help, groot conflict werkgever, kan iemand (juriste oid) mijn advies geven

Discussie in 'De lounge' gestart door lillyenco, 28 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

5 okt 2009
    4.080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    Ja RB lijkt er wel geen zin in te hebben ofzo.... ik weet het niet. Ze doen gewoon niks voor me, eerste gesprek met hun was al raar, ze vonden dat ik zijn werkgever moest wijzen op een bedrijfsarts terwijl ik zoiets had van ja dag, dat vind je zelf maar uit.. maar goed.. heb het wel gedaan.. en nu nog helpen ze niet.

Sowieso gaan ze pas heeeeeeeeeeel laat naar een advocaat zei dat griet aan de andere kant van de lijn. Eerst onderhandelen.

Onderhandelen zie ik nu niet zitten, want dan ga je praten over afscheid nemen, terwijl mijn man nog ziek is.. mooi niet dus...

2. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

5 okt 2009
    4.080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon

nope, zover wij denken en vermoeden niet

tijd terug stond zijn chef voor de deur ( ik was met een blaasontsteking thuis, heel charming met je out of bed look) en die vertelde me dat het lang duurt om een bedrijfsarts te regelen... ( yeah right) ik werk zelf ook op een administratie en weet dat als je verzekerd bent ( wat hun waarschijnlijk niet zijn) dit zo geregeld is...

3. Dana

Dana Niet meer actief

trouwens ik bedenk me net, het juridisch loket doet 1 consult gratis om je te adviseren. dat zou ik dus zeker even doen, alle papieren mee en duidelijk je verhaal op een rij en een afspraak met hun maken.

4. nessa88

nessa88 Bekend lid

3 sep 2010
    891
    57
    28
    Den Haag
    Hey meis,

je weet al hoe ik er van denk. Laat je niet gek maken he!
    Die baas van je vent is echt een zak hooi! Hopen dat het snel goed komt. Juridisch gezien staan jullie in je recht.

x

5. biseco

biseco Actief lid

5 apr 2006
    315
    39
    28
    omgeving rotterdam
    Kan de psych echt geen verklaring geven of zelf een telefoontje naar de werkgever doen?
    Heb zelf laatst ook een situatie waarin de arbeidsdeskundige mij niet ziek vond. Psych is toen toch echt direct in de telefoon geklommen.

6. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

5 okt 2009
    4.080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    dank je meis :) was een te lang verhaal voor whats app...

7. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

5 okt 2009
    4.080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    doet die psych niet van mijn man, die vind ook dat hij het gesprek moet voeren ( ik vind het trouwens geen super goede psych, maar goed hopen dat het helpt!)

8. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

5 okt 2009
    4.080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    Ja zat ik ook aan te denken, maar aangezien ik full time werk en mijn man zelf niet echt helder kan denken is dat geen optie ( geen dagen meer over, vorige maand al dagen opgenomen om van alles te regelen als we niet betaald zouden krijgen)

9. singa

singa Niet meer actief

Als er een CAO geldt voor het bedrijf mag de werkgever er ook alleen maar ten voordeel van de werknemer van af wijken. En niet de CAO alleen toepassen als het gunstig is voor het bedrijf en anders niet.
    Jammer dat je nog te kort lid bent van de bond maar volgens mij geven ze wel altijd advies. Er werd mij in ieder geval niet naar gegevens gevraagd toen ik ze belde. Ik zou het in ieder geval proberen.
    En inderdaad zoals anderen al aangaven het UWV inschakelen. Als de werkgever in gebreke blijft kan dat financiele gevolgen hebben voor hem. Misschien is hij dan wel bereid om een bedrijfsarts in te schakelen.
    Zorg er in ieder geval voor dat je zoveel mogelijk op papier hebt staan. Dan sta je veel sterker mocht zijn baas echt vervelend worden. Laat je man ook niks tekenen. Ik weet niet of het je bedoeling als is maar ik zou meegaan naar dat gesprek als je kunt.

10. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

5 okt 2009
    4.080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    Ik ga inderdaad mee, het gesprek is inmiddels gepland.

zie er enorm tegenop. Onze volgende stap is de arbeidsinspectie inschakelen en een advocaat erop zetten ( pro deo)

11. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

5 okt 2009
    4.080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    ondertussen begint het flink mijn leven te beheersen en ik slaap slecht... nog even ik zit naast manlief op de bank :(

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Kun je niet hier in het uwvtopic advies vragen? Misschien hebben zij nog een idee van wat je kunt doen.
    Ik zou verder in het gesprek niet in gaan op wat er precies mankeert maar er wel op hameren dat de werkgever in gebreke is door geen bedrijfsarts in te schakelen. De bedrijfsarts moet advies geven over de reintegratie als dat er niet is kun je ook niet verder.
    Kun je misschien een onafhankelijk iemand meenemen naar het gesprek, een vriend/vriendin oid?

13. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

tijdens het gesprek niks loslaten, alleen dat je een bedrijfsarts wil spreken en dat dat je recht is, en dat je er anders een advocaat op zet en het uwv op de hoogte stelt en de vakbond. hopelijk binden ze dan in

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Misschien kun je hier Advies nog advies vragen. Zij adviseren ook bij issues rondom ziekte en verzuim.

15. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

herkenbare reactie, zo deed de vakbond ook.

Je moet ze heel duidelijk vertellen dat onderhandelen door ZIEKTE op deze wijze geen optie is en dat je er HULP bij nodig hebt en dus je rechtsbijstand inzet waar je het voor hebt AANGESCHAFT.

Goed voor jezelf opkomen....

16. Kwekijzer

Wat is de reden dat de psych dit niet wil? Meestal zijn ze dan van mening dat iemand het gesprek gewoon kan voeren...

17. Kwekijzer

Ja maar wat wil je nou....

De baas van je man is onredelijk en wil gesprek-dat lukt niet/wil je man niet.

De psych van je man vind dat het wel kan-je vind het geen goede psych, maar hoopt maar dat het helpt.

Rechtsbijstand wil niet graag helpen en vind dat je eerst moet onderhandelen-je laat het daar maar bij

Als je niet voor je rechten op komt, dus een goede hulpverlener waar je wel vertrouwen in hebt. Zijn baas heel helder duidelijk maken dat een onafhankelijk arts gewoon verplicht is en verder zijn verhaal netjes aan horen zodat jullie laten zien dat je wel bereid bent om je in te zetten. En ook de andere manieren om hulp en bijstand erbij in te zetten van de tafel veegt als 'niet mogelijk'.

Waar wil je dan naar toe?

Weet je wat ze hier altijd zeggen?

'Kan niet' ligt op het kerkhof en 'wil niet' ligt er naast.

Jullie zullen echt iets moeten, want anders wordt het probleem alleen maar groter.

18. SeaShell

idd. je moet spijkers met koppen slaan, niet langer toekijken, maar voor mij part van 8.00-17.00 iedere dag instanties bellen die je WEL kunnen helpen

kan me niet voorstellen dat het uwv niet kan helpen hierin. je had toch allang een bedrijfsarts in kunnen schakelen via het uwv? kost je wel 50 euro, maar beter 50 euro en daarna duidelijkheid en advies mbt werk dan dat het salaris word stopgezet. en ook al ben je kort bij de vakbond, die zou je toch op zn minst kunnen bellen met het hele verhaal ,kunnen ze je iig adviseren welke wegen je nu moet bewandelen.

ik zou sowieso het gesprek met de baas opnemen, voor mij part met een telefoon. dan kunnen er naderhand geen misverstanden zijn over wat er nu is gezegd/afgesproken.

19. SeaShell

google eens: werkgever staakt loon bij ziekte
    Loondoorbetaling bij ziekte - Wat zijn uw rechten?

Als u door ziekte niet kunt werken, heeft u twee jaar recht op loondoorbetaling.
    Hoeveel loon krijgt u bij ziekte?
    Op grond van de wet heeft u recht op 70% van uw loon. Komt uw loon daardoor onder het minimumloon, dan heeft u het eerste ziektejaar ten minste recht op het minimumloon. Als u meer verdient dan het maximum dagloon (per 1 januari 2011 € 188,88) dan heeft u recht op 70% van dit dagloon.
    In uw arbeidsovereenkomst of de CAO kan zijn bepaald dat enige tijd meer loon wordt doorbetaald. Vaak wordt het eerste ziektejaar 100% van het loon betaald. Ook kan zijn bepaald dat er 1 of 2 wachtdagen zijn waarover u geen loon krijgt.
    Download voorbeeldbrief waarin u uw werkgever verzoekt tot verplichte loondoorbetaling tijdens ziekte.
    Hoe lang krijgt u uw loon doorbetaald bij ziekte?
    Het recht op loon bestaat tijdens de eerste twee jaar van ziekte. Bent u hersteld maar wordt u binnen vier weken weer ziek, dan worden de periodes bij elkaar opgeteld. U heeft niet altijd recht op loondoorbetaling bij ziekte.
    Wanneer heeft u geen recht op doorbetaling van uw loon bij ziekte?
    Opzettelijk ziek - Het gaat er om dat u het doel heeft om de werkzaamheden niet uit te voeren. Het meedoen aan een sport met het risico op een blessure betekent niet dat u opzettelijk ziek bent als u geblesseerd raakt. Het kan wel zijn dat uw werkgever dan niet verplicht is de aanvulling tot 100% te betalen.
    Verzwijging relevante informatie bij sollicitatie - Het gaat om informatie over uw gezondheid die belangrijk is voor het oordeel of u wel geschikt bent voor de functie. Als u bijvoorbeeld schouderklachten heeft en u weet dat u niet zwaar mag tillen, dan moet u dat melden als u solliciteert naar de functie van verhuizer.
    Belemmeren of vertragen genezing – U bent verplicht u in te spannen om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Dat houdt in dat u de voorschriften van uw artsen moet naleven, of de voorgeschreven therapie moet volgen. Doet u dat niet, dan heeft u geen recht op loon.
    Weigering passend werk – Als u uw eigen werk niet kunt doen, maar wel passend werk, dan moet u dat doen. Het passend werk kan ook werk bij een ander bedrijf zijn. Zolang u weigert, hoeft uw werkgever het loon niet te betalen.
    Niet meewerken aan reïntegratie - U moet meewerken aan maatregelen van uw werkgever of de bedrijfsarts die werkhervatting kunnen bevorderen. Denk aan een tilcursus of aan een goed gesprek als er sprake is van een conflict. Of werken op therapeutische basis. Zolang u niet meewerkt, mag uw werkgever de loonbetaling staken.
    Niet meewerken aan Plan van Aanpak - Uw werkgever moet een dossier bijhouden over het ziekteverzuim. Onderdeel van dit dossier is het Plan van Aanpak. Daarin staat wat er moet gebeuren om u weer in staat te stellen te werken. In de eigen functie of passend werk. Bij uw werkgever of ergens anders. Uw werkgever stelt het Plan van Aanpak samen met u op. Zolang u daar niet aan meewerkt, heeft u geen recht op loon.
    Niet meewerken aan controle door bedrijfsarts – Als u geen gehoor geeft aan een oproep van de bedrijfsarts, dan mag uw werkgever de betaling van het loon opschorten. U heeft pas recht op uitbetaling als achteraf door de bedrijfsarts of verzekeringsarts van het UWV is vastgesteld dat u ziek was.

LET OP! Uw werkgever mag loondoorbetaling pas staken of opschorten nadat hij u heeft geïnformeerd. Zonder zo´n waarschuwing vooraf mag uw werkgever de loonbetaling niet staken of opschorten.

20. SeaShell

dus eerste wat ik vandaag zou doen is een bedrijfsarts/verzekeringsarts van het UWV regelen. die komt sowieso voor 50 euro, of de baas dit nu wil of niet, hij komt zeker. zolang NIET door een bedrijfsarts/verzekeringsarts is vastgesteld dat je man daadwerkelijk ziek is mag de werkgever het loon gewoon opschorten

je moet dus voor 50 euro een uwv verzekeringsarts regelen, dan lijkt alles ''gered'' als hij zegt dat je man niet kan werken, en heeft dus dan gewoon recht op zijn loon, omdat hij dan WEL gezien is door een bedrijfsarts/verzekeringsarts

Deel Deze Pagina