Hoi allemaal, Ik weet dat er geen tovermiddel voor is en dat het vaker voorkomt maar onze dochter van 5 maanden oud is nog elke nacht wakker. Ze krijgt rond 22.00 uur de laatste fles en komt dan rond 4.00 uur, als we pech hebben al om 3.00 uur en als we geluk hebben om 5.00 uur. Soms geven we haar het speentje en slaapt ze nog een half uurtje verder. Maar dan begint ze weer te huilen en als we haar dan voeding geven drinkt ze die ook helemaal op. Het nadeel is, als ik eenmaal wakker ben val ik niet direct weer in slaap. Ik lig dan soms nog wel een uur wakker. In combinatie met werk is het gewoon heel erg vermoeiend. Heeft iemand nog tips?
Het ligt echt aan het kindje of ze er aan toe zijn om door te slapen, ik heb helaas geen tips. Onze oudste werd elke nacht 2-3x wakker, soms zelfs 10x en sliep pas echt door met 14 maanden. Onze jongste is bijna een half jaar en slaapt 6 van de 7 nachten door
Heel normaal hoor, 5 maanden is ook best vroeg om door te slapen hoor. Hier ook pas met een jaar, en dan nog steeds niet alle nachten of dan 's ochtends heel vroeg wakker. Je hoort alleen helaas wel alleen de verhalen van kinderen die al met 2 maanden doorslapen. Het niet meer verder kunnen slapen herken, bij mij lag het aan honger of kou. Dus ik had de eerste maanden standaard een bakje kwark bij mijn bed en ik heb een kleine elektrische deken gekocht. Zo eentje die je voor je rug ook kan gebruiken. Hierdoor zijn mijn voeten, benen lekker warm en slaap ik snel weer in. Als je een partner hebt, dan kan je afspreken wie de avond en wie de nachtvoeding doet. En dat aflossen. Als je de avondvoeding doet, dan kan je partner de nachtvoeding doen (zelf in de nacht dan oordopjes indoen) En als jij de nachtvoeding doet, dan kan jij op tijd op bed, je partner de avond doen. En dan jij in de nacht eruit. Succes, ze slaapt echt wel een keer door.
Het is inderdaad niet te sturen nee, je kan het jezelf misschien wel makkelijker maken. Laat inderdaad je man de avondvoeding doen en ga zelf lekker op tijd je bed in, dan heb je al een uurtje of 6/7 geslapen voor je dochtertje zich weer meld. Dat werkte voor mij altijd het beste, omdat ik 's nachts toch wel wakker werd, ook al deed mijn man de nachtvoeding, kon hem dus beter zelf doen en man in de nacht gewoon laten slapen. Wordt ze trouwens om 22.00 zelf wakker? Anders misschien eens proberen om haar te laten liggen en kijken wat ze dan doet? Verder was het bij ons zoontje geen succes, maar weet niet of je pap geeft en ze misschien hierop wat langer slaapt? Zoontje was gevoelig voor verstopping, dus niet zo'n succes, maar bij sommige kindjes werkt het goed om wat langer te slapen. Maar goed, je kan het helaas niet sturen, je kan wat dingetjes proberen, maar anders toch 'gewoon' accepteren denk ik.
Lijkt me nog wel normaal voor deze leeftijd, hadden wij op die leeftijd ook. Ook exact dezelfde tijden die jij noemt.. En van de een op de andere dag, sliep hij door... (en ook nu zijn er nog steeds nachten dat hij wakker wordt, maar dan gaat hij na een knuffel weer verder slapen) Succes!! De enige tip die ik kan geven, is op je vrije dagen wat proberen bij te slapen als je kindje ook op bed ligt. En, als het kan, wat met je partner afwisselen.
Mijn zoon is 10.5 mnd en komt sowieso voor 1 voeding en soms 2 voedingen per nacht. En is daarbij met pech minimaal een uur wakker. Gewoon je kindje volgen, ooit slapen ze door
Het komt zeker vaak voor dan een kindje van 5 maanden niet doorslaapt, sterker nog, vaker nog niet dan wel. En in theorie slaapt jouw kindje wel door trouwens. Dat is 6 uur achter elkaar. Dus je kind doet het supergoed eigenlijk. Maar daar heb jij niks aan. Mijn tip is de nachtvoeding afwisselen, zo heb je toch 3/4 nachten per week die je kan pakken. Oordoppen in en gaan. Of inderdaad je man de avond laten doen en er zelf om 8-9 uur induiken. Verder gaf het mij veel rust door het los te laten en het ok te vinden dat ze nog voor een nachtvoeding kwam en als ik dan wakker lag (want dat heb ik ook altijd) te bedenken dat ik in ieder geval uitrust door te liggen. Klinkt heel stom maar daar kreeg ik nachts meer rust door. En verder bedenken dat dit gewoon heel pittig is, zeker in combinatie met werken, maar dat dit overgaat. En dan komt er ineens die zalige nacht... Succes! Ps na 3 kids heb ik dus nog steeds niet 'het geheim' ontdekt, dus als je er achterkomt, let me know.
Hier heeft het ook nog heel lang geduurd. Tot 11 maanden ongeveer. En van de ene op de andere nacht was het over. Helaas dus ook geen tips, behalve proberen te accepteren.
Meid, in mijn ogen slaapt jou baby jou wel door. Hij slaapt bijna 6u aan1 stuk. Heerlijk toch? Mijn baby 11 maanden maar wordt echt nog 6x wakker per nacht. Ik geef wel borstvoeding. Dat scheelt misschien. Denk dat dit heel normaal is op deze leeftijd. Hou maar in gedachten dat er betere nachten zullen komen. Nog even geduld.
Dat kan ook nog wel even duren. .... Mooi oudste sliep met 2,5 jaar pas door en mijn jongste van 10 maanden word minimaal 3 x wakker. Met pech 10x. Ik ben stukjaloers op zulke nachten als jij. Maar vermoeiend is het natuurlijk wel
Tja, lastig, heel lastig. Maar het is wat het is. Wij slapen sinds drie weken eindelijk door. Voor het eerst in bijna 4 jaar. Je kunt je voorstellen dat de krant gebeld is
Accepteren dat het zo is Als je haar hoort er gelijk uit gaan, beter dan dat je eerst nog een half uur wacht dus zelf ook wakker ligt. Het is heel normaal dat ze wakker word voor een flesje
Mijn zoon is vijf maand en komt nog voor minstens twee nachtvoedingen. Dus ik kan niet helpen. Acceptatie is de beste manier.
Hier helaas ook geen 'goed nieuws' voor je. Mijn zoontje kreeg met 5 mnd ook regelmatig nog een nachtvoeding. Zolang hij hem opdrinkt, heeft hij het ook gewoon nodig denk ik dan. Het enige wat ik in de gaten hield was, dat hij zijn ochtendfles niet meer goed dronk na een nachtvoeding en toen ben ik de nachtfles gaan verkleinen/verdunnen. Op een gegeven moment kreeg hij 120/2, dat was genoeg om hem tevreden te stellen en zo had hij om 7 uur wel weer trek in zijn ontbijt. En nu is mijn zoontje bijna 8 mnd. Wordt sinds een week pas niet meer wakker voor de avondfles en hoeft ook geen nachtvoeding meer. Wel soms 1x per nacht wakker voor een speen. Voor mij werkte het beste het gewoon accepteren en erin meegaan, overdag aan de koffie en 's avonds rond 21 uur naar bed. Mijn man deed dan de late voeding en zo kreeg ik toch nog een paar uur goede slaap tot de nachtvoeding.
Bedankt voor jullie reacties! Mijn eerste kindje sliep met 10 weken door dus ik was een beetje verwend haha. Ik weet elk kindje is anders maargoed. Ik zal het maar accepteren en wachten op de nacht dat ze gaat doorslapen
Zo herkenbaar, mijn eerste sliep door met 9 weken. Nu is de jongste 7 maanden en slaapt nu sinds 1,5 week door, hoop zo dat het zo blijft nu! Het is echt pittig die gebroken nachten. Iedereen zegt, probeer het te accepteren maar dat is zo lastig als je zo moe bent. En we doen niets anders dan anders, het was van de een op de andere nacht over. Ik denk dat het komt doordat ie nu zelf de speen in zijn mond kan doen en ik heb zijn bedje bezaaid met spenen haha Sterkte en hou vol, ooit komt het goed!
Wij hebben heel lang (om en om) de laaste voeding rond 01.00 uur gegeven zodat we daarna konden slapen tot 07.30. Misschien is dat nog te proberen? Dan word je in ieder geval niet midden in de nacht wakker.
M'n man en ik hadden dit in het begin ook, dat ik niet meer kon slapen na de nachtfles. Het had bij mij voornamelijk met de kou te maken. Wij hebben toen afgesproken dat ik de fles van 22:00-23:00 uur deed, hij lag dan vaak al in bed. Hij deed dan de nachtfles. Hij slaapt namelijk al zodra hij z'n bed alleen al ziet. Op die manier kwamen we beide toch aan een redelijke nachtrust. Niet heel gezellig maar het alternatief was twee chagrijnige mensen die om het kleinste dingetje al geïrriteerd raakten. Onze spruit is nu 16 weken en slaapt na de fles van 22:00-23:00 uur tot 06:00-07:00 uur door. Nu doen we, als een van de twee erg moe is, om en om de laatste fles geven.
Voor mij is dat nog steeds midden in de nacht hoor haha. Maar je bent inderdaad verwend door de eerste TS Ik ook, hij sliep met 8 weken door, dus het viel ff tegen dat de tweede dat pas deed met 3,5 jaar.. nou hoop ik voor jou dat ze snel gaat doorslapen, succes!