Help! Heb ik borstonsteking?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mama van Isabella, 19 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

8 jul 2009
    599
    0
    16
    De binnenkant van mijn linkerborst doet sinds vandaag erg pijn. Het is helemaal rood en kei en keihard. De buitenkant van mijn borst is wel gewoon zacht en de andere borst mankeert ook niks aan. Ik heb geen koorts en voel me verder wel goed. De borst is alleen super pijnlijk.
    Nu is het zo dat mijn zoontje redelijk begint door te slapen. Hij krijgt zo rond 22 uur de laatste voeding en slaapt dan tot 5-6 uur de volgende ochtend. Vervolgens drinkt hij maar 1 borst. Daarna slaapt hij weer 4 tot 5 uren verder en voed ik hem dus met de andere borst rond een uur of 10 in de ochtend. Van 1 borst wordt dan dus 12 uren niet gedronken. Ik heb zelf het idee dat het daardoor komt. Volgens een goede vriendin moet ik in de vroege ochtend de andere borst niet kolven omdat er dan steeds melk wordt aangemaakt en mijn borsten juist moeten aanwennen op de aanvraag van mijn zoontje.
    Ik heb net met een warm compres tegen mijn borst aangezeten. Wat kan ik nog meer doen? Heb wel het idee dat mijn zoontje de borst goed leegdrinkt. 's Ochtends en begin van de middag drinkt hij vaak maar van 1 borst maar de voeding van eind van de middag en 's avonds drinkt hij wel 2 borsten goed leeg.

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Meteen onder de warme douche en je borst tussen beide handen heel goed kneden.
    Een goed moment om een vast kolfmoment in te lassen en om bv-voorraad op te bouwen voor in de vriezer.Afkolven dus ,die borst.
    Hou koorts in de gaten. En ondanks warme weer borst goed warm houden.
    Laat je kind de ontstoken borst zo lang mogelijk leeg drinken, de andere borst kolf je tijdelijk even af.

3. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Alles wat jingels zegt.

Mijn ervaring leert dat een kind trouwens heelveel meer kan dan een kolf. Ik heb terugkerende verstoppingen, en zit regelmatig met dit probleem (rode plekken, stenen in de borst). Ik heb trouwens het advies gekregen om bij het kolven juist NIET de hoogste stand, maar een lagere te kiezen.

Sterkte!

4. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Ik heb een handkolf.
    Wat ik gister heb gedaan is mijn zoontje in de rugby houding gevoed. En hem op een kussen gelegd. Zo kon ik heel goed zelf mijn borst masseren aan de binnenkant en de harde plekken heb ik nu weggemasseerd.
    Nu heeft hij vannacht weer doorgeslapen van 22.00 tot 700 uur en vervolgens mijn goede borst leeggedronken om 7 uur. De zere borst staat nu dus weer op knappen :( Ik heb hem vanochtend de goede borst gegeven omdat hij daar gisteravond niet van had gedronken. Pfff wat een gedoe zeg dit, het doet me echt pijn maar voel me absoluut niet koortsig.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Gekneus wit koolblad in je bh stoppen wil ook wel helpen.

6. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    zo lang je geen koorts hebt is het geen ontsteking, maar het kan het wel worden natuurlijk, dus inderdaad er voor zorgen dat die borst goed leeg komt!
    dus je kindje goed uit die borst laten drinken en dan de andere maar even kolven, zodat ie echt goed leeg wordt. van tevoren douchen zodat de melkstroom goed op gang komt en 's nachts eventueel koude (uit de vriezer) compressen er op om de melkstroom af te remmen, dan komt er hopelijk niet zoveel spanning op als je de hele nacht niet voedt...

succes en sterkte!

7. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Hier staat erg nuttige info.

Ik heb al die tijd (nu bijna 2jr) nergens last van gehad met bv, maar de afgelopen maand tot 2x toe een verstopt kanaaltje. Eergister begon de 2e keer.
    Het komt in mijn geval denk ik omdat uk niet echt meer drinkt, maar meer voor de fun aanlegt, en een duidelijke voorkeur vertoont voor de linkerkant. De rechterkant gaat dus niet meer netjes leeg, en er wordt soms erg lang niet van gedronken.

Pijnlijk hoor, zo'n harde bobbel.
    Ik heb alles geprobeerd, masseren, warme compressen, warme douche, maar het is alleen maar pijnlijk.
    Het beste werkte toch echt de kleine vaak aan te leggen aan de pijnlijke kant. Beide keren was de verstopping ineens weg, 1e keer na anderhalve dag, 2e keer na een dag. Ik voelde de druk eraf gaan omdat ze de verstopping weg had gezogen.
    Alleen beide keren was het ook een rotzooi, want uk stopte meteen met drinken en dacht: wat is dit!? Terwijl er melk er 5min lang continu uit bleef komen (straal!) zonder dat ik iets hoefde te doen. Jippie! Het is weer weg!

8. JannekeB

JannekeB Actief lid

28 nov 2008
    280
    0
    0
    Ik zit ook even mee te lezen........ Heb al weken last van een verstopt melkkanaaltje (voed nu bijna 9 maanden). Af en toe is de borst weer helemaal soepel en nu zit er weer een dikke kloet in. Ook door het drinken gaat deze niet weg, wel een antibiotica kuur van de huisarts gekregen vandaag......hopelijk helpt dit. Verder volg ik alle tips op die ik weet, warmte en koude toepassen, masseren, douchen enz.
    Zelf denk ik ook dat het met het kolven te maken heeft. Heb nu net vijf dagen achterelkaar gewerkt en dus al die tijd gekolfd, waarschijnlijk kolf ik de borst niet goed leeg, maar krijg er ook niet meer uit.
    Hoop dat het morgen weer iets beter gaan, want dit is niet leuk meer.
    En als iemand nog tips heeft????

Deel Deze Pagina