clusteren? En valt daar wat aan te doen?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Wilma, Nov 30, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Na een tijdje hier rond gelezen te hebben kwam ik er achter dat wat mijn meisie doet na n uurtje of 3 (toen) clusteren heet (telkens n kleine hoeveelheid melk drinken en dan na 30 min/ uur weer n beetje en zo n aantal uur lang)
    Nu doet mn meisie dit gelukkig niet meer vanaf 3 smiddags. Maar zo rond n uur of 7 begint het tot n uur of 11. Ik moet dan verplicht in mijn makkelijke stoel zitten en tv kijken (of op de ds) want ze wil dan om de 30 minuten of max n uur n voedinkje. Valt daarna in slaap en na die bepaalde tijd word ze wakker en is dan even kalm zo'n 5 minuten. Dan lachen we wat en knuffelen n beetje en dan is t al snel zo dat ze weer begint te huilen en aan de borst wil...om vervolgens weer in slaap te vallen voor 30 minuten tot n uur.

Vroegah kon ik nog wel eens n vriendin spreken op msn (die alleen savonds online zijn) of n spelletje doen met mn man (al dan niet op de comp) Of wat handwerken ofzo. Maar aangezien ik achter de comp niet rustig zit met Wendy en de rest niet kan omdat ik dr geen handen voor vrij heb...en dit sowieso geen rustige actie is als je kindje wil drinken... Kan ik dus alleen nog maar tv kijken (wat ik al jaaaaaren niet doe omdat t me niet zo boeit) of sudoku-en op mn ds (en dat begint al aardig saai te worden na bijna 3 maanden :p)
    Kortom: Ik zou graag mn man weer eens inmaken met scrabble ofzo! :)

Dus kan ik op de een of andere manier mijn meisie n beetje van het clusteren af helpen savonds zonder dat die verschuift naar snachts want dat lijkt me helemaal niks :p
    En hoe dan?
    Iemand tips truks of andere nuttige info?

2. appeltje

appeltje Niet meer actief

Hallo Wilma,

Ik heb een periode ook een clusteraar gehad en dat heb ik doorbroken door hem wat gekolfde melk na de borstvoeding 's avonds te geven (dan ging ik wel daarna kolven hoor). Op een gegeven moment wilde hij dat flesje daarna niet, omdat hij toen zijn buikje vol had. Het kolven heeft waarschijnlijk ook de productie 's avonds opgekrikt.

Andere tips: je zou borstcompressie kunnen toepassen zodat je meisje niet alleen sneller meer melk binnenkrijgt, maar sneller de vettere (verzadigende) achtermelk krijgt en dan wat langer er op doet.
    Valt ze aan de eerste borst in slaap? Dan zou ik even de luier verschonen (of op een andere softe manier haar een beetje wakkermaken) om de tweede borst nog te drinken. Misschien zelfs wisselvoeden als je kindje in slaap dreigt te vallen aan de borst.

Mocht ze toch nog blijven clusteren, dan kan je haar misschien in de draagdoek doen? Daar kan je haar ook in voeden.

Sterkte!

3. allwoman

allwoman VIP lid

Jan 29, 2008
    5,589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ik kan je eigenlijk geen tips geven,mijn meisje doet het pas sinds een week niet meer,ik had zere tepels van het aanleggen en kon niks zonder haar doen!Uiteindelijk er gewoon lekker aan toe gegeven en ons er maar op ingesteld,ze had er gewoon behoefte aan..nu is het helemaal over..het is maar tijdelijk! succes hoor!

4. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Het is het natuurlijk gedrag van een baby zoveel mogelijk voeding te vergaren om de nacht door te komen. Eigenlijk is het een voorbode voor doorslapen op langer termijn. Het is een natuurlijk gegeven van een jonge baby.

Het beste is je kind daarin te volgen, het is tijdelijk,en gaat vanzelf weer over. Draagdoek is idd. een goede optie.

5. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Het zit hem dus niet in het niet genoeg hebben rond die tijd?
    Want vanaf t begin af aan heb ik savonds flink veel minder melk gehad en in eerste instantie dus bij gevoed met kunst voeding tot ik genoeg melk kon afkolven om te bewaren tot savonds.

Wisselvoeding is het onderhand al :)
    Maar als we niet aan het clusteren zijn dan drinkt ze per voeding maar 1 borst.

En als ik zon draag doek wil gebruiken...hoe knoop je zoiets dan?
    Dan moet ze op borst hoogte hangen dus? Weet iemand daar info/foto's van op internet?

Alvast bedankt voor deze antwoorden en eventuele volgende :D

6. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
  7. appeltje

8. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Ik had mijn draagdoek in frustratie aan de kant gegooid, maar na het lezen van jullie links (Jingels en Appeltje) heb ik hem maar eens opgezocht. Ik kreeg het gewoon niet voor elkaar zo'n lange doek die ongeveer 3 keer zo lang is als ik ben.

We zijn nu 1,5 uur verder, en ik typ nu met twee! handen terwijl Kyra al slapend ligt te sabbelen. Ok het gaat nog niet echt zo handig als in de video, maar dat komt nog wel!

THANKS!

9. appeltje

Hé goed zeg... ik kwam deze video ook pas onlangs tegen. Mijn tricotsleng ligt ook werkeloos in de kast. Om het nu nog te gaan introduceren lijkt me wat laat. Misschien voor numero twee :D

10. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Dankjewel voor de linkjes allebei :D

11. wendyp

wendyp Niet meer actief

Hmm als iemand nog meer tips heeft. Sasha doet dit al sinds ze twee maanden is en nu (6,5 maand) nog steeds!

Ik heb een paar dagen afgekolft, aangemaakt met rijstebloem, daarna nog live drinken, maar ze komt precies na een uur gewoon weer!

12. chacha

chacha Fanatiek lid

Jan 20, 2006
    4,918
    0
    0
    Hier al clusteren vanaf week 2. Ze heeft het van week 10 tot week 13 even niet gedaan, maar doet het nu weer volop.
    Ik geef er maar aan toe....dat is het makkelijkste en kost eigenlijk het minste energie.

Share This Page