Lieve allemaal, Ik woon momenteel in het midden oosten en heb sinds kort een katje. Ik ga a.s. week naar Nederland maar heb geen logeeradres voor haar. Nu wil ik haar meenemen naar Nederland maar v-h land waar ik woon gelden strenge eisen: - Titerverklaring van minstens een paar maanden oud - Rabies inenting van minimaal 30 dagen oud - Reispaspoort - Chip Nu voldoe ik aan het volgende: - Rabies inenting (maar dan wel van afgelopen week) - Reispaspoort ( met stempels van de feline vaccin en rabies vaccin) - recente Gezondheidsverklaring van de overheid dat ze geen ziekten draagt -GEEN CHIP - GEEN TITERVERKLARING Ik wil haar dus toch meenemen ondanks alles want ik kan haar onmogelijk achterlaten (m.a.w. de straat op schoppen). Mijn vragen zijn als volgt: - Zal de douane niet coulant zijn als ze zien dat ik de gezondheidsverklaring heb en beloof haar in Nederland alsnog te chippen? - hoe streng controleren ze eigenlijk in Nederland of je aan alles voldoet? - wat gebeurd er met haar als ze bij de dounane toch lastig gaan doen? Gaat ze dan in quarantaine en hoe werkt dat verder? voor de mensen die zich afvragen waarom ik dit niet eerder geregeld heb: Ik heb haar pas net dus er is sprake van overmacht. toen ik zogenaamd de verklaringen moest regelen wist ik niet eens dat ze bestond. Daar komt ook nog eens bij dat ze 3.5 maand oud is dus pas onlangs de rabies inenting mocht krijgen. Ik hoop echt op ervaringsverhalen en wat geruststelling. Alvast bedankt! ps ik heb met de nodige instanties gebeld en zo ben ik ook op de hoogte geraakt van de bovenstaande eisen. Verder konden zij mijn vragen niet beantwoorden..
Hoi Maysa, onhandig he, dat gedoe tussen verschillende landen!? Ik word er altijd helemaal gek van (ben inmiddels eerst van NL naar Canada verhuisd, daarna van Canada naar NL en als het goed is gaan we in Februari weer naar Canada). Wij hebben destijds onze kat meegenomen naar Nederland vanuit Canada. We hebben toen ook de chip, inentingen etc. moeten regelen. Toen we in NL aankwamen heb ik me gemeld met kat en alle papieren bij de 'iets aan te geven' douane kant. Daar begrepen ze totaal niet wat ik kwam doen. Ze keken wat suffig naar de papieren, en vroegen toen wat ik voor de kat betaald had. Want ja, dan moest ik er eigenlijk natuurlijk wel belasting over betalen... :S (al heeft ie me dat toen gewoon kwijtgescholden...). Maar goed, ze waren dus niet heel streng, en begrepen eigenlijk niet eens wat ze ermee moesten. Ik weet alleen natuurlijk niet hoe dat nu is (dit was 2,5 jaar geleden), of wij toevallig gewoon een domme douanier hadden, en of het nog verschil maakt dat je uit het Midden-Oosten komt of uit Canada. Wel was het zo dat we bij het inchecken bij de vlucht alle papieren moesten laten zien, anders mocht de poes niet mee. De chip is bij mijn weten door niemand gecheckt. Ik zou in ieder geval ook een verklaring van de dierenarts meenemen dat ze pas 3.5maand oud is, en dat er dus onmogelijk aan de rabies-inentingseisen kon worden voldaan. En kun je niet nog even snel een chip laten zetten? Dan heb je dat iig. En begrijp ik goed dat je haar alleen mee wilt nemen voor een kortere reis? Of kom je hier wonen? Want ik denk dat als het alleen voor vakantie is, het wel heel veel gedoe is - is er echt niemand die je kunt vragen op haar te passen? Als wij nu op reis gaan komt er twee keer per dag even iemand eten en water geven, en de kattenbak schoonmaken, bij katten kan dat makkelijk (een hond is anders). Heel veel succes, ik hoop dat het goedkomt!!!
Het is niet zo ingewikkeld: ze kan gewoon niet mee! Heel vervelend voor je maar het is echt niet anders. Htr klopt dat het (best geregeld) voorkomt dat mensen door alle rompslomp gaan om te voldoen aan alle eisen en er vervolgens nooit meer iemand naar vraagt. Maar andersom: als ze er wel om vragen komt ze gewoon ECHT het land niet in en dan je samen met je kat terug naar huis! Ook nog even voor de logica: de chip moet er in zitten zodat ze kunnen verifieren dat het echt het paspoort en de (vaccinatie)gegevens van JOUW kat zijn en niet die van bij wijze van spreke de buurvrouw. Ik ben zelf dierenarts op een praktijk die heel veel mensen begeleidt bij het reizen met hun dieren, vandaar dat ik (hoe rot ik het ook voor je vind) zo stellig ben dat je je kat ECHT niet mee kunt nemen. Ik hoop dat je toch iemand vind die de komende week een paar keer langs wil komen om je katje eten en drinken te geven.
het gaat je niet lukken hoor, op deze manier. een vriendin van mij heeft een catterie en die is een vermogen en veeeeeeeel tijd kwijt aan het in en exporteren van katten.sommige moeten zelfs in caranténe (hoe schrijf je dat) dat verschilt natuurlijk per land. ik zou toch alles op alles zetten om een oppas voor je kat te zoeken voor de tijd dat je in nederland bent en het katje thuis laten.( het gaat toch om een vakantie en geen permanent verblijf hier? dan wordt het een andere zaak natuurlijk)
Nog even ter aanvulling: ben het eens met Blup en Whabbit hierboven: dat wij nooit meer naar de gegevens gevraagd zijn, betekent niet dat je ze niet nodig hebt. De regels zijn er natuurlijk met een reden, om te voorkomen dat ziektes zich verspreiden. En daar zijn ze natuurlijk echt scherp op, en terecht denk ik. Zou ook idd alles op alles zetten om een oppas te vinden, erop 'gokken' dat je net als wij nooit meer naar alles gevraagd wordt is een behoorlijk risico, en straks op Schiphol staan en je kat daar achter moeten laten is helemaal niks natuurlijk...
Wat Whabbit al zegt TO, je komt er niet in. Ik zou idd maar proberen tóch op een of andere manier een goed logeeradres voor het beestje te vinden. Succes en goede reis!
wat is een titerverklaring? en een chip is toch zo gezet? Dan heb je in principe alles dat je nodig hebt.. een titerverklaring kan in jullie geval niet zo oud zijn, omdat het pas een kitten is.
Vanaf een maand nadat een rabiesenting is gegeven kan er in het bloed worden gekeken of het dier ook werkelijk voldoende antistoffen heeft aangemaakt om beschermd te zijn tegen de ziekte. Een rabiesenting kan pas vanaf een leeftijd van 12 weken gegeven worden. Tot een leeftijd van 12 weken ben je dus vrijgesteld van de enting en titerbepaling. Is je dier ouder dan 12 weken dan MOET hij dus geent worden en moet ook de titerbepaling gedaan worden (voor bepaalde landen) en zit je dus per definitie met de bijbehorende wachttijden (1 maand tot de bloedafname kan plaatsvinden en dan nog een week of 2 tot de uitslag van het lab komt). Voor sommige landen geldt dan nog een regel bijv.: het dier mag pas reizen 6 maanden nadat eenvoldoende hoge antistoffentiter is aangetoond. Het plaatsen van een chip is inderdaad zo gedaan, dat zou het probleem niet zijn! Maar bij de douane plechtig verklaren dat het dier die week nog gechipt zal worden is zinloos. De chip moet er ook al inzitten op het moment dat bloed wordt afgenomen voor de titerbepaling.
Dat noem ik geen overmacht, maar eerder onwetendheid. Je had je kunnen inlezen over de regelgeving voordat je je ontfermde over het kitten. Het komt over alsof je vindt dat je zelf niet verantwoordelijk bent voor dit probleem. Had je die reis naar NL trouwens geboekt voor of na dat je het kitten in huis nam? Waarom heb je het beestje nog niet laten chippen? Is ze te jong, is er een wachtrij, heb je geen geld?
waarom ik geen chip heb laten zetten? ondanks dat het hier 3x duurder is als in nederland en ik het er graag voor over heb: het kan niet in de stad en omgeving waar ik woon. Als ik die chip in dit land wil laten zetten moet ik minimaal 600 km reizen (heen en 600km terug). Had het graag gedaan maar aangezien de rest ook niet haalbaar is en ik a.s. week al vertrek zie ik het tijdtechnisch niet meer lukken. waarom ik mij over haar ontfermd heb? ik had gehoopt dat ik wel een logeeradres zou vinden. Mijn vriendin had voor haar willen zorgen maar helaas heeft die al een ziek katje in huis en ben ik bang voor besmetting (deze kat heeft onlangs zijn ogen verloren door een ontsteking!). Aangezien we een dierenarts in ons midden hebben: Ik kan mij voorstellen dat het lastig een diagnose stellen is zonder de kat te hebben gezien. Maar is het logisch dat ik mij zorgen maak om besmetting in zo'n geval? op de andere dames reageer ik later. iig bedankt!
Wat liefdevol dat je alles op alles wilt zetten om dit katje mee te nemen. beetje jammer dat sommigen hier zo fel op je reageren, alsof je iets verkeerds doet. Ach sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo fatsoenlijk! mijn advies is toch wel alle benodigdheden te regelen voor vertrek. Hoe moeilijk dat ook is. Anders toch overwegen om haar door iemand te laten verzorgen daar in de tijd dat jij weg bent. En als je permanent of voor langere tijd naar NL terugkomt en je ziet het niet zitten haar daar te laten zou ik evt. je vertrek uitstellen. Het lijkt me iig niet verstandig om het risico te nemen dat de kat evt. niet mee mag vliegen. Dan bezorg je het beestje onnodig veel stress. In ieder geval heel veel succes!
troetelbeer@ hoe liefdevol ook, ze is te laat. het gaat niet lukken. je zit al aan minimaal 6 weken voor de bloedtest. ze krijgt het gewoon niet meer rond.
Bedankt troetelbeer! lief dat je mij een hart onder de riem steekt. Helaas heeft Blup gelijk. Ik krijg het niet meer rond en de reis verzetten gaat niet ivm mijn zwangerschap. vandaar dus ook dit topic. Ik was benieuwd naar ervaringen van anderen en eventuele tips etc. zodat ik kan inschatten wat mijn kansen zijn en wat de mogelijke gevolgen zijn als ik haar toch mee neem. Overigens laat ik haar in Nederland als ze daar gelukkiger is. Dat hangt van de situatie af. Mijn ouders hebben 3 katten en een hele ruime woning buiten de stad dus misschien dat ze het daar heel erg fijn vind. Zo niet gaat ze mee terug (uiteraard wel gechipt enz).
Vwb de zieke kat van je vriendin: Als het andere katje bijvoorbeeld niesziekte heeft en jou kat is niet geent, dan is dat wel besmettelijk ja! Maar daar kan ik zo verder natuurlijk niet veel zinnigs over zeggen. Over het meenemen naar Nederland en daar laten: dat kan dus niet, want ook voor import in Nederland is een chip, rabiesenting en (afhankelijk van waar je precies vandaan komt) een titerbepaling vereist! Echt: meenemen naar Nederland IS gewoon geen optie! Ik zou nu alles op alles gaan zetten om iemand te vinden die voor haar gaat zorgen (desnoods advertenties zetten en mensen betalen voor hun diensten), want ze kan gewoon niet mee! Ik zeg dit alles niet om onaardig te zijn, maar juist om ervoor te zorgen dat je weet waar je aan toe bent. Je wilt niet op het vliegveld daar of in Nederland geconfronteerd worden met een niet op te lossen situatie! Ik zou overigens als je echt niets vindt nog een keer aan je vriendin vragen of ze voor je kat wil zorgen en haar in een afgesloten kamer houden (de kat dan, niet je vriendin! ). Als je zorgt dat de katten niet met elkaar in contact komen en de verzorgers steeds goed handen wassen en geen materiaal tussen de katten uitwisselen is dat wellicht nog de beste optie.
Nou, ik vind het ook heel lief dat je je over zo'n katje ontfermd hoor! Sommige reacties zijn idd wel heel fel, natuurlijk ga je hier niet op aan sturen... Andere reacties zijn denk ik wel realistisch, helaas, meenemen is gewoon niet mogelijk door omstandgheden... rotsituatie zo! Als je bang bent voor besmetting als je vriendin voor de poes zorgt: is het een optie dat je vriendin twee keer per dag bij jou langs gaat en je katje gewoon bij jou thuis te laten? Whabbit: dat heeft dan toch niet zo veel besmettingsgevaar? Is natuurlijk niet ideaal, 4-6 weken lang, maar beter dan proberen het toch mee te nemen? Of woont ze te ver weg? Anders is in een aparte kamer idd ook wel een optie. Of idd kijken of je via een advertentie of zo toch iemand te vinden. Succes!!!
Hai dames, Ik wou julllie even laten weten dat ik inmiddels in Nederland ben aangekomen MET onze poes. Ondanks dat ze niet gechipt etc was hebben we haar zonder enig probleem het land úit en Nederland ín gekregen! Dus zo zie je maar.. Ik wil mensen nu niet aanmoedigen om niet de nodige voorbereidingen te treffen maar ik ben wel degelijk het bewijs dat in geval van nood er oplossingen te vinden zijn en dat het niet altijd zo onmogelijk is als men het voorspeld.
Fijn voor je dat het is gelukt! (Ik zie het zelf overigens niet als een oplossing: vind dat je een bepaald risico hebt genomen en jij hebt toevallig geluk gehad!). Ga je nu ook de gok nemen op weg terug, of laat je haar in Nederland?