Help,graag juridisch advies!

Discussie in 'De lounge' gestart door BabyAngel, 19 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Iemand die hier verstand heeft van juridische zaken?

Heb even snel advies nodig.
    In het kort:

Mijn broertje van 19 met een verstandelijke beperking heeft gewerkt bij ons nu een jaar.
    Hij kwam 4x per week te laat op het werk,nooit op papier gezet maar wel zichtbaar via OV-chipkaart. (Reistijden)
    We hebben al meerdere oplossingen bedacht maar niks heeft geholpen.
    Omdat hij die beperking heeft werkt hij bij ons via de gemeente en krijgt hij gedeeltelijk betaald via de gemeente en deels van ons.
    Aangezien hij nergens aan de bak komt door de beperking hebben wij er alles aan gedaan om hem bij ons te laten werken.
    Alleen...sinds juni erachter dat hij drugs gebruikt, niet alleen de weekenden maar Non-stop!
    Coke en speed...kwam te laat,klaagde van overal pijn en werd bovenal agressief tegen mijn schoonouders en de klanten...maar we bleven positief,het is immers mijn broertje!!!

Hij had al 3 jaar geen contact met z'n moeder,woont dus bij mijn vader waar hij alle vrijheid heeft.
    Ik heb 2 maanden terug contact gezocht met z'n moeder en dat was meteen goed,ze hielp ons.
    Wat ik niet vergeten was is dat ze 10 gezichten heeft,dat blijkt wel nu.
    We hebben vorige week samen besloten het contract te beëindigen en dit ook niet op staande voet te doen omdat hij anders geen uitkering zou krijgen...het is toch je broertje!!!

Hij heeft alle papieren getekend,de bedenktijd is al een week om dus getekend=getekend.
    Nu stuurt zijn moeder dus net een email met de mededeling dat ze hem per direct ziek meldt!!! Ik voel me zo genaaid!!

Staan we in ons recht,kunnen ze niks?
    Dokter weet van drugsverslaving hebben al meerdere gesprekken had.
    De vrouw van de gemeente heeft volgens mijn vader gezegd tegen de moeder dat hij zich inderdaad ziek kan melden..ze wist van de getekende brieven.
    Is dit geen fraude??

Ik bedoel,hij is niet eens ziek!!
    Bah wat voel ik me verschrikkelijk.

Mijn eigen broertje die ons naait terwijl wij er altijd voor hem geweest zijn.

In de arbeidsovereenkomst stond dat hij 12dg bedenktijd had,deze zijn al meer als een week om.

2. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Dan gaat hij toch ziek uit dienst? Dossier overhandigen aan het UWV lijkt mij...

3. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Wat hierboven gezegd wordt idd. Hij heeft getekend, bedenktijd is voorbij dus klaar, niet jullie probleem verder. Hij zal dan ipv een ww uitkering een ziektewetuitkering krijgen van het UWV.

4. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38

Kan geen idee dus:(

5. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38

Thanks!

Wat een gedoe allemaal zeg!!

6. Mamalove2014

Mamalove2014 Bekend lid

9 okt 2014
    649
    384
    63
    als je broertje getekend heeft om met wederzijdse goedvinden het contract te beëindigen en de bedenktijd is ook voorbij is het gewoon klaar. hij moet ww aanvragen en zich bij het UWV ziekmelden. Hij gaat bij jullie namelijk niet ziek uit dienst.

7. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

31 mrt 2015
    1.333
    508
    113
    Vrouw
    Roermond
    Ik ben wel ziek uit dienst gegaan, ook toen mijn contract werd beëndigd. Ook getekend. Je werkgever meldt dan bij de UWV dat je ziek bent en vanuit UWV daar nemen ze sowieso nog contact op met je over ziekmelding. Dus krijg hij een zw uitkering als uwv dat beslist. Anders niet.

8. Blinnie

Blinnie Actief lid

6 dec 2015
    208
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ga er vanuit dat als je kunt bewijzen dat hij niet ziek is, je hem nog op staande voet kunt ontslaan.

9. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik neem aan dat jullie hem een vaststellingsovereenkomst hebben laten tekenen? Hij gaat dan gewoon ziek uit dienst. Geen probleem voor jullie dus. Behalve dan dat je nu nog ff gewoon z'n salaris door moet betalen.

10. Mamalove2014

Mamalove2014 Bekend lid

9 okt 2014
    649
    384
    63
    Je werkgever meldt je alleen ziek als je nog in dienst bent, dat maak ik niet op in deze situatie. Dus hij meldt zich ziek nadat het contract al beëindigd is, dan moet je het als ex-werknemer gaan aanvragen bij UWV

Ik ben ziek geworden binnen 4 weken na afloop van mijn contract
    Is uw contract afgelopen en wordt u binnen 4 weken ziek? Dan kunt u een Ziektewet-uitkering krijgen. U moet zich dan op de eerste ziektedag bij UWV ziek melden via UWV Telefoon Werknemers via 0900 – 92 94 (starttarief 4,5 cent en daarna 4 cent per minuut, plus uw gebruikelijke belkosten). Hiermee vraagt u automatisch een Ziektewet-uitkering aan.

Hoe zit het met mijn inkomen?
    De eerste 2 dagen dat u ziek bent, zijn wachtdagen. U heeft dan geen inkomen. Daarna krijgt u een Ziektewet-uitkering van UWV. Hierover krijgt u binnen 4 weken na uw ziekmelding een brief. U krijgt uw eerste uitkering uiterlijk 6 weken na uw ziekmelding. Wij betalen uw Ziektewet-uitkering per week.

Er gelden niet altijd wachtdagen. Wordt u binnen 4 weken na een eerdere ziekteperiode van ten minste 2 dagen weer ziek? Dan krijgt u vanaf de eerste ziektedag een Ziektewet-uitkering. Zijn er meer dan 4 weken tussen het eerste en het tweede ziekteverzuim? Dan gelden er wel wachtdagen.

Deel Deze Pagina