Vanaf de tweede week begon het al. Onze kleine man kon amper slapen en leek steeds te slikken. Hij wou alleen maar aan de borst dus ik bleef hem maar aanleggen waardoor het alleen maar erger werd. Ik had alle symptomen opgeschreven en was er wel zeker van dat hij verborgen reflux zou hebben. Bij het consultatiebureau zeiden ze hij heeft gewoon regelmaat nodig, elke baby heeft wel een beetje reflux. Ja, regelmaat gaat lastig als hij elke 2 minuten huilend wakker wordt van al dat spugen. De kleine werd zo oververmoeid dat hij de hele dag huilerig was. Ik ben naar de huisarts gestapt en kreeg gelukkig meteen een verwijzing voor de kinderarts. Helaas moest ik nog 2 weken op de afspraak wachten. Eindelijk was het zo ver en ik heb ranitidine meegekregen. Meteen mee begonnen maar of het hielp was lastig te merken. Hij kreeg er ontzettende darmkrampen van en gilde het uit na elke voeding. De enkele keren dat hij geen krampen had kon ik hem wel in zijn bedje leggen zonder dat hij wakker werd van de reflux maar dit leek me ook niks. Ik ben in overleg gestopt met de ranitidine en was weer terug bij af. De kleine kan niet in slaap komen en zelfs rechtop bij mij op schoot blijft de maaginhoud omhoog komen wat hij weer doorslikt. Nu weer 2 weken later heb ik nexium gekregen. Ik ben er vandaag mee begonnen en hoop dat het wat helpt zonder dat hij weer die vreselijke darmkrampen krijgt. Het voelt alsof ik zo aan het experimenteren ben met medicatie op die kleine. Maar de pijn die hij heeft vind ik ook vreselijk. Osteopaat zijn we ook een paar keer geweest en dat geeft geen verschil. Meest vervelende vind ik nog de tijd die eroverheen gaat. Het schiet voor mijn gevoel maar niet op. Ik wou dat hij vandaag al van de pijn af kon zijn. Het ziekenhuis heeft nog aangeboden om hem op te nemen zodat ik wat rust zou krijgen maar dat zie ik maar als laatste redmiddel. Ik wou dit gewoon even allemaal kwijt. Zijn er andere mama's die hiermee worstelen?
Ik heb inderdaad ook wekelijks een afspraak bij de osteopaat maar ik zie hierdoor nog geen verbetering helaas..
Ja, nexium hielp hier! Ook al meerdere dingen geprobeerd. Maar nexium gaf heel veel verbetering. 1 kanttekening, hoe ben je bezig met de borstvoeding? Ook daarbij heb ik uiteraard hulp gevraagd van een lactatiekundige. Aan het borstbeleid kan vaak nog veel verbeterd worden. Reflux is een probleem dat van meerdere kanten aangepakt kan/moet worden. Dus welke tips heb je al gehad van je LK?
Is deze wel aangesloten bij de vereniging? Ik zou ook kijken of je koemelk uit je eigen dieet kan schrappen. Hier dachten ze ook reflux maar uiteindelijk bleek ze koemelkallergie te hebben. Na speciale voeding spuugde ze niet meer. Nu zeg ik niet dat die kleine koemelkallergie heb maar je kan het wel proberen uit te sluiten
Lactatiekundige is langs geweest en het hangt inderdaad ook een beetje samen met de borstvoeding. Ik heb een overproductie en soms flinke stuwing. Daarbij drinkt de kleine erg gulzig en snel met verslikken en hoesten en proesten als gevolg. Heb een hoop tips gekregen die ik allemaal gebruik. Waardoor de reflux wel iets minder is maar nog steeds niet zoals ik het wil hebben. Wat ik onder andere doe is achterover voeden waarbij de zwaartekracht tegenwerkt. Ik moet hem wel proberen zo rechtop mogelijk te houden want daar merk ik wel verschil bij. Het achterover voeden lijkt nog niet veel te verschillen. Het toeschietreflex is ook enorm dus vaak probeer ik wat melk weg te laten lopen voor ik de kleine weer aanleg (met grote ongeduldheid bij de kleine). Hierdoor verslikt hij zich wel minder snel. Maar het terug omhoog komen van de voeding en het niet in slaap kunnen vallen (en blijven) blijft wel aanwezig.
Ja, ze is aangesloten bij de NVO en NOF. KMA heb ik ook vaak aan gedacht en blijft een beetje in mijn achterhoofd spoken. Maar is het dan niet zo dat het na elke voeding huilen is en hij juist niet wilt eten? Hier gaat het na sommige voedingen weer even goed. Ikzelf heb ook altijd wat ondergewicht gehad en kan met moeite genoeg calorieën binnenkrijgen. Dat lukt me nu door ook brinta te eten en volle yoghurt met muesli (en meer melkproducten). Als ik al die producten moet laten staan moet ik wel een alternatief vinden en ik zal dan echt hulp nodig hebben van een diëtiste.
A was tot 3 maanden niks aan de hand en ineens snachts 6a8x wakker. Na een maand was het12x wakker minimaal en begon pas slecht drinken en andere klachten. Ik zou toch die overweging maken en dat 4 a 6 weken te proberen. De darmen hebben zo lang nodig om te herstellen en als het koemelkallergie is dan zal het spugen dan ook stukken minder zijn.
Ik ga denk ik nu eerst een week de nexium aankijken. Maar ik wil dit inderdaad wel met de arts bespreken
Ja hier een baby met reflux. Met 5 weken gestart met ranitidine. Osteopaat geeft verlichting voor aantal dagen. Daarna weer terug bij af. Hij is nu 7 maanden en heeft periodes waarin hij meer spuugt maar steeds meer periodes waarin hij nauwelijks meer spuugt.
Laat eerst de nexium zn werk doen zodat je weet in hoeverre dat werkt. Zie je wel verbetering maar nog niet voldoende naar je zin, dan zou ik dingen gaan schrappen in je eigen voeding. Blog van @Averlhach had je geloof ik al gevonden toch? Daar staan nog diverse tips in voor een kleine met reflux. Die van ons heeft een lactose intolerantie met een drempelwaarde en reflux. Ik gaf in eerste instantie bv maar hield dat zelf niet vol. Achteraf gezien had dat ook niet gekund, had wel een kma dieet aan kunnen houden maar lactose zit ook in bv en laat ze daar nou precies een probleem mee hebben. Al kwamen we daar bij toeval achter omdat we de nutrilon de deur uit schopte en op frisolac overstapte waar aanzienlijk minder lactose in zit en ineens elkaar aankeken en naar de klok in afwachting van krampaanval nr zoveel, die niet kwam en ook niet meer terug kwam. De lactose zorgde voor krampaanvallen, de krampaanvallen voor extra onrust en spierspanningen en daardoor werd dr reflux ook weer extra getriggerd, moest ze weer drinken voor dr reflux kreeg ze weer kramp door de lactose en dan zit je in een rottige cirkel. Was best een gedoe om dat onder controle te krijgen, de melk was een grote sprong vooruit maar daarna was t elke keer met kleine stapjes vooruit zoeken naar de balans en de puzzelstukjes, schema weer aanpassen zodat we zo veel mogelijk speeltijd/slaaptijd overhielden maar toch die reflux voor konden blijven. Na vele weken aankijken, want elke wijziging heeft 2 weken nodig, hadden we eindelijk een tevreden kindje. Stap naar medicatie voor reflux konden we net aan nog voorblijven, rekening houdende dat t misschien alsnog nodig zou wezen. Maar om t eenmaal soepeltjes en goed te laten draaien ben je zomaar een aantal weken verder. Dat is een beetje t nadeel, je kleine is niet lekker en t liefste heb je een pasklare oplossing om die ellende direct weg te nemen, helaas heeft alles zn tijd nodig daar is geen ontkomen aan. Over nexium heb ik meerdere goede berichten gelezen. Hopelijk werkt t ook goed bij jullie kleine en mogen jullie snel een einde gaan schrijven aan t hoofdstuk van ellende en onrust, en een nieuwe beginnen over heerlijke speeltijd, boefen en slapen.
Weet niet of het zo snel werkt maar hij is al wat rustiger vandaag en slaapt nu zelfs. Kan ook komen omdat hij gisteren echt een huildagje had en nu moe is. Maken jullie de kleine wakker voor de medicijnen? Of geef je het dan maar een uurtje later?
Hier ook een refluxbaby gehad. De eerste maanden kon het met gaviscon na iedere voeding. Op 5 maanden heeft de kinderarts omeprazole voorgeschreven (vergelijkbaar met nexium). Deze combinatie heeft ze tot haar 10,5 maanden genomen (verschillende keren proberen afbouwen/stoppen maar dan waren we terug bij af), sinds kerst is ze medicatievrij. Nu heeft ze geen medicatie en anti-refluxmelk meer en ze doet het goed. Ze spuugt soms wel nog eens, maar lijkt er verder geen last meer van de hebben. Door de reflux ben ik gestopt met bv, ik kreeg de productie niet onder controle en toeschietreflex was zo hard dat ze zich constant verslikte. De melk spoot uit m'n tepels als ik haar nog maar zag/hoorde. Bij omeprazole zag ik de dag erna al direct verbetering. Ik moest het 1x per dag toedienen 30 min voor de melk (iedere dag op hetzelfde moment). Ik voelde me ook niet goed bij al die medicatie, maar soms kun je gewoon niet anders. Veel sterkte
Ohja, toen E. goed kon kruipen (op handen en knieën) en zittend begon te spelen is het erg verbeterd, dus toen ze niet meer op haar rug/buik lag (buiten slapen dan).
@Roetje08 hier ook een sterk toeschietreflex en vaak overvolle borsten. Nu als tip gekregen om de eerste melk dan weg te laten lopen maar dat blijft gewoon ontzettend lang lopen en de kleine wordt steeds onrustiger van de honger. Ik probeer het nu vaak met mijn handen al wat af te kolven/masseren zodat de grootste druk eraf is maar het blijft lastig bijhouden voor de kleine. Ik geef ook maar 1 borst per keer en kolf verder niet ernaast om alle extra stimulatie te vermijden.. Ik vraag me af hoe en of ik nog van deze overproductie en sterke toeschietreflex af kan komen.. Vooral met regeldagen weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Wilt de kleine nou vaker drinken omdat hij aan het regelen is of is het de reflux (hij blijft door de reflux ook vaak de hele dag zoeken). En ik wil de productie eigenlijk niet nog meer verhogen. Ik geef trouwens heel soms een flesje moedermelk met het kleinste speentje. Ik houd de kleine dan helemaal rechtop en las ook pauzes in maar ook de fles drinkt hij bijna in 1 teug leeg, soms loopt het zelfs over zijn kinnetje. Overstappen op flesvoeding lijkt me dus ook geen kant en klare oplossing.
@Lalalola hier gaf de vroedvrouw als tip om te blokvoeden, 3uur de ene borst, 3u de andere borst. Bij ging dat niet goed, want die nacht was mijn productie stilgevallen. Ik heb haar toen de hele nacht (!) aan mijn borsten moeten laten hangen want anders had ze niets binnen. De volgende dag had ik weer overproductie, dan ben ik gestopt. Ik kolfde toen zo'n Medela flesje (150ml?) per borst vol, wat veel te veel is voor een baby van 2-3 weken.
Hier doe ik al vanaf het begin dat blokvoeden. Hij drinkt nu meestal niet meerdere keren binnen 3 uur vandaar elke voeding 1 borst. Als hij wel vaker komt dan probeer ik het eerst te rekken omdat hij zichzelf overvol kan drinken en dan nog meer moet spugen. Afgelopen dagen dacht ik dat hij regeldagen had dus heb ik hem ietsje vaker aangelegd en nu loop ik weer met borsten die op knappen staan
Hier omeprazol gekregen. De ranitidine werkte niet. Ik geef twee keer per dag. De slokdarm heeft tijd nodig om te genezen. Hier was de dag na de omeprazol de eerste overwinning 1 slaapje in bed. Was ik zo blij mee. Nu twee weken bezig en het gaat op en af. Blijft natuurlijk ook een klein moppie die moet leren slapen. Met blokvoeden hier de overproductie onder controle gekregen. Ook op regeldagen krijgt hij drie uur lang dezelfde borst. Osteopaat werkt hier vooral voor de darmkrampen. Sterkte!
Hij krijst het nu weer uit. Weet niet of het door reflux of krampen is.. hadden ze bij jullie ook krampen als bijwerking? En verdween dat nog na een tijdje?