Hallo, Ik ben 13,5 week zwanger en heb de eerste 3 maanden niets aan sport gedaan omdat ik zo moe en misselijk was. Ik ging altijd 2x per week cardio fitnessen. Nu ik me weer wat beter voel, wil ik het toch weer gaan oppakken om een beetje in beweging te blijven. Nu weet ik dat je geen buikspieroefeningen mag doen, maar fietsen, loopband lopen etc mag toch wel? Heeft iemand ervaring hiermee? groetjes, Lizzy
Ja hoor, gewoon doen. Ik heb het pas sinds een week (plm. 33 weken was dat dus) dat ik toch maar wat ging minderen. Maar tot die tijd lekker doorgegaan met aerobicen, hardlopen en fitnessen. Gewoon goed naar je lijf luisteren en je trainingen aanpassen als je denkt dat dat nodig is.
Ik heb van mijn VK te horen gekregen dat ik alles mag blijven doen wat ik voor mijn zwangerschap ook deed, waaronder ook buikspieroefeningen. Zelfs toen ik zei dat ik best zwaar train (schuine buikspieroefeningen met 40 en rechte met 60 kg), kreeg ik te horen dat ik daarmee door kon gaan en vanzelf merk wanneer het niet prettig meer is omdat de kleine in je buik groeit. Wel merk ik ook dat ik minder puf heb dan anders, dus ik doe het allemaal wat rustiger aan met de cardio en krachtoefeningen, maar ineens helemaal niets meer doen is ook slecht voor je lichaam. Als ik een volgende goede echo heb gehad, ga ik mijn begeleidster op de sportschool inlichten over mijn zwangerschap en samen met haar een aangepast trainingsprogramma maken. Streven is om te blijven sporten tot het niet meer lukt. Dus een sportief 2008 toegewensd ! Groetjes, Pooltje
Hoi! Je mag best blijven sporten hoor! Ik sportte voor ik zwanger werd zo'n drie keer in de week. Hardlopen en in de sportschool cardiofitness en krachttraining. Ik ben best een serieuze sporter, dus wilde graag blijven sporten. Van mijn sportschool heb ik informatie gekregen over zwangerschap en sporten. Voor alles even kort op een rijtje: * Je mag blijven sporten als je zwanger bent. Het heeft juist heel veel voordelen om te blijven sporten tijdens de zwangerschap. Je moet wel goed luisteren naar je eigen lichaam (echt het allerbelangrijkste!). Probeer geen topprestaties te leveren en verwacht dus ook niet dat je evenveel of zelfs meer zal kunnen dan vóór je zwangerschap. * Sporten waarbij je jezelf kunt stoten of waarbij je kunt vallen kun je beter niet meer doen (skiën, schaatsen ed.) * Sporten waarbij je buik veel schudt kunnen vervelend zijn (vb. hardlopen). * Cardiofitness mag je tot het einde aan toe blijven doen, met name wandelen, fietsen en zwemmen. Let erop dat je hartslag niet te hoog wordt. Bij vrouwen van mijn leeftijd (25-30 jaar) is dat 150 slagen per minuut. Bij vrouwen van 30-35 is dat 145 slagen per minuut. * Je mag buikspieren oefenen totdat je een dikke buik krijgt. Vanaf 6 maanden kun je beter helemaal geen buikspieren meer trainen. Je moet dus zelf voelen en bepalen of je dat nog kunt doen. * Je kunt de binnenkant van je bovenbenen beter niet meer trainen. Daarmee train je namelijk ook je bekkenbodemspieren. Is bij de bevalling niet zo handig als alles strak staat daaronder. * Vanaf 7 maanden kun je beter geen krachttraining meer doen. Alles zit losser en is weker, dus kans op blessures is groot. Dat is volgens mij het belangrijkste. Ik sport nu met 30 weken nog steeds. Natuurlijk moet ik me wel aanpassen. Dat betekent dat ik iedere paar weken weer even moet verzinnen hoe ik het beste kan sporten. Momenteel is bij mij zo dat ik minstens één keer per week sport. Ik doe dan alleen nog maar cardiofitness; crosstrainen, steps, wave, wandelen, zwemmen, fietsen en ligfietsen. Het belangrijkste is echt dat je luistert naar je lichaam. Het is jouw lichaam en jullie kindje. Jij voelt hoe het gaat, daar moet je naar luisteren. Nog iets wat ik je wel moet meegeven: houd er rekening mee dat je wordt aangesproken en aangestaard in de sportschool. Het is meestal allemaal hartstikke leuk, maar soms ook niet. Sommige vrouwen hebben er in de kleedkamer een handje van om je echt uitgebreid te bestuderen. Dat kan soms echt vijf minuten zijn. Is niet altijd leuk! Een hele grote handdoek kan in zo'n geval een uitkomst zijn. (Na een minuut of wat, begin ik het in ieder geval toch wat ongemakkelijk te vinden). Succes! Liefs, Sonja
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik denk dat ik na oud & nieuw weer eens lekker de draad op ga pakken en ga cardio-en. Allemaal een sportief, gezond en liefdevol (en babyvol...) 2008! groetjes, lizzy
Oh, nog bedankt voor je die regels! Want ik wil graag met mijn vriendengroep badmintonnen in 2008. Dus als het neit meer gaat stop ik ff mee
Ik ben altijd blijven stijldansen en Tai- chi ging ook prima. Maar ik ben veel te fanatiek met badmintonnen (duik naar de shuttle en spring heel veel) dat ik daar beter mee kon stoppen. Ook in de dubbel botsen we nog wel eens tegen elkaar door fanatisme. Nee dat durfde ik niet meer aan. Heb wel met 15 weken nog rustig van de blauwe pistes geskied, en alleen als het bijna leeg was. Favoriete beweging (maar was het altijd al, want ben 4-daagse freak): WANDELEN! Kilometers, met goede schoenen en een lekker muziekje. Wegdromen over de baby...