Bij mij is het juist het tegenovergestelde.... Mijn moeder (mijn hele familie) kan altijd heel moeilijk de emoties tonen. Ik kan me bijvoorbeeld niet heugen dat mijn ouders ooit gezegd hebben trots op me te zijn... Maar toen we vertelde dat we zwanger waren (ze wisten dat we bezig waren met MMM) brak mijn moeder bijna haar benen om op te staan om me te feliciteren... Mogelijk dat je schoonmoeder wat overweldigd is door het nieuws? Dat ze gewoon niet weet hoe ze moet reageren naar je (misschien is ze wel een superfeest aan het organiseren op Sicilie voor als jullie aankomen!)... Krijgt je vriend haar ook niet aan de telefoon (misschien dat ik daar even overheen gelezen heb)? Je moet er echt achter zien te komen (desnoods maar vliegen) want het feit dat je je er druk over maakt is ook niet goed voor de bambino!
Zoals al eerder gezegd; ik denk dat dit een goede les "loslaten" is. Ik heb als nederlandse ook een spaanse schoonfamilie (man, wat een temperament!!). Vooral mijn schoonmoeder moest de afgelopen 3 jaar niks van me weten. Ik heb geeneen trouwfoto waarop ze lacht... Toen manlief haar belde om te vertellen dat ik zwanger was, reageerde ze leuk! En inmiddels kan ik geen kwaad bij haar doen! Zelden zo'n omslag gezien. Mijn eigen familie laat het echter nu afweten. Mijn vader heeft vanaf dag 1 niks van zich laten horen. Pijnlijk, maar zijn verlies, denk ik dan maar!! Het gaat om je man en om jou! En een ieder die blij Voor jullie is, kan/mag het met jullie vieren. De rest; "HUN VERLIES"!!
Hallo allemaal. Ik weet heel goed hoe je je voelt. Zit namelijk in het zelfde schuitje. Mijn schoonmoeder is erg beschermend over haar zoon en laat hem na een aantal jaren nog steeds niet los. Als ik met haar alleen ben kan ze normaal doen maar zodra er andere bijzitten , vooral familie, doet ze niks liever dan me in de zeik zetten. Ze speelt ook altijd de baas over mij en bepaald wat ik moet doen in mijn zwangerschap. Word er erg moe van, vanaf dag 1 klikt het al niet. En aangezien ik niet op mijn mond ben gevallen kan ze het niet hebben als ik er tegenin ga. Enige wat ik kan meegeven is : Leef je eigen leven, ook al staat je man (vriend) er niet achter. Het is jouw leven en jouw keuze. En die keuze kan alleen jij maken en voelen. Hoe moeilijk het ook is. Groetjes
@SDenise, jammer dat ze niet inziet dat zij haar eigen glazen ingooit! En zich dan ook nog durven te bemoeien met de namen, wat een lef! Ik vind het wel knap hoe je lief het doet! @Kari, ze heeft altijd heel lief gedaan en me geaccepteerd. Onze ouders hebben elkaar al ontmoet. Ik ben katholiek gedoopt, zij zijn niet gedoopt, maar wel katholiek(?). Misschien dat ze nu heeft begrepen dat het een stuk serieuzer is dan zij ooit heeft gedacht! @MWB, mijn vriend heeft haar na een week gebeld, bij hem nam ze wel op. Ze heeft laten weten dat ze boos is, op mij, op ons en hoe we dit hebben kunnen laten gebeuren. @Madou, Hoop dat het helemaal goed komt! Zowel als van jou kant van de familie als met mijn schoonmoeder. @Ingsterr, ze heeft hier weleens gelogeerd. Ik was aan het afwassen, en ze moest erg hard lachen omdat ik het schuim niet goed genoeg van de vaat had afgespoeld, en ze vertelde me dat ik het sponsje moest omdraaien... HALLO, IK WOOON AL EEN AANTAL JAAR OP MIJZELF EN HET IS ALTIJD PRIMA GEGAAN. Komt zij mij even vertellen hoe ik moet huishouden. @ayse. Ja dat is pas ECHT erg. bbrr...
OMG! Raadt eens wie er net belde???? EN WIE DIT KEER GEEN ZIN HAD OM DE TELEFOON AANTENEMEN. JUIST JA! IK! Even laten voelen wat ze mij heeft laten voelen de afgelopen 10 dagen!
Ik zit net alles te lezen jeetje.. ik ken jou van een ander forum, je naam kwam mij bekend voor Goed dat ze gebeld heeft, dat is voor nu in elk geval iets. Ik had hem wel opgenomen als ik jou was, hoe rot het ook heeft gevoeld maar verlaag jezelf niet tot haar niveau. Wie weet maak je het daarmee alleen maar erger. Een goed gesprek waarin je echt eerlijk was geweest en had gezegd hoe het voor jou (en voor je partner) gevoeld heeft heeft denk ik meer effect. Ik hoop echt dat het goed komt hoor, zo zonde als het zo moet gaan terwijl er heel wat moois op komst is.
wat balen zeg, alleen snap ik niet waarom je nou niet opgenomen hebt? je wou dat ze zelf contact op nam doet ze dat neem je niet op :S
@ troppobella: Haha nu je het zegt . Wij hebben een huis gekocht en daar moest gepoets worden. Alles hoe ik deed poetsen was niet goed en ik deed maar raar poetsen en ze deed alles weer opnieuw. Neem ook vaker de telefoon niet op. Heb er ook geen zin in, gewoon negeren. En dan zal ze aan je man vragen waarom JIJ zo doet want zij zelf doet nooooit wat verkeerd of " bedoeld t niet zo"
Ik neem de telefoon niet op omdat MADAM, nu wel kan bellen als ze er zin in heeft? Ik ben van de "'wat je geeft, krijg je terug''- slag. Ik zou mezelf echt aan haar voeten werpen als ik meteen zou opnemen. Mijn lief heeft ze ook gebeld. Ze is gekalmeerd. Ze kan maar niet begrijpen dat ik in nederland ga bevallen en niet in sicilie. Ik heb al diverse keren uitgelegd dat ik ga in nederland wil bevallen omdat ik daar nog een verzekering heb, in italie alles contact moet betalen, mijn familie om me heen heb, en omdat het prettig zou zijn als er complicaties zijn of iets aan de hand is dat ik het dan kan begrijpen, ik praat italiaans, maar geen ziekenhuis-complicatie- italiaans. In nederland krijg ik kraamzorg, in italie kennen ze dat niet. Daar zijn kinderen ook groot geworden, maar ik zou het toch wel erg prettig vinden als ik kraamzorg heb.
Ja vooral omdat het daar zo rustig is en hier alles lekker vlot gaat zo te lezen gaat alles goed op je schoonmoeder na super joh en je schoonmoeder draait vast ook wel weer bij
Misschien vindt ze het wel vervelend dat je, doordat je in NL bevalt, van jouw kind / haar kleinkind een Nederlandse maakt, en geen Italiaanse. Dat wil er nog weleens in hakken in sommige culturen.
Misschien een rare vraag, maar tegen de tijd dat je kindje geboren wordt moet je er toch wel voor zorgen dat je een verzekering hebt lijkt me.. Dus ik zou daar maar eens achteraan gaan als ik jou was. Ik weet hoe het is om tussen twee landen in te leven en dat is gewoon superlastig als het om administratie gaat. Volgens mij maak je het er jezelf niet makkelijker op door zo in het midden te blijven "hangen". En als je kindje straks in nl geboren wordt en se nl nationaliteit krijgt, wordt het m.i ook niet gemakkelijker. Ik weet niet hoe het zit in Italië maar hier in Frankrijk wordt alle zorg rondom de zwangerschap vanaf de drie maanden volledig vergoed. En dan hoef je dus ook niks meer te betalen, mits je je zaakjes op orde hebt. Of is het eigenlijk meer om het idee? Dat bevallen in nl gewoon vertrouwder voelt dan in een "vreemd" land? Dat idee krijg ik namelijk wel een beetje.. In Nl is de zorg anders geregeld dan in andere landen maar zeker niet beter. Ik heb ook nooit kraamzorg gehad maar werd daarentegen wel 3 dagen intensief begeleid op de maternite en dat is allemaal prima gegaan. Maar hoe doe je dat dan straks, want met 7 maanden mag je niet meer vliegen. Ga je dan een tijd terug in Nederland wonen? En herkenden twee keer een babyuitzet ed? Gewoon nieuwsgierig En ik ben het niet met je eens dat je je aan haar voeten zou werpen als je opneemt.. Je bent toch beiden volwassen dus kun je ook makkelijk aangeven dat je boos bent over hoe zij reageert. Als je niet over je heen laat lopen heeft ze heus wel door dat je je niet aan haar voeten het geworpen
@samarinde & Luca, Het probleem is dat ik paar maanden geleden werkloos ben geraakt, ik heb dus helemaal geen recht meer op zorg, of ik moet getrouwd zijn. Ik kan me niet nog niet uitschrijven uit Nederland want ik heb daar een hypotheek. Gaat de bank moeilijk doen. Trouwen gaan we, maar niet over haast omdat ik nu ineens heel hard zorg nodig heb. Het kindje wordt geboren in Nederland, maar ik heb de afspraak gemaakt met mijn lief dat het kindje zijn achternaam krijgt en hij naar de Italiaanse ambassade gaat in Den Haag om de geboorte aantegeven. Ik geloof dat we op deze manier ook even veel rechten houden. Ik ken namelijk een Nederlandse dame die een dochter heeft van een italiaan, geboren in Italie, zij mag het land niet zonder toestemming van de vader verlaten, en zij zijn al heel lang uit elkaar, en hebben niet echt een gezellige band met elkaar. Zij zit vast in Italie. Kan geen kant op. Nou is de belangrijkste rede dat ik echt thuis, in nederland, mijn familie, mijn vertrouwde omgeving, alles kan ik begrijpen wil zijn. De uitzet hebben we allemaal al, heeft mijn zus voor mij bewaard, dat gaat een keer in de auto en aanhangwagen mee. Dat geboren in nederland, is een bijkomende zaak, maar wij gaan toch nooooooooit meer uit elkaar
Schoonmoeder bel ik terug! Als ik mijn moed bij elkaar geraapt heb en niet bij de eerst beste "CIAO" direct in huilen uitbarst. Zwangerschaphormonen VERSUS de overgang van schoonma.
Kun je je niet evt inschrijven bij je partner? Ik had een paar mnd geleden ook geen recht meer op verzekering en toen kon Ik me bij laten schrijven op De zorgverzekering van mijn vriend. Wij zijn verder ook niet getrouwd ofzo. Wat je zegt over ouderlijk gezag klopt wel volgens mij idd. Mijn dochter is Franse en als wij uit elkaar zouden gaan en mijn vriend me geen toestemming geeft kan ik niet naar Nederland terug. Als jullie het zo af hebben gesproken is dat natuurlijk prima. Maar ik snap wel vanuit je schoonmoeders oogpunt waarom ze het niet begrijpt. Ach dat trekt wel weer bij op den duur, ze zal er toch mee moeten leven. Begrijpt jouw vriend wel Nederlands? Ik weet nog bij mijn dochter dat ik de eerste echo in nl kreeg en die vrouw weigerde Engels te praten dus mijn vriend begreep er niks van, en ik kon niks uitleggen want lag alleen maar als een zombie naar dat scherm te staren. Daar is mijn vriend toen heel gekwetst en verdrietig over geweest, last staan bij een bevalling haha, denk dat ie dan gewoon weg was gelopen Nouja veel succes met schoonmoeders iig
@Luca, nee want dan moet ik me eerst uitschrijven in Nederland en dat kan juist niet. Maar ze moet maar accepteren dat ik wil bevallen in nederland, ik ben degene die moet bevallen! Mijn ouders hebben al gezegd dat ze welkom is in de periode als ik moet bevallen dat zij bij wijze van op de gang kan wachten tijdens de bevalling. Daar heeft ze het mee te doen Als alles goed gaat vertrekken we paar weken naar de bevalling om in Sicilie ons leven verder op te pakken.
Veel succes met het terugbellen van je schoonmoeder. Heb het vermoeden dat ze wel bijdraait. Zolang je vriend achter je staat zit alles goed, denk dat jullie tweetjes + jullie aankomende zoon/dochter het belangrijkste zijn! Toen ik bij mijn eerste zwangerschap (wat uitliep op een mk) mijn EX schoonmoeder mocht vertellen dat ik zwanger was ontplofte de bom! Ik moest een abortus doen van haar, ze dreigde mij en het kind anders wat aan te doen. Uiteraard ging ik daar niet mee akkoord, waar na zij mijn vriend overtuigde dat het niet zijn kind was, ik ging vreemd en ik loog want dat had de waarzegster haar verteld! Erge was dat hij daar in trapte en me diezelfde dag -al zwanger- heeft gedumpt omdat dat moest van mammie. En dan praten we over "volwassen" mensen! Kon mezelf destijds wel van kant maken... ik ben echt geen persoon dat liegt of vreemdgaat, wat een onrecht!! huidige stand loy 1 - 0 ex ik; nieuwe vriend, nieuw gelukkig leven, nieuwe zwangerschap. Hij; spijt... Spijt.... Spijt!