Help?! Gezag

Discussion in 'De lounge' started by Sophiaatje, Mar 23, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sophiaatje

Sophiaatje Niet meer actief

Goede middag,

Mijn ex en ik zijn al jaren uit elkaar het gaat best "goed" als ik het weleens vergelijk met andere situaties bij andere mag ik niet klagen :)
    Nu is er een ouderschapsplan opgesteld al een hele tijd geleden natuurlijk maar moet wel me handtekening zetten er is ook een rechtszaak geweest etc. Dus ik zal wel "moeten" dochterlief is soms t weekend daar voor de rest lekker thuis en dat gaat prima!
    Nu is het bijna zo ver om me handtekening te zetten het heeft zo lang geduurd omdat hij me wat geflikt heeft en hij daarom eerst me vertrouwen moest terug winnen al vergeet ik het nooit ik zal het toch een keer een plek moeten geven.
    Hij heeft verder een brief moeten schrijven met excuses etc.
    Maar nu komt het en misschien denken jullie van "meid maak je toch niet druk!!" Maar ik ben bang dat hij bijvoorbeeld dochterlief voor zich probeert te winnen door alleen het gezag op te gaan eisen later of ineens meer omgang al denk ik dat niet ivm zijn werk etc en dochterlief blijft hier vaak extra daardoor.. Maar toch heb allemaal van die gekke dingen in me hoofd zitten met "wat als"
    Wat kan hij me eigenlijk maken? Is mijn vraag..
    We doen het al zoals het hoort maar toch .. Stel t niet voor niets al jaren uit.
    Kan hij me wat maken? :)
    Het gaat trouwens om gezamenlijk gezag.
    Het is voor mij allemaal nieuw en tevens de laatste keer haha

2. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Ik ben hier helemaal niet in thuis, maar het lijkt mij niet dat hij alleen het gezag kan krijgen. Dit gebeurt volgens mij alleen als jij echt absoluut niet voor jouw kindje kunt zorgen op wat voor manier dan ook.
    Gezamenlijk gezag en meer omgang dan alleen af en toe een weekend zou denk ik wel kunnen..

3. Sophiaatje

We hebben een ouderschapsplan opgesteld dat de vakanties verdeeld worden mits hij dan ook kan.. Dus dan is het inderdaad "extra" en in de zomervakantie gaat ze altijd 1 tot 3 weken ligt eraan hoe lang hij kan ;)

Bedankt voor je antwoord :)

4. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Dat hebben jullie dan netjes geregeld!
    Snap je gevoel wel hoor, ik ben ook niet meer samen met de vader van mijn zoontje en haal mij soms ook de vreemdste gedachtes in mijn hoofd.

5. Sophiaatje

Ja we hebben het wel netjes geregeld via mediation ook dus daar ben ik wel erg blij mee.
    Rot he zulke gedachtes ik ben aan de ene kant blij dat het bijna zover is dan ben ik er "vanaf" t moet toch een keer

6. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Als ik het goed begrijp, hebben jullie nu gezamenlijk gezag maar zijn jullie bezig met het ouderschapsplan en de omgangsregeling?

Hij kan altijd vragen om een uitbreiding van de omgang, maar dat zal dan wel in overleg moeten. Of in het uiterste geval via de rechter. Hij kan nooit zomaar 'eisen' dat het meer wordt. Of andersom, jij kunt niet 'eisen' dat het minder wordt.

Qua gezag, als jullie nu gezamenlijk gezag hebben, zal je het wel vrij bont moeten maken als de rechter jou het gezag af zou nemen. En ook dat geldt natuurlijk ook andersom.

7. Sophiaatje

Nee hebben een ouderschapsplan en ik heb alleen nog het gezag :)
    Maar zoiets dacht ik ook inderdaad wat jij zegt maar goed ben er wat onzeker over

8. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Oh hij heeft überhaupt geen gezag? Heeft hij het kind wel erkend? Hoe oud is je dochter?

Hij kan dus overigens wél alsnog gezag aanvragen bij de rechter, vooral als er erkenning en omgang is. Maar dat zal dan altijd gezamenlijk gezag zijn, daar raak jij jouw gezag niet door kwijt.

9. din0

din0 VIP lid

Aug 14, 2011
    5,132
    1,831
    113
    Gezag moet zover ik weet via de rechter gedaan worden.
    Tenzij hij al gezag heeft door trouwen zover ik weet.
    Anders zou je dat op kunnen zoeken.

10. Sophiaatje

Bijna 4.

In me eerste berichtje heb ik t uitgelegd dat ik me handtekening dus moet zetten voor het gezamenlijke gezag zo is het afgesproken maar ben bang dat hij dan wat flikken kan wat betreft me dochter maar ik denk dat ik iets teveel na denk.. Het is gewoon zo nieuw voor me en dus spannend :):)
    Ja ze is wel erkend door haar vader in de zwangerschap al.

11. Sophiaatje

Dat klopt we moeten er voor naar de rechtbank

12. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik kan uit je eerste bericht nergens opmaken dat je je handtekening moet zetten voor gezamenlijk gezag, alleen dat je moet tekenen voor het ouderschapsplan. Dat zijn nou eenmaal twee totaal verschillende dingen :)

Ik kan me best voorstellen dat het allemaal spannend is hoor, succes!

13. Sophiaatje

Ja om dat te regelen moeten we ook een plan hebben de ouderschapsplan dus. En dat is al een poos geregeld en nu moet ik me handtekening zetten voor gezamenlijk gezag.. Waren bij de rechter geweest en het is gewoon zo dat een vader er recht op heeft maar omdat me vertrouwen zo beschadigd is hadden we eerst mediation.. Sorry voor de verwarring zo zie je dat t voor mij nieuw is :p

14. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Gelukkig maar dat nieuw voor je is, anders zou je t vaker gedaan hebben :)

Ik ben gescheiden en heb tijdens de scheiding dus ook een ouderschapsplan moeten maken. Maar omdat wij getrouwd waren had mijn ex natuurlijk al gewoon gezag. Daarom linkte ik die twee niet aan elkaar, omdat ze niet perse met elkaar te maken hebben. In jouw geval dus wel.

Dat de vader er recht op heeft is op zich natuurlijk logisch, vader en moeder hebben allebei (in basis) evenveel recht. Dat wij moeder zijn geeft ons niet ineens meer rechten (was het maar zo simpel soms haha). Maar ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om dat zo te zien als je vertrouwen zo beschadigd is. Ik hoop dat je zorgen voor niks zijn en dat jullie alsnog samen ouders voor de kleine kunnen zijn.

15. Sophiaatje

Dat gaat ook gewoon goed hoor maar toch .. Maar bij jou gaat alles goed ? :)
    Vind het gewoon eng me handtekening te zetten net of ik me dochter kwijt raak als ik het doe.. Al is het niet zo natuurlijk.
    Als je getrouwd bent geweest dan hoef je dit niet te doen want dan gaat het inderdaad automatisch allemaal :)
    Fijn dat ik het er met je over kan hebben,doet me goed! :)

16. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,251
    11,836
    113
    Natuurlijk voelt het eng, maar je doet het echt goed voor je dochter. Hou dat maar voor ogen.
    En hij kan jou niet zomaar het gezag ontnemen of daar op aansturen of zo. Dat iemand zijn gezag wordt ontnomen komt zelden voor en dan nog met heeeeeeeeeeel erg gegronde aantoonbare redenen.

17. Sophiaatje

Maar ja als het zo is dat een vader daar gewoon recht op heeft.. En hoor zelden dat er iemand t ontzag word ontnomen tenzij je het wel erg bont maakt met mij nog miljoenen andere denk ik dan maar.zulke berichtjes als deze doen me goed te lezen :)

18. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    Als hij gezag heeft kan hij mede met jou beslissingen maken/hantekening zetten niks meer of minder, jou gezag word heus niet afgepakt dan moet je het wel heel bont maken

qua omgangsregeling geld meestal de helft van de vakanties en 1x in de 14 dagen een weekend, mocht hij meer willen en jij bent het er niet mee eens, kan er eerst een onderzoek komen door de raad van kinderbescherming om te kijken wat jullie dochter het fijnst vind

19. Sophiaatje

Zo doen we het dus al dus inprincipe veranderd er niets.. Fijn.

20. penseel

penseel Niet meer actief

Ik heb het idee dat je dit laatste stukje niet uit handen wilt geven.

Een stok achter de deur in geval van nood.

Je hebt samen een ouderschapsplan is dat niet voldoende als je hem geen medezeggenschap wilt geven omdat het niet goed voelt.

Waarom laat je dan niet in het ouderschapsplan verder opstellen dat jij de informatie plicht hebt naar vader toe en de regeling zo laat verlopen zoals afgesproken maar dat je de ( voogdij) niet uit handen wilt geven.

Kijk als de rechter je dit op legt dan is het een verplichting. Je kunt ook het ouderschapsplan zo houden en de gedeelde voogdij laten voor wat het is.

Omdat het niet goed voelt. Kan mij daar wel wat bij indenken. Maar het mag ook geen machtspositie woorden! Van we hebben een ouderschapsplan en daar hoef ik mij niet aan te houden omdat hij de voogdij niet heeft.

Doe waar je het prettigst om voelt. Eens getekend dan is er geen weg meer terug. En dat bedoel jij denk een beetje.

Share This Page