Onze dochter Femke is nu 9,5 week oud. Ze heeft heel veel last van darmkrampjes gehad. Het lijkt nu beter te gaan. In de periode dat ze zoveel last van krampjes had, was ze heel goed te troosten met haar speen. We waren toen erg blij dat ze deze wilde hebben, want in het begin wilde ze alleen maar onze pink. 's avonds moesten we dan telkens op tijd terug naar boven om de speen weer te geven als zij die verloren was, omdat ze anders doorsloeg in ontroostbaar krijsen van de pijn door de krampjes. Nu zijn de krampjes dus een stuk minder, maar is Femke er afhankelijk geworden door de speen, als ze hem in bed verliest is het meteen huilen en gaan wij hem weer geven. Maar dat wordt een beetje vermoeiend.... Nu is ons dilemma: blijven we zo door gaan, want dan is ze wel stil en slaapt goed. of laten we haar zichzelf in slaap huilen (dat deden we overigens eerst ook toen ze de speen nog niet wilde) met het risico dat ze dan weer doorslaat in ontroostbaar krijsen? Het is nu erg moeilijk....ze mag van mij best de speen hebben om even in slaap te komen, maar hoe vaak moet ik terug naar boven gaan? Of geef ik de speen helemaal niet meer als ze gaat slapen? Heel veel vragen, maar ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven. Alvast bedankt!
Dat wordt een beslissing die jullie geheel zelf zullen moeten maken. Aan de speen is ze intussen gewend en aanleren is makkelijker dan afleren. Als jullie de keus maken om zonder speen weer te slapen dan zal dat tijd, geduld en veel consequentie kosten. Veel gehuil in het begin van jullie dochter, maar ervan uitgaande met uiteindelijke winst dat ze zelf zonder speen kan slapen. Ik kan dan voor jullie ook niet zeggen je moet zovaak de speen weer geven. Hopelijk komen jullie eruit en laat even weten wat het geworden is. Ilja
Hoi Ilja, Dank je wel voor je antwoord. We hebben besloten om gewoon zo door te gaan met de speen. Het geeft Femke veel troost, en vaak is het na een poos, als ze goed slaapt, gewoon goed als ie uitvalt. Groetjes Ellen