Inrichting huiskamer tussenwoning

Discussion in 'De lounge' started by Eylem, Oct 26, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wij gaan eindelijk verhuizen :D van een appartement met 1 slaapkamer naar een 'echt' huis met 4 slaapkamers :D . Heel erg blij dus. Alleen is het een tussenwoning en ik vind de woonkamer vrij klein ogen. Het is echt zo'n standaardhuis met beneden de gang, keuken en dan aan de andere kant over de lengte van het huis de woonkamer. We hebben nu een vrij ruime woonkamer in L-vorm dus heel wat anders. Ik vraag me af hoe jullie je woonkamer(tje) hebben ingericht (dus met bank/tv, eettafel stoelen, speelhoekje, bureau met computer, (boeken)kast) zonder dat het overvol is? Nog tips en do's/don'ts?

2. 1985Breezer

1985Breezer Bekend lid

Feb 19, 2009
    869
    251
    63
    zorg
    brabant
    bureau met comp in de huiskamer??
    Kan dat niet op 1 van de slaapkamers.
    En bij je zelf nagaan of je wel echt een boekenkast in de huiskamer nodig hebt..

Hier geen groot huis maar door het minimalistisch te houde oogt het wel groot!!

3. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Wat fijn Eylem!!!!! Lekker genieten zeg, straks ook een lekker tuintje erbij voor de kinderen?

Wij hebben in januari ons huis gekocht, woonden daarvoor ook in een appartement met 2 slaapkamers.
    Het is ook zo'n simpele tussenwoning, met vrij kleine woonkamer.
    Wij hebben een laptop die overal rondzwerft dus geen computerkastje staan.
    Wij hebben voorin de woonkamer in een hoekje langs het raam de televisie staan, daarnaast een sfeerhaard. Aan de andere kant van de muur de bank, 1 tegen de muur en een 1,5 zitter de kamer in zeg maar. In de hoek tussen de 2 leuningen van de banken hebben we een speelhoekje gemaakt met speelgoedmand en tafeltje en stoeltje voor dochterlief. Straks komt daar de box te staan. Bij het raam aan de achterkant de eettafel met d ekorte kant tegen het raam, en rechts daarvan tegen de muur een grote buffetkast. Aan de andere kant de open keuken.
    Dat is het wel zo'n beetje, hoop dat je je er een voorstelling van kunt maken op deze manier. ;)

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee, computer wil ik echt in de huiskamer, ding wordt meer gebruikt dan de tv hier. Boekenkast is niet heel erg perse nodig, maar er zal toch een kast moeten komen en dan heb ik wel het liefst mijn boekenkast in de kamer, ook omdat we de onderste planken als speelgoedkast gebruiken.

Maar je hebt gelijk dat we moeten schrappen. Denk dat we de box maar niet mee moeten verhuizen...

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Jaaaaaaaaaa eindelijk een tuin(tje) :D echt geweldig gewoon.

Dank je voor je beschrijving, ik had ook zoiets in mijn hoofd. Vind het zo lastig in te schatten nu het nog leeg is en nog geen vloer ligt enzo.

6. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mopje!!!!

Wat zijn de afmetingen van de woonkamer? Onze woonkamer is ook niet heel groot (4 x 6 ofzo, misschien nog wel wat kleiner...). Ik zal vanavond even de afmetingen opzoeken (als ik er nog iets van kan vinden ;)) en een foto maken.

Wij hebben ook nog een (nog niet werkende) openhaard in de woonkamer, dus dat maakt de indeling ook niet echt makkelijker.

Maar goed, foto volgt!

7. Yelice

Yelice Niet meer actief

Super Eylem! heb je geen foto zodat we een idee hebben??? of de maten ? wij hebben hier een tv kast, vakken kast van Ikea onze bank en verder geen grote meubels in de huiskamer.
    Ons bureau staat in de eetkamer en de laptop gewoon op de bank :D
    Kan me je vreugde goed voorstellen had precies hetzelfde toen wij deze woning kregen :D

8. Amethist

Oh en wij hebben trouwens zo'n Trofast-kastje (TROFAST Basiselement - IKEA) in de woonkamer waar het speelgoed in ligt. Verder spelen ze gewoon door de hele woonkamer heen, LOL :D.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Am, nee dat is het stomme, er is geen plattegrond met afmetingen, en de laatste keer dat we in het huis waren ben ik de rolmaat vergeten door alle stress rondom de koopakte ;) . Heb alleen een foto in het taxatierapport dus schiet niet op zo.

Yelice, ja echt super he ;) . Helaas is mijn laptop een paar maanden terug overleden dus we moeten het echt even hebben van de gewone computer.

10. gerdia

gerdia Bekend lid

Sep 1, 2011
    795
    351
    63
    Female
    Wij hebben ool een kleine woonkamer,gelukkig een open keuken en daar achter een soort bijkeuken.
    Deze bijkeuken word gebruikt als speelkamer en de wasmachine en de koelkast staan er.
    Onze indeling is als volgt:
    2zitsbank voor het raam.. 3 zits aan kleine muur
    tv meubel +extra kastje aan de lange muur.
    eettafel + 4 stoelen + kinderstoel
    en nog een buffetkast tegen de lange muur
    ook wij hebben geen bureau of iets dergelijks beneden..
    Heb ook wel eens een computer in een kast verwerkt gezien, Miscchien is dat nog.een idee voor jullie!!

Heerlijk zeg een tuin!!

11. Yelice

Yelice Niet meer actief

Eylem vaak als je een 2de x terug gaat lijkt het dan ineens groter.
    Ik had dat hier ook ik dacht jeetje wat een smalle huiskamer maar toen we de 2de x gingen kijken toen het leeg was bleek het veel ruimer.
    Onze woonkamer is ongeveer 8 meter lang en 3 meter breed

12. emje

emje Niet meer actief

wij hebben op dit moment een grote woonkamer met open keuken. de benedenverdieping is zo 10 bij 6 meter. wij kregen ook geen plattegrond met de afmetingen maar wat wij hebben gedaan is alle meubelen die je graag in de woonkamer zou willen opmeten en dan in je nieuwe huis op de grond de afmetingen van de meubelen afplakken met tape. dan heb je een beetje een idee of het past.

wij hebben zelf ook de computer in de woonkamer in een dichte computerkast. het liefst had ik de computer niet in de woonkamer maar dan zie ik me vriend niet meer want die is verslaafd aan zijn computer

13. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

May 14, 2007
    9,519
    1
    36
    Female
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Wij hadden in onze flat wel grotere kamers, zeker de woonkamer. Volgens mij vaak zo in flats of appartementen dat de kamers wat groter en/of vierkanter zijn.

Wij hebben het bureau met de pc weggedaan en voor laptop gekozen die we gewoon in een kastje kunnen leggen.
    Wij hebben geen boekenkast gekozen.

Wij hebben staan: 2-zits en 3-zits banksstel. Salontafel, dvdrek, tv-meubel, 2 opbergmeubels van Ikea met die bakken voor onze zoon, eettafel met 4 stoelen. En in de keuken hebben we een soort voorraadkast ook vd Ikea met 2 deuren ervoor daar kunnen we een hoop in kwijt.

Dus wij hebben het expres niet te vol gezet met allerlei kasten of meubels.

14. Amethist

@ Eylem: Anders bel je even naar de woningbouw of makelaar om de afmetingen op te vragen ;).

15. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,266
    6,791
    113
    Wij hebben de pc ook in de woonkamer maar dan in de zithoek meegenomen.

Draadloos ( muis en toetsenbord), beeldscherm opgehangen en de pc zelf in een geventileerde kast.

Op en bureau in de woonkamer zou ik nooit doen.

16. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Boeken kast liever in de huiskamer ipv in een vrije kamer en daarvoor de box niet mee verhuizen? Ik zou over deze keuze even heel goed nadenken. De box ga je straks echt nog nodig hebben. Er loopt nOg een kindje rond en je bent niet zomaar even van de ene in de andere ruimte zoals jullie huidige woning. Als je even wat moet pakken boven bijv.

17. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

Dec 19, 2009
    2,089
    0
    0
    Zou gaan voor zoiets:

EXPEDIT Bureau - berkenpatroon - IKEA dus vast aan zo'n kast en date gelijk gebruiken als boekenkast/speelgoedopbergen onderin.. bureau tegen de muur, en dan de kast als soort tussenwand, met aan de andere kant speelplek? Heb je 2 vliegen in 1 klap en neemt weinig ruimte in.

EXPEDIT Tafelcombinatie - berkenpatroon - IKEA

Een slag kleiner, weet niet hoeveel boeken en dingetjes je hebt.. Maar je kunt ook altijd nog planken monteren aan je muur van dezelfde serie oogt netjes als je het met mooie opbergdozen ruimt, en dan hou je alles hoog en van de vloer en oogt het ruimer..

18. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

Dec 19, 2009
    2,089
    0
    0
    Weet niet of je dingetjes nieuw wilt kopen?
    Maar je hebt ook bij ikea van die uitschuif/uitklap systemen voor eettafels.. Dan is hij overdag netjes met de stoelen, een slagje kleiner, en als je gaat eten en meer ruimte nodig hebt, schuif je een stuk blad uit.. Zo heb je altijd de ruimte mocht dat nodig zijn, maar niet altijd een enorme tafel die een hoop ruimte inneemt.

Een lvormige bank? Met een gedeelte bij het raam, en daar tegenover aan de muur dus de tv met kastje eronder?

19. Anke1986

Anke1986 Bekend lid

Jan 22, 2012
    775
    0
    0
    Druk aan de studie
    Overijssel
    Ik heb de computer aan de televisie gekoppeld. Dus geen extra scherm maar gewoon de tv met draadloos toesenbord en muis.
    En verder een ipad voor als iemand wil internetten als iemand anders tv kijkt ....
    Scheelt weer een scherm is de woonkamer

Ik wou ook de expedit voorstellen als muurtje/boekenkast/speelbergruimte maar zag is al gebeurt. Ik heb de kleine 4 bij 2 blokken als klein "muurtje staan" maakt het allemaal niet zo recht toe recht aan. En aan beide kanten heb ik er een rij boeken in staan, heel handig, want hij is daarvoor diep genoeg.

20. Djennaa

Djennaa Actief lid

May 22, 2012
    448
    0
    0
    stay at home mom
    Wat gaaf dat jullie een huisje hebben, gefeliciteerd!

Share This Page