ja is hij van mening inderdaad.. dit terwijl ik hem steeds verder in de stress zie schieten. De psych wil geen verklaring geven over zn ziek zijn ook. ( nu vind ik het geen super goede man, want doet ook aan alternatieve geneeswijze enz)
Ben ik met je eens, ik zelf persoonlijk wil dolgraag voor ons recht opkomen, mijn man wil ze een kans geven.. dus heb ik niet veel in te zeggen. Rechtsbijstand heb ik gewoonweg spijt van... Psych, tja al meerdere keren gevraagd wat mijn man ervan vind, maar hij klamt zich eraan vast, dit terwijl hij zo nu en dan echt rare dingen roept en doet waarvan ik ga twijfelen.... maar goed.. dat ben ik Vergeet niet, mijn man is de partij, ik sta ertussen als een soort van mediator/secretaresse ofzo. ik correspondeer met hun... Ik heb zelfs vandaag uitgezocht of we recht hebben op een pro deo advocaat, hebben we, ik wou dit al in gang zetten en weer is het mijn man die dit nog niet wil... dus ik krijg ook tegengas...
Dat kan ik wel begrijpen...hoe moeilijk ook, je moet hem loslaten. Laat het op zijn manier op zijn tijd doen. De kans is dat het mis gaat, maar dan kan je er zijn, als hij je tenminste om hulp vraagt. Meestal is dat de enige manier die werkt. Je kan hem anders misschien eens vragen gewoon naar de huisarts te gaan en dit voor te leggen. Misschien dringt een onafhankelijk persoon wat makkelijker door? Sterkte in ieder geval.
Ik zou het gesprek gewoon laten plaats vinden en dan moet jij gewoon mee gaan. Jij mag en kan dan gewoon bij het gesprek aanwezig zijn. Alles gewoon heel goed uitleggen en des noods zet je alle punten op papier om dingen niet te kunnen vergeten. Succes!!!
waarom ga je uit van een conflict en een advocaat en dergelijke? Hij is ziek, moet zelf naar een goede psycholoog en bedrijfsarts en die bedrijfsarts geeft aan hoe belastbaar hij is. Gewoon naar gesprek met werkgever gaan, zeggen dat je snapt dat het ook voor hen vervelend is. Waarom zou je niet willen praten, ze bijten toch niet? gewoon aangeven wat het probleem is, jullie/hij er aan willen werken en een gesprek met bedrijfsarts willen voor advies omtrent belastbaarheid en daarna opbouwen. Waarom zou je aansturen op een conflict?
Helemaal met je eens! Wij hebben wel gewoon een bedrijfsarts maar ik vind het echt niet vreemd om een gesprek met je baas aan te gaan. Ik vind ook dat een baas daar recht op heeft. Hoe kan een baas zien dat jouw man iets mankeerd? Via de telefoon of via jou is dat er lastig.
normaal is het toch zo dat als je je ziekmeld je na zoveel dagen bij de bedrijfsarts moet komen? Die bepaald dan in welke mate je aan de slag kunt of niet je baas is sowieso geen arts, en niet onafhankelijk, dus zou juist hierin het belang van haar man kunnen kiezen maar voor zijn eigen belang. Normaal hoort de baas je dus eerst naar de bedrijfsarts te sturen en als daaruit komt dat er bijv werkmogelijkheden zijn dan volgt vaan het gesprek met de baas over bijv een plan van aanpak
Ik denk dat je nog een stap vergeet. De baas vraagt alleen een gesprek aan bij twijfel of langdurige ziekte. Hier gaan normaal gesproken toch wel 1 of meerdere (telefonische) gesprekken aan vooraf met de werkgever.
Ja, maar de baas weigert dat de werknemer gezien word door de bedrijfsarts om recht te hebben op ziektewetuitkering móet je zelfs gezien zijn door een bedrijfsarts, anders mogen ze ( zoals de baas in dit gebal mee dreigt) het loon stoppen. Alleen is niet de man van TS degene die de bedrijfsarts weigert, maar de baas. Eigelijk hoort de baas er zich sowieso niet mee te bemoeien als mijn man ziek is is hij 0,0 verantwoording schuldig aan zijn baas, WEL aan de bedrijfsarts die sowieso geheimhoudingsplicht heeft je baas hoeft helemaal het naadje van de kous niet te weten over waarom haar man ziek is, alleen de bedrijfsarts moet dat weten en als haar man dat vraagt zelfs geheimhouden de bedrijfsarts adviseert vervolgens de baas van de man van ts weer over hoelamg zijn ziekte bijvoorbeeld nog kon duren zijn genoeg depressieve mensen die de ziektewet ingaan en niet tegen hun baas vertellen wat er speelt, en dat hoeft ook niet, zolang de bedrijfsarts maar weet wat er speelt
Wat Daan zegt klopt helemaal. Zelfs als je verkouden bent hoef je dat niet te vermelden aan je baas. Wij hadden op werk online systeem waarin je je moest ziek melden en daar moest je dus ook al je klachten aanvinkrn etc mijn advocaat vroeg of ik wel helemaal lekker was dat ik dat altijd had ingevuld
Ja maar wat voor relatie heb je met je baas als je niet eens een gesprek met hem aan wil.....nja.....ik zal wel anders zijn dan decrest....
@twinkle: de baas zelf is ook zeer onredelijk dat hij niet eens een bedrijfsarts inschakelt en zijn loon stop wil zetten, dus neem aan dat de band zeer slecht is. Zou hem dan ook niks in geuren en kleuren vertellen. Je moet gewoon een bedrijfsarts eisen zonder bedrijfsarts MAG het loon gewoon stop gezet worden dus de baas is echt een asociale *^%# dat hij die niet inschakeld maar speelt voor eigen rechter ipv dat hij de man laat beoordelen door een onafhankelijke arts de baas werkt niet volgens de regels en speelt een beetje voor God. Hij kan en mag helemaal niet bepalen of haar man kan werken, dat is de taak vd bedrijfsarts TS haar man is de baas geen enkele verklaring schuldig.
Je hebt inderdaad gelijk. Ook is het zo dat mijn man aangegeven heeft wel contact te willen ( en ook in het begin al) maar na 3 dagen in zijn ziekte periode kregen wij een kwade dreigmail van zijn baas. Dat is het moment dat het verkeerd ging. Wij zijn tot op heden gewoon vriendelijk geweest en hebben nooit aangegeven geen contact te willen, alleen een persoonlijk gesprek niet. Dit omdat hij in een eerdere mail aangeeft dat hij wil weten wat mijn man heeft ( we hebben een aantal keer aangegeven wat hij ongeveerd heeft en dat hij bij een arts loopt, zijn we niet verplicht) en wanneer hij aan het werk kan ( is hij niet om te bepalen, daar moet een bedrijfsarts bij komen, zo niet kan hij mijn man dus beter melden als hij begint met werken en dus ontslaan ( even kort uitgelegd) Dat is dus de reden dat wij alles via een bedrijfsarts willen spelen. We willen onze rechten niet vergooien. Na 4 kwade mails en dan ook nog eens het loon niet uitbetalen ( wat dus gister gebeurd is) is de koffie op...
maar waarom heb je dan nog steeds geen bedrijfsarts van het UWV gebeld die je kan inhuren voor ongeveer 50 euro? dan keurt die jou man, en als daaruit komt dat hij idd terecht in de ziektewet zit dan krijg je man gewoon zijn loon doorbetaald. omdat je man nu niet bij een bedrijfsarts is geweest MAG de werkgever het loon stopzetten. nr 1 wat je nu dus moet doen is een bedrijfsarts regelen, dan kan de baas wettelijk niks meer, en MOET hij het loon doorbetalen, en dat lijkt me op dit moment toch de grootste zorg? de baas wil overduidelijk zelf de regie in handen houden en geen bedrijfsarts inschakelen, waardoor hij het loon kan stoppen, jij moet dus zelf nu een bedrijfsarts regelen om dat te voorkomen
heel simpel.. het geld is op. We hebben een duurkoop huis en mijn salaris is opgegaan aan de hypotheek. Boodschappen, tja geen idee hoe ik dat nu moet doen. Spaargeld hebben we niet door een recentelijke verbouwing... ( waar ik nu wel van baal) en ik kan niet aankloppen bij familie, voor geld athans
maar die 50 euro zorgt er wel voor dat je maandsalaris word doorbetaald. nu kom je denk ik nog veel en veel verder in de problemen door geen loon te krijgen als door 50 euro te moeten missen? en je kunt toch sowieso informatie inwinnen? wie weet dat als jij in je recht staat dat het word betaald door de werkgever? of dat je het achteraf mag betalen aan het uwv en niet direct handje contante. als hij in de ziektewet is betaald het uwv sowieso je baas, dus dan kan het uwv die 50 euro toch zelf inhouden? stel je man loopt nu 1300 euro aan loon mis elke maand, wat hij wellicht niet terugkrijgt omdat er nog geen bedrijfsarts aan te pas was gekomen, dan had ik allang als een gek aan de telefoon gehangen of zelfs bij het UWV langsgereden en ervoor gezorgd dat een bedrijfsarts van het uwv mijn man zou keuren. ik zou er zelf helemaal knettergek van worden bij de wetenschap dat mijn man zijn loon niet krijgt doorbetaald. je rekeningen zoals hypotheek, boodschappen, elektriciteit, telefoon, etc gaan toch gewoon door. Hoe ga je die nu dan betalen? en vooral als zijn baas dit maanden volhoud en gewoon maanden zijn loon niet doorbetaald, dan heb je dadelijk een hypotheekachterstand van duizenden euro's het kan met 50 euro opgelost zijn als de bedrijfsarts je man keurt en zegt dat hij weldegelijk rechtmatig ziek is, dan moet de werkgever het loon wettelijk doorbetalen, wat nu niet het geval is en de werkgever het loon dus idd mag opschorten
nee het UWV betaalt dit niet aan de werkgever. De werkgever is verplicht zich daarvoor zelf te verzekeren! Alleen in bepaalde gevallen/situaties betaald het UWV de ziektekosten (zwangerschap, uitzendkrachten, WW en nog wat dingen) Maar niet wanneer je gewoon een vast contract hebt bij je werkgever.
dan zou ik toch proberen om die 50 euro bij elkaar te schrapen, ook al moet je die direct betalen. beter 50 euro missen dan elke maand een heel maandsalaris, toch? kun je anders niet iets verkopen op marktplaats en het van dat geld regelen? of van een lieve buurman/vriend/familielid? en wie weet mag je de arts wel in termijnen betalen of in ieder geval niet direct. niet geschoten is altijd mis, ik zou eens informatie inwinnen bij het uwv. vragen kost geen geld