Hoi, Ik vraag me echt af waarom iedereen zo vroeg met bijvoeding wil beginnen. Uitgezonderd de kindjes die het op advies krijgen van cb, ka enz. Tuurlijk vond ik het leuk om mijn dochter voor het eerst bijvoeding te geven maar heb gewacht tot 5,5 maand (groente) en 6 maanden (fruit). Vind je het gewoon leuk om te doen? Doe je het omdat op de potjes staat vanaf 4 maanden? Ik vraag het me echt af.....
ja ik kan me wel voorstellen dat je het zooo super leuk lijkt om te kijken hoe je kindj er op reageert..maar hier ook gewacht tot 6 mnd ( oke 3 dgn eerder begonnen) Maar toen wa shij er ook echt aan toe, ik twijfelde wel een tijdje daarvoor of hij niet eerder toe was aan eten...maar je moet er gewoon op vertrouwen dat melk genoeg is.. Al zijn er kindjes die al snel ana de max van de flesvoeding zitten en bijv op den duur echt al honger hebben.. Buiten dat dnek ik dat veel mensen ook niet weten dat het niet nodig is...omdat het op de potjes staa dneken ze oh dat mag dus al..
Ons Cb adviseerde ons met 3,5 maand te beginnen met fruit, omdat mijn jochie zo'n honger had. Hij wilde 6a7 flessen van 200cc.. Maar heb zelf gekozen om dat niet te doen (alsof die paar happen een hele fles kunnen vervangen, nutriton hielp ook). En ben uiteindelijk met 5,5 maand begonnen met groente. maar zo'n advies kan je wel aan het denken zetten..
oh, de eeuweige discussie Volgens mij het inderdaad vooral de onwetendheid. Onze ouders zijn heel vroeg begonnen, en geven dat advies dus door. Vervolgens zie je in de winkel dat er vanaf 4 maanden van alles te koop is voor babys. En als de klap op de vuurpijl begint een baby rond de 4 maanden van alles in de mond te stoppen/ begint te kwijlen/ kijkt naar wat de ouders in hun mond stoppen enz. Dan roept iedereen dat de baby DUS toe is aan vaste voeding. En zo beginnen de 99% van de ouders denk ik
Wij hadden ook wel kunnen beginnen met 2,5 maanden ivm hongerigheid. Maar gelukkig hebben we het kunnen uitstellen tot 4 maanden dmv extra verzadigende voeding. Met 4 maanden met Rijstebloem begonnen om te kijken of hij de nachten dan ging doorslapen en dat heeft gewerkt. Met bijna 5 maanden met groente begonnen omdat ons ventje steeds zo vroeg honger had in de namiddag. Dus hier was de rede.... HONGER! Haha! Ik vond het juist wel gemakkelijk... alleen die flessen maar ja... kan niet tot de 18de he?
yup. Hier krijgen ze zondag de eerste groentenhap (worteltjes) op advies van de dietiste ivm koemelkallergie. Tuurlijk wilde ik ook eerder beginnen omdat Devin zooooooooooooo aan t ^*(*&) was en is met zijn fles dat ik er wanhopig van word/werd. Máár we hebben t volgehouden tot de 6 maanden. Als ik lees over dat ze bij 3 maanden al willen geven begrijp ik daar ook helemaal niks van hoor.
Snap ik ook niet Wij hebben ivm zijn honderigheid bijna 2 maanden zitten passen, meten en zitten te berekenen... en dat valt niet altijd mee! Ben dus toch wel een beetje trots dat we die periode met alleen melk zijn doorgekomen Al was het soms wel heel verleidelijk om eens te proberen.
Ik heb hier een ventje die al sinds hij 2 maanden was van alles in zijn mond stopt en lekker ligt te kwijlen. Dat betekent echter niet dat hij toe is aan vaste voeding! De speekselklieren beginnen zich rond 2-3 maanden te ontwikkelen, daardoor gaan ze kwijlen. Dingen in de mond stoppen, heeft met ontdekking te maken (en hier sinds kort met tandjes die op het punt staan van doorkomen). Wij wachten nog 2 maandjes (advies van cb ivm mijn allergieen). Rijstebloem krijgt hij sinds deze week in de avondfles, waardoor hij 's ochtends vrolijker/rustiger is. Daarna rustig aan elke week een andere soort groente, en met 8 maanden beginnen we met fruit, ook weer elke week een andere soort. Zolang er hier elke keer nog een bodempje in de fles blijft staan, ga ik me nog niet druk maken om bijvoeding. Ik had het wel leuk gevonden om eerder te starten, maar ik kijk ook naar wat het beste is voor mijn kindje.
Hier eigenlijk hetzelfde als Cyntje78, een hongerige baby en maar proberen, uitmeten, passen, andere spenen, andere voeding, nutriton. Maar geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om voor 6 maanden te beginnen met bijvoeden. Honger is hier dus geen drijfveer geweest om te beginnen. En al helemaal niet met 3/4 maanden. Maar kan me voorstellen dat je het leuk vindt, je niet kan wachten met bijvoeden, maar of je kind daar op zit te wachten....
en veel mensen denken ook dat het alleen geldt bij Borstvoeding of omdat er dan meer kans is op allergieen
hier sluit ik me hélemaal bij aan.. -vroeger kregen we met 2,5 maand al hapjes - het wordt toch onderhand wel tijd? -Joh, hij kijkt het eten uit je mond, hij is er toch écht wel aan toe! en dan de potjes ja.. en het lijkt ook gewoon héél leuk na al die maanden van melk. Ik schrijf expres LIJKT - want bij de oudste heb ik dit dus ook gedaan - en ik had spijt als haren op m'n hoofd, ze snapte het nog niet, deed 10 minuten over 3 happen... En ik had het gevoel van: Eenmaal begonnen, dan wel doorzetten... Terwijl ik beter had kunnen stoppen. Terwijl ik het zelf ook saai en frustrerend vond om te geven. Bij de jongste zijn we na de 5 maanden begonnen. Nog wat aan de vroege kant, maar dit omdat nieuwe onderzoeken (over allergieen etc) me weer wat aan het twijfelen brachten over wat het beste was.
Echt begrijpen doe ik het ook niet. Maar goed ik vond hapjes geven ook gewoon niet echt LEUK. Aan de borst was veel makkelijker, en daar genoten ze ook zichtbaar van. Ik snap persoonlijk niet echt waarom mensen graag 2 of 3 maanden eerder al extra was en extra vieze luiers willen.
haha oh huh....nou veel mensen denken dat alleen melk genoeg is tot 6 mnd als het kind borstvoeidng krijgt ( is natuurlijk niet zo) En er wortd ook gezegd ...ivm allergieen kan je beter wahcten met bijvoeding tot 6 mnd.. Dus de mensen waarbijd at niet een rol speelt dneken ook gauw dat ze dus eerder kunnen beginnen
ah ok, zo is het duidelijk (zal het doorgeven hihi). Hier komen geen allergieën voor en toch heeft Noor behoorlijke eczeem (niet gezegd dat dit door een allergie komt). Het zou niets uitgemaakt hebben als ik voor 6 maanden begonnen was, maar toch, voor het gevoel. En wb de borstvoeding. Ik denk wel dat de bv goed genoeg is tot 6 maanden, zelfs langer. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Dus niet in alle gevallen zo. Bedankt voor je uitleg.
het is ook goed genoeg, alleen enige wat met flesvoeding een nadeel kan zijn, dat je over de limiet kan gaan van 1000cc...en om die reden geven mensne ook al eerder bijvoeding... Hier ook hoor, ikzelf ben geboren met eczeem en mn moeder gaf mij tot 10 mnd borstvoeidng, dus wat dat betreft maakte het niets uit, alleen mijn andere allergieen zouden wel es ontwikkelt kunnen zijn door eerdere bijvoeding, maar hoeft niet natuurlijk!!!
Wat Fafje bedoelt is, dat KV tegenwoordig ook goed genoeg is tot 6 maanden. Een baby groeit tot 6 maanden alleen op melk (bv of kv). Bijvoeding kan dan 2 doelen hebben: om enorme hongergevoel te stillen bij kv-kindjes die allang aan de max zitten OF voor het vermaak van de ouders.
Viel eigenlijk wel mee met de extra was en vieze luiers. Alleen de eerste 3 weken was het veel gemors, ze hapt sindsdien heel goed van het lepeltje en heeft er ook echt plezier in. De luiers zijn er juist schoner op geworden, omdat de ontlasting vaster is geworden sinds we gestart zijn met groente en fruit. Het zit niet meer van voor tot achteren of tussen de schaamlipjes, het is een mooi klompje geworden in plaats van een koeienvlaai. Ik ben overigens met 5 maanden begonnen met vaste voeding, eerst een paar hapjes na een borstvoeding, en met 6 maanden at ze zoveel dat ze geen borstvoeding meer erna wilde. Tot nu toe nog niets tegengekomen wat ze niet lust of waar ze allergisch op reageert. De reden waarom ik toen ben begonnen, is omdat ik vond dat ze er klaar voor was. Ze sabbelde op haar vuistjes, zoog op haar tongetje en maakte klikgeluidjes, en maakte kauwbewegingen. Een aantal van jullie zullen waarschijnlijk zeggen dat dit geen tekenen zijn dat een baby klaar is voor eten, omdat het niet weet wat vaste voeding precies is. Ik ben het daar niet mee eens. Als je zo gaat redeneren, dan zou je een kind pas vaste voeding moeten geven als het kan praten en vraagt of het iets mag hebben.