Mijn ex man en ik hebben samen destijds een huis gekocht. Dus beide namen op hypotheek akte en op de eigendoms akte. We zijn nu sinds vorig jaar uit mekaar en sinds eind vorig jaar woon ik niet meer in het huis, hij ook niet (woont bij zijn ouders omdat hij het huis te ver weg vind van zijn werk) maar hij betaald ALLES voor het huis zoals afgesproken zwart op wit in convenant (omdat hij er eigenlijk in zou gaan als ik eruit was) en hij ontvangt ook alles (belastingvoordeel etc) voor het huis. Maar nu.......het huis staat nu al 2 jaar te koop en ik wil er gewoon vanaf zijn. Ik betaal er niets voor, ontvang er ook niets voor, maar mijn naam staat wel overal op. En dat bevalt me niets. Ik vertrouw mijn ex niet en vraag me af wat hij nog kan gaan doen. We houden sowieso schuld over als het huis verkocht is (koop/vraagprijs is lager dan de totale hypotheekwaarde) en die zal hij volgens convenant op zich nemen, maar je weet maar nooit he...en ik wil het risico niet nemen. Daarbij willen mijn vriend en ik misschien een huis kopen en dat kan niet omdat op mijn naam nog een huis + hypotheek staat.... Dus ik wil mijn naam overal af hebben. Van de hypotheekakte en van de eigendomsakte. Weet iemand wat dit kost en hoe ik dit kan bewerkstelligen? Thanx!
Dan zal jouw ex een nieuwe hypotheek moeten afsluiten en de overdracht via de notaris moeten regelen. Dat kost jou dan waarschijnlijk ook (een hoop) geld, omdat je de boeteclausule voor het stoppen van de hypotheek er dan bij krijgt.
Ik zou dit wel zo snel mogelijk regelen. Een hypotheekverstrekker kijkt vaak niet naar wat er bij de echtscheiding is geregeld. Als er twee namen op de overeenkomst staan dan zijn er twee personen verantwoordelijk voor het betalen van de hypotheek, ongeacht wat bij een eventuele echtscheiding is geregeld. De bank zal, als jou ex niet betaald, dus bij jou aankomen. Wat jij betaald kun je dan later wel bij je ex terugvorderen op grond van het convenant, maar de bank kan jou voor de hypotheek aanspreken. Of jij later, en hoe je dat voor elkaar kunt krijgen, je geld weer terugkrijgt van je ex is dan alleen voor jou relevant. De hypotheekverstrekker is namelijk gerechtigd om de hypotheekakte na betekening ervan, tenuitvoer te leggen tegenover de daarin genoemde personen. Om het huis en de hypotheek van jou naam te krijgen moet je ex inderdaad de hypotheek oversluiten.
Ik heb dit ook gehad alleen is toen alles op mijn naam gekomen. Enige kosten waren de kosten bij de notaris en het overschrijven van de hypotheek. In mijn geval viel het gunstig uit omdat de rente gedaald was en een boete kreeg ik niet omdat het binnen een jaar na afsluiten van onze hypotheek was.
Kan iemand me een kostenplaatje geven? Aangezien IK dit wil, zal ik dit zelf op moeten hoesten, want mijn ex zal er niet aan meebetalen, weet ik zeker... Trouwens, mijn ex heeft het toen ook gekocht op alleen zijn loon, ik had toen geen baan, dus dat zou allemaal moeten lukken toch? Maar hoe moet ik dit gaan aanpakken? Alles via een notaris, of moet ik de hypotheekverstrekker vragen om accoord ofzo?
Ik was geloof ik 600 euro kwijt aan de notaris. Verder moet hij het met de hypotheek zelf regelen. Enige wat je dus samen moet is naar de notaris. Los van dit alles moet hij het er wel mee eens zijn en moet je even nagaan of er geen overwaarde op de woning zit want dan zou hij je moeten uitkopen. Als je er zo snel mogelijk van af wilt zou ik daar nog wel even over nadenken.
De hypotheek moet je ook samen regelen, als jullie nu een gezamelijke hypotheek hebben. Je kunt dan het beste eerst een gesprek aangaan met je adviseur, die kan kijken hoe het voor jullie het voordeligst geregeld kan worden.
zou gewoon eens vragen bij een notaris wat de mogelijkheden zijn. je kunt toch vrijblijvend advies vragen?! en anders ook bij je hypotheek verstrekker. gewoon bij aldeze dingen navragen.
Ik zit met precies hetzelfde, ben na 14 maanden eindelijk sinds 2 weken gescheiden en we gaan ook naar de notaris om het huis op mn exman zn naam te zetten. Alles is in het covenant vastgezet en hij heeft ervoor getekend dus eronder uit kan hij niet. Wij moeten 1 oktober heen dus ben benieuwd, wij hebben geen overwaarde op ons huis, mn ex blijft zelfs met schulden zitten als hij het verkoopt want hij staat al lager te koop dan dat de hypotheek is. Heb in het covenant vast laten zetten dat hij alle notariskosten opzich zou nemen en daar heeft hij gelukkig in toegestemd. succes ermee
Ik zou ook snel mn naam van zoiets af willen hebben. Stel dat er iets gebeurt met hem, dan ben jij de verantwoordelijke.