is, die met zeer grote regelmaat (4 a 5 x per week) onder de ijskoude douche met kleren en al aan wordt gezet. De reden is dat dit kindje geen enkel respect voor de ouders heeft. Het kind is met regelmaat aggressief, heeft zeer extreme driftbuien waar het bijna niet uit komt. De ouders hebben overigens hulp van meerdere instanties. Ik besprak dit met mijn broer omdat ik het zo met hun van doen heb en mijn broer zei direct 'maar dat is gewoon kindermishandeling! Wat vernederend voor het kind dat dit steeds gebeurt'. Ik heb daar zelf nooit bij stil gestaan maar ik denk er nu wel overna, er is namelijk niemand die voor dit kind op komt, enkel begrip voor de ouders die worstelen met zo'n pittig kind. Valt dit verhaal onder kindermishandeling waar ik iets mee zou moeten doen? Of is dit normaal? Ik heb het nog nooit bij mijn kinderen gedaan.
Ik vind het niet normaal. Maar ik weet ook niet wat ik er van moet denken... Maar normaal zeker niet. Plus dat het de oplossing niet is voor het gedrag aanpakken. Weten de hulpverleners dit ook?
Nee, dat vind ik geen kindermishandeling. En ik zou daar ook niets mee doen. Je hebt het zelf niet gezien als kindermishandeling. Maar omdat je broer dat vind is mening daar ons over. En omdat jij het niet bij jouw kinderen doet wil niet zeggen dat andere aanpakken verkeerd is.
Nouja kindermishandeling misschien nog net niet, maar vind het wel een hele rare straf onder een koude douche je zegt dat ze al hulp krijgen, dus in jou geval zou ik me er niet mee bemoeien! Wel heel erg kindje is 4 jaar oud bah
Ja je kind onder een koude douche zetten vind ik wel kindermishandeling Het kind is 4! Ga zelf eens onder een koude douche staan Het zal ongetwijfeld soms het bloed onder je nagels vandaan halen maar dit is geen oplossing en kan je nooit goed praten....
Ik heb vroeger een oppas gehad die onder andere dit soort dingen bij mij deed en ik heb tot aan mijn 20ste max 5 minuten onder een douche durven staan zoveel last heb ik ervan gehad. Dus ja, dit is kindermishandeling en je moet er echt een melding van maken. Het is misschien onmacht van de ouders, maar je kunt niet de andere kant opkijken vind ik
Een vierjarige onder een ijskoude douche zetten met kleren aan vind ik echt wel problematisch. Ik begrijp ook niet wat ze hiermee denken te bereiken.
Ligt eraan in welke context je het moet zien. Onze oudste is een kind met gebruiksaanwijzing. Nu zijn er wel allemaal onderzoeken geweest en genoeg die nog volgen. Maar hij zat een jaar geleden zo vast in een boze bui dat ik een koud washandje in zn gezicht heb gehouden. Was op slag over. Misschien niet een hele goede vergelijking met een koude douche, dat zou ik dan weer niet doen. Maar als het is om hem uit een agressieve bui te halen kan ik het me enigszins nog voorstellen. Ik zal het geen kindermishandeling noemen. O ja, mijn oudste is in een typische bui ook niet bepaald respectvol, maar ik durf wel te zeggen dat dat niet aan mijn kwaliteiten als moeder ligt.
Ik zit het nog eens te lezen en zie nu pas dat dat zo vaak gebeurt. Een enkele keer kan ik het me nog voorstellen (zie mijn eerdere bericht), maar zo vaak? Nee dat gaat er bij niet in
Ik vind het ook heel triest, arm kindje. Mocht het nou een keer voorkomen om het kind uit een extreme driftbui te halen, okee... niet mijn manier maar goed. Maar 4/5x per week? Dat is gewoon bijna elke dag. Pfoe nee dit is toch geen oplossing.
Ik ben vroeger vaak genoeg (driftkopje) met mijn hoofd onder de koude kraan gehouden als ik niet wilde stoppen met gillen. Na verloop van tijd leer je je in te houden of te stoppen wanneer t water begint te stromen. Heb ik het als kindermishandeling ervaren? Nee. Achteraf kan ik zeggen dat ik gewoon te ver ging vroeger en dat ik mijn ouders tot waanzin dreef. Probeer het van de kant van de ouders te zien als onmacht. Natuurlijk is de frequentie veel te hoog, en heeft het uiteindelijk geen effect op deze manier, maar zij zullen hulp moeten krijgen bij het op een andere manier aanpakken van hun kind. Kan je het bespreekbaar maken met de ouders dat het je zorgen baart? En misschien hulp bieden in de zin van steun tijdens gesprekken of sturen richting de juiste (gedrags) therapie voor het kind? Edit: je schrijft dat er al meerdere instanties betrokken zijn. Dan zou ik het echt in hun handen laten.
Bij erge driftbuien wil koud water zeker goed helpen. Een nat was handje is dan een goede manier of wat water in een beker in het gezicht gooien. Echt maar een drupje water geen glas vol. TS. Mijn vader hield mijn broers hoofd onder de kraan als hij zo een bui had. Was hij wel al veel ouder jaar of 10. Meer gebrek aan kennis dat even een koud doekje ook genoeg is. Als het voor de erge driftbuien is misschien eens aankaarten dat ze dat eens proberen. 4 jaar en onder de koude douche vind ik wel zielig hoor, en ook wel onder mishandeling vallen.
Helemaal mee eens. Zeker geen oplossing Snap ook echt niet wat de ouders hiermee proberen te bereiken. Dit valt echt niet goed te praten, hoe moeilijk je kind ook is. 4 jaar! Hoe langer ik erover na denk, hoe meer ik het ook onder mishandeling vind vallen.