Ik ben een ontevreden moeder

Discussie in 'De lounge' gestart door tjessia, 28 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Tja..ik moet het gewoon even kwijt denk ik..
    Ik voel me een ontevreden moeder:(en dat zonder reden!
    Ik ben getrouwd met een lieve man die alles voor ons doet, we hebben beiden een baan, kunnen goed rondkomen, wonen in een leuk huis. We hebben 4 kinderen, 2 uit mijn eerdere huwelijk en 2 uit dit huwelijk. Ze zijn allemaal gezond. 2 zitten op school, 1tje gaat er vanaf november.

We hebben vrienden om ons heen, doen leuke dingen samen en apart, gaan op vakanties..halen veel uit ons geloof.
    En nu? Ik voel me ontevreden:) ik weet niet hoe het komt..
    Ik vind het allemaal gewoon veel en veel te druk! Als ik mag werken 2x per week vind ik dat heerlijk omdat ik dan rust heb en even niet voor een ander hoef te zorgen. Maar als ik thuiskom vlucht ik het liefst naar boven of ik moet eerst diep ademhalen voor ik de sleutel in het slot omdraai..We hebben het ook erg druk en er is niets wat ik kan schrappen. 4 avonden per week en een half weekend zijn we op pad of bezig met dingen.

De jongste is anderhalf en ik heb moeite om van deze tijd te genieten. Vaak denk ik..dat ik het liefste helemaal alleen gebleven was en niet met 6 personen in 1 huis woon:$. Er zijn ook geen momenten die ik alleen doorbreng er is altijd iemand of iemand om voor te zorgen. Ik vind het erg dat ik me zo voel en ik voel me hier ook schuldig over want dat hebben mn kinderen niet verdiend. Vooral nu ik alles 'voor de 2e keer' meemaak met de jongste 2 denk ik regelmatig dat dat voor mij allemaal niet meer hoeft, ik heb het wel gezien zeg maar..Soms kun je mij zelfs een chagerijnige moeder noemen:(

Hoe krijg ik het weer leuk? Ik weet dat deze drukke tijd weer voorbij gaat maar ondertussen hoor ik gewoon een blije moeder te zijn en te genieten van deze tijd.
    Wie heeft er tips? help:)

2. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Ik zit soms met hetzelfde en ik heb maar 1 kind!

De druk om het huis op orde te houden, 3 dagen te werken, hond genoeg aandacht geven, man ook nog ergens tevreden te houden... Mede daadoor dat er voorlopig ook niet nog een kindje komt, ik heb nu al vaak het gevoel achter de feiten aan te rennen en ben op woensdag dan soms ook blij dat ik weer aan het werk mag! Even mezelf zijn en ondanks de drukte op het werk is dat wel heel fijn!

Heb helaas geen oplossingen voor je maar wilde even laten weten dat je du niet alleen bent! ;)

3. life

life Niet meer actief

Denk toch een beetje rust erbij pakken, zeg tegen je man dat je heel even rust wil en een avondje voor jullie beiden!
    lekker filmpje kijken met ze 2e of biosje.

4. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Poeh, klinkt als een batterijtje die even opgeladen moet worden. Volgens mij moet je er even alleen tussenuit om thuis weer te 'waarderen'.

Hier 'slechts' 2 meisjes thuis. Ik heb het soms ook nodig om even alleen te zijn. Maar over het algemeen geniet ik enorm van het kleine spul. Lekker samen naar buiten of op stap. Vooral als het straks op zomer begint te lijken vind ik het heerlijk om met de meisjes met water te kliederen oid.
    Het is ook een beetje omdenken: als je dingen doet die je niet leuk vindt, moet je dingen doen die je wel leuk vindt! En je niet laten belemmeren.

Verder denk ik dat wat jij voelt hartstikke normaal is en niet iets is om je voor te schamen.

5. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Bedankt! niet alleen in het gevoel zijn helpt ook!

6. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Misschien even de kinderen droppen bij vriendjes opa en oma en even een weekend er met zijn 2en tussenuit, of jij met vriendinnen, echt even tijd voor jezelf ??

7. Krissie85

Krissie85 Niet meer actief

Ik zal wel de volle lading krijgen. . Maar. ..

Geef jezelf eens een goede trap onder je kont en realiseer je hoeveel geluk je hebt. ..
    Gevoel komt voort uit gedachten. .. je praat jezelf dus ook de ontevredenheid aan... Beetje dankbaarheid ga je niet dood aan. ..

8. meiske28

meiske28 Actief lid

22 okt 2011
    247
    0
    0
    Klinkt inderdaad als een batterij die leeg loopt. Zit je tegen een burn out aan? Zo klinkt het.
    Omdat je niet weet waarom je je zo voelt e.d. kun je misschien hulp zoeken van buiten af. Om alles samen op een rijtje te zetten en dingen te analyseren om uiteindelijk weer vol van het leven te kunnen genieten.

succes iig

9. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    We zijn afgelopen weekend met zn 2 één nachtje weg geweest en hebben een leuke tijd gehad, we waren 5 jaar getrouwd.
    Maar ik zag er zo tegenop om alles te regelen met de kinderen. 2 adresjes geregeld natuurlijk omdat niemand zit te wachten op 4 kids ineens. De meiden hadden vrijdagavond en zaterdagmiddag voorstellingen van jazzballet en dus een heel geregel omdat te laten verzorgen door de oppas. En dan het brengen en halen..:(.
    Normaal nodigen we de hele familie uit op zo'n dag maar ik kan het niet meer opbrengen.

10. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Herkenbaar. Alleen hier geen 4, maar 2 kinderen. Verder werk ik niet buitenshuis. Ben dus de hele week thuis. De laatste tijd gaat het hier beter, dat komt bij o.a. doordat ik vaker een half uur in bad ga liggen en dan meteen na het avondeten. Dus de boel de boel laten, tijdschriftje mee en even bijkomen.
    De huishoudelijke werkzaamheden plan ik nu in. Gericht met iets bezig zijn. Dat afmaken en niet van alles en nog wat tussendoor doen. Dat maakt dat ik rustiger in m'n hoofd word en daarna ook beter/meer kan genieten van m'n kinderen of m'n bakje koffie of wat dan ook.
    Nou ja, dit zijn dingen die ik hier zo heb aangepakt.
    Succes en zet em op!!

11. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Dat doe ik dus nu al 1,5 jaar..en ben nu dus op zo'n punt beland dat dat niet meer helpt. Ik ben normaal gesproken een enorme positifo;)

12. meiske28

meiske28 Actief lid

22 okt 2011
    247
    0
    0
    @ Krissie. psyche doet veel met een mens, dan kom je niet altijd even makkelijk uit. En vaak ook niet alleen. Je geeft zelf al aan dat je reactie verwacht op jou berichtje. Dat klopt, want ik vind het wel makkelijk gedacht om dat 'zomaar' even te doen. Zeker als je in een vicieuze cirkel hangt. Psychische dingen zijn de moeilijkste dingen van vanaf te komen of om van te genezen(ligt eraan wat er aan de hand is). Je kunt beter je teen even flink stoten, daar weet je zeker van dat het voorbij gaat.

13. Syl72

Syl72 Bekend lid

14 mrt 2008
    817
    176
    43
    Ik voel me de laatste tijd best vaak hetzelfde als TS. Dus je bent niet de enige hoor...schrale troost. Maar ... het helpt wel als je jezelf inderdaad een schop onder je kont geeft. Als ik me zo voel als TS, dan denk ik ... ik heb geluk (ook gelukkig getrouwd, werk, gezond, leuke kids enz.) dus geen reden om je zo te voelen. En dat helpt dan echt! Goede tip hoor Krissie85, haha van mij krijg je in ieder geval niet de volle lading;).

14. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik herken het wel een beetje.

Onze derde spruit is er nog niet, maar als ik denk aan de lange winter straks met drie kleine kids, benauwd me dat nu al.

Wij werken allebei, op zich wel flexibele uren/ nieuwe werken principe. Alles goed voor elkaar, ook financieel. Maar het is wel heel druk.

Wat mij wel helpt is de standaard niet zo hoog leggen. Dan maar niet poetsen, extra uurtje op de bank etc,... We proberen beide onze eigen dingen te hebben (sport, vriendinnen) en ik ben 's avonds of in het weekend dan gewoon weg en wens manlief succes.

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je leven is maakbaar.
    Je zou dus afspraken moeten skippen en je rust moeten pakken!

Wat jammer dat je je zo voelt, helemaal tegenover de jongste(n).
    Je moet toch juist genieten van het leven?

Ik ben veel minder druk dan jij en geniet enorm van mijn kind als hij thuis is. Ik heb er maar 1 en ik wil er ook voor de volle 100% van genieten! Het gaat al zo snel!:(

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Mee eens

Je hebt het echt zelf in de hand dus kun je wel dingen schrappen

Je hebt echt tijd voor jezelf nodig...echt alleen. Ook niet met man.

Hier was laatst bij dr Phil ook iets over.

:

Four-Step Priority Plan for Mothers

Are you stressed out from running the household, packing lunches and being a PTA mom? If you're mentally exhausted and out of balance, you aren't being fair to yourself or your family. You'll be a happier person " not to mention a better wife, mother and friend " once you stop putting your own needs last.

Make yourself a priority with Dr. Phil's tips!

1. Get over the guilt.
    Don't feel guilty for taking time for yourself. It's not selfish to make yourself a priority.

Redefine what it means to be a "good mother." Instead of using society's definition, create your own measure of success as a parent.

A good mother is not one who only sacrifices; a good mother is also able to give of herself. If you don't have passion and happiness in your own life, you can't give it to your children.

Give yourself permission to be more than half of a couple, more than "just" a mom.
    2. Make yourself a priority.
    Don't confuse the quality and quantity of your time. They simply aren't the same things. Focus on the impact that your time does have, and give yourself the same attention you'd give someone else you love.

Don't do everything for your children. They are able to do some tasks on their own. Take the time to teach them how to do things for themselves.

Learn the art of saying no, the ability to delegate and the capacity to accept help without feeling guilty.
    3. Discover your passions. Find something that you love to do. What gives you a sense of pride, accomplishment or enjoyment?

Think back to when you last felt this sort of passion. Now, ask yourself: "What would it take to put that feeling back into my life? What can I do to recreate that feeling now?"

When you've found your passion, make time for it in your regular schedule. Don't allow yourself to treat this "me time" as an option. It should be as important as anything else.
    4. Gain the support of your family. This isn't always easy, but it can be done. Let your family know how and why you need to do things for yourself " so you can be a better mom and wife.

Compromise with your family. Help them to understand that while things may change, you won't be abandoning them.
    Dr. Phil.com - Advice - Four-Step Priority Plan for Mothers

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Herkenbaar. Ik ben ook iemand die veel ruimte voor zichzelf nodig heeft. En niet fysieke ruimte, maar ruimte in mijn hoofd. Drie kinderen, een echtgenoot, een baan en een druk sociaal leven maken het druk.

Ik ben dol op mijn werk en voor mij is het ook even een vlucht van de hectiek. Hier ben ik weer baas over mezelf, voor een groot deel baas over hoe ik mijn tijd indeel, en kan ik rust opzoeken als ik dat wil. Dus ik heb mijn baan echt nodig. Verder beseft mijn man heel goed dat ik af en toe rust nodig heb en dan neemt hij de kinderen mee de tuin in, of naar zijn ouders, of boodschappen doen. Die kleine momenten waarin ik helemaal alleen ben en lekker een tijdschrift kan lezen of rustig onder de douche kan zijn mijn batterij-oplaad momenten.

Tjessia, je moet goed nadenken waar jouw batterij van oplaadt. Als je je werk heerlijk vindt, overleg met je man, baas en opvang of je meer kunt gaan werken. Als het te druk voor je is 's avonds, schrap dingen uit je agenda. Als je tijd voor jezelf nodig hebt, plan dat in. En doe het structureel.

18. zonnestraal

zonnestraal Niet meer actief

Herkenbaar...Heb soms ook het gevoel dat ik het allemaal niet meer aankan. Erg is dat he! Je hebt alles wat je wil, maar je kan er niet van genieten....

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik herken het gevoel.
    Hier 3 kinderen van
    9 jaar
    7 jaar
    10 maanden.
    Ik geniet enorm van mijn gezin maar het is me soms ook gewoon allemaal net iets te druk.
    We genieten enorm van ons kleinste meisje maar soms zou ik weleens de tijd vooruit willen kijken.
    Ik heb ook het idee dat ik altijd aan het haasten ben en daardoor vergeet ik veel.
    Ik werk 2 dagen en dan kom ik thuis en dan moet de jongste uit de creche worden gehaald en de andere 2 kinderen uit de BSO en dan mag ik blij zijn wanneer ik om 6 uur eens aan het eten kan beginnen.
    Mijn gevoel wordt gewoon veroorzaakt omdat ik gewoon te weinig tijd voor mezelf heb.Als ik eens naar de kapper wil moet dit zorgvuldig worden gepland.Ik zit nu met een afgebroken kies maar ik zou mijn god niet weten wanneer ik naar de tandarts zou kunnen gaan want ik moet 3 kinderen onder brengen.Familie heeft nooit tijd want alles moet weken van tevoren worden aangekondigd dus dat valt ook al af.Geeft allemaal niet maar het maakt het soms allemaal knap ingewikkeld.
    Mijn man heeft ook een 40+ baan dus die is ook niet altijd even flexibel.
    Ik wil niet zeggen dat ik een ontevreden moeder ben maar wel een moeder die erg vermoeid is en op haar reserves loopt.
    Ik herken je gevoel dus wel degelijk.

20. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Wat mij heeft geholpen is 10 minuten van rust per dag inplannen. In die 10 minuten kan je lekker met een bakje koffie op de bank gaan zitten niets doen. De kinderen mogen dan even geen aandacht vragen en moeten wachten totdat die 10 minuten voorbij zijn. (handig om het overdag in de slaaptijd van je kindjes te plannen)

Kijk of je speelafspraken kan inplannen voor de kinderen. Liefst op dezelfde dag en zelfde tijd zodat je geen kinderen in huis hebt. Vraag of de persoon van de speelafspraak de kinderen willen ophalen of thuisbrengen.

En vergeet niet. Je zit aan het einde van de schooltijd voor de zomervakantie. Bijna half Nerderland is echt aan vakantie toe. Ook veel kinderen zijn onrustig.

Deel Deze Pagina